Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbei
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 25-10-2023
Hi,

Heb recentelijk een 1950 woning gekocht met stalenkozijnen. Wij willen deze graag behouden ivm het uiterlijk van de woning. Nu lees ik op internet dat er een mogelijkheid is om vacuumglas te installeren in deze kozijnen. Dat klinkt allemaal zeer gunstig; met name qua isolatiewaarden van het vacuumglas. Zijn er anderen die hier ervaring mee hebben? En zo ja, naast de kosten negatieve zaken hebben ervaren?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:19
Vacuümglas is niks mis mee. Ja je ziet die afstandhouders onder bepaalde hoeken of als er 's morgens condens op de ramen staat, maar verder valt dat mee. Enige nadeel is vooral de prijs van dat spul.

Probleem met stalen kozijnen van 70 jaar oud is dat die heel goed warmte geleiden en totaal niet isoleren. Isolatie langs de randen van het glas zal dus tegenvallen. Hoe groter het glas, hoe minder last je hiervan hebt.
Condens op de kozijnen zal je waarschijnlijk wel krijgen, maar dat heb je nu ook al met het bestaande glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbei
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 25-10-2023
Dat geleiden van de kozijnen had ik inderdaad ook begrepen. Verlies je daardoor nog dermate veel warmte dat het eigenlijk geen goede investering is om dit te doen? Het leek mij zelf gezien de goede isolatiewaarden van het glas dat dit dan wel compenseert voor het verlies via het staal en dat je dus ongeveer vergelijkbaar zou moeten uitkomen met bijv houtenkozijnen met HR++ glas. Wat is jouw ervaring daarmee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-04 10:23
Met zulke kozijnen creëer je in feite een koudebrug (of thermische brug). Dat is sowieso nooit handig. Ik merk het in mijn appartement bijvoorbeeld aan de doorlopende betonplaten. De vloeren nabij de buitenmuur zijn dus vele malen kouder dan midden in mijn woning.

Ik zou dus ook alternatieven in overweging nemen. Mochten die er überhaupt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:37
zorg voor dat je iets met je kozijnen en ramen doet, dat je laat testen of er geen asbest in de gebruikte kit zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je zou kunnen kijken of de kozijnen aanpasbaar zijn om de koudebruggen te onderbreken. Wordt wel een kostbaar project dan, maar alles kan.
Pagina: 1