Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-04 11:13
Sinds vandaag heb ik Ziggo met een SmartWifi modem.

Dat ding is raar... Ik mag zelf niet een ander range voor de DHCP instellen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wHv-tAuyR-8CHM1qtZ1Vn2CNM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsMSmcuBq8rD06p5mcnaEEYU.jpg?f=fotoalbum_large

En als ik de DNS aanpas, dan vind-ie dat prima en geeft niks geen foutmelding ofzo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyDj-lDutlNob8PgsR8rK1PpEH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVFa3mpuMm4puSaJrpx3Rmuh.jpg?f=fotoalbum_large

Maar hij gebruikt ze vervolgens niet! Zoals-ie zelf ook toegeeft in het status overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L96XUU2i4Ei3GKs05zwaPou_kww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xGRns7tPhy3fuTWT6gRoKDu.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik nog ergens een oud fritzbox modem liggen... maar voordat ik de SmartWifi modem in bridge modus gooi (als-ie dat al ondersteunt...)... eerst de vraag of iemand anders hier al eens mee gestoeid heeft en een oplossing heeft wellicht...

Uiteindelijk is het doel dat een Pihole als DNS kan dienen, en misschien ook als DHCP

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Denk dat je de 10.x range niet kan gebruiken... immers Ziggo gebruikt een 10.x.y.z host als 1ste hop in een traceroute..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-05 14:28
Zoals bovenstaande al aangeeft is de 10.x.y.z range niet mogelijk zie ook het topic op het ziggo forum.
Wat wel zou moeten kunnen is 192.168.x.y

https://community.ziggo.n...x-naar-10-0-x/td-p/877480

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
denk dat alleen 10.0.0.1 tot 10.255.255.255 niet mogelijk is
172.16.0.1 tot 172.31.255.255 zou wel mogelijk kunnen zijn,
en natuurlijk 192.168.0.1 tot 192.168.255.255

al krijg je bij een modem in bridge wel vage dingen als je de 192.168.100.x en 192.168.178.x neemt :')

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
Ok. Suf dat ze niet wat vrijer in IP ranges zijn. Ik ben erg gehecht aan mn 10.13.37.1 ;-)
Betekend dat dat 10.13.37.1 ook niet mogelijk is als ik DHCPv4 uitzet op de Ziggo modem en DHCPv4 laat doen door mijn PiHole?

Nog tips voor de reden dattie m'n DNS aanpassingen niet accepteert?

[ Voor 28% gewijzigd door do_sch op 05-10-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
je modem gebruikt de DNS servers die die zelf mee gekregen heeft vanuit de DHCPserver van Ziggo..

je clients zouden wel de DNS servers moeten krijgen welke jij opgegeven hebt...?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
ja, maar het modem hééft de mogelijkheid andere DNS servers in te voeren. Zowel voor IPv4 als IPv6. Waarom worden deze niet overgenomen als deze mogelijkheid bestaat?

Er staat letterlijk in het menuutje DNS:
Hier kan je een andere DNS server instellen naar keuze dan degene die je automatisch van het netwerk krijgt,
Zie ook bovenstaand screenshot.

[ Voor 29% gewijzigd door do_sch op 05-10-2023 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jij dns aanpast in het modem voor je lan kant via dhcp moet je wel ff de dhcp lease op je clients renewen. Anders gebruikt ie gewoon wat ie nog kent ;)

Verder is een pihole er in opnemen prima te doen. Pihole configgen, vast IP geven en dat als dns opvoeren. Dhcp leases vernieuwen en klaar. Wel even op de pihole aangeven dat die een static dns op een externe dns provider gebruikt, anders vindt ie niks meer :P

IP range die je wilt kun je niet gebruiken. Wil je dat wel, knal de boel in bridge en gebruik je eigen router. Heb je ook meer controle :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
Sorry, maar dit is dus het probleem. Ik kan het visueel aanpassen in het modem. Maar de instellingen hebben geen effect. Dat geeft het modem notabene zelf weer.

Onder Beheer > Informatie staat dat nog immer de standaard DNS wordt gebruikt.

De vraag gaat dus expliciet over dat het modem de aanpassingen niet over lijkt te nemen.

Vergelijk laatste 2 screenshots in eerste post.

[ Voor 4% gewijzigd door do_sch op 05-10-2023 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan denk ik dat je die dhcp range aanpassing niet gecancelled hebt voordat je de dns aanpaste, kan dat? Meerdere wijzigingen per keer kan, maar alles moet wel valid zijn voor je iets kunt toepassen.

Anders even uitloggen van het modem en er weer in, dns aanpassing doen en verder. Moet je wel zeker weten dat je dns goed staat

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
oh nee... de oudste ooit truuk werkte... modem herstarten...

Gek genoeg geeft-ie nu nog steeds weer in z'n eigen informatie panel dattie Ziggo DNS gebruikt.
Maar op clients zie ik nu dat de door mijzelf gekozen DNS gebruikt wordt.

Det stemt hoopvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Denk dat het voor je clients het belangrijkste is.. zoveel hoeft dat modem zelf niet te doen met DNS.. misschien dat ze het gebruiken voor firmware updates of voor het telefoniedeel (of je het nou gebruikt of niet..) en dat ze daarom geen alternatieve DNS servers toelaten voor het modem zelf...

404 Signature not found

Pagina: 1