Drikus70 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:57:
Zoals al genoemd is, de beste camera is zeker een kwestie van zelf vasthouden en proberen. Ook menubediening is voor sommige gebruikers erg belangrijk. Zelf heb ik ruime ervaring met Nikon en Sony en kan met beide goed uit de voeten,
Wat ik me nog afvroeg waarom je tot een keuze tussen deze 2 bent gekomen. Had je nog Fuji, Sony of Olympus overwogen?
Als je vogelfotografie belangrijk vindt, zou ik serieus een APS-C sensor overwegen. Doet qua prestaties niet meer onder voor FF en is over het algemeen lichter en goedkoper.
Ik ben bij de 2 genoemde merken gekomen, omdat die binnen mijn budget liggen en ik ze goed vind lijken. De reviews zijn positief.
Ik heb ook naar de merken die jij noemt gekeken, maar denk dat ik bij Canon uitkom, na een uitgebreid vergelijk tussen de verschillende specificaties.
Helaas kan ik ze niet even allemaal in huis halen om te proberen, want dat zou toch het beste zijn.
Ik denk inderdaad dat ik naar een APS-C sensor ga, omdat vogelfotografie en macrofotografie hetgeen is wat ik overwegend zal gaan doen.
Vooralsnog denk ik dat het de Canon R7 wordt, aangezien deze erg goed wordt gereviewd, en de sensor 32.5 MP is. Dit is een voordeel bij het eventueel verder croppen van foto’s.
Ook heeft de cropfactor voordelen voor het zoom bereik, wat weer gunstig is bij de aanschaf bij o.a. telelenzen.
De nadelen van het mindere dynamische bereik, dit is er wel, maar de R7 presteerd toch heel erg goed, en het hebben van meer ruis, wat best goed te behandelen is in Lightroom, moet ik dan maar voor lief nemen.
Ik ben een hobbyist en er zitten helaas nu eenmaal grenzen aangezien mijn budget. Het liefst heb ik een Canon R3 met b.v. een RF 100-500 L lens, maar dat gaat hem helaas niet worden.
Het is dus in mijn geval altijd een compromis, en hopelijk pakt het goed uit.