Gasgebruik voor verwarming CW5 versus CW6 CV-installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huiszoekster
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-10-2023
We willen onze oude CV-ketel vervangen door een nieuwe. We hebben een (heel hoge) offerte gekregen voor een Intergas Prestige CW6 en een Intergas Extreme 36 CW5 ketel. De eerste heeft een boiler, de tweede is alleen doorstroom.
Nagenoeg alle informatie die ik vind gaat over de warmwaterregeling. Aantal liters per minuut en hoe snel warm, en hoe geschikt voor bad + douche, etc.

Maar waar ik naar zoek is:
Wat is het gasgebruik van de beide apparaten. Wij gebruiken nu in de zomer maar 15 kuub gas per maand voor het warme water. Op een totaal van ca 2000 kuub gas per jaar is dat weinig. Dus vind ik het belangrijk hoe effectief de verwarming werkt.
We hebben 2 aparte vloerverwarmingen (bijverwarming) en radiatoren. Het huis is ca 1200 kubieke meter. Wie weet hoe ik achter het energieverbruik kom van beide ketels?

Overigens: de kosten van zo'n ketel + een thermostaat zijn gemiddeld ca € 1600 inclusief btw. Het wordt ons aangeboden inclusief installatie (kan gewoon in de plaats van de huidige ketel) voor ca € 3300 (incl btw). Ligt het aan mij of is dat inderdaad veel te duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kijk naar het minimale vermogen dat ze kunnen leveren voor de verwarming.
Hoe lager hoe zuiniger (maar scheelt niet zo heel veel) en minder pendelen.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 13:34

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Ik zou niet meer gaan voor een versie met een voorraadvat dat op temperatuur moet blijven, en zoals aangegeven kijken naar het vermogen bereik, voor verwarming is het gunstiger om condenserend, op een laag vermogen te kunnen werken.
Verder vind ik de CW waarde vrij hoog, deze zegt voornamelijk iets over de effectieve warmwater-levering, en niet zo veel over de efficiëntie voor verwarming.

Ik ben zelf ook aan het kijken en heb mijn oog laten vallen op de Intergas Extreme serie, maar dan CW3 of wellicht net 4, omdat deze een lager minimaal vermogen heeft.

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Welke ketel heb je nu, ook cw6?
En heb je dat nodig voor meerdere badkamers, tappunten?

Veel te duur zou kunnen, wat wordt er bij aangeboden?
Als rookgas en dakdoorvoer, installatie pakket (expansievat, gaskraan, inlaatcombinatie, overstort ventiel, vulslang) vuilfilter, koppelingen er bij zitten valt het misschien wel mee.
Op basis van je informatie moeilijk te zeggen, ik heb ketels vervangen dit jaar variërend van € 2500 tot € 4500.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:04
Ik denk zelf dat een kleinere ketel minder zal pendelen en daardoor zuiniger is.
Maar belangrijker is, hoeveel vermogen heb je nodig en zijn je radiatoren laag of hoge temperatuur.
Hoe lager je watertemperatuur (voor verwarming) mag zijn, hoe efficienter je ketel kan zijn.
De CW-waarde gaat om je waterverbruik tegelijkertijd: bad, douche, stortdouche etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vaak voldoet CW4 prima, en blijkt CW6 overdreven. neem aan de je niet elders gaat douchen en je partner net het bad vol laat lopen. 15m3 in de zomermaand is erg veel btw

[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 05-10-2023 16:57 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:32
Bij Intergas Extreme 36 is het minimaal vermogen 4kw dus prima, voor douchen is CW3 tot 4 ruim voldoende tenzij je een stortdouche wil.

Bedenk wel dat dit soort grappen heel veel gas kost in korte tijd.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 05-10-2023 16:58 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huiszoekster
. @edsandje We hebben nu ook een CW6 ketel.

We vroegen ook een andere installateur. Voordat hij een offerte gaat maken deelde hij al het volgende aan ons mee:

"U bent verplicht om waterzijdig in te regelen, dat houdt in dat er op elke radiator een speciale DURE dynamische kraan moet komen, die de radiator remt, zodat er niet meer water heen gaat
dat hij toch niet kan afgeven,
Bijv, als er een radiator hangt van 2 Kw, wordt de kraan geremd op 2 Kw, waardoor de installatie beter wordt afgeregeld, maar het is een grote uitgave, U moet denken aan 10 radiatoren zo rond de 900 euro excl btw."

Hier heb ik nog nooit van gehoord. Onze onderhoudsmonteur heeft dit ook niet genoemd. Een paar kennissen gevraagd maar die kregen ook nooit nieuwe kranen bij een nieuwe CV-installatie.

Kan iemand me dit uitleggen in voor mij begrijpelijke termen? En is dit echt noodzakelijk?

Overigens komen ook alle keuzehulpen (ik heb er drie ingevuld op internet) voor ons uit op CW5 of CW6. Vermoedelijk is CW5 dus meer dan voldoende. Heb je dan wel een stevige douchestraal?

..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:25
Huiszoekster schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:54:

We vroegen ook een andere installateur. Voordat hij een offerte gaat maken deelde hij al het volgende aan ons mee:

"U bent verplicht om waterzijdig in te regelen, dat houdt in dat er op elke radiator een speciale DURE dynamische kraan moet komen, die de radiator remt, zodat er niet meer water heen gaat
Bijv, als er een radiator hangt van 2 Kw, wordt de kraan geremd op 2 Kw, waardoor de installatie beter wordt afgeregeld, maar het is een grote uitgave, U moet denken aan 10 radiatoren zo rond de 900 euro excl btw."

Hier heb ik nog nooit van gehoord. Onze onderhoudsmonteur heeft dit ook niet genoemd. Een paar kennissen gevraagd maar die kregen ook nooit nieuwe kranen bij een nieuwe CV-installatie.

Kan iemand me dit uitleggen in voor mij begrijpelijke termen? En is dit echt noodzakelijk?

Overigens komen ook alle keuzehulpen (ik heb er drie ingevuld op internet) voor ons uit op CW5 of CW6. Vermoedelijk is CW5 dus meer dan voldoende. Heb je dan wel een stevige douchestraal?

..
toon volledige bericht
Wat een onzin verhaal over die radiatorknoppen. Het lijkt erop dat ze je een bepaalde garantie meeverkopen en om daarvoor in aanmerking te komen dat je die dingen moet aanschaffen.

Mbt de doucestraal. Deze zal nooit steviger worden dan de waterdruk. Dat staat los van je ketel. De douchestraal die je met koud water bereikt is het maximum wat er geleverd kan worden.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huiszoekster
. @Panzer_V In onze vorige woning hadden we een CW4, die ook al redelijk oud was.. Maar ik heb me altijd gestoord aan de magere waterdruk die uit de douche kwam, terwijl de koudwaterdruk goed genoeg was. Vandaar mijn vraag hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:55

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Panzer_V schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

Wat een onzin verhaal over die radiatorknoppen. Het lijkt erop dat ze je een bepaalde garantie meeverkopen en om daarvoor in aanmerking te komen dat je die dingen moet aanschaffen.

Mbt de doucestraal. Deze zal nooit steviger worden dan de waterdruk. Dat staat los van je ketel. De douchestraal die je met koud water bereikt is het maximum wat er geleverd kan worden.
Dat met de dynamische radiatorkranen mag dan wel onzin zijn,
het verplichte waterzijdig inregelen niet.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-05 09:16
het moet wel, maar als je het niet doet... sja. Wie zal het zeggen ;) https://www.installatie.n...we-waterzijdig-inregelen/

"Ja, sinds 10 maart 2020 is het verplicht dat verwarmingssystemen waterzijdig worden ingeregeld. Dit geldt alleen bij woningen waar de warmtebron, cv-ketel of (hybride) warmtepomp, wordt vervangen of vernieuwd. Maar ook wanneer meer dan 30% van de afgifte apparaten (zoals radiatoren) zijn vervangen. Bij het vervangen van de warmtebron is het ook verplicht om per verdieping of per ruimte de temperatuur te kunnen regelen. (bron Vereniging Eigen Huis)."

de vraag is wel of je nog overal nieuwe voetventielen/kraantjes moet hebben. mocht dat het geval zijn dan zijn de kosten vrij snel 1000-1500 euro extra en dan LIJKT het weer niet verplicht te zijn.

ik zou TS aanraden deze stap te skippen en iemand te vragen die gewoon een CW4-ketel ophangt voor een normaal bedrag.

edit: hierbij de officiele teksten --> https://www.rvo.nl/onderw...stallaties-goed-inregelen

[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 06-10-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Fr33z wat je hier schrijft:
ik zou TS aanraden deze stap te skippen en iemand te vragen die gewoon een CW4-ketel ophangt voor een normaal bedrag.
is volgens de (nieuwe) gasketelwet sinds 1 april 2023 ook niet zomaar meer mogelijk.
Het moet iig "iemand" met een passend certificaat zijn.

@Huiszoekster Officieel/wettelijk is dus verplicht: waterzijdig inregelen en werkzaamheden aan de gasketel alleen door gecertificeerde monteurs/bedrijven.
Misschien ben ik nog iets vergeten.

P.S.: Als de installateur constateert dat de installatie alleen tegen (te) hoge kosten waterzijdig in te regelen is
en ook niet permanent (geen voetventielen en niet (voor)instelbare radiatorkranen) dan mag het achterwege blijven (als ik me niet vergis).

[ Voor 49% gewijzigd door dunklefaser op 06-10-2023 12:49 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
De Prestige is volgens mij een HRE-A of HREco met voorraadvat. De Xtreme is een nieuwer model met dubbele warmtewisselaar. Xtreme kan veel lager terug in vermogen en heeft geen voorraad. Tussen beide ketels zou ik voor de Xtreme gaan. CW3, 4 of 5 maakt voor minimaal vermogen bij de Xtreme niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

CW3 geeft 6L tapwater van 60gr, en CW5 9L. beide hebben nom. verm. van 3.6kW
13-17 bij 40gr

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huiszoekster
Met 15 radiatoren zou het dus al € 1500 kosten (minimaal) maar zo te lezen kun je er toch ook nog wel onderuit met wat creativiteit.

Er zijn niet heel veel installatiebedrijven die formeel mogen installeren. Dat maakt de spoeling dun.

Als ik de adviezen lees, en meeneem dat we twee vloerverwarmingsinstallaties hebben en een heel groot huis (> 1200 m3) krijg ik toch de indruk dat we een CW6 niet nodig hebben maar dat een CW5 wel prettig zou zijn. We houden van comfortabel warm :-) .

Dus nu nog op zoek op wat voor manier die extra kosten voor al die radiatoren omzeild kunnen worden. Ik ken in elk geval niemand waarbij die radiatoren allemaal aangepast moesten worden. Ik zal ook even contact opnemen met Eigen Huis. Om te horen wat zij adviseren.

Toch vind ik het raar dat die keuzes allemaal draaien om het tapwater, terwijl voor mij juist een goede verwarming het belangrijkste is (naast een stevige straal water).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

..
toon volledige bericht
Ja, sinds 10 maart 2020 is het verplicht dat verwarmingssystemen waterzijdig worden ingeregeld. Dit geldt alleen bij woningen waar de warmtebron, cv-ketel of (hybride) warmtepomp, wordt vervangen of vernieuwd. Maar ook wanneer meer dan 30% van de afgifteapparaten (zoals radiatoren) zijn vervangen. Bij het vervangen van de warmtebron is het ook verplicht om per verdieping of per ruimte de temperatuur te kunnen regelen.

Zijn er ook uitzonderingen? Ja, bij oudere woningen is de temperatuurregeling per radiator niet altijd mogelijk. Voor deze woningen geldt de verplichting niet. Je bent ook niet verplicht de temperatuur per ruimte te kunnen regelen als kosten voor de apparatuur meer dan 20% is van de kosten van de verwarmingsinstallatie.

Gemeenten handhaven wanneer zij klachten ontvangen over niet goed werkende verwarmingssystemen. Dit handhavingssysteem is voornamelijk opgesteld om huurders of bewoners in een VvE de mogelijkheid te bieden het waterzijdig inregelen af te dwingen.
Bron https://www.eigenhuis.nl/...men/waterzijdig-inregelen

Wat betreft je warm water behoefte, hoeveel tappunten worden wel eens gelijktijdig gebruikt?
En zijn dat douches en wat voor?
Je hebt nu ook een cw6 ketel, dat zal ergens op gebaseerd zijn.
Het kan ook dat jullie situatie veranderd is en je de cw6 niet meer nodig hebt en aan een lagere cw waarde voldoende hebt.

Om een goed advies te geven is nog steeds meer informatie nodig:
Hoeveel douches (stort) / tappunten / bad(en) / zijdouches?
Voor hoeveel personen?
Worden er gelijktijdig tappunten gebruikt?

Foto's van de bestaande situatie en eventueel de badkamer kan ook meer duidelijkheid geven.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huiszoekster
Overigens: met onze oude ketel en de huidige radiatoren + vloerverwarming is het overal eenvoudig om de ruimtes op de gewenste temperatuur te krijgen. Sommige ruimtes gebruiken we weinig, dus daar staan de thermostaatkranen bijna dicht. Maar heel koud wordt het daar ook niet. Dus als ik lees dat die aanpassingen van de radiatoren vooral nodig zijn om alle ruimtes goed op temperatuur te kunnen krijgen, dan lijken ze me niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huiszoekster
. @edsandje Die keuzehulpen vragen deze dingen ook en komen allemaal uit op minstens CW5. We gebruiken onze badvoorzieningen nagenoeg nooit gelijktijdig, alleen de douche samen met de wastafel. En dat moet het systeem wel aankunnen. Het is vervelend als de douche dan ineens te heet of te koud wordt. We hebben meerdere (2) douches en een groot bad, maar die staan niet tegelijk aan. En een lekkere straal is dus een voorwaarde.

[ Voor 10% gewijzigd door Huiszoekster op 06-10-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:56:
Vaak voldoet CW4 prima, en blijkt CW6 overdreven. neem aan de je niet elders gaat douchen en je partner net het bad vol laat lopen. 15m3 in de zomermaand is erg veel btw
Mwah, dat ligt helemaal aan de situatie.
Sinds ik hier met het (nogal forse) gasverbruik aan de slag ben gegaan zitten we in de zomermaanden daar ook ongeveer op, een fractie lager zelfs. (Intergas HR 36/30)
Wanneer je met 2 personen woont, beide regelmatig doucht en dagelijks op gas kookt dan is 15 m3/maand zeker niet erg veel.
<200 m3 SWW + koken per jaar zou ik echt niet exorbitant willen noemen.

@Huiszoekster Welke ketel hangt er nu?

Comfortabel warm hangt vooral veel van de isolatie van de woning af, een flink vermogen van de ketel zorgt ervoor dat de boel snel opwarmt maar wanneer alles niet te veel afkoelt kan je met vrij weinig vermogen de boel toch lekker op temperartuur houden.

[ Voor 14% gewijzigd door PalingDrone op 06-10-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PalingDrone schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:17:
[...]

Mwah, dat ligt helemaal aan de situatie.
Sinds ik hier met het (nogal forse) gasverbruik aan de slag ben gegaan zitten we in de zomermaanden daar ook ongeveer op, een fractie lager zelfs. (Intergas HR 36/30)
Wanneer je met 2 personen woont, beide regelmatig doucht en dagelijks op gas kookt dan is 15 m3/maand zeker niet erg veel.
<200 m3 SWW + koken per jaar zou ik echt niet exorbitant willen noemen.

@Huiszoekster Welke ketel hangt er nu?
Ik ben binnen 5 minuten klaar met douchen, wij zitten met 4 op ~9m3 in de zomermaanden.
De meiden hebben vanwege langere haren wat langer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:36:
[...]

Ik ben binnen 5 minuten klaar met douchen, wij zitten met 4 op ~9m3 in de zomermaanden.
Lichtelijk offtopic discussie, sorry TS..
Dat is weinig.
Kook je ook dagelijks uitgebreid op gas? Hoe vaak wordt er warm/lauw tapwater gepakt? Afwas met de hand of machine, soort ketel, wat voor soort huis, afstand ketel-kraan, tapcomfort aan/eco/uit etc. allemaal zaken die meespelen in het zomerverbruik.
Ik heb verbruiksdata van deze woning van de afgelopen 10 jaar (gemiddeld over die periode 2200m3/jaar, slik) en het zomerverbruik is nog nooit zo laag geweest als nu, ondergetekende is o.a. flink korter gaan douchen..., tapcomfort uitgezet en die eenhendel mengkranen gaan nu terug naar standje koud ipv halverwege waardoor iedere keer dat er water gepakt werd de ketel aansloeg...)
Sinds ik bijna een jaar geleden ben begonnen om dagelijks het verbruik in te kloppen op mindergas.nl (de afgelopen 10 jaar werd het wekelijks opgeschreven) heeft dat prima inzichten opgeleverd in waar het gas naartoe gaat.
September j.l. was het "laagterecord" van een kleine 12 m3 met deze 15 jaar oude CW5 HR doorstroomketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:03
Ik zou zeker niet voor een CW6 met voorraadvat gaan. Dat is helemaal niet nodig, en bovendien is 2000m³ per jaar niet uitzonderlijk veel.

Ik zou kiezen voor de Xtreme 36. Voordeel is dat deze ketel vrij ver kan terug moduleren waardoor deze ook bij een lage energiebehoefte nog steeds behoorlijk zuinig is. Ik heb zelf overigens ook deze ketel :) .
Huiszoekster schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:58:
Toch vind ik het raar dat die keuzes allemaal draaien om het tapwater, terwijl voor mij juist een goede verwarming het belangrijkste is (naast een stevige straal water).
Dat komt omdat verwarmen voor elke ketel kinderspel is. Je kan namelijk 24 uur per dag verwarmen, helemaal nu we tegenwoordig niet meer warm water van 80 graden door radiatoren sturen. De bottleneck zit eerder in je afgiftesysteem (oppervlakte radiatoren). Als je gaat douchen heb je in korte tijd een groot debiet warm water nodig. Dat is technisch wat uitdagender voor een ketel.

[ Voor 49% gewijzigd door MarcoC op 06-10-2023 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Hackus schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:36:
[...]

Ik zit hier op 12-14 kuub in de zomermaanden. Stel met 2 kinderen, wij elke dag douchen, de kinderen om de dag. Ook wij douchen kort want het is gewoon tijdverspilling om er langer onder te staan.

Maar wat je niet moet vergeten: koken op gas. Het is maar heel weinig van je totaalverbruik, maar waar ik normaalgesproken 0,2-0,5 kuub per dag gebruik is dat uurtje pannenkoekbakken voor de basisschool duidelijk te zien. Die dag een uitschieter naar 1,3 kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:59
Hier ook erg tevreden met de Intergas Xtreme 36 ketel. Kan lekker laag terugmoduleren, en geeft genoeg warm water voor onze regendouche.

Ik zou het waterzijdig inregelen ook zeker wel laten doen, maakt je installatie weer een stukje efficienter. Kan mss gewoon meegenomen in een regulier onderhoudscontract oid, hoeft niet perse met dynamische kranen ofzo hoor, je kunt dat ook simpel doen door gewoon de ventielen meer of minder dicht te draaien. Die dynamische ventielen is handiger voor de installateur want daar zit een app bij die vertelt per type radiator waar ie op moet staan, dan zijn ze sneller klaar. Scheelt jou ook weer wat geld, afhankelijk van hun uurtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Huiszoekster Als ik jouw vragen en de inmiddels verstrekte informatie zo lees -
heb je überhaupt de topicstart over cv-tuning bekeken? Trefwoorden: ketelrendement/retourtemperatuur, waterzijdig inregelen, etc.
Kijk maar in de inhoudsopgave!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:26

..
toon volledige bericht
Gezien de beschrijving vermoed ik dat ze op iedere radiator een Heimeier Eclipse kraan installeren. Met Eclipse is netjes waterzijdig inregelen veel makkelijker en blijven de instellingen behouden als radiatoren aan of uit gezet worden. De Eclipse zorgt namelijk dat er een maximale flow wordt ingesteld onafhankelijk van de druk.

Het genoemde bedrag vind ik niet schrikbarend, hardware is niet bepaald gratis en monteur moet alle radiatoren af en juist instellen.

Waterzijdig inregelen (en mogelijk aanvoertemperatuur verlagen) gaat meer energie besparen dan een andere CV ketel ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huiszoekster
Toch heb ik hoop dat het (voorlopig in ieder geval) niet nodig is. Maar zoals gezegd ga ik volgende week Eigen Huis even bellen. Het waterzijdig inregelen zou bijna net zo veel gaan kosten als de nieuwe ketel (incl. aanleg), - op basis van de aangegeven prijs per radiator bijna € 2000 - en dat vind ik veel.

@_JGC_ Wij koken op inductie .... en douchen in totaal ca 40 minuten per week. De douche staat een verdieping lager dan de ketel. Afstand zal een metertje of zes zijn. In de keuken hebben we een qooker. Zo te lezen is dan dus 15 kuub aan de hoge kant, dus daar zouden we sowieso op gaan besparen, denk ik. Al zet dat niet veel zoden aan de dijk.

En nee, @dunklefaser ik heb het topic over CV-tuning niet gelezen. Er zijn zoveel topics en met zoektermen had ik die niet gevonden. We gaan er nu wel naar kijken, dank voor de tip.

[ Voor 5% gewijzigd door Huiszoekster op 06-10-2023 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:26
Huiszoekster schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:48:
Toch heb ik hoop dat het (voorlopig in ieder geval) niet nodig is. Maar zoals gezegd ga ik volgende week Eigen Huis even bellen. Het waterzijdig inregelen zou bijna net zo veel gaan kosten als de nieuwe ketel (incl. aanleg), - op basis van de aangegeven prijs per radiator bijna € 2000 - en dat vind ik veel.
In een grote installatie kan je altijd overwegen om ergens een compromis te sluiten. Stel er hangen radiatoren op een zolder of extra slaapkamer die 99 van de 100 dagen uitstaan, dan kun je die ook wel laten voor wat het is. Begin van de kring is het meest kritisch, een handdoek radiator heeft meestal bijv zeer weinig weerstand, dus als je die niet goed inregelt vliegt het warme water er door heen, komt weer warm bij de CV ketel terug, met als gevolg dat je geen HR rendement haalt, maar feitelijk gewoon stookt als met een VR ketel.

Het begin van de CV kring is het meest kritisch om goed in te regelen, een radiator aan het einde is minder spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Je huidige CW6 ketel zal vast ook een voorraadvat hebben.
Die 12-14 kuub per maand doe ik met een CW4 doorstromer waarbij de booster is uitgezet, het vermogen op 90% staat (vermogen van een CW3) en de temperatuur op 55 graden (geen zorgen, ketel knalt 'm toch naar 67 voordat ie uitvalt tijdens het douchen). Waterbesparende douchekop, 5liter/min.

Voorraadvat vreet gewoon gas. Ik had vroeger een VR ketel, die deed 1 kuub per dag in de zomer voor de waakvlam en een voorraad van 2 liter.

Wat de tuning betreft: radiatoren die je amper/niet gebruikt maken niet het verschil bij tuning. 100 euro per radiator zit je zo op met nieuwe kranen, zal 5 tientjes aan onderdelen zijn en dan de arbeid erbij. Berekenen en instellen is een eitje, geld zit in de montage van nieuwe kranen.
Met 1500 euro aan verbouwkosten zit je wel aan die uitzondering.

Maargoed, geldt niet alleen voor radiatoren, je hebt ook nog vloerverwarming waar je liefst gewoon de juiste flow per groep wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:50

Trebbors

Failure is no option!

Huiszoekster schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:46:
We willen onze oude CV-ketel vervangen door een nieuwe. We hebben een (heel hoge) offerte gekregen voor een Intergas Prestige CW6 en een Intergas Extreme 36 CW5 ketel. De eerste heeft een boiler, de tweede is alleen doorstroom.
Nagenoeg alle informatie die ik vind gaat over de warmwaterregeling. Aantal liters per minuut en hoe snel warm, en hoe geschikt voor bad + douche, etc.

Maar waar ik naar zoek is:
Wat is het gasgebruik van de beide apparaten. Wij gebruiken nu in de zomer maar 15 kuub gas per maand voor het warme water. Op een totaal van ca 2000 kuub gas per jaar is dat weinig. Dus vind ik het belangrijk hoe effectief de verwarming werkt.
We hebben 2 aparte vloerverwarmingen (bijverwarming) en radiatoren. Het huis is ca 1200 kubieke meter. Wie weet hoe ik achter het energieverbruik kom van beide ketels?

Overigens: de kosten van zo'n ketel + een thermostaat zijn gemiddeld ca € 1600 inclusief btw. Het wordt ons aangeboden inclusief installatie (kan gewoon in de plaats van de huidige ketel) voor ca € 3300 (incl btw). Ligt het aan mij of is dat inderdaad veel te duur?
Ik heb ook een offerte voor een Xtreme 30. €2900 incl rookgasafvoer. Ben jij al iets verder met wat een redelijke prijs is inclusief installatie?
Pagina: 1