Screenshot programma gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:24
Ik ben op zoek naar een manier waarop ik eenvoudig screenshot kan maken. Ik ken de programma's zoals Greenshot of de ingebouwde snippet tool in Windows maar ik zoek iets "geavanceerders".

Ik wil graag een programma waarmee ik als het ware een "sessie" kan starten en als ik op een shortcut druk er automatisch een screenshot wordt gemaakt van een vooraf aangegeven gebied. Deze screenshot wordt vervolgens opgeslagen in een map welke ik aan het begin van de sessie heb aangegeven.

Iemand die zoiets kent?

Beste antwoord (via Robbie T op 06-10-2023 13:47)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:59
Robbie T schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:46:
Ik ben op zoek naar een manier waarop ik eenvoudig screenshot kan maken. Ik ken de programma's zoals Greenshot of de ingebouwde snippet tool in Windows maar ik zoek iets "geavanceerders".

Ik wil graag een programma waarmee ik als het ware een "sessie" kan starten en als ik op een shortcut druk er automatisch een screenshot wordt gemaakt van een vooraf aangegeven gebied. Deze screenshot wordt vervolgens opgeslagen in een map welke ik aan het begin van de sessie heb aangegeven.

Iemand die zoiets kent?
Maar dit kan toch al met Greenshot?
Je kan ergens de map instellen waar screenshots worden opgeslagen. En je kan de shortcut 'shift+PrtScn' kan je een snapshot maken van de vorige regio. Dus 1 keer een snapshot maken met PrtScn (en dan een regio definieeren), daarna herhalen met 'shift+PrtScn'.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:12
ShareX zou je eens kunnen proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

ShareX is de absolute best-in-slot voor screenshots binnen Windows. Kun je alles mee dat Greenshot kan, maar daarbij ook bijv. uploaden naar FTP met een willekeurige naam.

Jouw exacte doeleind misschien niet, maar je kunt wel als naam instellen dat de datum+tijd wordt gebruikt, en hij maakt standaard al een mapje per dag. Dan hoef je maar het eerste en het laatste screenshot te zoeken en met shift ingehouden beiden aan te klikken, en dan heb je je screenshots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:14

g0tanks

Moderator CSA
Dit kan volgens mij ook met https://www.screenpresso.com/

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zaken als verplaatsen naar een directory kan je zo nodig ook buiten het tool om regelen, met een scriptje.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:12
Oon schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:49:
ShareX is de absolute best-in-slot voor screenshots binnen Windows. Kun je alles mee dat Greenshot kan, maar daarbij ook bijv. uploaden naar FTP met een willekeurige naam.

Jouw exacte doeleind misschien niet, maar je kunt wel als naam instellen dat de datum+tijd wordt gebruikt, en hij maakt standaard al een mapje per dag. Dan hoef je maar het eerste en het laatste screenshot te zoeken en met shift ingehouden beiden aan te klikken, en dan heb je je screenshots.
Binnen ShareX kun je ook aangeven in welke folder iets opgeslagen moet worden, met welke format en ook eventueel in subfolders per dag/maand/jaar. Wat je maar wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:33
Oon schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:49:

Er vanuitgaande dat je je screenshots neemt en dezelfde dag verder gaat met je project, is het nog makkelijker dan handmatig zoeken. Uitgaande van engelse weergave, type in Windows Explorer:
datemodified:=today
Een bereik kan ook, bijvoorbeeld datemodified:>=‎4/‎1/‎2019<=‎4/‎15/‎2019. Die heb ik zo van't net geplukt. Kan zijn dat de datumnotatie anders is hier.

Misschien ook handig om dat in een shortcut te verwerken zodat je altijd de bestanden van vandaag krijgt met één commando.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantoz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-05 16:42
Ik heb https://lightscreen.com.ar/ heel lang gebruikt.

Het enige wat ik niet zo weet is of het mogelijk is om op voorhand een gebied vast te zetten dat moet worden “geprint”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:50

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

Kan heel goed met ImageMagick.
Stel je hebt een venster van 980px breed en 512px hoog, en die staat op op positie x=300 en y=200 en je wilt dat deel opslaan in een bepaalde map, dan kan dat hiermee:

code:
1
"C:\Program Files\ImageMagick-7.1.1-Q16-HDRI\magick.exe" screenshot:[0] -crop 980x512+320+200 c:\mapnaam\bestandsnaam-%time:~0,2%%time:~3,2%%time:~6,2%.png

Het tijdstip wordt dan in het bestand verwerkt, dus elk bestand heeft automatisch een andere naam, dus als je dat om 11:50:24 doet, dan krijg je in de map c:\mapnaam een bestand met de naam bestandsnaam-115024.png

Dit zou je in een batchbestand kunnen doen, met een pictogrammetje die je op je taskbar zet, en dan heb je met een druk op de knop elke keer een unieke, oplopende naam, op voorwaarde dat je er maximaal één per seconde doet.

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:59
Robbie T schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:46:

Iemand die zoiets kent?
Je kan ergens de map instellen waar screenshots worden opgeslagen. En je kan de shortcut 'shift+PrtScn' kan je een snapshot maken van de vorige regio. Dus 1 keer een snapshot maken met PrtScn (en dan een regio definieeren), daarna herhalen met 'shift+PrtScn'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:24
vanaalten schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:24:
[...]

Nooit geweten. Perfect. Dankje!
(@ de rest natuurlijk ook bedenkt voor de suggesties). @Xantoz Had net besloten jou tip te gebruiken :D
Pagina: 1