Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 12:30

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Mijn situatie
Ik werk nu een 15+ jaar in de IT. Daarbij heb ik functies gehad in een redelijk brede scope, van software development tot (tweedelijns) technisch support, backend tot frontend en van lijnwerk tot (kleine) projecten die ik eigenlijk zelfstandig heb afgedraaid.

In al dit soort werkzaamheden zitten skills die ik beheers, en waarvan ik het in principe leuk vind om ze in het werkveld te gebruiken.
Ik merk echter dat ik steeds sneller tegen het probleem van verveling aanloop. Iets nieuws is interessant voor een paar dagen, misschien weken, totdat ik het gevoel heb dat ik de basis wel beheers. Wanneer dat gevoel bereikt is slaat de verveling toe en gaan de negatieve aspecten van een functie of werkomgeving overheersen.

Zo ben ik recent begonnen op een nieuwe klus (gedetacheerd) bij een bedrijf dat ik al ken uit het verleden. Nu ik eenmaal goed en wel ingewerkt ben valt het me pas echt op hoe weinig er is veranderd in dit bedrijf in de afgelopen jaren, en dat zorgt ervoor dat mijn werk voelt alsof het ook maar weinig nut heeft.

Ik heb ook bij een ander bedrijf gewerkt, waar het al snel duidelijk was dat het woord "deadline" eigenlijk niet bestond. Compléét demotiverend, aangezien dit duidelijk was voor iedereen. Dus zelfs als het lukt om zelf lekker de vaart erin te houden, was het onvermijdelijk dat je op een gegeven moment tegen een collega aanloopt die het allemaal wel mooi vindt en achterover blijft zitten.

Nog een ander voorbeeld... Zo'n bedrijf dat graag "agile" wil werken, maar tijdens een sprint continu de inhoud verandert en prioriteiten aanpast. De baas bepaalt, ook als eerder al in overleg met diezelfde baas iets anders was afgesproken.

Ook heb ik gewerkt bij een bedrijf dat, op zich de zaken best voor elkaar had en ook helemaal niet slecht voor de werknemers zorgde, maar de bedrijfscultuur was behoorlijk statusgericht en de functies werden inhoudelijk versimpeld.

Enfin, ik ben bang dat ik zonder hulp nog wel een tijdje blijf jobhoppen en dat is nou net niet waar ik op zit te wachten.
Natuurlijk zou je kunnen denken: "Je moet jezelf ook een beetje aanpassen aan de baan." en daar zit ook echt wel een punt van waarheid in. Echter, de banen waar ik langere tijd heb gewerkt (5+ jaar) zijn ook de banen waarbij ik op een gegeven moment met mentale klachten thuis ben komen te zitten.

Ik heb dus in de loop van de jaren best wat ervaring op mogen doen met wat ik allemaal niet wil. Waar ik hulp bij nodig heb, is vinden wat ik wél wil.

Sommige factoren zijn me wel duidelijk geworden:
  • Ik zoek een functie waar mijn werk een duidelijk resultaat kan geven. (Verbetering, optimalisatie, migratie, een KPI waar de score ook echt wat inhoudt)
  • Ik wil dat mijn kennis en kunde op waarde wordt geschat. Financieel is natuurlijk leuk, maar vooral ook werkinhoudelijk. Geef me maar mandaat om zaken voor elkaar te krijgen.
  • Het helpt als ik achter het product of de visie van het bedrijf kan staan.
  • Ik wil mijn hoofd echt kunnen gebruiken. Ik wil uitdaging.
  • Ik *moet* enthousiast kunnen zijn over het werk.
Het is ook niet in beton gegoten dat ik een IT-functie moet blijven doen, als ik op een andere manier de uitdaging kan vinden die ik (blijkbaar) nodig heb.

Mijn vraag:
hoe ga ik hier verder mee komen?
Kan een loopbaanadvies hierin helpen, en zijn daar adviseurs in te vinden die ook inhoudelijk wel wat snappen van IT, zodat ze ook begrijpen waar ik ervaring mee heb?
Heeft iemand aanbevelingen of andere tips/ideeën?

Wat mij betreft mag het zo "outside the box" als je kunt bedenken. Ik heb een pieker/denkhoofd, zoals waarschijnlijk vele anderen hier, maar de kans is groot dat ik een bepaald perspectief gewoon nog helemaal niet bedacht had :Y

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AmateurVinoloog
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-09 12:01
Deleted

[ Voor 99% gewijzigd door AmateurVinoloog op 22-03-2024 10:15 . Reden: deleted ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 12:30

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Weer een weekend en veel nadenkwerk later, en ik ben wederom vooral verder gekomen in wat ik niet wil. Maar, toch ook een stukje richting wat dan wel.

Als ik terugdenk aan de zaken die mij in de afgelopen jaren wél echt hebben kunnen enthousiasmeren in werk, dan denk ik aan:
- Van A tot Z (bedenken, uitzoeken, plannen én uitvoeren) een migratieproject doen
- Research naar (technische) oplossingen voor een probleem
- Werk in multidisciplinaire of multi-toolstack omgevingen, wat anderen niet aangaan, overzien of aanvoelen. Bijvoorbeeld een servermigratie voor een applicatieserver, waarbij de developers de achterkant niet aanraken en de beheerders het niet aandurven omdat alles behalve de server zelf door de developers is opgezet...

Het voelt steeds meer alsof de gebaande wegen te ééndimensioneel zijn. Ik zou nog het liefst "De IT-er" zijn, zoals die in de jaren '90-'00 de persoon was binnen een bedrijf die álles deed op IT gebied.

Ik snap dat die is uitgestorven, en ook dat ik dat enigzins romantiseer. Maar het geeft wel aan waar ik naartoe wil.

Toch, ondanks dit stuk verheldering, zou ik graag nog meer handvatten willen en zoek ik dus ook een jobcoach oid die me kan helpen beter inzicht te krijgen. Tips blijven enorm welkom!
AmateurVinoloog schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:56:
Je verhaal is erg herkenbaar. Ik heb min of meer hetzelfde: 10 jaar ervaring (meer dan 10 korte en lange projecten van verschillende opdrachtgevers) en nu met lange tanden zit ik langer dan 4 jaar op hetzelfde project bij dezelfde werkgever.

Mijn conclusie is het volgende: er zijn mensen die er van houden om het proces vorm te geven en er zijn mensen die er van houden om de inhoud vorm te geven. Jij bent van de inhoud. Maar op het procesvlak en het gebeuren erom heen, laat je het gebeuren. Want ik kan jou net zo goed de vraag stellen: wat heb jij er aan gedaan om het doel te beïnvloeden of neer te zetten? Wat heb jij er aan gedaan zodat kennis en kunde gewaardeerd worden? Hoe heb jij gezorgd dat er een visie ontstaat waar je achter staat? Manipuleer jij je baas?

Het kan zijn dat je niet de energie/tijd/zin/competentie hebt om dat te doen. Ik beweeg bij voorkeur ook vaak weg als iets mij niet aanstaat in de organisatie ("Oh gaan we het zo doen? Zoek het lekker uit"). Je kan ook proberen dat te beïnvloeden. Ergo: Fight (Ga het 'spel' spelen), Flight (ga iets anders doen) of Freeze (laat het voor wat het is en stel jezelf er boven).

Als ik voor mezelf spreek: ik heb Fight en Flight geprobeerd en van beiden wordt ik niet happy :). Dus ik overweeg zelf om te ZZP'en.
Interessant perspectief. Ik heb Fight ook geprobeerd, dat resulteerde uiteindelijk in een contractontbinding. Ik zie mijzelf in mijn huidige situatie ook niet echt iets bereiken door verder aan de deuren te rammelen. Dat heb ik ook binnen dit bedrijf al eens eerder gedaan, dan werd er anderhalve stap gedaan en daar hield het dan ook echt mee op. Intussen kost het mij bakken met energie, dus het is ook niet iets waar ik onder de streep beter van word.

Freeze... ik doe het wel, maar ik kan het niet. Als ik van buiten freeze blijf ik van binnen koken, met alle negatieve gevolgen van dien.

Flight is wat ik nu een paar keer gedaan heb, en hoewel het prima resultaten biedt op de korte termijn (elke keer weer iets nieuws voor mijn kiezen) geeft het een berg onzekerheid.

ZZP... tsja, dat is een bedrijfsvorm. Niet één waar ik per sé blij van word op dit moment, want als ik dat zou doen ben ik nog steeds zoekende naar de juiste inhoud, alleen dan zonder de rugdekking van een werkgever :P
Ik snap wel dat het de flexibiliteit ten goede komt, en dat het dus ook makkelijker kan worden om regelmatig iets nieuws te doen. Wie weet, als ik een paar stappen verder ben in dit proces.

[ Voor 50% gewijzigd door Pathogen op 09-10-2023 10:09 ]