Boor glijdt weg in stenen binnenmuur.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-04-2024
Uitermate gefrustreerd omdat het mij niet lukt om netjes iets waterpas aan de muur aan te hangen.

Betreft in dit geval een tv muurbeugel. Maar goed dat doet niet zozeer ter zake. Het op een stenen binnenmuur.
Netjes met waterpas exact de gaten gemarkeerd en afgetekend. Nog even dubbel gecheckt en alles lijkt perfect. Daarna met een goeie bosch sds boormachine de gaten voorzichtig proberen te boren. Eerst op normale stand, gevolgd door het laatste stukje op boor/hamerstand. Hoe moeilijk kan het zijn. Maar dan gaat het vrijwel gelijk mis. De boor glijdt weg in de muur waardoor heb absoluut onmogelijk is het nog netjes en recht op de muur te krijgen.
Lang verhaal, maar is er iets waarmee ik kan tegengaan dat de boor in de muur wegglijdt?

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-04 22:28
Voorboren met een hele smalle boor wil wel eens helpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-05 21:43
Meeste beugels kan je een beetje stellen qua hoek, zeker weten dat dat niet kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Zit je niet precies op de rand van de steen te boren zodat de boor richting de voeg glijd?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

https://www.s-polytec.nl/sds-hamerboor-qx4-vhm.html

Vierkantsboor nemen, die verloopt niet.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:54

Fiber

Beaches are for storming.

Stukje plakband...

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Gat in je tegeltjes boren? Zo voorkom je dat ze breken #Handigheidjes | GAMMA

[ Voor 78% gewijzigd door Fiber op 05-10-2023 22:38 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:09
Hamerboor gebruik je in beton, niet in een muur van peperkoek.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Gaatje van dezelfde diameter boren in een houten latje, en die tegen de muur duwen op de plek waar je gat moet komen; dan kan je boor niet zomaar verschuiven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:02

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Niet hameren als het niet nodig is. Geduld, rustig boren en evt een boormal gebruiken/maken van een stukkie multiplex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:23
eamelink schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:49:
Gaatje van dezelfde diameter boren in een houten latje, en die tegen de muur duwen op de plek waar je gat moet komen; dan kan je boor niet zomaar verschuiven.
Dit inderdaad. En dan liefst met twee personen, zodat 1 iemand het latje/plankje goed stevig met twee handen kan vasthouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat voor stenen muur? Hoe oud?

* teacher herinnert zich zijn eerste jaren 50 flatje...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

_JGC_ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:42:
Hamerboor gebruik je in beton, niet in een muur van peperkoek.
Kan alsnog beton zijn, weet niet waarom jij het over peperkoek hebt als TS steen zegt :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:00

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wat mij helpt in zo'n situatie is iets wat er helemaal niet voor bedoeld is: een tegelboor met een kruisvormige kop. De scherpe punt houdt hem netjes op zijn plaats, en dat gaat als boter door baksteen. Zwaar kloppen is niet nodig. Voor gaatjes ter grootte van een simpele plug is dat voldoende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGgpnVLTXAhWXQvyr_C7Fv0QANM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZLs8svhbzlonDmHUYHOQCOMW.png?f=fotoalbum_large

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Maak een boormal van een stuk hout. Zet dat eerst strak tegen de muur, en laat dat iemand vast houden.
Boor daarna pas het gat.

Let op dat de boormal aan de muurzijde een verzonken gat moet hebben voor het zaagsel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:50

Kheos

FP ProMod
Reinier schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:13:
[...]

Kan alsnog beton zijn, weet niet waarom jij het over peperkoek hebt als TS steen zegt :?
Omdat 'steen' helemaal niks zegt over de kwaliteit van de steen. Ik heb hier thuis ook bakstenen gehad (zeer oud huis) die ik bij wijze van spreken in 2 sneed met mijn boor omdat ze zo boterzacht waren en ik dus ook geen grip kreeg met de boor en de boor alle kanten uit ging. Een gaatje met een 8mm voor wordt dan al snel een gleuf van 20 a 30mm breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:24
Mavamaarten schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:17:
Wat mij helpt in zo'n situatie is iets wat er helemaal niet voor bedoeld is: een tegelboor met een kruisvormige kop. De scherpe punt houdt hem netjes op zijn plaats, en dat gaat als boter door baksteen. Zwaar kloppen is niet nodig. Voor gaatjes ter grootte van een simpele plug is dat voldoende.

[Afbeelding]
Dit zijn volgens mij glasboren maar goed, als dit in zachte steen ook prima werkt dan ben ik de laatste die dit afkeurt. Soms moet je inventief zijn en ontdek je wel eens iets wat niet voor de hand ligt.

In zachte stenen muren boren met een zwaardere SDS hamerboor kan inderdaad tot het weglopen van de boor leiden. Als je de boormachine zonder de hamerfunctie gebruikt kun je dit voorkomen. En niet te hard op de boormachine drukken maar alleen waterpas/recht houden de boor zijn werk laten doen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Reinier schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:13:
[...]

Omdat steen iets is wat je met een klopboormachine ook prima kan oplossen. Met een boorhamer sla je daar dwars doorheen.
Ik heb ook "steen" binnenmuren, die zijn zo zacht dat je met een schroefboormachine gaten kunt boren, zelfs een klopboor gaat daar al idioot hard doorheen.
Vloer of plafond is dan weer wat anders, daar kom je 2cm in en als je doorzet wordt je boor rond en blauw, daar heb je echt een boorhamer voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
bij een zacht steens muurtje, laat ik de boorhamer gewoon achterwege, steenboor in de accuboor machine en daarmee boren..
accuboor is lichter dan de boorhamer..

al staat een accuboor machientje met klopstand nog op de wishlist,, mooie tussenweg voor als de boorhamer nog net een tandje te zwaar is, en het zonder klopjes net niet gaat.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:51
Ik gebruik al vele jaren Alpen SDS betonboren.
Lopen nooit weg en blijven lang scherp.
Linkje als voorbeeld

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:02
Indien de toplaag niet te hard is (bijv. gestuct) dan wil het ook wel eens helpen om een centerpunt te maken met een priem of spijker oid.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-05 19:27
gaten één voor één doen. Eerste gat aftekenen en boren, daarna pas het tweede gat aftekenen en boren. zodat je alvast alle tolleranties van het eerste gat compenseerd.
Als het echt nauwkeurig moet, beginnen met een tegelboor, of als het heel nauwkeurig moet en je alle tijd hebt dan een boor mal uit hout of aluminium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Hoe hard is de muur ? Is het beton ?
Wat heel belangrijk is, is dat je goede boren koopt.
Van bosch zelf of van Piranha. Als je betonmuur keihard is, is idd de stand boorhamer aan te bevelen.

Veel boren ( setjes die mensen in een aanbieding kopen ), maar voor boren geldt zeker, goedkoop is miskoop.
En op tijd je boren vervangen ( wat de meeste doe het servers vaak vergeten ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:41
ydderf schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:38:
Indien de toplaag niet te hard is (bijv. gestuct) dan wil het ook wel eens helpen om een centerpunt te maken met een priem of spijker oid.
Of voorboren met een hout of metaalboor. Het scherpe puntje zorgt er dan voor dat je een mooi puntje hebt om mee te beginnen.

Maar zoals alle anderen hier al zeggen. Rustig aan doen. Klein(er) beginnen en op de juiste maat eindigen. En eigenlijk geen boorhamer gebruiken voor (te zachte) binnenmuren.

Daarnaast als je boor wegloopt bij een tv beugel is dat ook niet het einde van de wereld. Immers kun je die dingen vaak gewoon stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:53
* Wat voor muur is het? oud huis met zandsteen ? loopt inderdaad weleens weg, en gat wordt aanzienlijk groter.
* Betonnen muur met een boormachine met klopstand ? kan ook weglopen, en is hier niet voor gemaakt, draai je ook snel je boortje op kapot
* Betonnen muur met een SDS plus klopboormachine, rustig beginnen en volluit draaien hoeft echt niet perse.
* Stenen muur met met SDS plus klopboormachine, nooit te hard draaien, is niet nodig.
* Stenen muur met een boormachine met klopstand, rustig beginnen en als er een stukje van een halve a cm in zit daan snel draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door boswandeling op 06-10-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Waarschijnlijk heb je niet zoveel boor ervaring, al die dingen hierboven heb je echt niet altijd nodig, eerst even een deukje slaan met een centerpunt en daarin boren (niet op klopboor!) laat de boor het werk doen, na 1cm flink druk geven (of overstappen op klopboor en dan goed druk houden), doe je dat niet dan heb je kans dat de boor gaat "zoeken" en dan worden je gaten scheef, dus goed druk geven en precies recht op het boorgat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kosternet
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:49
Kans is ook aanwezig dat je precies in een voeg zit. Zeker bij een ouder huis (hier een oud boerderijtje) moet ik soms mijn schroefgaten 2 cm omhoog en 2 cm opzij boren ;-) Gelukkig is dat nog om het rachelwerk tegen de muur te schroeven.

Succes met de tips :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dat helpt bij tegeltjes trouwens ook goed tegen breken heb ik me laten vertellen.Doe het altijd zo en het werkt prima (met schilderstape), dus geen reden om het anders te doen.

Voor een stenen muur gaat dat niet, maar daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee om recht te boren.
Misschien een betere kwaliteit boortjes gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-05 13:43
Ik zie hier heel veel suggesties en oplossing maar de vraag is natuurlijk: Op welke diepte begin je weg te glijden? Gelijk aan het begin of op 3cm of 5cm diepte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:43

TF

bla bla

Oud topic maar bij mij relevant. Huis is 3 jaar oud en gebouwd met betonstenen binnenwanden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLl9thgw7bTNRAZfITFQTdbNXzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgV1FPEFJD5p1Xx8c30SGw9j.jpg?f=fotoalbum_large Vooral in de betonstenen loopt het snel weg.
Niet aan het begin maar na een cm soms 2. Frustrerend.

Zelf met slagpunt of voorboren gaat het niet altijd goed. Ik gebruik steenboren en normale boorstand

Tips welkom! Zie foto voor het type betonblok/steen

[ Voor 7% gewijzigd door TF op 21-08-2024 19:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Voor die muur heb je betonboren nodig en waarschijnlijk een boorhamer. Met de steenboor kom je 2cm diep, de toplaag is nog relatief zacht en daarna kom je in keihard beton en glijdt je boor weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En bij voorkeur 4-snijders gebruiken... Die gaan met een klopboormachine als een mes door de boter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Mijn gekke methode:

Zet een goed kruis, geen klein puntje.

Boor vol op gewoon op roterende hamerstand, en vol gas inknijpen, maar zeer weinig druk uitoefenen bij het begin. Dan sturen naar het midden als ie wegloopt.

[ Voor 4% gewijzigd door AtomicShockwave op 21-08-2024 20:58 ]

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:40
Mijn ervaring met lampjes, huisnummers, waterhaspelslang e.d. ophangen in binnen en buitenmuren is dat je boor bijna altijd wel weg glijdt. zeker bakstenen buiten zijn niet vlak. Vaak erg frustereend ja. Het is nu eenmaal niet zo makkelijk om een zuiver gaatje te boren in steen als in hout.

Maar alle buitenlampen die ik ken hebben dan ook minimaal 1 gat van het beugeltje wat meer ovaal is, om het nog na te stellen.

Een tv beugel zuiver waterpas ophangen door enkel heel nauwkeurig 2 gaten te boren is zo goed als onmogelijk.

Boor zo goed mogelijk, en gebruik een sluitring en schroef met vlakke kop. 1 kant rust dan echt op de schroef, andere kant kun je dan vastzetten waarbij je de beugel goed waterpas zet.

Voor een tv beugel gebruik ik zelf trouwens houtdraadbouten. En liefst wel minimaal 3 a 4 stuks.

Een malletje maken werkt ook wel ok. Hoe dikker de mal, hoe zuiverder je kunt boren, maar dan moet je wel die mal ook heel erg goed vast kunnen zetten, anders verschuift de boor met mal alsnog.

Binnenmuren weet je natuurlijk niet wat er achter die mooie gladde stuclaag zit.

[ Voor 23% gewijzigd door Guido7619 op 22-08-2024 12:46 ]

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:31
Afhankelijk van het soort muur kan je ook het eerste startgaatje met de hand beitelen; SDS-boortje in je hand en dan met een hamer slaan terwijl je de boor steeds een klein beetje draait per slag. Geeft enorm veel precisie / bijsturing, en je hoeft echt alleen maar een klein deukje te creëren in het beton.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:22

Freakie1NL

Grote Baas

sypie schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:28:
En bij voorkeur 4-snijders gebruiken... Die gaan met een klopboormachine als een mes door de boter.
Ook die gaat niet als een mes door boter in beton. Voor beton is er maar 1 optie, een hammerboor. Klopboor is voor (bak)steen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:01
Gek hé, ik herken dat helemaal niet dat een boor wegloopt in een muur. En toch al heel wat setje boren versleten.
Ook de cheapo boren van Cranenbroek lopen niet weg. Nu gebruik ik Bosch en Milwaukee boorhamers en die hebben een soort van start functie waarbij de hamerfunctie pas start nadat je de machine stevig tegen de muur drukt.
Als het echt heel nauw luistert, dan neem ik een gewone accu boormachine met een steenboor erin en daarmee voor ik eerst voor. Nog nooit het gat gemist. Héél vroeger met klopboormachines was het strijk en zet dat de gaten nooit klopten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
Nee, ik gewoonlijk ook niet.

Maar hier heb ik te maken met holle baksteen en dan wil de boor nog wel eens wegschieten in zo'n holte. Maar dat gebeurt pas bij 1,5 a 2 cm diep.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik denk dat dit ook een handigheidje is. Als je al 100 gaten hebt geboord en een beetje weet hoe het de mist in kan gaan, weet je ook hoe je je schrap kunt zetten.

Al hamerend kun je soms meer (het bergje op) sturen dan zonder hamerstand omdat ie dan wegloopt en de weg van de minste weerstand zoekt.
Voorzichtig doen kan ook je vijand zijn.

Misschien gewoon eens 100 gaten boren in wat oude stenen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:51
Als het een paar centen mag kosten, koop een Bosch Blauw boorhamer, bv. GBH 2-28 of net eentje subtieler kan ook, die kan langzaam starten en begint ook pas te hameren als er echt tegendruk is/na even aan te lopen (niet meteen vanaf standje nul vol erop), en hameren kan uiteraard ook uit. Dan springt de boor dus niet zo snel van zijn plek.

Ik heb hiermee al heel wat baksteentjes geboord en zolang je maar niet te snel wilt (laat de machine het werk doen, ga er niet op duwen) gaat het echt niet snel mis.

Maar voor baksteen kun je ook een simpele accu-boor pakken, als het niet om hele brede gaten gaat dan (tot 8 a 10mm lukt wel).

[ Voor 9% gewijzigd door Wilke op 23-08-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
Wilke schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:51:
Als het een paar centen mag kosten, koop een Bosch Blauw boorhamer, bv. GBH 2-28 of net eentje subtieler kan ook, die kan langzaam starten en begint ook pas te hameren als er echt tegendruk is/na even aan te lopen (niet meteen vanaf standje nul vol erop), en hameren kan uiteraard ook uit. Dan springt de boot dus niet zo snel van zijn plek.
Zo werken toch alle boorhamers? I.i.g. alle die ik ooit in mijn handen heb gehad.
Ik heb hiermee al heel wat baksteentjes geboord en zolang je maar niet te snel wilt (laat de machine het werk doen, ga er niet op duwen) gaat het echt niet snel mis.

Maar voor baksteen kun je ook een simpele accu-boor pakken, als het niet om hele brede gaten gaat dan.
Hangt helemaal van de baksteen af. Die holle, waar ik het over had, zijn ook nog eens bikkelhard. Dan pak toch liever de lichte boorhamer.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:51
JukeboxBill schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:55:
Zo werken toch alle boorhamers? I.i.g. alle die ik ooit in mijn handen heb gehad.
Een vorig niet zo prijzig model dat ik had, wat natuurlijk ook wel van 15 jaar geleden was o.i.d. had dat in elk geval (nog) niet.
Pagina: 1