Intergas Xtreme 30 finetune

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-02 15:16
Na wikken en wegen hebben we toch de CV laten vervangen voor een intergas Xtreme 30.
Heb al het een en ander gelezen, en de CV installateur wist zelf, buiten het verlagen van de aanvoertemperatuur, niet zo gek veel af van de instellingen.

Onze situatie is denk ik wat anders dan gewoonlijk. We hebben beneden vloerverwarming met een pomp, en een lage temperatuur convector. Op de bovenverdieping hebben we enkele lage temperatuur convectoren. Het huis is van energielabel D naar A gegaan dmv alle verduurzaming. Spouw, dak, vloerisolatie, tripple glas, nieuwe deuren etc.

---------------------------

Wat is in dit geval raadzaam om te doen met de instellingen?
YouTube: Duurzame energie #38 Verlaag NOOIT je aanvoertemperatuur van je cv...

De video hierboven heb ik geprobeerd te volgen.

Momenteel:

Maximale vermogen van de CV verlaagd naar 25%
Max cap pomp verlaag naar 20%
Min cap pomp verlaagd naar 15%
nadraaitijd pomp naar 5 min

Nu nog de aanvoertemperatuur, dit zou afhankelijk zijn van of je wel of geen ltv hebt. Maar ik lees ook reacties waarbij men zegt dat als je vloerverwarming hebt met pomp, het geen LTV is, maar een HTV. De verdeler heeft tevens een thermostaatknop beneden.

Alles werkt samen met de Lyric T6 modulerend.
------

Is er iemand die mij wat advies kan geven, ik zie door de bomen even het bos niet meer...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_8Jnjt7OCJxZfzlSOd84qh68_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7lvP6IgaRrYQGWTXMlzXmNJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Je hebt een modulerende thermostaat, dus het vermogen wordt vanzelf bijgestuurd. Vloerverwarmingsverdeler met pomp (mengverdeler) zorgt er zelf voor dat temperatuur niet te hoog oploopt, dus je hoeft de aanvoertemperatuur niet te verlagen (en het kan nadelig zijn om vermogen en aanvoertemperatuur te verlagen).
Dus je hoeft eigenlijk aan de instellingen van de ketel niet te komen.

Enige wat je kan doen, is de waterzijdige afregeling nog eens bekijken, maar dat heeft met je ketel niet te zien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
Ik ga maar eens testen deze winter. Voor nu vermogen en pompsnelheid verlaagd + aanvoertemp naar max 75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:50
Vreemde acties gezien de reactie van @naftebakje .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Stanmy schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:18:
.... Voor nu ... pompsnelheid verlaagd ...
Wat wil je daarmee bereiken? Je weet dat bij lagetemperatuur verwarming je een hoger debiet nodig hebt, dus hogere pompsnelheid? Of heb je last van stromingsgeluiden?

En hoe zit het met waterzijdige inregeling? Want als dat niet goed is, zal dit verslechten met lagere pompsnelheid.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
Hey systeem is waterzijdig ingeregeld, de VVW beneden heeft een aparte pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
Als je het vermogen en pompsnelheid van de ketel verlaagt, wordt de retourleiding kouder en gaat het rendement toch omhoog?

Je verlaagt de aanvoertemperatuur alleen als je een lage temperatuur vloerverwarmingsverdeler hebt ZONDER pomp. dan stel je de aanvoertemperatuur in op 40 graden en de pompsnelheid minimaal 90% en maximaal 100

Maar ik heb in dit geval wel een pomp op de verdeler van de VVW.

Begrijp me niet verkeerd, ik probeer te sparren over de juiste instellingen :)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:37
Stanmy schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:46:
Als je het vermogen en pompsnelheid van de ketel verlaagt, wordt de retourleiding kouder en gaat het rendement toch omhoog?

Je verlaagt de aanvoertemperatuur alleen als je een lage temperatuur vloerverwarmingsverdeler hebt ZONDER pomp. dan stel je de aanvoertemperatuur in op 40 graden en de pompsnelheid minimaal 90% en maximaal 100

Maar ik heb in dit geval wel een pomp op de verdeler van de VVW.

Begrijp me niet verkeerd, ik probeer te sparren over de juiste instellingen :)...
Als je het vermogen van de ketel verlaagt kan ie minder gas verbruiken en stijgt de aanvoertemperatuur minder snel. Ik heb mijn Intergas HRE ook op 25% min = max staan, stookt prima met radiatoren, maar het duurt even voor het warm is. Als ik de pomp niet voluit zet gaat de ketel gewoon pendelen, want de thermostaat vraagt 40 graden.

Door het verlagen van de pompsnelheid geef je niet alleen je vloerverwarming tijd om de warmte uit het water te halen, maar je geeft ook je ketel de tijd om de aanvoer flink hoger te stoken dan je thermostaat vraagt. Gevolg: pendelen. Dat terwijl je vloer waarschijnlijk die extra aanvoer ook wel af kan koelen op hogere pompsnelheid waardoor je vloer sneller opwarmt en je ketel continu kan stoken.

Wat rendement betreft, lagere retour geeft idd hoger rendement, maar een lagere aanvoer geeft ook een lagere retour. Hogere pompsnelheid betekent met lagere aanvoer kunnen stoken, simpelweg omdat je meer warmte naar de verdeler transporteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Stanmy schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:46:
Als je het vermogen en pompsnelheid van de ketel verlaagt, wordt de retourleiding kouder en gaat het rendement toch omhoog?...
Hak het in 2:
- als je de pompsnelheid verlaagt, kan er minder warmte verplaatst worden, dus stijgt de aanvoertemperatuur en daalt het rendement (bij zelfde vermogen). Je CV is een vlamkoeler, blus maar met hoog debiet :o
- als je het vermogen verlaagt, verlaagt het comfort (trager systeem bij aanwarmen); waardoor bewoners geneigd zijn de temperatuur hoger in te stellen dan nodig (het wordt sneller warm als ik de thermostaat op 25° instel en de knoppen op de radiatoren op 5 zet ;( ). Een goeie modulerende thermostaat zal dit volledig zelf perfect beheren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:40
Niet helemaal on topic, maar wet een geknutsel met dat alupex, zeg... Ik zou je toch adviseren om die te (laten) beugelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
Pyramiden schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:16:
Niet helemaal on topic, maar wet een geknutsel met dat alupex, zeg... Ik zou je toch adviseren om die te (laten) beugelen.
Klopt dit is niet helemaal netjes gedaan, we hebben daarentegen een hoekwoning met 135m2 verbouwd in pakweg 4 maanden tijd. Al het leiding werk was zo oud dat we het eruit hebben getrokken en in een koof via de badkamer naar de CV hebben vernieuwd. DatAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOQXT02UIdp5ecsMte89ayxL6r4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PAEVOLc0GbgxobPzg2I85jU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51ODWmftM9b3VPl_lhOJSoJP4ak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6S9XVuin9nJDIPkpOs1JhHMf.jpg?f=fotoalbum_large deel wat je nu ziet liggen, gaat daarna direct de koof in.

Stukje naar rechts gaat direct de badkamer muur daaronder in.

Laten we zeggen dat het een enorme klus was, ik van CV en waterleidingen weinig kaas heb gegeten, en dit niet de hoogste prioriteut had. Al met al, die uponor was een uitkomst, wat een fijn spul.

Kan het kwaad dat deze los liggen dan? Het klappert niet o.i.d. Het zit sinds dit weekend in elk geval mooi verborgen haha :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
naftebakje schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:38:
[...]
Hak het in 2:
- als je de pompsnelheid verlaagt, kan er minder warmte verplaatst worden, dus stijgt de aanvoertemperatuur en daalt het rendement (bij zelfde vermogen). Je CV is een vlamkoeler, blus maar met hoog debiet :o
- als je het vermogen verlaagt, verlaagt het comfort (trager systeem bij aanwarmen); waardoor bewoners geneigd zijn de temperatuur hoger in te stellen dan nodig (het wordt sneller warm als ik de thermostaat op 25° instel en de knoppen op de radiatoren op 5 zet ;( ). Een goeie modulerende thermostaat zal dit volledig zelf perfect beheren.
Wat je in dit geval aanraad is dus de instellingen niet wijzigen en alles standaard laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
Stanmy schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:29:
---------------------------
Wat is in dit geval raadzaam om te doen met de instellingen?
[URL="https://www.youtube.com/watch?v=VLMKfS7ld2g","YouTube: Duurzame energie #38 Verlaag NOOIT
Nu nog de aanvoertemperatuur, dit zou afhankelijk zijn van of je wel of geen ltv hebt. Maar ik lees ook reacties waarbij men zegt dat als je vloerverwarming hebt met pomp, het geen LTV is, maar een HTV. De verdeler heeft tevens een thermostaatknop beneden.
Dat is sterk afhankelijk welke type vloerverwarming verdeler je hebt, er bestaan 2 soorten met pomp zowel HT als LTV, de LT variant is zonder pomp die we kennen met warmtepomp, een LT verdeler kan wel op een gasketel als je de maximaal temperatuur omlaag zet maar niet handig als elders nog convectors/radiatoren hangen gezien die dan heel traag worden.

Bij een HT verdeler moet je de maximaal temperatuur niet lager dan 65 graden zetten anders loop je risico dat er te weinig warm water de vloer in gaat, en afhankelijk van je pompsnelheid niet te laag staat.

Dat pendelen in de video klopt als je nog een oude ketel met 8kw minimaal vermogen hebt, de intergas Xtreme 30 heeft een minimaal vermogen van 3,6-4kw waarbij het veel minder speelt.

In prencipe is het simpel verlaag de temperatuur en kijk naar het gedrag van de ketel, ook speelt mee hoeveel afgiftepunten open staan, in prencipe gaat elke ketel wel pendelen, ook bij 70c.

(De CV leidingen zijn wel erg dun, dit lijkt op15 ipv 22).

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 10-10-2023 09:43 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
mr_evil08 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

Dat is sterk afhankelijk welke type vloerverwarming verdeler je hebt, er bestaan 2 soorten met pomp zowel HT als LTV, de LT variant is zonder pomp die we kennen met warmtepomp, een LT verdeler kan wel op een gasketel als je de maximaal temperatuur omlaag zet maar niet handig als elders nog convectors/radiatoren hangen gezien die dan heel traag worden.

Bij een HT verdeler moet je de maximaal temperatuur niet lager dan 65 graden zetten anders loop je risico dat er te weinig warm water de vloer in gaat, en afhankelijk van je pompsnelheid niet te laag staat.

Dat pendelen in de video klopt als je nog een oude ketel met 8kw minimaal vermogen hebt, de intergas Xtreme 30 heeft een minimaal vermogen van 3,6-4kw waarbij het veel minder speelt.

In prencipe is het simpel verlaag de temperatuur en kijk naar het gedrag van de ketel, ook speelt mee hoeveel afgiftepunten open staan, in prencipe gaat elke ketel wel pendelen, ook bij 70c.

(De CV leidingen zijn wel erg dun, dit lijkt op15 ipv 22).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJqYohjPh3RjEl1Zv912--Es8Lc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdWDYRYGznBRL33Zf7ijkMtd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cc3-yWdsZ-oeJswZVvqdw6KueVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGhFVbHjREbq1rtO6X15k1WI.jpg?f=fotoalbum_large'
Geen idee welke ik heb eigenlijk, is wel voorbereid op evnt wtp, de pomp kan er dan tussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
De unit is alsmede pomp is zowel geschikt voor lage als hoge temperatuur. Het is een RVS verdeler. De pompunit kan er ook tussenuit bij een WTP indien dat ooit nodig is.

Dusja... Wat heb je dan? Hoge of lage Temp? Vloerverwarming is normaal gezien toch lage temperatuur, en de convectoren boven zijn ook gemaakt voor lage temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Stanmy Dat is een HT verdeler die je kan ombouwen naar LT.
Ketel gaat pendelen bij HT verdeler bij te lage aanvoertemperatuur en je vloer wordt niet warm, wordt nog eens versterkt als de CV pomp te langzaam staat.

Ik wil je niet teleurstellen, een warmtepomp gaat hem niet worden, de aanvoerleidingen zijn te klein, minstens 25 tot 32mm uponor is wel aan te raden.

Je vloerverwarmingsverdeler kan nog waterzijdig ingeregeld worden of is dit bewust gedaan geen gelijke flow over de groepen?

En wat opvalt dat er geen ontluchter op zit.
pompsnelheid en CV temperatuur zijn aan elkaar verbonden.

[ Voor 90% gewijzigd door mr_evil08 op 10-10-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
mr_evil08 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:41:
@Stanmy Dat is een HT verdeler die je kan ombouwen naar LT.
Ketel gaat pendelen bij HT verdeler bij te lage aanvoertemperatuur en je vloer wordt niet warm, wordt nog eens versterkt als de CV pomp te langzaam staat.

Ik wil je niet teleurstellen, een warmtepomp gaat hem niet worden, de aanvoerleidingen zijn te klein, minstens 25 tot 32mm uponor is wel aan te raden.

Je vloerverwarmingsverdeler kan nog waterzijdig ingeregeld worden of is dit bewust gedaan geen gelijke flow over de groepen?

En wat opvalt dat er geen ontluchter op zit.
pompsnelheid en CV temperatuur zijn aan elkaar verbonden.
Aanvoer leidingen zijn dikker, bij WTP zou alleen het deel naar de verdeler verdikt moeten worden, ongeveer 30cm, want vanaf boven tot onderaan de verdeler ligt een dikkere uponor 20mm leiding.

Waterzijdig is deze ingeregeld vorig jaar, gekeken naar de retour temp is een groep gewust geknepen omdat dit de keuken groep is en deze is een stuk korter. Ontluchter zit boven, handmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Uponor 20mm leiding is 16mm inwendig, koppeling binnen in de leiding en je houdt nog maar 14mm over. Als je die enorme wartels aan de verdeler vergelijkt met die iele buisjes en koppelstukjes waarmee je ketel water aanvoert naar de verdeler zou dat veel beter met een maatje groter moeten kunnen.

Als het mijn ketel en verdeler was had ik de verdeler allang omgebouwd en gewoon 40 graden uit de ketel de vloer ingestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_aO23rbIx-TQGHYVIhlnHfFvmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJQaz0GjOXdlP9nlZnw7W2qT.jpg?f=fotoalbum_large

Als inspiratiebron voor TS.
Hier hangt een LT verdeler met 14mm vloerverwarmingslussen van 47-50 meter per groep(ja erg kort dat is bewust gedaan vanwege de 14mm leidingen).
Een 20mm uponor van ong 7-8 meter lang is 1,7l per groep haalbaar

leiding loopt 1 op 1 van/naar de ketel, bij de ketel zitten de aftakkingen naar de rest via t stukjes van 22mm knel, Ketel staat op 35c.

Tijdens aanleg rekening gehouden met eventueel warmtepomp en later ermee koelen, plek van de binnenunit warmtepomp wordt elders waardoor die 20mm uponor niet de aanvoer wordt naar deze verdeler.

Pomp staat hier op stand 2 (dit is nog een oude ketel), hoger/lager wordt de deltaT krom.

[ Voor 70% gewijzigd door mr_evil08 op 10-10-2023 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
_JGC_ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:51:
Uponor 20mm leiding is 16mm inwendig, koppeling binnen in de leiding en je houdt nog maar 14mm over. Als je die enorme wartels aan de verdeler vergelijkt met die iele buisjes en koppelstukjes waarmee je ketel water aanvoert naar de verdeler zou dat veel beter met een maatje groter moeten kunnen.

Als het mijn ketel en verdeler was had ik de verdeler allang omgebouwd en gewoon 40 graden uit de ketel de vloer ingestuurd.
Ook als de ketel op zolder hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Stanmy schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:49:
[...]

Ook als de ketel op zolder hangt?
Zou op zich niet uit moeten maken. Qua temperatuur is met 40 graden weinig verlies (en zo wel: buisisolatie), qua doorstroming moet je de pomp wat harder zetten. Hierboven lees ik iemand die zijn 3-standen pomp op stand 2 heeft gezet en daarmee de hele vloer goed warm krijgt, dus hoeft geen probleem te zijn.

Maargoed, daarom gebruik je ook dikkere leidingen, als je 16mm of 20mm uponor vanaf de ketel legt naar de verdeler over 2 verdiepingen ga je het idd niet redden met de doorstroming, dan duwt die pomp zich een ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
_JGC_ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:19:
[...]

Zou op zich niet uit moeten maken. Qua temperatuur is met 40 graden weinig verlies (en zo wel: buisisolatie), qua doorstroming moet je de pomp wat harder zetten. Hierboven lees ik iemand die zijn 3-standen pomp op stand 2 heeft gezet en daarmee de hele vloer goed warm krijgt, dus hoeft geen probleem te zijn.
35 aanvoer, 5 graden verlies op de aanvoerleiding tussen ketel op zolder en verdeler beneden, buisisolatie. uponor 20mm, 8,5l stromingssnelheid, 5x 1,7l met ruime bochten, geen aftakkingen tussendoor.
bedenk wel dat ik korte groepjes heb, doorgaans zijn vloerverwarmingslussen rond de 100meter.

@Stanmy Je kan het altijd proberen, pomp tussenuit, wil het niet hang je het terug.

[ Voor 57% gewijzigd door mr_evil08 op 11-10-2023 20:38 ]

Pagina: 1