Optische eigenschappen SGG Climaplus One isolatie glas

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bent
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-02 09:20
In verband met het upgraden van al het enkelglas in mijn jaren 30 woning naar HR++ glas overweeg ik te kiezen voor Climaplus One isolatieglas. Dit heeft bij een opbouw van 4-15-5 een U=1,0 W/m2K ipv 1.1 wat je bij "normaal" HR++ glas krijgt van deze opbouw. Bovendien worden er dan zwarte kunststof afstandshouders gebruikt aan de randen wat een verdere verbetering is omdat het koudebruggen langs de randen voorkomt die je hebt bij de standaard aluminium afstandshouders.

Climaplus One maakt gebruik van een extra refelecterende coating (zie hieronder) voor de extra isolatiewaarde.

Nu mijn twee vragen waar ik nergens een duidelijk antwoord op kan vinden. De glasboeren hebben wisselende antwoorden.
  • Ziet glas met deze climaplus one coating er optisch wezenlijk anders uit dan normaal dubbelglas? Van binnen en buiten. Het gaat om een jaren 30 huis dus een hypermodern uitziend glas is misplaatst.
  • Gaan zwarte kunststof afstandshouders er vreemd uitzien in wit gelakte houten kozijnen?
Bedankt!

specsheet Climaplus One:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mQrSzMrcCeEh2YrMJOMAUB9vnM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/23JqLAF5ztf832CKVMJj2Uoj.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maikelbeerkens
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-04 14:25
Persoonlijk zal jij het verschil tussen normaal HR++ en HR++ one nauwelijks zien.
Of je moet de 2 ruiten langs elkaar in een woning hebben dan kun je het verschil misschien zien.
Dit verschil krijg je trouwens ook als je verschillende glasdiktes langs elkaar heb.
Ik zou mij hier dus niet druk om maken.

Wat betreft de zwarte afstandhouders, ik vind dit zelfs mooier. Maar dit is persoonlijk.
Op google kun je vast wel voorbeelden vinden hoe dit eruit ziet.
De zwarte kunststof afstandhouders zijn daarbij ook thermisch een stuk beter dan de standaard aluminium afstandhouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
Het grootste verschil tussen het glas met en zonder folie er tussen is de zon toetredingsfactor. Die is voor standaard glas meestal rond de 0.6 en bij deze folie ruiten rond de 0.5 (dus iets meer zonwerend). Daardoor lijken de ruiten als je ze naast elkaar zet iets donkerder, ook als je van binnen naar buiten kijkt.
Of je het verschil gaat zien als je alles vervangt durf ik te betwijfelen, als je het naast elkaar zet zeer waarschijnlijk wel.
in mijn ogen zijn zwarte afstandshouders altijd mooier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quacktech
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-05 13:06
Ik heb dit glas ook in mijn nieuwe pui geplaatst (woning van eind jaren 60). Het ziet er niet opvallend anders uit naar mijn idee. Zwarte afstandhouder is wel een hele verbetering!

The Duck did it again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-05 20:34
jichem schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:16:
Het grootste verschil tussen het glas met en zonder folie er tussen is de zon toetredingsfactor. Die is voor standaard glas meestal rond de 0.6 en bij deze folie ruiten rond de 0.5 (dus iets meer zonwerend). Daardoor lijken de ruiten als je ze naast elkaar zet iets donkerder, ook als je van binnen naar buiten kijkt.
Of je het verschil gaat zien als je alles vervangt durf ik te betwijfelen, als je het naast elkaar zet zeer waarschijnlijk wel.
in mijn ogen zijn zwarte afstandshouders altijd mooier...
Met als aanvulling hierop dat de zontoetredingsfactor gaat over alle zonnestraling (ook niet zichtbaar).
Die is dus van belang als je veel zonnewarmte of juist weinig zonnewarmte wil.

Qua zichtbaar licht doet dit glas dus 44%. Foutje, blijkbaar doet dit glas 71%. Geen idee wat normaal HR glas doet, maar hier heb ik onlangs vacuumglas laten plaatsen en dat doet 79%. Dat is dus wel een fors verschil.
Aan de andere kant, als al je ramen hetzelfde zijn zul je er niet veel van merken.

Vacuumglas is wellicht nog wel iets om naar te kijken. Isoleert nog beter, is wel duurder, maar als ze minder van je jaren-30 kozijnen hoeven aan te passen valt het totale verschil wellicht wel mee (arbeidsloon is immers ook een flink deel van de totale kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:07
Ik heb zelf boven vervangen met climaplus one en beneden met eclaz one. Laatste heeft de zelfde specs maar een hogere lichtdoorlaatbaarheid. Beneden is absoluut helderder geworden, maar of dat komt door eclaz one of 30 jaar oud dubbel glas wat dan toch een beetje verweerd is een raadsel. Het is iedergeval een stuk knapper er op geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05:50

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

In België is 1.0 al jaar en dag standaard.

Je kan trouwens ook witte afstandshouders vragen.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:14

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Bent schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:43:
Nu mijn twee vragen waar ik nergens een duidelijk antwoord op kan vinden. De glasboeren hebben wisselende antwoorden.
  • Ziet glas met deze climaplus one coating er optisch wezenlijk anders uit dan normaal dubbelglas? Van binnen en buiten. Het gaat om een jaren 30 huis dus een hypermodern uitziend glas is misplaatst.
  • Gaan zwarte kunststof afstandshouders er vreemd uitzien in wit gelakte houten kozijnen?
Ik heb beneden mijn dubbelglas laten vervangen door Climaplus One met zwarte afstandhouders, dus...

1) Nee, ziet er niet anders uit. Ik zie geen enkel verschil, zeker niet als alle ramen van hetzelfde glas zijn.
2) Nee, ook niet. Je kijkt toch niet 24x7 naar die afstandhouders? Het valt echt nauwelijks op.

Gewoon doen dus :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:45
Ik heb zwarte afstandhouders. Is veel mooier dan die glanzende aluminium strippen die ooit standaard waren. Zwart misstaat echt niet in een jaren 30 huis. Je moet et je net sop het kozijn staan om te zien wat er anders is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bent
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-02 09:20
Thanks voor alle input, het gaat Climaplus one met zwarte afstandhouders worden.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-05 20:34
Bent schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:17:
Thanks voor alle input, het gaat Climaplus one met zwarte afstandhouders worden.!
Dank je voor de terugkoppeling. Zou je voor mij eens willen kijken of je glas gaat krijgen met een opdruk op de ruit/ingegraveerd of dat de lijst en ruit niet vermelden welk glas je geleverd krijgt en er enkel een stikker op zit met wat het zou moeten zijn?

Ter toelichting: hier in de modelwoning glas met opdruk/ingravering en de rest van de straat geen opdruk en ook geen cijfers of andere vermeldingen in de aluminium afstandhouders. Wel een stikker met merk en glas type. Maar verder na verwijdering van de leverings plakker niet meer te zien wat voor een glas het is.
Pagina: 1