Ik heb de laatste 2.5 jaar alleen in een appartement gewoond. Daar heb ik een aantal slimme apparaten in verwerkt die het een en ander samen deden.
Oude situatie
Ik maakte daar gebruik van:
Philips Hue
Xiaomi Roborock stofzuiger
Amazon Alexa Echo en Echo dot speakers
Samsung slimme wasmachine
Nest thermostaat
Philips Tv met in ieder geval alexa ondersteuning (kijk morgen even op typenr wat nog meer)
Doormiddel van Alexa routines kon ik bijvoorbeel:
- bij het thuis komen automatisch de verlichting aan laten gaan met de Hue bewegingssensor, de thermostaat op 20 graden laten springen en de muziek aanzetten.
- een Hue lamp op groen laten springen als de wasmachine klaar was.
- Doormiddel van roepen naar alexa verlichting compleet of in zones schakelen
etc. etc. etc.
Nieuwe situatie
Nu heb ik met mijn vrouw een koopwoning gekocht. Hier wil ik graag next level gaan. Waarbij rekening gehouden wordt met diverse factoren (miste ik in alexa!) ook dit kan ik even met voorbeelden aanduiden:
- Routines enkel uitvoeren als bepaalde lamp nog uit staat
- Routine enkel uitvoeren na zonsondergang EN als bepaald apparaat niet op de wifi zit
- dus eigenlijk if then else statements toepasbaar kunne maken
Ook wil ik een slim slot op de voordeur en een videodeurbel er aan toe voegen, uitbreiden op de Hue, een Nederlandse spraakassistent (Google enige optie?)
Al met al, ik wil graag een platform waarmee ik vrij veel kan. Home Assistant een optie? Alles in Google Home te regelen? Toch bij Alexa blijven hangen en de vrouw op Engels cursus? Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Oude situatie
Ik maakte daar gebruik van:
Philips Hue
Xiaomi Roborock stofzuiger
Amazon Alexa Echo en Echo dot speakers
Samsung slimme wasmachine
Nest thermostaat
Philips Tv met in ieder geval alexa ondersteuning (kijk morgen even op typenr wat nog meer)
Doormiddel van Alexa routines kon ik bijvoorbeel:
- bij het thuis komen automatisch de verlichting aan laten gaan met de Hue bewegingssensor, de thermostaat op 20 graden laten springen en de muziek aanzetten.
- een Hue lamp op groen laten springen als de wasmachine klaar was.
- Doormiddel van roepen naar alexa verlichting compleet of in zones schakelen
etc. etc. etc.
Nieuwe situatie
Nu heb ik met mijn vrouw een koopwoning gekocht. Hier wil ik graag next level gaan. Waarbij rekening gehouden wordt met diverse factoren (miste ik in alexa!) ook dit kan ik even met voorbeelden aanduiden:
- Routines enkel uitvoeren als bepaalde lamp nog uit staat
- Routine enkel uitvoeren na zonsondergang EN als bepaald apparaat niet op de wifi zit
- dus eigenlijk if then else statements toepasbaar kunne maken
Ook wil ik een slim slot op de voordeur en een videodeurbel er aan toe voegen, uitbreiden op de Hue, een Nederlandse spraakassistent (Google enige optie?)
Al met al, ik wil graag een platform waarmee ik vrij veel kan. Home Assistant een optie? Alles in Google Home te regelen? Toch bij Alexa blijven hangen en de vrouw op Engels cursus? Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen