Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Wifi thermostaat: fase draad ontbreekt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jeroentiee
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 30-12-2023
Dag allemaal,

Ik heb nu een Nefit ketel met een nefit thermostaat. Deze gebruikt alleen 2 draden en heeft geen aparte fase draad nodig. Nu heb ik een wifi thermostaat (met losse ontvanger) gekocht welke wel een aparte fasedraad nodig heeft... De ontvanger sluit ik aan op de ketel en deze communiceert met mijn thermostaat beneden. Ik kan twee dingen doen:

1. ik gebruik de bestaande draden van mijn oude thermostaat waar ik dan de ontvanger op aan sluit. (in woonkamer)
2. ik sluit de ontvanger boven aan bij de ketel.

Echter, voor beiden opties heb ik een fasedraad nodig. en die zit er niet. Hoe los ik dit op?

Ik hoor graag wat jullie denken.

Extra info:

Huidige aansluiting thermostaat in woonkamer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHKuWfTbWg3359mylcMkGc7RXyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXDB6DXXqkVva14sh2CNBAaw.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe thermostaat + ontvanger:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ay-H-bIJUzHvo8jsrj2DLTXOv8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4O2f3P4KeivaDqIBn3wGsEP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DcavKbXthTGJh40BMg1i7xPcjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSZgJNM1XVHEgYcj1e5TPADV.jpg?f=fotoalbum_large

ik heb een Nefit OpenTherm converter welke op mijn ketel aan kan sluiten.

Gr,

Jeroen

Beste antwoord (via jeroentiee op 07-10-2023 17:03)

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:09
Voo zover ik kan zien:

Je moet zo te zien boven de controller van 230 voorzien, dus gewoon stekker met 2 draden er op zetten en in stopcontact. (Tenzij je dit uit de cv kan halen?!)

Dan de stuurdraden vanuit de cv op de juiste aansluitingen van de controller.

Edit: schema klopt met wat ik omschrijf. Maar als je het schema niet begrijpt vraag ik me af of het slim is als je het zelf aansluit.

Al is het nog zo simpel, verkeerd aansluiten kan tot schade leiden aan controller of CV.

[ Voor 30% gewijzigd door Cyriel85 op 07-10-2023 16:37 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Alle reacties

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:32
Ik snap je vraag niet helemaal?
Maar de thermostaat sluit je normaliter gewoon aan met de bestaande draden.. en de ontvanger plaats je bij de ketel, daar moet een snoer aangemaakt worden met een nul en fase draad inderdaad.. alleen een fase draad gaat je geen spanning opleveren namelijk

De ontvanger is de N en L de draden voor je stekker met snoer..
en op de OT sluit je de ketel aan

[ Voor 15% gewijzigd door J.Thermaltaker op 05-10-2023 22:41 ]

• jeroentiee
J.Thermaltaker schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:40:
Ik snap je vraag niet helemaal?
Maar de thermostaat sluit je normaliter gewoon aan met de bestaande draden.. en de ontvanger plaats je bij de ketel, daar moet een snoer aangemaakt worden met een nul en fase draad inderdaad.. alleen een fase draad gaat je geen spanning opleveren namelijk

De ontvanger is de N en L de draden voor je stekker met snoer..
en op de OT sluit je de ketel aan
Beneden bij de thermostaat zit er alleen een nul draad en geen fase draad.

Boven bij de ketel lopen de draadjes rechtstreeks naar beneden naar de thermostaat. Ook boven zit er geen nuldraad en fase draad..

Wat is het slimst? Hoe leg ik dit aan?

• J.Thermaltaker
  • Laatst online: 18:32
De draadjes vanaf de ketel moet je volgens mij doorknippen.. vanuit de ketel sluit je deze aan op de controller en vanaf daar naar beneden naar de thermostaat.. vervolgens bjj de controller leg je een 230v snoertje extra aan en klaar.. geen handleiding beschikbaar?

Zoek anders even op hoe je een nest thermostaat aansluit.. dan wordt het eea wel duidelijk

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 12:10
jeroen , je kan toch gewoon de aders gebruiken ? Denk 4 draden te zien ? Dat er blauw inzit wil niet zeggen dat er ook bruin (waarschijnlijk wil je die voor fase zien ) in zit .Zwakstroomkabel heeft andere kleuren als bijv ymvk kabel. Controller aansluiten bij ketel, dan met de bestaande draad/dradden naar de thermostaat denk ik dan :?

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• jeroentiee
de gebruiksaanwijzing is ruk jammer genoeg.

De nieuwe thermostaat heeft geen aansluiting voor enige draden dus het enige wat ik aansluit is de ontvanger welke in draadloze verbinding staat met de thermostaat.

Het is dus die controller aansluiten op de ketel en klaar. Volgens mij heb ik nodig:

OT: bestaande 2 draden.
N: is blauw toch?
Fase draad: ontbreekt dan? Want de huidige thermostaat krijgt stroom via de OT draden.

Zie foto bedrading hierboven.

Zo ja, hoe creer ik een fasedraad voor de controller?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:52
De unit in de woonkamer werkt op batterijen en heeft geen aansluitingen nodig.

• jeroentiee
jeroen3 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:29:
De unit in de woonkamer werkt op batterijen en heeft geen aansluitingen nodig.
klopt.

Ik heb nog even het schema bijgevoegd:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-kENIBGJwI6__Qb1LFq5yFSBfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phZS2eB5zRyjsQgdutxu32ov.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord

• Cyriel85
Voo zover ik kan zien:

Je moet zo te zien boven de controller van 230 voorzien, dus gewoon stekker met 2 draden er op zetten en in stopcontact. (Tenzij je dit uit de cv kan halen?!)

Dan de stuurdraden vanuit de cv op de juiste aansluitingen van de controller.

Edit: schema klopt met wat ik omschrijf. Maar als je het schema niet begrijpt vraag ik me af of het slim is als je het zelf aansluit.

Al is het nog zo simpel, verkeerd aansluiten kan tot schade leiden aan controller of CV.

[ Voor 30% gewijzigd door Cyriel85 op 07-10-2023 16:37 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• eLScha
  • Niet online
Je knipt bij de ketel de bestaande draden door. Aan het uiteinde wat naar je ketel loopt sluit die ontvanger aan middels de opentherm converter.

Aan het uiteinde wat naar je thermostaat loopt maak je een stekker en die steek je ergens bij je ketel in het stopcontact. Op het andere uiteinde bij je thermostaat kun je nu de thermostaat aansluiten.

• jeroentiee
Jullie hebben helemaal gelijk, ik denk te moeilijk. net een snoer geknipt en de ontvanger werkt. nu straks even kijken bij het aansluiten op de converter, wordt vervolgd. bedankt allemaal tot zo ver. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPOJovEU04Lw1QSsOF_IMeWb2Y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pe7cxVtaNjkPVt1rAwCPHjby.jpg?f=fotoalbum_large

• jeroentiee
als het gelukt is en de thermostaat werkt moet ik dan mijn cv ketel resetten? ik last dat ergens volgens mij.

• Cyriel85
jeroentiee schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:07:
als het gelukt is en de thermostaat werkt moet ik dan mijn cv ketel resetten? ik last dat ergens volgens mij.
Cv ketel en controller van de stroom halen voor verbinden. Zodra je draden goed aangesloten hebt zou hij gewoon moeten werken als beide weer onder spanning staan en zijn opgestart.

• jeroentiee
Yes alles lijkt te werken. wellicht iemand die hier ook verstand van heeft daarom deel ik het maar:

De thermostaat gebruikt de tuya technologie dus ik kan deze thermostaat toevoegen in de smart life app. ik kan de temperatuur reguleren maar ik kreeg wel de volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPESq61VItP9TOrDjmXmoq4AEMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/me77iMQL58zXJfWelUOrl3Aw.jpg?f=fotoalbum_large

En dan gaat het uiteraard om te laatste 2 meldingen. Ik kon niet de specifieke reden achterhalen voor de melding, wellicht dat resetten van de cv ketel helpt.

Ik post dit ook nog even op het tuya forum.

[ Voor 33% gewijzigd door jeroentiee op 07-10-2023 19:59 ]

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:56
jeroentiee schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:57:
Yes alles lijkt te werken. wellicht iemand die hier ook verstand van heeft daarom deel ik het maar:

De thermostaat gebruikt de tuya technologie dus ik kan deze thermostaat toevoegen in de smart life app. ik kan de temperatuur reguleren maar ik kreeg wel de volgende foutmelding:

[Afbeelding]

En dan gaat het uiteraard om te laatste 2 meldingen. Ik kon niet de specifieke reden achterhalen voor de melding, wellicht dat resetten van de cv ketel helpt.

Ik post dit ook nog even op het tuya forum.
Welk model Nefit ketel heb je precies? In de foutmeldingen zie ik ergens OT (OpenTherm protocol om de ketel modulerend aan te sturen) staan, alleen heeft niet iedere Nefit ketel hier ondersteuning voor.

• jeroentiee
- Thermostaat:
https://www.alibaba.com/p...a-bn-b.0.0.36522fc2h0aCKY

- CV ketel:
Nefit trendline HRC25 CW4 II

- Nefit OpenTherm converter:
https://www.warmteservice...herm-converter/p/37253001
Pagina: 1