Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies warmtepomp en/of nieuwe CV in matig geïsoleerd huis

Pagina: 1
Acties:

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11 15:20
Einde CV-ketel ivm lekkage
Mijn CV-ketel van 15 jaar oud lekt sinds kort een beetje. Reparatie gaat volgens de onderhoudsman honderden euro's arbeidsloon kosten omdat de ketel van de muur en weer terug zou moeten, dus dat lijkt mij niet zo verstandig. Een goed moment dus om eens te kijken of ik niet over moet stappen naar een warmtepomp. Ik kan alleen (denk ik) niet zo makkelijk een buitenunit kwijt, dus ik zou graag jullie advies willen vragen.

Huidige situatie: radiatoren en convectorputten, matige isolatie
Ik woon in mijn eentje in een bovenwoning uit begin 1900 met een woonverdieping van ongeveer 40 m2, daarboven een verdieping van 40 m2 met slaapkamers en badkamer en daarboven een plat dak met dakterras. Ik heb geen zonnepanelen. Het huis heeft overal vrij grote radiatoren en in de woonkamer zitten convectorputten met daaronder speedcomfort radiatorventilators. Ik heb vorig jaar in de winter gekeken of ik het huis daarmee met een lage aanvoertemperatuur warm kon houden en dat lukte met 50 graden best aardig; lager heb ik niet goed kunnen testen omdat de aanvoertemperatuur van mijn cv-ketel wel lager ingesteld kon worden maar volgens het display dan stiekem toch warmer water maakte.

Er is overal dubbel glas en ook wel enige muur- en vloerisolatie aanwezig, maar zeker niet overal goed. Ventilatie gaat via gewone luchtroosters.

Ik vind het eigenlijk alleen belangrijk dat mijn woonkamer (ongeveer 35 m2) lekker warm wordt; de radiatoren op de andere verdieping moeten liefst wel blijven werken maar ook prima als het daar langzaam verwarmt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoMRY_AU6N8bwrtZYmFtQf-jCUo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MUVXIqwA6wmyfkYYJdawresG.jpg?f=user_large

Historisch gasverbruik 760 - 1185 m3 per jaar (SWW 100 m3)
Mijn jaarlijks gasverbruik is normaal gesproken ongeveer 1185 m³/jaar, maar de afgelopen 12 (warme) maanden heb ik slechts 760 m3 verbruikt. Ik ben dan de laatste tijd ook wel zuinig geweest met het aanzetten van de verwarming en ik ben ook vaak niet thuis geweest. In de winter van 2021 kan ik een paar hele koude winterdagen terugvinden waarop er per dag 13 tot 15 m3 gas nodig was om het huis op temperatuur te houden, maar dat is heel uitzonderlijk.

Ik verbruik per maand ongeveer 8-10 m3 gas aan SWW. Ik denk dat ik in de wc op de woonverdieping in de CV-ruimte genoeg plek heb voor een eventuele boiler, maar het is wel een oud appartement met smalle trap dus het lijkt mij veel gedoe (en daarom vast ook duur) om een groot vat geplaatst te krijgen.

Ik heb een ligbad dus er is wel enig volume aan warm water (of een doorstroomverwarming) nodig

DWTW is niet aanwezig

Warmtepompvoorkeur: 'ouderwetse' CV + Innova monoblock of toch iets met buitenunit?
Omdat ik alleen woon (en niet van plan ben ooit weer te gaan samenwonen ;)) en lang niet elke dag thuis ben, heb ik een voorkeur voor een systeem waarbij ik niet alles de hele dag op temperatuur hoef te houden omdat ik denk dat dat in mijn geval niet efficiënt is. Het is dan wel nodig dat mijn woonkamer 'on demand' vrij snel van 15 naar 20 graden verwarmd kan worden op de momenten dat ik wel thuis ben. Voor de overige ruimtes in het huis wil ik wel graag de mogelijkheid houden om de radiatoren enigszins warm te krijgen, maar ik vind het niet erg als dat daar dan verder heel langzaam gaat.

Zelf kom ik met deze wensen op de volgende opties:

Optie 1: Nieuwe CV-ketel
+ Goedkoopste optie op korte termijn
+ Alles blijft werken zoals het deed (radiatoren, warm water, etc)
+ Verbruikt geen energie op dagen van afwezigheid
- 'Voelt' onverstandig in deze periode waarin we van het gas af gaan en is op lange termijn waarschijnlijk dure keuze ivm stijgende gasprijs

Optie 2: Nieuwe CV-ketel met hybride L/W warmtepomp
+ Mogelijkheid om veel gas te besparen en zo veel mogelijk elektrisch te verwarmen
+ Alles blijft ook werken zoals het deed (radiatoren, warm water, etc)
- L/W warmtepomp heeft baat bij constante temperatuur en dat is bij soms meerdere dagen afwezigheid denk ik geen goed idee
- Buitenunit nodig (en die moet dan op het dakterras komen 2 verdiepingen hoger, incl vermoedelijk allerlei breekwerk ivm dakdoorvoer)

Optie 3: Nieuwe CV-ketel en een L/L Innova 2.0 Monoblock in woonkamer
+ Mogelijkheid om gas te besparen en zo veel mogelijk elektrisch te verwarmen
+ Alles blijft werken zoals het deed (radiatoren, warm water, etc)
+ Mogelijkheid om na afwezigheid snel woonkamer te verwarmen
+ Geen buitenunit nodig
+ Naast verwarming ook 'gratis' airco-koelfunctie in de woonkamer
- Extra apparaat in woonkamer
- L/L luchtstroom is mogelijk minder comfortabel qua gevoel en geluid

Optie 4: Full electric
- Erg duur
- Risico dat mijn huis niet op temperatuur gehouden kan worden ivm matige isolatie
- Buitenunit nodig (en die moet dan op het dakterras komen 2 verdiepingen hoger, incl vermoedelijk allerlei breekwerk ivm dakdoorvoer)

Optie 5: Iets heel anders waar ik nog helemaal niet over na heb gedacht?

Zelf ben ik op het gebied van leidingwerk en installatie totaal niet handig, dus ik moet alles laten doen :)

Mijn vragen aan jullie

- Wat zouden jullie doen? :) Ik neig zelf naar optie 3 omdat die in mijn ogen veruit de meeste voordelen heeft waaronder verkoeling in de woonkamer en geen buitenunit nodig.

- Is er in jullie ogen een manier om bij optie 2 (L/W hybride) of 4 (full electric) wel makkelijk een buitenunit op het dak dat 2 verdiepingen hoger ligt te krijgen zonder al te veel breekwerk voor de leidingen? Ik dacht zelf even heel naïef dat de huidige doorgang voor de rookgasafvoer van de oude CV daar makkelijk voor gebruikt zou kunnen worden, maar als ik mij daar een beetje in verdiep lijkt het erop alsof dat totaal niet te combineren is. Of zie ik iets over het hoofd? (Een CV-met-warmtepomp-combinatie die één enkele gezamenlijke dakdoorvoer gebruikt voor de rookgasafvoer en de koudemiddelleidingen zou ideaal zijn bijvoorbeeld).

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Begin hier:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Isolatie alleen is niet leidend.

Maximaal warmteverlies moet in balans zijn met maximale afgifte. En die is met de lage temperatuur van warmtepomp water veel, veel lager dan bij een hoge temperatuur CV systeem.

Dit breng je in balans met isolatie en aanpassingen afgifte systeem.

Hoe minder je afgifte systeem, hoe minder goed een hybride warmtepomp gaat werken - lees: hoe sneller je op gas terug valt.
Ook nachtverlaging verhoogd gasverbruik, want het hoge piekvermogen van een CV heeft een warmtepomp niet... en hybrides worden ongeduldig ingesteld.
Ik vind het eigenlijk alleen belangrijk dat mijn woonkamer (ongeveer 35 m2) lekker warm wordt; de radiatoren op de andere verdieping moeten liefst wel blijven werken maar ook prima als het daar langzaam verwarmt.
Wil je een verkoopbaar huis? Zorg dan dat je je huis gewoon warm (20 graden, modern bouwbesluit) kan krijgen.

Je verbruikt 13-15m³ om bij -veel alleen de woonkamer te verwarmen? :S
Dan is bij jouw toch echt een aanpak waarbij je gaat isoleren een zeer belangrijke factor.

De overweging is om volledig L/L te gaan (meerdere single split airco's of multisplit airco's)
Bij airco's speelt afgifte niet. Dat verzorgen de binnenunits immers.

Dan ben je met elektrisch koken en warmtepomp boiler gasloos.
Daarna isoleren verlaagd dan kosten en verhoogd comfort.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.