Hoe bepalen of een huis gekeimd of geschilderd is?

Pagina: 1
Acties:

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:35

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Volgende week hebben we een bezichting bij een huis wat ons erg aanspreekt.
Nu zit er geen isolatie in de spouwmuur (jaren 30 woning), dus zullen we dit willen na-isoleren (met bv parels oid).

Het huis is 'witgemaakt' aan de buitenkant, de stenen zijn goed zichtbaar er door heen.
Ik lees dat wanneer ik de spouw wil laten volspuiten, dat de buitenmuur dan vochtdoorlatend moet zijn.

Kortom: is er een manier hoe ik als ultieme leek kan zien (visuele inspectie) of de 'witte laag' gekeimd of geschilderd is? :)

Het zou een beetje zonde zijn om meteen de hele gevel te moeten zandstralen..

nope

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Direct antwoord op je vraag heb ik niet, maar een alternatief is eventueel het plaatsen van voorzet wanden.

Wellicht kun je wel ontdekken of er überhaupt een (bruikbare) spouw is. Luchtroosters (al dan niet gemetseld) aan de buitenzijde ergens onder in de muur zouden dat kunnen verklappen.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Koekstra schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:36:
Direct antwoord op je vraag heb ik niet, maar een alternatief is eventueel het plaatsen van voorzet wanden.
Die weg wil ik eigenlijk niet inslaan, want het huis heeft teveel karakter aan de binnenkant; zonde om die met voorzetwandjes te verdoen :)
Wellicht kun je wel ontdekken of er überhaupt een (bruikbare) spouw is. Luchtroosters (al dan niet gemetseld) aan de buitenzijde ergens onder in de muur zouden dat kunnen verklappen.
Yep, spouw is aanwezig (bevestigd).

nope

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-12 11:59

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als het huis geschilderd is, dan kan dat ook gebeurd zijn met buitenverf die dampdoorlatend is. Dus Keim of verf zegt op zich nog niet zoveel voor spouwisolatie. Aangezien Keim zich chemisch hecht aan de stenen en verf erop ligt, zou je voorzichtig wat wit kunnen afkrabben om te kijken hoe de hechting is.

Je zult hoe dan ook wel moeten gaan vechten met isolatiebedrijven. Veel bedrijven weigeren te isoleren als er maar iets over de bakstenen is aangebracht is mijn ervaring. Het risico op problemen is vaak te groot.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:52
Spouwmuurisolatie is niet meer " even geregeld", tenminste, als ik de laatste nieuws berichten hierover moet geloven. Je moet een volwaardig ecologisch onderzoek laten doen naar de aanwezigheid van eventuele vliegende muizen.

Dat kan zomaar een jaar duren en is duur.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
tcw82 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:53:
Spouwmuurisolatie is niet meer " even geregeld", tenminste, als ik de laatste nieuws berichten hierover moet geloven. Je moet een volwaardig ecologisch onderzoek laten doen naar de aanwezigheid van eventuele vliegende muizen.

Dat kan zomaar een jaar duren en is duur.
Nou, dat zijn niet meer de "laatste nieuws berichten" :)
Huiseigenaren kunnen vanaf november weer hun spouwmuur laten isoleren zonder dat daarvoor ecologisch onderzoek nodig is. Wel moet er natuurvriendelijk geïsoleerd worden. Dit liet demissionair minister Hugo de Jonge weten. Vereniging Eigen Huis riep het kabinet eerder op tot een kortetermijnaanpak en is blij dat er nu een oplossing komt.
https://www.eigenhuis.nl/...erzoek-snel-weer-mogelijk

nope

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
DexterDee schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:41:
Als het huis geschilderd is, dan kan dat ook gebeurd zijn met buitenverf die dampdoorlatend is. Dus Keim of verf zegt op zich nog niet zoveel voor spouwisolatie. Aangezien Keim zich chemisch hecht aan de stenen en verf erop ligt, zou je voorzichtig wat wit kunnen afkrabben om te kijken hoe de hechting is.

Je zult hoe dan ook wel moeten gaan vechten met isolatiebedrijven. Veel bedrijven weigeren te isoleren als er maar iets over de bakstenen is aangebracht is mijn ervaring. Het risico op problemen is vaak te groot.
Ok .. misschien is een complete schoonmaak/zand/waterstralen dan beter (dag duizendjes..), dan de boel isoleren, dan weer keimen.

nope

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-12 20:53
Heb je dit op plan of heb je dit betrouwbaar kunnen bevestigen? (Dat er een spouw is)
Oude huizen zitten altijd vol verrassingen :+

Hier ook een jaren 30 woning. Oorspronkelijk dacht ik dat er een spouw was omdat ik een kier van 3cm kon zien bij een "raam" van glasblokken, daarnaast was de muur 30cm dik.
Bleek dat die kier/spouw nergens doorliep en dat de andere muren 20cm waren, dus gewone steensmuur.
Toen ik regendoorslag opmerkte werd het na enkele gaatjes boren duidelijk dat er nergens een spouw was.
Wij hebben nu gekozen om de buitengevel te kaleien tegen de regendoorslag, mede omdat het budget er niet meer is om nog te isoleren. Kaleien is dampopen en er kan zonder problemen nog isolatie tegen geplaatst worden in de toekomst.

Als je zeker wil weten wat er gebruikt werd laat je best eens een schilder langskomen.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
nightgold schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:05:
Heb je dit op plan of heb je dit betrouwbaar kunnen bevestigen? (Dat er een spouw is)
Oude huizen zitten altijd vol verrassingen :+

Hier ook een jaren 30 woning. Oorspronkelijk dacht ik dat er een spouw was omdat ik een kier van 3cm kon zien bij een "raam" van glasblokken, daarnaast was de muur 30cm dik.
Bleek dat die kier/spouw nergens doorliep en dat de andere muren 20cm waren, dus gewone steensmuur.
Toen ik regendoorslag opmerkte werd het na enkele gaatjes boren duidelijk dat er nergens een spouw was.
Wij hebben nu gekozen om de buitengevel te kaleien tegen de regendoorslag, mede omdat het budget er niet meer is om nog te isoleren. Kaleien is dampopen en er kan zonder problemen nog isolatie tegen geplaatst worden in de toekomst.

Als je zeker wil weten wat er gebruikt werd laat je best eens een schilder langskomen.
Bedankt. Ik weet vrij zeker dat er een spouw is, maar neem iig een meetlint mee om de muurdikte te meten.
Als ie >25 cm is, lijkt het een spouw (?).
Aan de buitenkant te zien _lijkt_ het geen steens muur te zijn; iig geen structurele kopse kanten zichtbaar. Wel een paar, maar dat lijkt 'voor de leuk'.

Het probleem is een beetje dat we weinig tijd hebben; (onze) woningmarkt is kokend heet, bekijken == beslissen zo ongeveer..

nope

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:12
Hier ook een jaren 30 huis.

Onze spouw was maar een centimeter of 4-5, wat niet zoveel is.
Maar ook vol met metselmortel en dergelijke.

Wij hadden al een ingrijpende verbouwing door brand, en mede daardoor besloten de hele binnenmuur af te breken, te isoleren, en weer opnieuw op te bouwen.

De fundering was breed genoeg om de binnenmuur een stukje ~3cm naar binnen te verplaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HETbjd0I_xQ_AwO604Du_LkQJ-w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMLset0xivZyCMW9LJe03NbO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wkgHTt0O_fkf4wPzZf0PNInZt0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yg8VcH50RSuUZ9uVQqMiU7Oq.jpg?f=fotoalbum_tile

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:23
FRANQ schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:45:
Hier ook een jaren 30 huis.

Onze spouw was maar een centimeter of 4-5, wat niet zoveel is.
Maar ook vol met metselmortel en dergelijke.
Dit. Bij de bouw van oudere huizen werd vaak allerlei bouw'afval' in de spouw achtergelaten.
Tegenwoordig komen mensen daarachter als ze spouwmuurisolatie nemen en dan plots flinke vochtproblemen aan de binnenkant hebben.
Let dus ook daar op.

• tcw82
bloody schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:01:
[...]

Nou, dat zijn niet meer de "laatste nieuws berichten" :)

[...]

https://www.eigenhuis.nl/...erzoek-snel-weer-mogelijk
Kijk, dat had ik nog niet gehoord. Ben wel benieuwd hoe handige Hugo dat gaat regelen.

Verwijderd

Ze komen je spouw eerst inspecteren, want hij moet "schoon" zijn. Er mag dus niet overal over puin inzitten. Het jaartal zegt ook niet zoveel daarin, het gaat om degenen die het gebouwd hebben en hoe netjes die werkten. Een sloddervos kieperde destijds alles wat hij kwijt moest tijdens het bouwen gewoon in de spouw. Bij ons hebben ze blijkbaar goede metselaars ingehuurd (2e helft jaren 30), want onze spouw was "brandschoon" volgens de inspectie. En die inspectie doen ze met een flinke boor en een endoscopische camera met lampje.

Maar... zie je ze in Den Haag worstelen? Allemaal prachtige milieu-regels om al die vleermuizen in de spouw van oude woningen te beschermen en dan kickt de andere werkelijkheid ineens in: "K*t, al die huizen moeten wel geisoleerd worden en bij voorkeur NU van het gas af.... Tja, dan helpt dit ook niet. OK jongens, foutje, sch**t aan die vleermuizen!"

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2023 19:22 ]

• tcw82
Beetje off topic, veh heeft twee artikelen in het meest recente nummer staan. 1 is een advertorial van Pluimers, om lekker met pur alles vol te blaffen en de andere is dat ze direct stoppen met spouwmuurisolatie.

Ben nog steeds even benieuwd hoe "den Haag" dit gaat oplossen.

Verwijderd

tcw82 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:26:
Beetje off topic, veh heeft twee artikelen in het meest recente nummer staan. 1 is een advertorial van Pluimers, om lekker met pur alles vol te blaffen en de andere is dat ze direct stoppen met spouwmuurisolatie.

Ben nog steeds even benieuwd hoe "den Haag" dit gaat oplossen.
VEH was ook de eerste die riep dat ze er per direct mee gingen stoppen, volgens mij. Dat was waarschijnlijk de trigger die bij De Jonge een belletje liet rinkelen "Oeps, da's niet best. Zo'n ecologisch onderzoek van een paar mille gaan ze duidelijk niet doen...."

Verwijderd

Dat is in grote lijnen al bekend: op de natuurkalender en met natuurkvriendelijke voorbereiding. Zie het maar als zo'n draaihek bij de uitgang van het zwembad: daardoor kun je naar buiten, maar niet meer terug naar binnen. Nou, dat, maar dan voor vleermuizen. En tegelijkertijd moet er "alternatieve huisvesting" komen voor de vleermuizen (die hebben in tegenstelling tot mensen blijkbaar wel recht op woonruimte).

En natuurlijk de financiële kers op de taart: degene die het uitvoert moet natuurvriendelijk gecertificeerd zijn en natuurvriendelijke kluskleding dragen. Er moet natuurlijk wel verdiend worden. En oja, ook de onderzoekers gaan gewoon nog euro's vangen hoor, want gemeenten moeten nu gebiedsonderzoek gaan doen in plaats van dat de huiseigenaar een individueel onderzoek moet gaan doen. Dus daar valt ook nog gewoon wat te halen voor "de branche"... volledig gesubsidieerd nog wel: free money!

Edit: had in 1 post gemoeten, heb er een zooitje van gemaakt.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2023 19:58 ]

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Update: er is al geen onderzoek meer nodig.. huis is al verkocht aan iemand anders.
Bizar; 1x snel rondkijken en bod neerleggen. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door bloody op 10-10-2023 11:42 ]

nope

Pagina: 1