Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sss
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-08-2024
Beste tweakers,

Begin vorig jaar ben ik gestart bij een overheidsinstelling. Ik ben toen gestart in de aanloopschaal (schaal 7) als junior medewerker.
In 2020 heb ik mijn MBO-4 opleiding afgerond en heb hiervoor een andere werkgever gehad. Omdat ik in het werkgebied wel al ervaring had, maar in de functie zelf nog niet ben ik toen in de aanloopschaal gestart.

Om mijn kennis te verbreden ben ik in het einde van vorig jaar ook gestart met een opleiding die ongeveer 1 jaar duurt. Je ziet ook bij vacatures van andere werkgevers in dezelfde functie dat deze opleiding meestal als een pre beschreven staat, dus dit is voor mij ook mooi meegenomen.

Begin van dit jaar heb ik een functioneringsgesprek gehad. Kort samengevat zijn mijn directe collega's erg blij met mij, ik functioneer goed, beschik over voldoende kennis en er waren eigenlijk geen opmerkingen.
Ik ben toen gepromoveerd van junior medewerker, naar junior medewerker, ook ben ik toen naar de aanloopschaal van deze nieuwe functie gegaan schaal 8.
Er was echter wel afgesproken dat ik na een jaar goed functioneren een vaste aanstelling zou krijgen, dit is alleen niet gebeurt, en heb ook niet echt een reden gekregen waarom. Toen is afgesproken dat er na een half jaar (juni dit jaar) gekeken ging worden naar mijn contract.
In juni heb ik dit gesprek ook gehad, en heb toen een vaste aanstelling gekregen + een salaristrede omhoog.

En dan nu eigenlijk de reden van het schrijven van deze blog:
Ik zit nu in schaal 8 (cao sgo) en in mijn functie is maximaal schaal 10 haalbaar (als senior medewerker wat ik dus voorlopig nog niet ben), maar er is dus zeker nog een hele groei in salaris mogelijk.

In januari hoop ik de opleiding af te ronden die ik momenteel volg. Ik wil dan een gesprek aanvragen met mijn manager, en aangeven dat ik wil promoveren naar de functieschaal (schaal 9). Ik voldoe over genoeg kennis, voer zelfstandig mijn werk uit, neem soms zaken over van collega's i.v.m. tijdgebrek, heb een MBO-4 opleiding + aanvullende opleiding en heb sinds ik hier werkzaam ben nog nooit verbeterpunten of negatieve feedback ontvangen van collega's.

Soms kijk ik wel eens stiekem naar vacatures in dezelfde functie, niet omdat ik hier weg wil maar meer wil weten wat er bij andere organisaties mogelijk is.
Het valt mij op dat hier vaak staat omschreven dat het startsalaris in schaal 8 begint, ook met weinig tot geen ervaring. En als je wel al ervaring hebt in deze functie + de opleiding die ik nu volg hebt afgerond is het startsalaris meestal in schaal 9.

Ik ben echter bang dat ik de schaal omhoog niet ga krijgen in januari, ik hoor de laatste tijd vaak van collega's dat het moeilijk is om een schaal omhoog te gaan. En in mijn geval gaat het dan zelfs om twee schalen omhoog in twee jaar tijd.
Mocht het niet lukken, hoe zouden jullie dit dan aanpakken?
Zelf denk ik eraan om iets op papier te laten zetten, of om evt. een salarisgroeiplan te vragen.
Graag ontvang ik jullie mening/advies, ik heb hier nog geen ervaring mee namelijk en weet niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken.

extra info:
Momenteel heb ik het naar mijn zin bij mijn huidige werkgever, ik werk 4 dagen per week (4x9) o.b.v. 36 uur.
Mijn werk is op 5 min fietsafstand, kan het goed vinden met mijn directe collega's, mijn werkgever betaald de opleidingen als deze werk gerelateerd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09 14:37
Schaal omhoog staat leuk, maar is totaal niet belangrijk.

Schaal 8 trede 8 verdient het zelfde als Schaal 9 trede 4, alleen de stappen omhoog zijn "meer" immers elke schaal bestaat uit 12 of 13 treden. (note ik neem ziekenhuis CAO omdat ik die ken en te lui ben om die van jou op te zoeken).

een "promotie" van Schaal 8 trede 8 naar Schaal 9 Trede 4 staat leuk, maar schiet je niks mee op.
Net zo makkelijk kan je van trede 8 naar trede 11 gaan en dan volgend jaar naar schaal 9 trede 8, boeit niet.

Kortom staat je niet blind op Schaal

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:20
namliam_eht schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:43:

Schaal 8 trede 8 verdient het zelfde als Schaal 9 trede 4, alleen de stappen omhoog zijn "meer" immers elke schaal bestaat uit 12 of 13 treden. (note ik neem ziekenhuis CAO omdat ik die ken en te lui ben om die van jou op te zoeken).

een "promotie" van Schaal 8 trede 8 naar Schaal 9 Trede 4 staat leuk, maar schiet je niks mee op.
Net zo makkelijk kan je van trede 8 naar trede 11 gaan en dan volgend jaar naar schaal 9 trede 8, boeit niet.

Imho kun je beter in schaal 9 trede 4 zitten dan in schaal 8 trede 8, ook al is het salaris gelijk.

Je hebt meer ruimte om door te groeien, het duurt langer voordat je bovenin je schaal zit en het maximum van schaal 9 is hoger dan het maximum van schaal 8.

Dus hoewel het je nu direct niet meer geld oplevert is het toch gunstiger om in schaal 9 te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-09 22:26
Je weet wat je wil, en je kunt dit goed beargumenteren. Dat zou ik dan vooral ook doen bij je huidige werkgever. Het slechtste scenario is dat je een nee krijgt.

Ook een nee kun je nog gebruiken als een ingang naar een vervolg. Vragen als "Waar moet ik nog in groeien of verbeteren om een volgende stap te krijgen?" kunnen je helpen. Hoe concreter hoe beter, dan kun je dat volgende keer weer meenemen.

Als je een nee krijgt en denkt dat je ergens anders beter kunt verdienen, is het altijd aan te raden om wat rond te kijken. Solliciteren is gratis. Ik zou je aanraden om je niet alleen door geld te laten leiden (een hoger salaris maar vervelend werk met meer reistijd en geen opleidingen is niet beter), maar het is ook zelden zo dat er echt nergens een betere of net zo goede plek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

namliam_eht schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:43:

Maar je kunt dan in die nieuwe schaal wel verder omhoog. Kennelijk is voor jou salris "totaal niet belangrijk", maar dat geldt niet voor iedereen.
Dat is op zich een goed advies, maar als je wilt groeien zijn dei schalen toch wel een dingetje. Tegen dat je op de hoogste trede van je schaal zit ontdek je dat een schaaltje omhoog in overheidsland een proces van heel lange adem is, en zonder een functiewissel laten ze je vrolijk tot je pensioen op hetzelfde salaris zitten (ok, je krijgt de CAO-verhogingen uiteraard wel mee, maar dta betekent nog altijd dat je er netto op achteruit gaat).

Daarnaast zie je bij veel CAO's ook dat vanaf een bepaalde schaal leukere extra voordeeltjes gaan spelen. Zo geldt bij mij bijvoorbeeld dat de werkgever vanaf schaal 11 veel meer bijdraagt voor je pensioen. Dat is veel interessanter dan de paar honderd euro bruto verschil tussen top 10 en top 11.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Over het algemeen: bij organisaties die met "schalen en treden" (zoals vaak bij overheid, semi-overheid en voormalig overheid) gaat het juist om de schalen. Daar moet je voor werken. Treden verdien je daar bijna door elk jaar je verjaardag te vieren, die betekenen dat je het weer een jaar hebt volgehouden.

Een aanloopschaal is in principe bedoeld om op het minimale niveau van de functie te komen uit een lagere functie. Dat zal typisch 1 jaar zijn. Een 2e jaar in een aanloopschaal, daar zou ik zeker niet blij mee zijn. Dan moet er toch iets van een "reparatieplan" komen.

Het gaat hier dus om een gemeente. Dan moet ik altijd terugdenken aan mijn sollicitatie bij een gemeente, ongeveer 10 jaar geleden (kan iets meer zijn). Je kon inmiddels online solliciteren en dus je CV + motivatiebrief digitaal aanleveren. Maar "aan de achterkant" was de organisatie nog niet zover. :) Ik kreeg een afwijzing, want ze hadden een interne kandidaat met meer relevante ervaring.... en men vroeg of ze me mijn CV + motivatiebrief terug moesten sturen..... Daar was ik toch wel even stil van. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09 14:37
In den beginne maakt het dus niks uit, de meeste HR of management-voor zover ik heb gemerkt- zullen je misschien eerder van Schaal 8 trede 8 naar trede 11 doen, dan van Schaal 8t8 naar Schaal 9t5
Terwijl in de basis bruto 8.11 beter zal zijn dan 9.5

Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen en daar kan je op alle slakken van 25 COAs zout op leggen... zeker in den begin jaren is het geneuzel in de marge.
Wat wel van belang kan zijn is dat een trede in schaal hoger meer euro's is... meestaal hoog in Schaal 8 (in dit geval) zal een trede misschien 50 euro zijn, terwijl als Schaal 8 trede 11 = Schaal 9 trede 6 je van trede 6 naar trede 7 100 euro krijgt.... Dan zal het ook van belang gaan worden om OF een trede over te slaan OF van schaal te veranderen.

Mij is in het verleden aangeboden, schaal omhoog maar o.b.v. zelfde salaris of huidige schaal 3 treden omhoog... doe mij dat laatste maar.... tenminste toen zaten daar geen extra's bij zoals meer pensioen, luxe koffie of gratis koffie koeken, laat staan lease auto of iets substantieels.

Meer pensioen opbouw is gelijk aan water naar de zee dragen, meer euro's in een bijna eindeloos zwart gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sss
Bedankt allemaal voor jullie reactie, hier kan ik wat mee ;)
@namliam_eht mijn doel is wel om een schaal omhoog te gaan, en dan ook een stap in salaris te maken. Ook haal ik waardering uit de schaal die ik verdien. Als ik de opleiding succesvol heb afgerond zou het fijn zijn daar een beloning voor te krijgen door een schaal omhoog te gaan.

@migchiell ik verwacht ook dat als ik naar schaal 9 ga, ik wel een aantal jaar in deze schaal zal blijven. Gezien de jaarlijkse verhoging zijn deze in schaal 9 daardoor ook hoger.

@Hagdos bedankt voor jouw reactie, ik zal eens nadenken over het nee scenario.
Ik kan een keer solliciteren bij een ander om te kijken naar de mogelijkheden als ik hier de behoefte aan heb. Maar inderdaad het hoeft niet altijd beter te zijn ergens ander. Mijn werk, de reistijd, mijn vaste vrije dag is mij erg veel waard geworden ;)

@Dido jij ook bedankt voor je reactie

@Verwijderd er staat over de aanloopschaal ook het een en ander beschreven is ons functieboek. Alleen niet concreet de maximale tijd dat je in een aanloopschaal zit, op internet zie ik inderdaad ook dat dit meestal om maximaal 1 tot 2 jaar gaat, of je moet niet goed functioneren natuurlijk.
Wel heb ik naar mijn mening een goede cao, begin dit jaar een cao verhoging van 9% en waarschijnlijk komend jaar ergens tussen de 6 en 8%, dit is iets wat je naar mijn mening bij de meeste commerciële bedrijven zonder cao niet zomaar krijgt.
Mijn werkgever betaald 2/3 van mijn pensioen, en ik bouw dus nu al een behoorlijk kapitaal op elke maand. Om precies te zijn ook 3x zoveel als bij mijn vorige werkgever.

De gehele ambtenarij was voor mij behoorlijk wennen moet ik zeggen... maar ik ben er inmiddels behoorlijk aan gewend haha. Het is naar mijn idee wel een stuk verbeterd t.o.v. 10 jaar geleden. Maar iedereen heeft er zo zijn of haar mening over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:45
sss schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:30:
Beste tweakers,

Begin vorig jaar ben ik gestart bij een overheidsinstelling. Ik ben toen gestart in de aanloopschaal (schaal 7) als junior medewerker.
In 2020 heb ik mijn MBO-4 opleiding afgerond en heb hiervoor een andere werkgever gehad. Omdat ik in het werkgebied wel al ervaring had, maar in de functie zelf nog niet ben ik toen in de aanloopschaal gestart.

Om mijn kennis te verbreden ben ik in het einde van vorig jaar ook gestart met een opleiding die ongeveer 1 jaar duurt. Je ziet ook bij vacatures van andere werkgevers in dezelfde functie dat deze opleiding meestal als een pre beschreven staat, dus dit is voor mij ook mooi meegenomen.

Begin van dit jaar heb ik een functioneringsgesprek gehad. Kort samengevat zijn mijn directe collega's erg blij met mij, ik functioneer goed, beschik over voldoende kennis en er waren eigenlijk geen opmerkingen.
Ik ben toen gepromoveerd van junior medewerker, naar junior medewerker, ook ben ik toen naar de aanloopschaal van deze nieuwe functie gegaan schaal 8.
Er was echter wel afgesproken dat ik na een jaar goed functioneren een vaste aanstelling zou krijgen, dit is alleen niet gebeurt, en heb ook niet echt een reden gekregen waarom. Toen is afgesproken dat er na een half jaar (juni dit jaar) gekeken ging worden naar mijn contract.
In juni heb ik dit gesprek ook gehad, en heb toen een vaste aanstelling gekregen + een salaristrede omhoog.

En dan nu eigenlijk de reden van het schrijven van deze blog:
Ik zit nu in schaal 8 (cao sgo) en in mijn functie is maximaal schaal 10 haalbaar (als senior medewerker wat ik dus voorlopig nog niet ben), maar er is dus zeker nog een hele groei in salaris mogelijk.

In januari hoop ik de opleiding af te ronden die ik momenteel volg. Ik wil dan een gesprek aanvragen met mijn manager, en aangeven dat ik wil promoveren naar de functieschaal (schaal 9). Ik voldoe over genoeg kennis, voer zelfstandig mijn werk uit, neem soms zaken over van collega's i.v.m. tijdgebrek, heb een MBO-4 opleiding + aanvullende opleiding en heb sinds ik hier werkzaam ben nog nooit verbeterpunten of negatieve feedback ontvangen van collega's.

Soms kijk ik wel eens stiekem naar vacatures in dezelfde functie, niet omdat ik hier weg wil maar meer wil weten wat er bij andere organisaties mogelijk is.
Het valt mij op dat hier vaak staat omschreven dat het startsalaris in schaal 8 begint, ook met weinig tot geen ervaring. En als je wel al ervaring hebt in deze functie + de opleiding die ik nu volg hebt afgerond is het startsalaris meestal in schaal 9.

Ik ben echter bang dat ik de schaal omhoog niet ga krijgen in januari, ik hoor de laatste tijd vaak van collega's dat het moeilijk is om een schaal omhoog te gaan. En in mijn geval gaat het dan zelfs om twee schalen omhoog in twee jaar tijd.
Mocht het niet lukken, hoe zouden jullie dit dan aanpakken?
Zelf denk ik eraan om iets op papier te laten zetten, of om evt. een salarisgroeiplan te vragen.
Graag ontvang ik jullie mening/advies, ik heb hier nog geen ervaring mee namelijk en weet niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken.

extra info:
Momenteel heb ik het naar mijn zin bij mijn huidige werkgever, ik werk 4 dagen per week (4x9) o.b.v. 36 uur.
Mijn werk is op 5 min fietsafstand, kan het goed vinden met mijn directe collega's, mijn werkgever betaald de opleidingen als deze werk gerelateerd zijn.
Wat kom je eigenlijk te kort?
Ik bedoel, wanneer je het naar je zin hebt en je kunt goed leven van je huidige salaris dan heb je toch eigenlijk niks te klagen?
Tel je zegeningen en wees gelukkig met hetgeen je nu hebt. Waan je niet gelukkiger met hetgeen je misschien zou kunnen hebben.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sss schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:35:
Bedankt allemaal voor jullie reactie, hier kan ik wat mee ;)
@namliam_eht mijn doel is wel om een schaal omhoog te gaan, en dan ook een stap in salaris te maken. Ook haal ik waardering uit de schaal die ik verdien. Als ik de opleiding succesvol heb afgerond zou het fijn zijn daar een beloning voor te krijgen door een schaal omhoog te gaan.

@migchiell ik verwacht ook dat als ik naar schaal 9 ga, ik wel een aantal jaar in deze schaal zal blijven. Gezien de jaarlijkse verhoging zijn deze in schaal 9 daardoor ook hoger.

@Hagdos bedankt voor jouw reactie, ik zal eens nadenken over het nee scenario.
Ik kan een keer solliciteren bij een ander om te kijken naar de mogelijkheden als ik hier de behoefte aan heb. Maar inderdaad het hoeft niet altijd beter te zijn ergens ander. Mijn werk, de reistijd, mijn vaste vrije dag is mij erg veel waard geworden ;)

@Dido jij ook bedankt voor je reactie

@Verwijderd er staat over de aanloopschaal ook het een en ander beschreven is ons functieboek. Alleen niet concreet de maximale tijd dat je in een aanloopschaal zit, op internet zie ik inderdaad ook dat dit meestal om maximaal 1 tot 2 jaar gaat, of je moet niet goed functioneren natuurlijk.
Wel heb ik naar mijn mening een goede cao, begin dit jaar een cao verhoging van 9% en waarschijnlijk komend jaar ergens tussen de 6 en 8%, dit is iets wat je naar mijn mening bij de meeste commerciële bedrijven zonder cao niet zomaar krijgt.
Mijn werkgever betaald 2/3 van mijn pensioen, en ik bouw dus nu al een behoorlijk kapitaal op elke maand. Om precies te zijn ook 3x zoveel als bij mijn vorige werkgever.

De gehele ambtenarij was voor mij behoorlijk wennen moet ik zeggen... maar ik ben er inmiddels behoorlijk aan gewend haha. Het is naar mijn idee wel een stuk verbeterd t.o.v. 10 jaar geleden. Maar iedereen heeft er zo zijn of haar mening over.
Ze moesten wel, want ze kregen steeds meer moeite om mensen binnen te halen en de uitgaven aan externen begonnen vaak toch wel dramatisch te worden. Ik ken inmiddels wel wat overheid, maar eerlijk gezegd zou het ook wel erg goed moeten betalen om mijn interesse te wekken. Je moet in ieder geval geen "meters maken" mentaliteit hebben. Zo werkt het daar niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sss
Yaksa schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:40:
[...]

Wat kom je eigenlijk te kort?
Ik bedoel, wanneer je het naar je zin hebt en je kunt goed leven van je huidige salaris dan heb je toch eigenlijk niks te klagen?
Tel je zegeningen en wees gelukkig met hetgeen je nu hebt. Waan je niet gelukkiger met hetgeen je misschien zou kunnen hebben.
Ik kom helemaal niks te kort ;) mijn zegeningen tel ik ook zeker, ik haal alleen wel waardering uit mijn salaris. Als ik niet meer verder kan groeien in salaris word ik ook niet echt meer gemotiveerd.
Elke euro meer helpt mij ook met het kopen van een woning, ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sss
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:07:
[...]

Ze moesten wel, want ze kregen steeds meer moeite om mensen binnen te halen en de uitgaven aan externen begonnen vaak toch wel dramatisch te worden. Ik ken inmiddels wel wat overheid, maar eerlijk gezegd zou het ook wel erg goed moeten betalen om mijn interesse te wekken. Je moet in ieder geval geen "meters maken" mentaliteit hebben. Zo werkt het daar niet. :)
Klopt, ik werk voor een omgevingsdienst en ben voor veel gemeente ook een soort (externe). Het gaat in ieder geval wel om een behoorlijk uurloon voor de taken die wij uitvoeren.
Bij veel overheidsinstellingen krijg je bovenop je salaris ook nog IKB (individueel keuze budget) dit gaat bij mijn organisatie om 17% (incl. 8% vakantiegeld), dit bedrag kan je elke maand uit laten betalen ;)
Hangt ook af van je functie en opleidingsniveau, maar je kan zeker een knap salaris verdienen.
En aan die mentaliteit is wel te wennen hoor. Bij mijn vorige werkgever waren het geen meters maar kilometers, en dit bevalt echt 10x beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:45
sss schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:19:
[...]Ik kom helemaal niks te kort ;) mijn zegeningen tel ik ook zeker, ik haal alleen wel waardering uit mijn salaris. Als ik niet meer verder kan groeien in salaris word ik ook niet echt meer gemotiveerd.
Elke euro meer helpt mij ook met het kopen van een woning, ooit
Voor mij is af en toe een complimentje dat ik het goed doe een grotere waardering dan een paar tientjes meer in de maand. Dat geeft me ook het gevoel dat ik goed bezig ben en het motiveert mij ook nog eens.
En daar wordt ik gelukkig van.
Sparen voor een hoop stenen die waarschijnlijk nooit van jezelf gaan worden heeft mij nog nooit aantrekkelijk geleken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:40
Je werkt er nog geen twee jaar en bent al een schaal gestegen en wilt gelijk een 2e erbij. Je bent wel erg ongeduldig. In overheidsland als reguliere kracht kan het wel 5 jaar of langer duren voordat je een schaal erbij krijgt. Schaal 9 is voor junior hbo-ers en je bent een mbo geschoolde met nog geen 5 jaar werkervaring. Realistisch gezien duurt het nog een paar jaar.

Je kan altijd je ambities uitspreken. Maar je moet niet te hard van stapel lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@sss Onder welke CAO val je? Rijksoverheid of lokale overheid? Weet je of er gebruik wordt gemaakt van HR21?

Ok, gemeente dus. Dikke kans dat ze dan HR21 gebruiken.

Zoals anderen ook zeggen: is een proces van de lange adem. Ik begon in 2016 in aanloopschaal 7 (hoogste trede). Het jaar erop naar schaal 8. Toen aangekaart dat mijn functie wel heel erg veel leek op een functie die in schaal 9 was ingeschaald. Na een proces van 6-12mnd (herwaarderingsronde) waren ze het hier eigenlijk wel mee eens. Toen met terugwerkende kracht van een jaar in schaal 9 uitbetaald gekregen. Intussen zit ik in schaal 10 (andere functie) met weer een herwaarderingsronde, omdat bij andere soortgelijke organisaties die functie in schaal 11 valt.

Dit hierboven vooral om even aan te geven dat het een lang proces kan zijn. Hoe jij het tot nu toe hebt gedaan lijkt me echt helemaal prima en inderdaad ben je misschien wat ongeduldig.

Mijn advies zou zijn: ga in gesprek met je leidinggevende om te vragen wat jouw groeitraject naar een andere schaal zou zijn. Maak hier afspraken over en laat dit vastleggen in je personeelsdossier. Je kan dan ook afspreken dat je nog een periodiek extra maakt. Een tijdelijke arbeidsmarkttoelage is ook nog een optie. De CAO laat, meen ik, niet toe om grotere stappen te maken bij het uitvoeren van hetzelfde werk.

Weet daarnaast dat er weer CAO-onderhandelingen gaande zijn. De VNG heeft eerder deze week een eerste loonbod gedaan van 4%. Vermoedelijk zullen ze wel op 6 of 7% uitkomen. Dus daar zit ook nog wat groei/inflatiecorrectie.

[ Voor 86% gewijzigd door sOid op 05-10-2023 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sss
MBvB schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:38:
Je werkt er nog geen twee jaar en bent al een schaal gestegen en wilt gelijk een 2e erbij. Je bent wel erg ongeduldig. In overheidsland als reguliere kracht kan het wel 5 jaar of langer duren voordat je een schaal erbij krijgt. Schaal 9 is voor junior hbo-ers en je bent een mbo geschoolde met nog geen 5 jaar werkervaring. Realistisch gezien duurt het nog een paar jaar.

Je kan altijd je ambities uitspreken. Maar je moet niet te hard van stapel lopen
Bedankt voor je eerlijke mening.
Ik ga het in ieder geval proberen, of het gaat lukken is een tweede maar dat zie ik dan wel.
De schaal waar ik nu in zit is de aanloopschaal van mijn huidige functie, dus ik verwacht niet dat ik hier nog 5 jaar in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sss
sOid schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:46:
@sss Onder welke CAO val je? Rijksoverheid of lokale overheid? Weet je of er gebruik wordt gemaakt van HR21?
Ik werk voor een omgevingsdienst, ik val onder de CAO SGO (Samenwerking Gemeentelijke Organisaties)
Momenteel wordt er geen gebruik gemaakt van de HR21 regeling als ik het goed zeg.
Wel wil een van de partijen die bezig is met de nieuwe cao onderhandelingen dat deze regeling wordt opgenomen in de nieuwe cao

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
sss schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:56:
[...]

Ik werk voor een omgevingsdienst, ik val onder de CAO SGO (Samenwerking Gemeentelijke Organisaties)
Momenteel wordt er geen gebruik gemaakt van de HR21 regeling als ik het goed zeg.
Wel wil een van de partijen die bezig is met de nieuwe cao onderhandelingen dat deze regeling wordt opgenomen in de nieuwe cao
Refresh je pagina ff om m'n uitgebreidere reactie te zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:08

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Schaal omhoog gaat vaak inderdaad niet zomaar ik werk zelf bij een gemeente. Er moet wel fte ruimte zijn. Maar je kan best wel nog groeien in de schaal zelf. Twee periodiek erbij helpt ook aardig. Pas aan het einde van de schaal merk je het pas.

[ Voor 40% gewijzigd door TheDudez op 05-10-2023 18:11 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
TheDudez schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:09:
Schaal omhoog gaat vaak inderdaad niet zomaar ik werk zelf bij een gemeente. Er moet wel fte ruimte zijn.
Dat, maar het salarishuis is ook opgebouwd aan de hand van het salaris van de burgemeester. Hoe groter een gemeente, hoe meer de burgemeester verdient, hoe hoger de rest is ingeschaald (over het algemeen).

Hoe dat met een Omgevingsdienst (of GGD, dezelfde CAO) zit durf ik overigens niet te zeggen.

Ik heb hier eerder een uitgebreidere uitleg over geschreven op GoT, maar kan ik zo snel niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sss
TheDudez schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:09:
Schaal omhoog gaat vaak inderdaad niet zomaar ik werk zelf bij een gemeente. Er moet wel fte ruimte zijn. Maar je kan best wel nog groeien in de schaal zelf. Twee periodiek erbij helpt ook aardig. Pas aan het einde van de schaal merk je het pas.
Klopt fte ruimte is ook belangrijk heb ik gemerkt. Dit is denk ik ook de reden dat ik eerst geen vaste aanstelling kreeg, en na een half jaar wel.
Vanaf volgend jaar komt er nog een gemeente bij ons werkgebied, hierdoor komen er meer uren maar ook meer € beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
sss schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:30:
Dit is eigenlijk het belangrijkste.

Ik lees allemaal over schalen en tredes maar ik zie geen getallen. Wat gaat het netto extra opleveren waarvoor je bereid bent dit alles op het spel te zetten?
Als ze nee zeggen, wat dan? Uit protest ergens gaan werken waar je 100 minuten reistijd hebt elke dag en moet werken met mensen die je niet leuk vindt?
Je bent zo te zien nog jong en wil uiteraard groeien om later (of binnenkort) een leuk huisje te kopen maar ik zou toch voorzichtig zijn als je leuk werk hebt dicht bij huis en iedere dag kan omgaan met leuke collega's. Een hoger salaris komt vanzelf wel.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sss
sOid schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:46:

Ok, gemeente dus. Dikke kans dat ze dan HR21 gebruiken.

Zoals anderen ook zeggen: is een proces van de lange adem. Ik begon in 2016 in aanloopschaal 7 (hoogste trede). Het jaar erop naar schaal 8. Toen aangekaart dat mijn functie wel heel erg veel leek op een functie die in schaal 9 was ingeschaald. Na een proces van 6-12mnd (herwaarderingsronde) waren ze het hier eigenlijk wel mee eens. Toen met terugwerkende kracht van een jaar in schaal 9 uitbetaald gekregen. Intussen zit ik in schaal 10 (andere functie) met weer een herwaarderingsronde, omdat bij andere soortgelijke organisaties die functie in schaal 11 valt.

Dit hierboven vooral om even aan te geven dat het een lang proces kan zijn. Hoe jij het tot nu toe hebt gedaan lijkt me echt helemaal prima en inderdaad ben je misschien wat ongeduldig.

Mijn advies zou zijn: ga in gesprek met je leidinggevende om te vragen wat jouw groeitraject naar een andere schaal zou zijn. Maak hier afspraken over en laat dit vastleggen in je personeelsdossier. Je kan dan ook afspreken dat je nog een periodiek extra maakt. Een tijdelijke arbeidsmarkttoelage is ook nog een optie. De CAO laat, meen ik, niet toe om grotere stappen te maken bij het uitvoeren van hetzelfde werk.

Weet daarnaast dat er weer CAO-onderhandelingen gaande zijn. De VNG heeft eerder deze week een eerste loonbod gedaan van 4%. Vermoedelijk zullen ze wel op 6 of 7% uitkomen. Dus daar zit ook nog wat groei/inflatiecorrectie.
Momenteel is er bij ons nog een verouderde functiebeschrijving/schaalverdeling bij onze organisatie. Ik las in de OR notulen dat dit volgende keer besproken gaat worden aangezien er veel collega's vinden dat deze vernieuwd moet worden. Als HR21 in de nieuwe cao komt te staan is dit helemaal mooi meegenomen denk ik.
Goed om te lezen dat er dus een hoop mogelijk is bij een gemeente/omgevingsdienst. Het is hierin ook belangrijk dat je fijne collega's om je heen hebt en een geschikte manager. Vorig jaar had ik een andere manager maar dat was echt een ........
Jij hebt in ieder geval een mooie groei gemaakt in 7 jaar tijd.

Ik ga het volgend jaar eerst gewoon proberen. Als het niet kan zal ik om een groeitraject op te laten stellen, en deze ook vast laten leggen in mijn personeelsdossier. Ik weet dat een collega een tijdelijke arbeidsmarkttoelage dus dit kan ook ook verstellen. Echter heb ik liever gewoon vastigheid.

Toevallig las ik vandaag een verslag over de cao onderhandelingen. Persoonlijk vind ik het voorstel van 8% van de meeste partijen vrij laag. Zeker omdat je vooraf al weet dat dit het nooit daadwerkelijk zal worden.
Hopelijk zal het uiteindelijk op een procent of 6-7% komen, maar 4% lijkt mij in deze tijd echt te laag.
Zou ook fijn zijn als de nieuwe CAO einde van het jaar al rond is, dit jaar was het pas rond in april uit mijn hoofd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sss
wodkabuikje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:32:
[...]

Dit is eigenlijk het belangrijkste.

Ik lees allemaal over schalen en tredes maar ik zie geen getallen. Wat gaat het netto extra opleveren waarvoor je bereid bent dit alles op het spel te zetten?
Als ze nee zeggen, wat dan? Uit protest ergens gaan werken waar je 100 minuten reistijd hebt elke dag en moet werken met mensen die je niet leuk vindt?
Je bent zo te zien nog jong en wil uiteraard groeien om later (of binnenkort) een leuk huisje te kopen maar ik zou toch voorzichtig zijn als je leuk werk hebt dicht bij huis en iedere dag kan omgaan met leuke collega's. Een hoger salaris komt vanzelf wel.
Het netto verschil zal ongeveer 150-200 euro zijn denk ik. Wil eigenlijk opschuiven naar de volgende schaal in dezelfde trede. Dit zal alleen niet makkelijk zijn om voor elkaar te vrees ik.
Als ze nee zeggen ben ik niet van plan om weg te gaan dan probeer ik het later gewoon nog een keer.
Ik ben 24 dus dat huisje kan nog wel even wachten hoor, maar het zal de komende jaren wel belangrijk worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
sss schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:40:
[...]

Ik ben 24 dus dat huisje kan nog wel even wachten hoor, maar het zal de komende jaren wel belangrijk worden.
Ik weet niet precies in welke trede je zit, maar bedenk dat het modaal salaris in 2023 zo'n 40.000 eu is. Daar zit je met schaal 8 en IKB al best snel boven. En modaal is dus niet alleen voor 24-jarigen ;)

Dit om het even in perspectief te plaatsen. Ik begrijp uiteraard dat je graag meer wil verdienen, maar je doet het zeker niet slecht!
Pagina: 1