Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reedevzo
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-11-2023
Ik wil een nieuwe camera kopen. Het is al een tijdje geleden dat ik een camera gehad heb en er is veel veranderd. Ik heb inmiddels wel het eea uitgezocht, en ik twijfel nu tussen de Nikon F5 en de Canon R7. De een is een full sensor en de andere is een een APS-C.
De fotografie die ik wil doen is natuur, landschap en vooral vogels, en macro fotografie.
Wat is een goede keuze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 23:39
De camera die het best aansluit bij jouw wensen, wat zijn deze?

Het is misschien handig dat je de topicstart aanvult, inclusief de vragen die daarbij naar voren kwamen. Maar ook: wat is je budget? Wat voor lenzen heb je/wil je kopen? Wat voor eisen stel je aan een camera (zo specifiek mogelijk!)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Neem ze eens ter hand welk menu past het best bij jouw intuitie welk licht het fijnst in de hand. Uiteindelijk is de camera die jij het fijnst vindt werken de beste, want die gebruik je. Anders heb je andermans perfecte camera in de kast liggen. Slechte camera's zijn er niet meer, verder vergeet niet het budget voor het belangrijkste de lenzen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reedevzo
Archer_VC10 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:04:
De camera die het best aansluit bij jouw wensen, wat zijn deze?

Het is misschien handig dat je de topicstart aanvult, inclusief de vragen die daarbij naar voren kwamen. Maar ook: wat is je budget? Wat voor lenzen heb je/wil je kopen? Wat voor eisen stel je aan een camera (zo specifiek mogelijk!)?
Lastige vraag, wat voor eisen stel ik. Mijn budget voor een camera is rond de €1500. Hiervoor wil ik een camera met in ieder geval eye tracking AF voor zowel mens als dier, ibis, en minimaal rond 24 megapixel.
Ik heb geen lenzen. Ik wil, denk ik, met een zoomlens van rond de €600 starten. Ik weet dat je daar geen super kwaliteit voor krijgt, maar duizenden euros om te starten gaat boven het budget van rond de €2100. Later wil ik een fatsoenlijke macro lens en een fatsoenlijke tele zoomlens er bij. Voor wat betreft de zoomlens is een APS-C aantrekkelijk in verband met de cropfactor, waardoor het goedkoper wordt.
Voor de Canon zou ik beginnen met de RF-S 18-150mm F/3.5-6.3 IS STM. Deze wordt best goed beoordeeld op YouTube. Ik zal niet veel in donkere omstandigheden fotograferen, meer overdag, of in de ochtend als de zon opkomt.
Voor de Nikon weet ik het nog niet. Ik begrijp dat het persoonlijke voorkeur is. Ik neig nu het meeste naar de Canon.
Maar wie weet heeft hebben ervaren mensen andere gedachten en/of tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 23:39
Tja, ik sluit me denk ik ook aan bij het eerder gegeven advies: kijk of je de camera's een keer vast kan houden, test ze, kijk wat jij prettig vind werken. Je kan voor dat budget de Nikon Z5 halen met een 24-70 f4 lens, wat denk ik een leuke combi is. Er is ook een kit met een 24-200 lens maar die is f4 wijd open en loopt terug naar f6.3. Ik zou daar niet voor kiezen omdat je dan toch een minder goede lens hebt, hoe handig zo'n groot bereik ook lijkt. Ik ben een Nikon fan... dus ik zou die kant verkiezen. Maar de volgende kan je weer een prima Canon aansmeren. Je moet ook kijken welk systeem je het beste ligt. Wil je meer lenzen kopen, waar ligt dan je voorkeur? Kan je dit beter (binnen jouw budget) in het Canon APS-C hoekje of in het Nikon hoekje vinden?

Op zich nog een klein puntje... als je nu in een systeemcamera-systeem stapt, lijkt me dat een FF sensor wel 'the way to go' is. Simpelweg omdat je dan gewoon meer performance uit de sensor haalt. Ik schiet zelf APS-C op Nikon omdat ik een voorkeur heb voor DSLR en lange lenzen. Maar dat is mijn afweging. Bij een overstap (als het ooit gebeurd) naar mirrorless zou ik denk ik niet meer voor APS-C gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik ken de Nikon combi niet, wel de canon RF-s 18-150.
Hij is leuk all-round en lekker compact, maar voor landschap wellicht niet wijd genoeg, en voor vogels kom je alsnog weer lengte tekort. Dus de vraag is of dat de investering waard is. Anderzijds zijn er op RF alleen alternatieven die fors duurder zijn, dus dan neem je de beperkingen wellicht voor lief, en kun je voor de vogels nog een 100-400 aanschaffen. Dat kun je dan weer tegenover een Nikon met 24-70 + telelens zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 05-10-2023 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reedevzo
Archer_VC10 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:39:
Tja, ik sluit me denk ik ook aan bij het eerder gegeven advies: kijk of je de camera's een keer vast kan houden, test ze, kijk wat jij prettig vind werken. Je kan voor dat budget de Nikon Z5 halen met een 24-70 f4 lens, wat denk ik een leuke combi is. Er is ook een kit met een 24-200 lens maar die is f4 wijd open en loopt terug naar f6.3. Ik zou daar niet voor kiezen omdat je dan toch een minder goede lens hebt, hoe handig zo'n groot bereik ook lijkt. Ik ben een Nikon fan... dus ik zou die kant verkiezen. Maar de volgende kan je weer een prima Canon aansmeren. Je moet ook kijken welk systeem je het beste ligt. Wil je meer lenzen kopen, waar ligt dan je voorkeur? Kan je dit beter (binnen jouw budget) in het Canon APS-C hoekje of in het Nikon hoekje vinden?

Op zich nog een klein puntje... als je nu in een systeemcamera-systeem stapt, lijkt me dat een FF sensor wel 'the way to go' is. Simpelweg omdat je dan gewoon meer performance uit de sensor haalt. Ik schiet zelf APS-C op Nikon omdat ik een voorkeur heb voor DSLR en lange lenzen. Maar dat is mijn afweging. Bij een overstap (als het ooit gebeurd) naar mirrorless zou ik denk ik niet meer voor APS-C gaan.
Je hebt voor de Canon een nette macrolens voor rond de €600, en een telelens 100 x 400 voor€750. Beiden worden goed beoordeeld. Wat betreft APC-S en FF, de verschillen zijn heel erg klein, althans volgen diverse reviewers op youtube. De R7 presteert heel erg goed. (Zojuist een aantal filmpjes bekeken)
Maar de reviews van de Z5 zijn ook goed, lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reedevzo
_ferry_ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:22:
Ik ken de Nikon combi niet, wel de canon RF-s 18-150.
Hij is leuk all-round en lekker compact, maar voor landschap wellicht niet wijd genoeg, en voor vogels kom je alsnog weer lengte tekort. Dus de vraag is of dat de investering waard is. Anderzijds zijn er op RF alleen alternatieven die fors duurder zijn, dus dan neem je de beperkingen wellicht voor lief, en kun je voor de vogels nog een 100-400 aanschaffen. Dat kun je dan weer tegenover een Nikon met 24-70 + telelens zetten.
De 18-150 is door de crop factor vergelijkbaar met een 28-210, maar nog steeds te kort voor natuur fotografie. Maar daar kan ik dan later de 100-400 bijkopen. Maar 28 mm is toch best redelijk voor landschappen?
Ik vind de Canon rf lenzen niet veel anders geprijst dan de Nikon Z lenzen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:22
Archer_VC10 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:39:
Op zich nog een klein puntje... als je nu in een systeemcamera-systeem stapt, lijkt me dat een FF sensor wel 'the way to go' is. Simpelweg omdat je dan gewoon meer performance uit de sensor haalt.
Dat is te simpel gedacht. indirect heb je gelijk, maar met een hoop mitsen en maren.
De prestaties van fullframe, aps-c en mft sensoren van dezelfde generatie zijn vergelijkbaar.
Het verschil zit er in dat er voor fullframe meer keuze is uit lenzen met een grotere diafragma opening. bij mft heb je meer keuze uit lenzen met een kleine diafragma opening. aps-c zit daar tussen in.
Bijv. de diafragma opening van een Canon 600mm F/4 is 4x zo groot als die van een Olympus 300mm F/4.
Lenzen met een grotere diafragma opening laten meer licht door, waardoor je in dit geval met een Canon fullframe een betere signaal/ruis verhouding en dus een beter beeldkwaliteit krijgt dan een mft camera.
Maar dat voordeel geldt alleen wanneer je geen grote scherptediepte nodig hebt. dat is namelijk o.a. afhankelijk van de diafragma opening.
En dan is er nog prijs en gewicht.

@reedevzo
Ik zou kiezen voor een 2e hands camera. Camera's verliezen vrij snel hun waarde. Er staan genoeg camera's van 1 of 2 generaties oud te koop voor een schijntje van de nieuwprijs. Ook genoeg die nauwelijks gebruikt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:22
reedevzo schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:34:
[...]
Ik vind de Canon rf lenzen niet veel anders geprijst dan de Nikon Z lenzen..
Canon laat geen third party fabrikanten toe, zoals Sigma en Tamron.
In het EF tijdperk vulden die mooi het gat op tussen de low-budget Canon lenzen en de dure L-lenzen.
bijv. Sony laat dat wel toe.
Voor de Sony E-mount heb je daardoor een grote keuze in mid-range segment.
En voor de Nikon Z-mount mag Tamron sinds kort lenzen (onder de Nikkor naam) produceren, zoals bijv. de uitvoering: Nikon NIKKOR Z 70-180MM F 2.8
Toch een stuk goedkoper dan een Canon of Nikon 70-200 F/2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 20:50
Zoals al genoemd is, de beste camera is zeker een kwestie van zelf vasthouden en proberen. Ook menubediening is voor sommige gebruikers erg belangrijk. Zelf heb ik ruime ervaring met Nikon en Sony en kan met beide goed uit de voeten,

Wat ik me nog afvroeg waarom je tot een keuze tussen deze 2 bent gekomen. Had je nog Fuji, Sony of Olympus overwogen?

Als je vogelfotografie belangrijk vindt, zou ik serieus een APS-C sensor overwegen. Doet qua prestaties niet meer onder voor FF en is over het algemeen lichter en goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reedevzo
Drikus70 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:57:
Zoals al genoemd is, de beste camera is zeker een kwestie van zelf vasthouden en proberen. Ook menubediening is voor sommige gebruikers erg belangrijk. Zelf heb ik ruime ervaring met Nikon en Sony en kan met beide goed uit de voeten,

Wat ik me nog afvroeg waarom je tot een keuze tussen deze 2 bent gekomen. Had je nog Fuji, Sony of Olympus overwogen?

Als je vogelfotografie belangrijk vindt, zou ik serieus een APS-C sensor overwegen. Doet qua prestaties niet meer onder voor FF en is over het algemeen lichter en goedkoper.
Ik ben bij de 2 genoemde merken gekomen, omdat die binnen mijn budget liggen en ik ze goed vind lijken. De reviews zijn positief.
Ik heb ook naar de merken die jij noemt gekeken, maar denk dat ik bij Canon uitkom, na een uitgebreid vergelijk tussen de verschillende specificaties.
Helaas kan ik ze niet even allemaal in huis halen om te proberen, want dat zou toch het beste zijn.
Ik denk inderdaad dat ik naar een APS-C sensor ga, omdat vogelfotografie en macrofotografie hetgeen is wat ik overwegend zal gaan doen.
Vooralsnog denk ik dat het de Canon R7 wordt, aangezien deze erg goed wordt gereviewd, en de sensor 32.5 MP is. Dit is een voordeel bij het eventueel verder croppen van foto’s.
Ook heeft de cropfactor voordelen voor het zoom bereik, wat weer gunstig is bij de aanschaf bij o.a. telelenzen.
De nadelen van het mindere dynamische bereik, dit is er wel, maar de R7 presteerd toch heel erg goed, en het hebben van meer ruis, wat best goed te behandelen is in Lightroom, moet ik dan maar voor lief nemen.
Ik ben een hobbyist en er zitten helaas nu eenmaal grenzen aangezien mijn budget. Het liefst heb ik een Canon R3 met b.v. een RF 100-500 L lens, maar dat gaat hem helaas niet worden.
Het is dus in mijn geval altijd een compromis, en hopelijk pakt het goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 22:37
De R7 is een prima camera. Het enige nadeel is dat momenteel de RF mount van Canon nog niet open is voor third party objectieven zoals Sigma en Tamron, waardoor je vast zit aan de duurdere Canon lenzen, of moet werken met een EF-RF adapter.

Check inderdaad wel even of hij fijn in de hand ligt. De R7 heeft geen mogelijkheid om een battery grip te monteren.

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-09 21:39
reedevzo schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:13:
[...]

Ik ben bij de 2 genoemde merken gekomen, omdat die binnen mijn budget liggen en ik ze goed vind lijken. De reviews zijn positief.
Ik heb ook naar de merken die jij noemt gekeken, maar denk dat ik bij Canon uitkom, na een uitgebreid vergelijk tussen de verschillende specificaties.
Helaas kan ik ze niet even allemaal in huis halen om te proberen, want dat zou toch het beste zijn.
Ik denk inderdaad dat ik naar een APS-C sensor ga, omdat vogelfotografie en macrofotografie hetgeen is wat ik overwegend zal gaan doen.
Vooralsnog denk ik dat het de Canon R7 wordt, aangezien deze erg goed wordt gereviewd, en de sensor 32.5 MP is. Dit is een voordeel bij het eventueel verder croppen van foto’s.
Ook heeft de cropfactor voordelen voor het zoom bereik, wat weer gunstig is bij de aanschaf bij o.a. telelenzen.
De nadelen van het mindere dynamische bereik, dit is er wel, maar de R7 presteerd toch heel erg goed, en het hebben van meer ruis, wat best goed te behandelen is in Lightroom, moet ik dan maar voor lief nemen.
Ik ben een hobbyist en er zitten helaas nu eenmaal grenzen aangezien mijn budget. Het liefst heb ik een Canon R3 met b.v. een RF 100-500 L lens, maar dat gaat hem helaas niet worden.
Je moet er uiteraard zelf het beste gevoel bij hebben. Ik vind alleen de beredenering qua prijs wat vreemd.

Een Sony A6600 zit ~200€ onder de prijs van een R7. De A6700 zit er ~150€ boven.

Echter zoals eerder al benoemd is er voor Sony veel keuze is (ook goedkopere) lenzen. De prijs van de body en lens los zijn niet zo relevant lijkt me. Als de totaalprijs niet hoger is.

Hoe dan ook, heel veel plezier met de camera die je uiteindelijk koopt! 😄

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drikus70
[...] Helaas kan ik ze niet even allemaal in huis halen om te proberen, want dat zou toch het beste zijn.
Ik weet niet hoe makkelijk het voor je is maar een bezoekje aan een camerastore van een bekende winkelketen kan daarbij wel helpen.
(Mocht je dat overwegen dan toch stiekem de Sony A6600/6700 ook even ter hand nemen!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-08 09:22

Clay

cookie erbij?

[...]

Ik kan alleen commenten op de R7 met de RF 100-400 als vogel/wildlife combo, en daar is die wel super voor. Het gewicht van deze combinatie is superlaag en de animal tracking af is een verademing tov de DSLR tijd. Door de crop factor krijg je nog meer mms cadeau, maar de de F is wel vrij brak; hij zit al heel snel op die f/8 waardoor het toch lastig is een onderwerp te isoleren in je dof.

Ook denk ik dat je met jouw wensen (landschap, macro EN vogels) gewoon 3 verschillende lenzen nodig gaat hebben, en dan is de gesloten RF mount niet echt je vriend. De 100-400 is heel leuk, maar de eerst volgende RF upgrade is de 100-500L van 3K. Je kan wel een adapter kopen en EF glas gebruiken (nb ook voor landschap en macro), maar dan zit met extra lengte, gewicht, en gooi je de voordelen van nano USM overboord.

Zelf had ik al EF glas en was de overstap naar de R7 vrij logisch, maar als je nu niets hebt kan ik het - als ik heel eerlijk ben - eigenlijk niet aanraden en zou ik toch ff heel goed naar de concurrentie kijken :X

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reedevzo
Bedankt voor de reacties allemaal. Na veel wikken en wegen is het de R7 geworden met bovengenoemde lenzen, de 18-150mm en de 100-400mm.
Nu veel fotograferen en leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drikus70
Heel veel plezier met je nieuwe set!
Vooral dat veel fotograferen is zeker aan te bevelen.
Geen idee hoeveel ervaring je al hebt maar workshops en online training (Creativelive / Udemy) kunnen zeker leerzaam en behulpzaam zijn. Of de Tweakers Meet [Meet] Tweakers @ Hooge Vuursche (zaterdag 11 november) ;)
Pagina: 1