Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

VVE Zaal - Smart Light magic (Hue)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• _Supreme
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hallo pro's,

Ik heb de opdracht gekregen (of eigenlijk naar me toe getrokken) om het licht te transformeren in de gezamelijke zaal van mijn appartementen complex. We verhuren de zaal ook voor borrels, bedrijfspresentaties of premieres, dus we zouden het graag wat aantrekkelijker maken.
Ook wordt er gesport, zijn er yoga en meditatie workshops, muziek, concertjes, feestje etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWP4FZ7Iug0vN27J0GsX4qpIzHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuxJUD7CE9p388vgxPAvcBFM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil het graag zo simpel mogelijk houden, echt fool-proof. Ik vind de draaiknop met 4 schakelaars van Philips Hue daarom erg interessant en wil daar gewoon 4-8 mooie lichtinstellingen op zetten.

Het lukt mij niet helemaal om te vinden of dit nu de beste way forward is, met philips hue. Ik zou graag de volgende setup willen:

- in het plaatje zie je blauw lijntjes, ik zou graag felle LED TL's daar in draaien, (9x) die dimbaar zijn. deze zijn er wel maar erg duur. Philips LED Montagebalk BN126C CoreLine. En dan moet er ook nog eens een smart dimmer aan. Is er een goedkopere optie die werkt met Philips Hue?

- Daarnaast wil ik losse spotjes met kleur voor sfeer op de muren. Hebben jullie advies voor spots die een theater 'feel' hebben, die sterk zijn, maar wel gewoon via de philips Hue app kunnen worden bediend?

- Dan willen we ook opties om XLR lampjes, een disco bol met spotje etc. aansluiten maar ik weet niet of dit op philips hue kan?

- Ik heb niet mega veel zin om helemaal in zoiets als home assistant te duiken, ook omdat ik wil dat alle gebruikers een app kunnen downloaden en meteen de kleuren en lichten veranderen. met philips en een druk op de bridge knop kan dat.

- wordt de philips bridge echt langzaam bij 40 lampjes?

dank voor het meedenken, andere idee-en ook welkom!!

www.tri-state.nl

Alle reacties

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Ik zou het jezelf en de gasten niet te moeilijk maken. Bijvoorbeeld:

Ouderwetse wipschakelaar 1 : "werkverlichting: Vergadering/stofzuigen/etc"
Ouderwetse wipschakelaar 2 : "Spotjes: borrel, yoga, maar ook powerpoint/projector vriendelijk"
Ouderwetse wipschakelaar 3 : Disco bol en wat gekleurde lampen (mogelijk op geluid)

Vervolgens kan je de lampen achter schakelaar 1,2 of 3 nog wat 'optionele sturing' geven door bijvoorbeeld een Hue controller. Echter als er iemand is die net even niet weet hoe dat allemaal werkt kunnen ze met de schakelaars altijd weer redelijk passend licht aanzetten (Hue lampen moeten bij spanningsverlies dus terug naar basisinstellingen. Geen gezeur met batterijen, resettoestanden, stroomstoringen, etcetera... Je wilt niet (tijdens je vakantie) paniekerige telefoontjes ontvangen dat de TL balken maar op 10% branden of helemaal niks doen.
Mijn ervaring (er hangt hier dimbaar TL) is dat het dimmen nooit gebruikt wordt, zelden bij een vergadering of als iemand de projector aanzet, meestal is het dan licht aanhouden of helemaal uit. Door de spotjes wordt de bruikbaarheid van het dimmen helemaal nihil.