Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:10
Ik ben momenteel bij mijn schoonouders en wil daar een inductie plaat aansluiten.
Nu betreft het een AEG IKB8443IB van 80cm met in de meterkast een 3fase krachtgroep waarop fase 1 en 2 en de Nul zijn aangesloten via twee bestaande aardlekautomaten op fase 1 en 2 en de algemene Nul is gepakt via een brug.
Perilex stekker aan de kookplaat fase 1,2,Nul en aarde aangesloten overeenkomstig met de perilex stekker doos waar ook fase 1,2,Nul en aarde op zit.
Bij het aansluiten van de kookplaat knallen echter direct beide aardlek automaten eruit.

De kookplaat is intern aangesloten volgens model 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lpox3cKC5mYMoCWhuJZo0E_4zSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARw8GdqcOU0wjfyMF8AyM8Sy.jpg?f=fotoalbum_large
Wat doe ik nu fout?

[ Voor 23% gewijzigd door GeeMoney op 05-10-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42

BCC

Hoen je de stekker en het stopcontact doorgemeten? Elke perilex is anders bedraad omdat het geen standaard is.

En weet je zeker dat het krachtstroom is en geen kookgroep ?

[ Voor 22% gewijzigd door BCC op 05-10-2023 18:41 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
BCC schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:40:
Hoen je de stekker en het stopcontact doorgemeten? Elke perilex is anders bedraad omdat het geen standaard is.

En weet je zeker dat het krachtstroom is en geen kookgroep ?
Ik heb die zelf gemaakt. En kleuren komen overeen.
Ik heb overigens een Hager mbs616e in de meterkast.

Deze link zit bij de kookplaat:
https://kookplaat.info/20...aderige-kabel-aansluiten/

Hier haal ik uit dat als hij op een 3-fase krachtgroep gezet word ik een tweede nul nodig heb?
Maar mijn 3-fase Hager heeft geen 2e nul ?

[ Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 05-10-2023 18:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:05
Je hebt een 4 polige aardlekschakelaar nodig, of een 4 polige alamat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Out.of.Control schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:54:
Je hebt een 4 polige aardlekschakelaar nodig, of een 4 polige alamat.
En met welke aders ga ik dan naar de perilex doos en met welke naar de kookplaat?
En op die 4-polige gewoon net als nu 2 fases en een nul aansluiten of echt 3 fases en een nul ?

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 05-10-2023 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:43
Met 5 aders naar de Perilex. 3 fase draden een nul en een aarde. Vanaf de Perilex gebruik je 2 fasedraden, een nul en aarde.
De link naar kookplaat.info moet je maar snel vergeten. De info op die site is niet helemaal correct.

[ Voor 28% gewijzigd door devriesjande op 05-10-2023 19:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Sorry maar als je serieus 2 aardlekschakelaars gebrugd hebt, en ook nog verbaasd bent dat ze direct trippen... dan moet je misschien eens heroverwegen of je dit wel echt zelf wilt doen. Ik ben geen tegenstander van zelf wat klussen maar enige theoretische onderbouwing is toch echt wel noodzakelijk als je in je groepenkast gaat rommelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Het is inmiddels opgelost ! Even de buurman die elektricien is erbij gehaald. Een juiste aardlekautomaat geplaatst en de nul gebrugd op de kookplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dat je aardleks meteen klappen is niet zo raar volgens mij..

immers je deelt de nul tussen beide schakelaars nu.. en dat snappen ze nu niet helemaal meer :o

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:59

Aardedraadje

Met kabelschoen

SMSfreakie schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:30:
Dat je aardleks meteen klappen is niet zo raar volgens mij..

immers je deelt de nul tussen beide schakelaars nu.. en dat snappen ze nu niet helemaal meer :o
Niet alleen de nul. Door de faseverschuiving tussen de fases (waarmee je dus ook de 400V creëert) loopt er stroom tussen de fases, die komt dus niet 'netjes' terug via de nul waardoor een enkelfase alamat/aardlek meteen z'n werk doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Aardedraadje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:15:
[...]

Niet alleen de nul. Door de faseverschuiving tussen de fases (waarmee je dus ook de 400V creëert) loopt er stroom tussen de fases, die komt dus niet 'netjes' terug via de nul waardoor een enkelfase alamat/aardlek meteen z'n werk doet.
ik wou het nog enigsinds simpel houden ;-) maar je krijgt gekke dingen met een nul die verkeerd loopt :-P

404 Signature not found

Pagina: 1