Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-07 17:45
Ik heb een voorstel gekregen voor een nieuwe baan en aan bijna al mijn eisen wordt voldaan. Er is alleen één detail waar ik zelf even niet op had gerekend. Ik was namelijk in de veronderstelling (ooit een keer opgevangen bij een van de medewerkers) dat zij onder dezelfde CAO vallen als mijn huidige werkgever. Dit blijkt echter niet het geval te zijn en de nieuwe CAO (Technische groothandel) heeft geen ADV-dagen. De werkgever geeft daarnaast aan ook de wens niet te hebben om de bedrijfsvoering te veranderen (puur om mij te binden).

Nu is mijn ambitie om veel te reizen/vakantie te vieren. Ik zit met mijn huidige CAO (metaal en techniek) op 25 + 13 verlofdagen. Ik houd zelden meer dan 3 dagen over.

Mijn probleem is dat ik niet goed weet wat ik met die ADV aan moet en welke opties ik eventueel zou hebben. Onbetaald verlof is leuk maar de financiële stap (+bruto 600/maand) zou teniet gaan als ik 1 a 2 weken zou opnemen.

Welke opties / onderhandelingsinzichten zouden jullie nog zien in deze situatie?

Iets meer achtergrond over de stap die ik maak:
Primair(salaris) ga ik er goed op vooruit.
Secundair ga ik er iets op achteruit maar dat staat wel in balans met de primaire stap (denk aan gratis sporten, materialen voor goede prijzen kunnen afrekenen, etc.).
In praktijk ga ik er zo'n 400 op vooruit (het een tegen het ander wegstrepend).

Beste antwoord (via Joost.B op 05-10-2023 22:54)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:48
ik zou beter rekenen ;) allereerst is het verschiil in extra salaris 13 * 900 bruto = 11.700 per jaar (13 keer want vakantiegeld is maandsalaris)

je uurloon is rond de 33 eur/uur. je wilt 13 * 8 uur extra verlof --> kost je 3500 bruto.blijft ruim 8000 meer bruto salaris per jaar over.

plus meer pensioen, WW etc. en huis kopen is op bruto salaris en heeft niks met onbetaald verlof te maken. ik zou dit niet om t geld laten schieten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-07 07:48
Ik mis even hoeveel vakantiedagen de nieuwe werkgever biedt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je zou eens uit moeten rekenen wat de ADV-dagen nu waard zijn als je ze zou laten uitbetalen ipv opnemen, want dan is het een eerlijke vergelijking.
Kans is groot dat je er dan bruto op achteruit gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Ik ga er even vanuit de je as werkgever een 40urige werkweek heeft. In dit geval ga je er als je de vakantieuren gelijk wilt trekken qua primaire voorwaarden op achteruit. 13adv dagen zijn 2,5 week terwijl je aangeeft dat de de 600 bruto bij 1-2 weken bij kopen al teniet is gedaan.

Hoger salaris vragen dus en anders accepteren dat je stapje terug doet financieel.

Indien ze een 38urige werkweek hebt is het min of meer hetzelfde als ze toestaan dat je 40uur werkt en die twee uren spaart. Dat kan uiteraard ook een optie zijn, vragen of je meer uren mag draaien en deze als tijd voor tijd( vakantie) opnemen.

[ Voor 26% gewijzigd door joca op 05-10-2023 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:37
de standaard werkweek volgens de cao groothandel is 38 uur, dit impliceert bij een 5x8=40 uur per week een adv verlof van 52x2=104 uur (13 dagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
Mania-92 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:19:
Ik mis even hoeveel vakantiedagen de nieuwe werkgever biedt?
25 dagen o.b.v. 38 uur.
peter-rm schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:37:
de standaard werkweek volgens de cao groothandel is 38 uur, dit impliceert bij een 5x8=40 uur per week een adv verlof van 52x2=104 uur (13 dagen)
Let op dat het Technische groothandel is. Hierover wordt het volgende gezegd;
https://wtg.nl/faq/atv-dagen/
joca schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:20:
Ik ga er even vanuit de je as werkgever een 40urige werkweek heeft. In dit geval ga je er als je de vakantieuren gelijk wilt trekken qua primaire voorwaarden op achteruit. 13adv dagen zijn 2,5 week terwijl je aangeeft dat de de 600 bruto bij 1-2 weken bij kopen al teniet is gedaan.

Hoger salaris vragen dus en anders accepteren dat je stapje terug doet financieel.

Indien ze een 38urige werkweek hebt is het min of meer hetzelfde als ze toestaan dat je 40uur werkt en die twee uren spaart. Dat kan uiteraard ook een optie zijn, vragen of je meer uren mag draaien en deze als tijd voor tijd( vakantie) opnemen.
Ik zou 38 uur werken gaan werken.

Stel mijn salaris zou (even voor het gemak) 6.000 zijn o.b.v. 38uur.
Volgens mij werk je gemiddeld 165 uur per maand (correct me if I'm wrong).
Dan zou een dag (8 uur) 290 euro kosten.
Een week zou daarmee 1.450 euro kosten.

Als ik dat 12 maanden zou verrekenen dan zou ik o.b.v. een stijging van 400 (inclusief correctie secundaire arbeidsvoorwaarden) over 4.800 euro praten. En resume zou ik o.b.v. twee weken onbetaald verlof er op jaarbasis 160 euro bruto op vooruit gaan.

Ik sta best open om o.b.v. TVT te werken (dat is mijns inziens precies hetzelfde als ATV/ADV, zij het niet vastgelegd o.b.v. CAO-afspraken).

[ Voor 54% gewijzigd door Joost.B op 05-10-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Joost.B schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:42:
[...]

25 dagen o.b.v. 38 uur.

[...]

Let op dat het Technische groothandel is. Hierover wordt het volgende gezegd;
https://wtg.nl/faq/atv-dagen/
Er moet dus wel iets zijn: "Zo niet, dan kan alleen met instemming van OR, PVT of de betrokken medewerker, een andere regeling worden opgesteld (bijvoorbeeld door atv te vervangen door extra salaris)."

Heb je niet gewoon een 38-urige werkweek bij je beoogde werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:30
Snap je wel maar dat zijn keuzes. Ik heb zelfs nu 42 dagen en dat loopt op tot 46 als ik lang blijf.

Geld is niet alles zoals je nu merkt, vrije tijd is ook iets waard.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
Pikoe schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:46:
[...]

Er moet dus wel iets zijn: "Zo niet, dan kan alleen met instemming van OR, PVT of de betrokken medewerker, een andere regeling worden opgesteld (bijvoorbeeld door atv te vervangen door extra salaris)."

Heb je niet gewoon een 38-urige werkweek bij je beoogde werkgever?
In mijn geval wel omdat ik feitelijk gezien bij mijn huidige werkgever 38 uur werk en er maar 36 betaald krijg.
Ik wilde deze regeling eigenlijk 1 op 1 doorzetten. Nu komt er echter 38 uur uit rollen zonder die 2 uur per week.

Ik had trouwens de salarissen wel gelijk getrokken (huidig salaris / 36 * 38) om ze te kunnen spiegelen.
Bschnitz schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:50:
Snap je wel maar dat zijn keuzes. Ik heb zelfs nu 42 dagen en dat loopt op tot 46 als ik lang blijf.

Geld is niet alles zoals je nu merkt, vrije tijd is ook iets waard.
I know! Het is alleen een SR functie in een vakgebied waar ik mijn passie wel in gevonden heb. Ik hecht juist veel waarde aan vrije tijd en dat is überhaupt de reden geweest dat ik ooit ben teruggegaan van 40 -> 38 uur. Ik ben in staat het hier op te kunnen laten klappen maar omdat de baan me wel heel gaaf lijkt wil ik alle opties onderzocht hebben. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:30
Joost.B schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:54:
[...]

In mijn geval wel omdat ik feitelijk gezien bij mijn huidige werkgever 38 uur werk en er maar 36 betaald krijg.
Ik wilde deze regeling eigenlijk 1 op 1 doorzetten. Nu komt er echter 38 uur uit rollen zonder die 2 uur per week.

Ik had trouwens de salarissen wel gelijk getrokken (huidig salaris / 36 * 38) om ze te kunnen spiegelen.

[...]

I know! Het is alleen een SR functie in een vakgebied waar ik mijn passie wel in gevonden heb. Ik hecht juist veel waarde aan vrije tijd en dat is überhaupt de reden geweest dat ik ooit ben teruggegaan van 40 -> 38 uur. Ik ben in staat het hier op te kunnen laten klappen maar omdat de baan me wel heel gaaf lijkt wil ik alle opties onderzocht hebben. :9
Kijk ook effe naar je pensioenleeftijd, ik mag ergens eind 50 al deeltijd werken met 90% loon behoud en met 60 stoppen.

Elke keer als ik ergens ander kijk is dat bijna 68....

Dat is voor mij tenminste belangrijk, wellicht heb je er zelf nog niet over nagedacht.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Joost.B schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:54:
[...]

Zo wordt het natuurlijk wel een heel ander verhaal, je wil dus voor 38 uur werken en betaald worden en vervolgens ook nog extra dagen alsof je contract voor 36 uur is? Dit heeft toch helemaal niets met CAO te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
Pikoe schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:00:
[...]

Zo wordt het natuurlijk wel een heel ander verhaal, je wil dus voor 38 uur werken en betaald worden en vervolgens ook nog extra dagen alsof je contract voor 36 uur is? Dit heeft toch helemaal niets met CAO te maken?
Ik zou het liefst 38 uur werken en 36 betaald krijgen :) maar omdat zij die 2u niet doen hebben ze nu een pro-forma gestuurd o.b.v. die 38 uur.

Ik zit trouwens te bedenken dat ik dan niet 38 met 38 moet vergelijken maar 38 met 36 + ADV.
Ik zal even de situatie met de echte getallen schetsen. Dan blijft het zuiver en komt er nog iets uit de hoge hoed wat ik niet gemeld had (had niet gedacht dat we er zo snel zo diep op in zouden gaan):
HUIDIG: 38 uur werken, 36 betaald krijgen --> 4.800,- (CAO metaal en techniek = ADV = 38 dagen).
Ik werk hier 5 dagen in de week.
NIEUW: 38 uur werken, 38 betaald krijgen --> 5.700,- (CAO technische groothandel =/ ADV = 25 dagen).
Ik zou deze uren mogen maken in 4 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-07 08:35
Joost.B schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:15:
Welke opties / onderhandelingsinzichten zouden jullie nog zien in deze situatie?
Bij je potentiële werkgever aankaarten dat je graag meer vakantiedagen wilt? Ik zou het vooral niet te lastig maken met allerlei ADV of 38-uur-voor-36-uur constructies. Die kunnen implicaties hebben voor de administratie/organisatie van de werkgever, en daar willen ze (logischerwijs, imo) voor één persoon vaak niet aan. Meer vakantiedagen moet elke werkgever echter kunnen (CAO geeft alleen minima, meer mag altijd).

Als zij daar niet in mee willen gaan, dan wordt het kiezen op basis van het pakket dat ze wel bieden of je het waard vind. In de TS zeg je dat de vooruitgang in salaris op vind wegen tegen de slechtere secundaire arbeidsvoorwaarden - vergeet daarbij niet dat vakantiedagen ook secundaire voorwaarden zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

Je cannot have your cake and eat it.

Zou even vragen hoe ze staan tegenover dat je 3 weken extra onbetaald verlof opneemt. Als ze dan beginnen te sputteren weet je dat je of je reis en verlof ambities ondergeschikt aan je carrière moet maken als je er wil werken.

Maar uiteindelijk ga je er wel financieel op vooruit áls ze er mee zouden instemmen.

Kost je dan 1950 bruto (kost je ongeveer 150 per dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
hostname schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:02:
[...]

vergeet daarbij niet dat vakantiedagen ook secundaire voorwaarden zijn ;)
:+ Ik heb die nooit als secundair gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
Barrycade schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:04:
Je cannot have your cake and eat it.

Zou even vragen hoe ze staan tegenover dat je 3 weken extra onbetaald verlof opneemt. Als ze dan beginnen te sputteren weet je dat je of je reis en verlof ambities ondergeschikt aan je carrière moet maken als je er wil werken.

Maar uiteindelijk ga je er wel financieel op vooruit áls ze er mee zouden instemmen.

Kost je dan 1950 bruto (kost je ongeveer 150 per dag).
Meer toch? Ik kom op 34,5 per uur. Obv 38 urige werkweken kost 1 week bruto 1300.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:48
ik zou beter rekenen ;) allereerst is het verschiil in extra salaris 13 * 900 bruto = 11.700 per jaar (13 keer want vakantiegeld is maandsalaris)

je uurloon is rond de 33 eur/uur. je wilt 13 * 8 uur extra verlof --> kost je 3500 bruto.blijft ruim 8000 meer bruto salaris per jaar over.

plus meer pensioen, WW etc. en huis kopen is op bruto salaris en heeft niks met onbetaald verlof te maken. ik zou dit niet om t geld laten schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

Joost.B schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:52:
[...]

Meer toch? Ik kom op 34,5 per uur. Obv 38 urige werkweken kost 1 week bruto 1300.
Ah ja, lange dag achter de rug heb het incl weekenden uitgerekend. Maar denkwijze blijft staan.

Vragen kan natuurlijk altijd, maar weet niet de werkgevers tegenwoordig zo wanhopig zijn om mee te werken aan ieder jaar 3 weken onbetaald verlof te verrekenen met je.

Maar wellicht als het afketst, bij de volgendeeerst even naar hun secundaire voorwaarden vragen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Joost.B schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:06:
[...]

Ik zou het liefst 38 uur werken en 36 betaald krijgen :) maar omdat zij die 2u niet doen hebben ze nu een pro-forma gestuurd o.b.v. die 38 uur.

Ik zit trouwens te bedenken dat ik dan niet 38 met 38 moet vergelijken maar 38 met 36 + ADV.
Ik zal even de situatie met de echte getallen schetsen. Dan blijft het zuiver en komt er nog iets uit de hoge hoed wat ik niet gemeld had (had niet gedacht dat we er zo snel zo diep op in zouden gaan):
HUIDIG: 38 uur werken, 36 betaald krijgen --> 4.800,- (CAO metaal en techniek = ADV = 38 dagen).
Ik werk hier 5 dagen in de week.
NIEUW: 38 uur werken, 38 betaald krijgen --> 5.700,- (CAO technische groothandel =/ ADV = 25 dagen).
Ik zou deze uren mogen maken in 4 dagen.
38 uur in 4 dagen wordt wel pittig.
Dan moet je effectief 9,5 uur werken waar de pauzes al vanaf zijn gehaald. werkdagen van 10 uur als je half uur doorbetaald krijgt :) 4 dagen van 7 tot 5 werken met half uur pauze en dan nog reistijd voor en na, weet niet of je een gezin hebt en of kinderen maar dan zou ik toch kiezen om die 38 uur in 5 dagen te maken. Je kan er wel voor kiezen om effectief een x aantal weken die 4 dagen te werken en vrijdag/maandag vrij te nemen om zo een lang weekend te creëren voor een stedentrip en degelijk zonder dat je daar een vrije dag voor op hoeft te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
dfbt schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:52:
[...]

38 uur in 4 dagen wordt wel pittig.
Dan moet je effectief 9,5 uur werken waar de pauzes al vanaf zijn gehaald. werkdagen van 10 uur als je half uur doorbetaald krijgt :) 4 dagen van 7 tot 5 werken met half uur pauze en dan nog reistijd voor en na, weet niet of je een gezin hebt en of kinderen maar dan zou ik toch kiezen om die 38 uur in 5 dagen te maken. Je kan er wel voor kiezen om effectief een x aantal weken die 4 dagen te werken en vrijdag/maandag vrij te nemen om zo een lang weekend te creëren voor een stedentrip en degelijk zonder dat je daar een vrije dag voor op hoeft te nemen.
Ik ben 36 en heb geen kinderen (geen wens). Ik zou maar 2 dagen fysiek op kantoor zijn en heb de vrijheid om eea. zelf te verdelen over 5 dagen. De dagen fysiek op kantoor zijn wenselijk om lang te zijn omdat ik daarmee de files vermijd. Ik werk nu gelijke uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:47
Poeh als werkgever zou ik niet akkoord gaan met 38 uur in 4 dagen. Ik heb enkele werknemers met 36 uur in 4 dagen en zij zijn gewoon minder productief dan hun collega's met 36 uur in 4,5 of 4/5 dagen. Dat is al een dikke pré voor je nieuwe werkgever.
Als je die vijfde vrije dag ook nog zelf mag schuiven, dus voor je vakantie op vrijdag opnemen en na je vakantie op maandag, creëer je zo al een halve week extra vakantie per keer.
Pagina: 1