Vraag

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• witchwhich
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12-10-2023
Beste medetweakers, ik heb met semi-spoed wat hulp nodig met een situatie op mijn werk, ik ben net opgebeld door mijn uitzendbureau of ik ergens uitleg wou over geven,

(update *2* onderaan, Ik ben de laan uitgestuurd)
Wat is er volgens mijzelf precies aan de hand:

“Bewust fraude met uren en het niet naleven van inlenersbeding/inlenersbeloning” (6 uur per week benadeeld)
https://www.oneps.nl/wat-...ing-voor-uitzendkrachten/
Korte schets:
uitzendkrachten (55 mensen gemiddeld geteld in het bedrijf over verschillende uitzendbureaus) krijgen 35 uur per week salaris
Vaste productie medewerkers (20 mensen gemiddeld geteld exclusief kantoor/chauffeurs/ hoger kader etc.) van het bedrijf zelf met dezelfde functie krijgen een contract van 40 uur (ik heb er 6 van gesproken) en worden ook zo uitbetaald (terwijl ze zelfs denk ik recht hebben op zelfs 41 uur (dat heeft te maken met voorbereidend werk zoals en eerder inklokken en omkleden (zie later voor meer uitleg)) nu ben ik dus gaan nadenken over het dat gaat van 5 uur ontstaat

ik ben sinds 6 weken tijdelijk werkzaam bij een kippenfabriek die 3 ploegendienst draait (06:00-14:00 / 14:00-22:00 / 22:00-06:00, ik werk daar via een uitzendbureau en ben ouder dan 21, wij gebruiken een pasje om in en uit te klokken.
Ik heb al eerder ervaring met arbeidsvoorwaardenconflicten gehad met andere werkgevers en die zijn altijd naar mijn en mijn collega’s tevredenheid opgelost, helaas is deze situatie wat nijpender op dit moment omdat een collega een week geleden is gaan praten met de leiding en ik net gebeld ben door mijn uitzendbureau voor uitleg (*update gesprek 1* die update kun je later in dit bericht lezen)
Ik mis naar mijns inziens 5 tot 6 uur loon per week en ben gaan nadenken en wat onderzoek (bijvoorbeeld nalezen CAO) gaan naar dit hele gebeuren en ik kwam de volgende 3 dingen tegen

1. Pluimvee verwerkende industrie – Cao (120 uur ATV per jaar. (2,5 uur per week)
2. twee keer 15 minuten pauze bij vaste medewerkers en niet voor de uitzendkrachten. (2,5 uur per week)
3. 10 tot 12 minuten per dag voorbereidend werk. (1 uur per week)

Ik zal deze drie punten hieronder uitwerken:

Zoals eerder is vastgesteld is zijn de werkblokken 8 uur per keer (daar genieten wij 2x15min +1x30 min pauze) dus daar werken wij effectief 7 uur per dienst maar er zijn een paar vreemde dingen aan de hand

1.) Wat zijn de drie dingen die mij opgevallen zijn in de Pluimvee verwerkende industrie – Cao
https://www.fnv.nl/cao-se...mveeverwerkende-industrie
in deze cao staat het volgende:
De arbeidsduur van een voltijd medewerker is 40 uur per week.
ATV De arbeidsduur wordt verkort door het toekennen van 120 uur roostervrije tijd per jaar. (120:48=2.5 uur per week) deze ATV wordt niet overgenomen door het uitzendbureau maar volgens mij is dit verplicht door het inlenersbeding (geen 52 weken maar 48 vanwege 4 weken vakantie)
Mijn uitzendbureau neemt dit dus niet over en besteelt mij 2,5 uur per week
*update gesprek 1* kan ik hier beste bespreken, mijn Uitzendbureau vroeg aan mij waarom ik met collega’s sprak over contracten en eventuele voorwaardes die verschillen van uitzendkrachten en vaste medewerkers, ik heb mijn vermoedens geuit over mijn veronderstelde loonfraude die plaatst vindt (ik heb alle 3 punten aan haar kort uitgelegd)
ze heeft mij toen op punt 1.) overtuigende informatie toegestuurd (wat ik op verschillende manieren kan verifiëren ) dat mijn ADV/ATV: Verwerkt is in uurloon (bruto uurloon + 6,67% ADV-compensatie) De vaste medewerkers krijgen dit in uren terug ipv in het loon.”
Dus op dit punt heb ik mijn werkgever in het gelijk gesteld en mijn excuses aangeboden en ben oprecht blij.
Over de betaalde of onbetaalde pauze zou ze beloven navraag te doen en over het omkleden en inklokken kwam ook meteen ter sprake maar ze was het mijn gebeurtenis van de feiten oneens en heb toen aangeboden dit stukje later op te pakken met sluitend bewijs en goede jurisprudentie om het welles/nietes te voorkomen, ik heb ook aangegeven dat ik me overvallen viel omdat dit gesprek plotseling onvoorbereid plaats vond en dat ik heb ook benadrukt in dit gesprek dat ik een beroep doe op de klokkenluiders regeling in ons bedrijf.

Ik heb toen die nacht gewoon nog gewerkt. *einde update gesprek 1*

2.) Twee keer 15 minuten pauze bij vaste medewerkers en niet voor de uitzendkrachten. (2,5 uur per week) hier staat niks over in de Pluimvee verwerkende industrie – Cao of in mijn contract, maar er is mij echt verteld door 4 vaste medewerkers (met dezelfde productie medewerkers functie) dat ze een contract van 40 uur per week hebben (een contract van 37.5 uur is 7% minder loon en bij een bruto weekloon van maar ongeveer 500-650 mis je gewoon 35–45 bruto per week, 1820-2340 Bruto per jaar, dat is bijna een maandsalaris, terwijl zij het al zo financieel moeilijk hebben) er is ook in dit bedrijf geen mogelijkheid om effectief 40 uur te werken (inclusief de ATV), dus ik vermoed dat ze het vaste personeel wel dit gunnen/betalen om ze te behouden en de uitzendkrachten bewust benadelen omdat ze toch vervangpaar zijn. (Dit is mijn theorie, bewijs ontbreekt nog op dit moment)

3.) 10 tot 15 minuten per dag voorbereidend werk. (1 uur per week)
er wordt van ons openlijk verwacht dat wij om bijvoorbeeld om 06:00 op onze werkplek in de fabriek beginnen/klaarstaan en dan de voorgaande team aflossen, voor die tijd moeten wij sowieso nog in de kleedkamer wachten zodat onze werkkleding persoonlijk overhandigd word (echt dom voor niks wachten) dan kunnen we pas omkleden (veiligheidswerkschoenen en witte coverall/overall werkkleding i.v.m. hygiëne, handschoenen, oordopjes, wassen en ontsmetten van de handen) en dan lekker vlug de werkvloer op. Mocht je pas om 05:55 pas in de kleedruimte aankomen krijg je een rake uitbrander van de shiftleader, op het moment dat ik in de kleedkamer kom rond 05:45-05:50 klok ik meteen in met mijn pasje, het tijdregistratiesysteem zit expres aan het einde van de veiligheidssluis en niet toegankelijk in de kleedruimte (geeft je te denken) en is een beetje gedoe om daarvan terug te lopen naar de omkleedruimte (zie voorbeeld)
https://www.elpress.com/h...name=Visscher_Seafood.jpg (bij pijltje rechtsboven inklokken en linksonder kleedruimte)

Ook bij einde van de shift is het lastig je eerst uit en om te kleden en dan vervolgens uit te klokken in het tijdregistratiesysteem vanwege de locatie van dit apparaat (wat dus ook een verkeerde indruk geeft van de daadwerkelijke tijd dat je in de fabriek was, mijn in-kloktijden worden later door de loonadministratie handmatig gewijzigd van bijvoorbeeld 05:45-05:50 naar 06:00 bij iedere uitzendkracht. (Kan ik bewijzen door te deduceren)

er is genoeg jurisprudentie in de afgelopen jaren gepubliceerd in het algemene nieuws en vakbladen dat voorbereidend werk of dat je ergens in opdracht van je baas je moet bevinden als werktijd moet worden gezien, ook inkloktijd wordt als werktijd gezien en het is niet toegestaan dit zonder medeweten van personeel aan te passen. Bronnen *1* (zie einde onderaan)

*update gesprek 2 - ik ben de laan uitgestuurd bij de kippenfabriek*, ik werd door mijn intercedente gebeld met de mededeling dat ik afgelopen nacht foto’s heb gemaakt met mijn telefoon in de fabriek en dat ik weer met collega’s had gesproken over werktijden of zoiets,
Ik heb beide aantijgingen tegengesproken door te zeggen dat ik wel eens op mijn telefoon keek hoe laat het (we hebben geen klokken hangen in de fabriek) is en dat met een collega een algemeen praatje had gemaakt over onze zusterfabriek waar hij wel eens werkte, ik vroeg hoe groot die fabrieksgebouw was en hoeveel mensen daar werkte en wat ze daar precies produceerde maar ik had niets gevraagd wat te maken zou kunnen hebben contracten en uren etc. Dat is voor mij niet nodig omdat het balletje toch al rolde naar mijn idee. Mijn intercedente vertelde me toen dat mijn loopbaan ten einde is gekomen bij de Kippenfabriek maar dat ze me graag verder wou helpen met een andere baan. Ik vroeg toen direct door had ook via de chat haar links gestuurd over dat 10-15 minuten eerder beginnen. Korte versie is dat zo schoorvoetend toe gaf dat ik wettelijk gezien gelijk heb dat ze dat het voorbereidend werk is dat ze moeten uitbetalen en dat handmatig mijn uren naar beneden zijn aangepast,

Ze zei ook dit gesprek het volgende in woorden van gelijke strekking
Intercedente= I – Moi = M
I: dat ik niet zo moest zeuren, wat maak ik mij druk om dat ene uurtje per week
M: volgens mij toch loondiefstal van 600-900 per jaar waar zowel uitzendbureau als kippenfabriek moedwillig aan meewerken
I: Hoort toch een beetje bij het werk dat van te voren klaar staan, ik begin ook op 06:55 op mijn werk
M, neen dat hoort niet bij het werk, wat u doet in uw tijd moet u zelf weten, ik kom zelfs aan rond 05:40 om al naar de kantine en mijn kluisje op het werk in orde te maken, daarna moet ik nog naar de kleedkamer lopen en dan begint het pas, het zijn geen kleine vijf minuutjes
I: krijg je hier nu een kick van om hier werk van te maken
M: deze opmerking vind ik echt onprofessioneel, ik kan het zelfde zeggen over jullie handelingswijzen, ik mag verwachten dat een werkgever in machtspositie zich laat zien van hun betere kant dan dit.
M: Het voorbereidend uur werk per week nu eventjes buiten beschouwing gelaten, krijg ik nog een update of een verklaring vanuit jullie over die 2,5 uur per week die ik als uitzendkracht minder krijg tegenover de vaste medewerkers, uw kunt hopelijk begrijpen dat mijn wantrouwen jegens jullie al voor een deel gestaafd is omdat jullie al Bewust en willens en wetens al een uur per week van werknemers stelen, dit verzoek doe ik nu nogmaals onder de klokkenluidersregeling dat ik fraude heb geconstateerd
I: neen dat gaan wij niet doen en wij gaan dit niet verder bespreken met kippenfabriek en kippenfabriek wilt hier verder niet aan mee werken

dit was min of meer naar mijn inziens de belangrijkere en relevante momenten van het gesprek en heb aangeven dat ik nog beschikbaar blijf voor werk, ook voor vanavond nog zelfs, en dat ik mij ga bezinnen op verdere stappen, wat betreft verdere stappen heb ik aan jullie medetweakers / fokkers de volgende vraag, weten jullie nog iets ludieks om te proberen zoals flyeren bij de kippenfabriek over de loondiefstal (langs openbare weg in het pools , engels en nederlands ofzo)

Het gaat echt volgens mij een substantieel bedrag uiteindelijk
we hebben ongeveer 17 uitzendkrachten per shift (die naar mijns inziens 40 minuten per dag bestolen worden van hun loon
(bierviltje berekening)
per uitzendkracht per dag = 40 (minuten) x 16 (uitzendkrachten per shift) x 3 (3 shift per dag) x5 (5 dagen per week)
40x17x3x5 (10.200 min loondiefstal) 170 uur per week
Voor het gemak 20 Euro per uur doen (inclusief vakantiegeld/toeslagen/vakantietijd/Werkgeverslasten/pensioen)
komt op 3400 euro per week en 176.800 euro per jaar en dat al een jaar of vijftien ben ik bang. Zelfs als het alleen maar gaat om die tien minuten omdat de werkgever kan aantonen gaat het alsnog om een kleine 50.000 euro per jaar (en dan wettelijke rente (tussen 2% en %) per jaar cumulatief en wettelijke verhoging (tussen de 25 en 50% boete maar meestal gereduceerd naar 25%) dan hebben we toch over minimaal een eindbedrag van (360.000 euro in 5 jaar en 10 minuten per dag en bij 15 jaar lang 40 minuten ongeveer 4.000.000 euro maximaal)

Dan heb ik nog een issue wat betreft de doucheruimtes op ons werk, sommige van ons waaronder ikzelf kunnen soms nogal vies worden, bijvoorbeeld een hele plas kippenbloed of vlees wat over je heen valt vanuit een klein werk ongelukje (van mijn bovenbenen tot in lekker in mijn schoenen sta ik dan te soppen) waar ik zelf niet zo moeilijk over doe en wat een geluk dat ik maar 980 Meter volgens google van mijn werk woon (lekker met de fiets maar als ik met de auto kom dan zou ik echt balen) ,

Maar de faciliteit is echt ondermaats naar mijn mening

https://www.wolterskluwer...vailable-to-third-parties

er is maar 1 douche beschikbaar voor 20 medewerkers en het is in die ruimte zo karig wat betreft voorzieningen:
de douche ruimte is ongeveer twee vierkante meter heeft 2 of 3 handdoek haakjes en een hoogte scheiding in het midden om het water op de vloer te scheiden
geen bankje om op te zitten of om te kunnen kleden, alles moet dus staand, ook geen trekker of soort douche gordijn beschikbaar en dan moet ik potverdorie ook nog me eigen handdoek meenemen?
mijn kluisje op het werk bevind zich in de kantine (50 meter lopen en een trap op en af na het werk) de kluisjes zijn zo klein dat ik 3 kluisjes nodig heb voor eten, reserve schoenen, reservekleding me eigen eten en tas en handdoek dat het voor mijn gevoel een ondoenlijke zaak is daar te gaan douchen, dus hup naar huis , me stinkende kleding in de bijkeuken gooien en vervolgens snel in nakie naar boven rennen en douchen. (ik ben benieuwd naar jullie mening of ik me hier nu een beetje aanstel of dat jullie het ook bepaald niet sjiek vinden deze gang van zaken wat betreft het douchen)
Nou dit was het dan, zit nu nog in mijn nachtdienstritme en ben wel eventjes klaar met het van mij afschrijven (hey ik was ingeroosterd dus toch soort van werktijd ha ha) alvast bedankt voor jullie feedback en interesse om dit hele verhaal te lezen

wat is mijn plan voor nu:
1.) mijn uitzendbureau en kippenfabriek aanschrijven om het gesprek aan te gaan met mij mochten ze daar behoefte aan hebben, daarin vertel ook dat ik gewoon in afwachting van deze uitkomst dat ik bescherming wil genieten onder de klokkenluiders regeling en dat ik ten alle tijden beschikbaar ben om te werken en dat ik niet gewerkte dagen wil opeisen als loon (ja ik weet dat ik beter moet formuleren)

2.) Dit is de eerste keer dat ik voor een uitzendbureau werk dus daar moet ik mijzelf ook nog even in verdiepen of zij mij zomaar van deze positie mogen afhalen ondanks dat ik bescherming heb aangevraagd onder de klokkenluidersregeling

3.) https://www.huisvoorklokkenluiders.nl/ ik ga hier ook vandaag informatie inwinnen

4.) zoals eerder gevraagd, wat zijn ludieke legale acties die ik kan ondernemen? Ik ga sowieso mijn werkgever in niet mis te verstande woorden duidelijk maken dat dit menens is dat ik zeer strijdvaardig ben in deze situatie.

Alle reacties

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:51
Ga op zoek naar een advocaat arbeidsrecht, vaak is een eerste gesprek/intake gratis en dan weet je meteen of ze er heil in zien.

Wat begint met
- opstarttijd
- ik werk 35 uur + opstarttijd (+1 uur), maar wil betaald krijgen voor 40 uur net zoals vaste medewerkers

Wordt vervolgens aangevuld met iets over een telefoon op de werkvloer (mag dat daar überhaupt?), Klokkenluider, douches, formaat kluisjes en ludieke acties?

Een lang en verwarrend verhaal waar je gewoon iemand voor nodig hebt die kennis heeft van veel zaken.

Als leek zou ik zeggen: wees blij dat je er weg bent, steek je energie in het vinden van een nieuwe baan en zet het van je af aangezien je niks te winnen hebt voor die 6 weken die je ee gewerkt hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:55
De enige vraag die ik heb is of je werkt onder de cao kippenindustrie of de cao uitzendkracht, en hoe die twee samenhangen.

Qua voorbereiding: deels eens (meegemaakt bij een helpdesk, waar je een kwartier van tevoren aanwezig moest zijn), maar pick your battles.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:24
President schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 06:34:

Als leek zou ik zeggen: wees blij dat je er weg bent, steek je energie in het vinden van een nieuwe baan en zet het van je af aangezien je niks te winnen hebt voor die 6 weken die je ee gewerkt hebt
Ik sluit me helemaal aan bij dit.

Steek er geen energie in.
Dit gaat je niks opleveren en vooral heel veel kosten.

Intercedenten zijn een klein schakeltje in een heel groot geheel.

Zoek een leuke nieuwe baan.

@DiedX tegenwoordig val je altijd onder de cao waar het andere personeel ook onder valt.
Dit heet inlenersbeloning.
Zie bijgevoegd welk onderdelen daar onder vallen.
https://www.sncu.nl/alle-...t-is-de-inlenersbeloning/

[ Voor 18% gewijzigd door joke_name op 05-10-2023 06:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

joke_name schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 06:42:
[...]

Intercedenten zijn een klein schakeltje in een heel groot geheel.
Zij zit er idd om die fabriek te helpen en vooral zoveel mogelijk gedoe glad te strijken. Niet om jou te helpen.

Ik waardeer altijd als mensen strijdvaardig zijn. In dit geval is het wel belangrijk je te realiseren waar je aan begint, want zo te zien is het belang voor de fabriek ook groot dus kun je erop rekenen dat ze er stevig induiken.

[ Voor 27% gewijzigd door Yucon op 05-10-2023 06:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 20:30
Een zeer lang en onduidelijk verhaal met veel emotie. ( veel ruis )

Eens met hierboven. Als je echt een case wil maken. Maak je verhaal kort en duidelijk in eerste instantie. ( wat gaat er nu exact niet goed in een paar stappen )

En 2de optie, zoek ander werk en laat het rusten. ( is het de energie waard? )

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:47

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Echt zonde van je tijd . Ik zou wat anders gaan zoeken. Bij dit soort werk wordt je gewoon shit behandeld voor jou zat andere mensen die hun mond houden. Ook all heb je gelijk.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-05 18:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je een rechtzaak aanspant en je wint die 5-6 uur per week van de afgelopen 6 weken terug, heb je veel moeite voor bijna niks.

Je kunt beter ergens gaan werken waar je capaciteiten wel gewaardeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavertools
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-10-2023
Hey president, zou gij je berichtje willen editten aub.

[ Voor 113% gewijzigd door Mavertools op 05-10-2023 07:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:51
Weg

[ Voor 99% gewijzigd door President op 05-10-2023 07:36 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• witchwhich
Ten eerste waardeer ik de reacties en het advies om dit van mij af te zetten, uiteraard zet ik ook mijn energie in op een nieuwe baan (waar contract al voor getekend is waar ik de laatste week van november aan begin). Ik deed dit baantje als soort van lol en overbrugging naar iets nieuws voor een tijdje.

(ik weet dat mijn verhaal lang is en dat ik het ook voor mijzelf een beetje heb opgeschreven, maar ik had gehoopt dat ik er niet veel emotie in toonde)

Ik heb natuurlijk weinig interesse om voor mijzelf voor een paar tientjes dit op te pakken, maar ik word er doodziek van dat werkgevers dit doen met laag geschoolde baantjes en dat ze daar een hoop collega's financieel benadelen.

ik heb in het verleden al twee maal (1x rechtzaak 1x mediation) met groot financieel succes voor mijzelf en mijn collega's dit soort zaken bestreden, ja ik weet het kost veel energie en tijd, maar ik zie dit dan gek genoeg ook als vrijetijds besteding om mij ook in dit soort zaken te verdiepen. jammer dat ik waarschijnlijk niet voor al mijn collega's een massaclaim kan indienen

niet om te braggen, maar de minst succesvolle van de twee leverde mij €12:000 in achterstallig loon en mijn twintig collega's €270,000 euro daarboven heeft mijn vorige werkgever nog mij persoonlijk een bedrag meegeven dat met vier nullen begint, dit soort bazen hebben altijd last van hoogmoed en begaan uiteindelijk fouten in misbruiken hun positie en dan rest helaas niks anders dan hun reputatie schade af te kopen O+

[ Voor 16% gewijzigd door witchwhich op 05-10-2023 07:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 19:39
@President Ik vermoed 2, eentje speciaal voor dit verhaal :P

@witchwhich Plat gezegd, mensen onderaan de arbeidsmarkt wordt onrecht aangedaan omdat ze afhankelijk zijn van het geld en vaak het laten gebeuren. Zo klinkt dat hier ook.
Vraag is of jij dit recht kan zetten. Persoonlijk zou ik gaan kijken hoe je zo snel mogelijk fatsoenlijke banen kan krijgen waar je niet uitgebuit wordt.
Wil je toch kijken of je iets recht kan zetten, stap naar een vakbond. Die hebben juristen in huis en ze kunnen direct het sectorbreed aankaarten.

@witchwhich
Zie net dat je in het verleden dit ook al hebt aangekaart (en hebt gewonnen) dus je weet de route. Nu weer lekker doen als je dat energie oplevert. Wellicht kan je bij de vakbond zelf gaan werken en zo hieruit een nieuwe carriere maken.

[ Voor 19% gewijzigd door chrisborst op 05-10-2023 07:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:04
Inderdaad: Vakbond is de juiste weg.

Kleine sidenote: Als een manager vraagt waarom je contracten en arbeidsvoorwaarden bespreekt met collega's: Waarom zou dat niet mogen? Uitleg ben je toch niet verschuldigd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
joke_name schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 06:42:
[...].

@DiedX tegenwoordig val je altijd onder de cao waar het andere personeel ook onder valt.
Dit heet inlenersbeloning.
Oh wauw! Die wist ik niet. An sich logisch

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:07
Klinkt als een typisch geval van dat ze je te lastig vonden en een risico voor de algehele bedrijfsvoering. Daar houdt men bij zulke bedrijven niet van, want de status quo komt hen nu eenmaal (financieel) beter uit. Ga je daar als uitzendkracht aan zagen snap ik heel goed dat ze je de deur wijzen.

Verder sluit ik me aan bij zowel jouzelf, als bij de anderen hierboven: Ik waardeer en bewonder je inzet voor de goede zaak, want dit is een gevecht wat je niet alleen voor jezelf aangaat, maar vooral ook voor je inmiddels ex-collega's. Maar besef wel goed waar je aan begint, eieren voor je geld kiezen is een stuk eenvoudiger en zal je mogelijk meer gemoedsrust geven. Zeker mocht het dit keer niét zo gaan als voorgaande keren.

Heb zelf ook vele jaren in het vlees gezeten en mijn ervaring is dat men er niet gediend is van weerwoord en eerlijkheid. Een hoop ego's kunnen er door een combinatie van gewoonte, werkcultuur en (gebrek aan) intelligentie gewoonweg niet mee overweg en terechte kritiek wordt er weggelachen, voor jou tien anderen immers. Tevens zijn de marges er in de regel niet bijster hoog en is de markt grillig (pun not intended) dus heeft men wel andere zaken om zich zorgen over te maken dan dergelijk "geneuzel".

Ik denk dat het het beste is je verlies te nemen en simpelweg te kijken wat je er middels een gesprek met de vakbond van kunt maken. Als je daar aan kunt geven dat je potentiële misstanden hebt ontdekt, kan ik me voorstellen dat men wel geïnteresseerd is aan je verhaal. Maar omdat het dus gewoon om keiharde knaken gaat in niet geringe mate, zal de weerstand bij de kippentoko niet gering zijn.

Edit: En met de term "loondiefstal" zou ik voorzichtig zijn. Het is een zware beschuldiging en indien het technisch iets anders is, maar desondanks foutief gedrag, wil je niet dat je terechte klacht vanwege het gebruik van een verkeerde term terzijde wordt geschoven.

[ Voor 7% gewijzigd door Cid Highwind op 05-10-2023 08:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
bszz schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 07:31:

Kleine sidenote: Als een manager vraagt waarom je contracten en arbeidsvoorwaarden bespreekt met collega's: Waarom zou dat niet mogen? Uitleg ben je toch niet verschuldigd?
Klassieke passief-aggressieve intimidatie in de hoop een reactie van jouw kant uit te lokken die wél gebruikt kan worden als stok om mee te slaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Conclusie, je bent als uitzendkracht daar problemen aan het maken geweest en daar zit niemand op te wachten. Dus wegwezen.

Of je gelijk hebt of niet gaat er in dit geval helemaal niet toe doen.
witchwhich schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 06:01:
B
Ik ga sowieso mijn werkgever in niet mis te verstande woorden duidelijk maken dat dit menens is dat ik zeer strijdvaardig ben in deze situatie.
Ik schat je hele loopbaan kort en overzichtelijk gaat worden met dit soort gedrag…..

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 05-10-2023 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Cid Highwind schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:07:
[...]

Klassieke passief-aggressieve intimidatie in de hoop een reactie van jouw kant uit te lokken die wél gebruikt kan worden als stok om mee te slaan.
Net politie die je 'vriend' is maar alleen met je spreekt in de hoop iets aan je te ontlokken dat je schuldig maakt.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:31
Allereerst: nobel streven om onrecht aan te kaarten!

Grofweg heb je 3 opties:
  1. Het erbij laten zitten
  2. Zelf de juridische strijd aan gaan
  3. Je dossier overdragen aan de vakbond
Het eerste ligt niet in je aard. Van de tweede optie weet ik niet of dat verstandig is, de belangen in de vleesindustrie zijn groot en ze zullen hun verdienmodel hard verdedigen. Dan blijft de 3de optie over en dat lijkt me een hele goede. De vakbond is er voor haar leden en het is niet in het belang van de leden dat uitzendkrachten niet volgens de CAO werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:11:
Conclusie, je bent als uitzendkracht daar problemen aan het maken geweest en daar zit niemand op te wachten. Dus wegwezen.

Dat is het risico als je wil werken met makke lammetjes, maar ook uitzendkrachten nodig hebt. Kan er een keer 1 tussen zitten die niet alles zomaar pikt.

Toen ik vroeger uitzendwerk deed, had je ook al een paar bedrijven waar het plaatselijke uitzendbureau bijna niemand kon plaatsen. Dat moest allemaal van buiten de gemeente komen, omdat men binnen de gemeente wel wist hoe lekker het daar werken was als uitzendkracht. De intercedenten probeerden het natuurlijk wel braaf, maar de reputatie van die bedrijven was overal wel bekend. Mensen die erin trapten, werden nog net niet uitgelachen en dan heb je als uitzendkracht gelukkig de kans om gewoon even telefonisch te annuleren.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 05-10-2023 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witchwhich
Cid Highwind schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:06:
.

Edit: En met de term "loondiefstal" zou ik voorzichtig zijn. Het is een zware beschuldiging en indien het technisch iets anders is, maar desondanks foutief gedrag, wil je niet dat je terechte klacht vanwege het gebruik van een verkeerde term terzijde wordt geschoven.
bedankt voor je geboden voorzichtigheid, maar die term is hier meer uitgelegd,

https://vpca.nl/loondiefstal-het-achterhouden-van-salaris/

Evert Verhulp zich uitgelaten over de inhoud van deze zaak, waarbij hij de term ‘loondiefstal’ introduceerde: een overkoepelende term voor het ten onrechte te weinig loon uitkeren aan de werknemer

betekenis diefstal:
1.) "onrechtmatige wijze eigenhandig in bezit nemen van andermans eigendom"
2.) Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen
het is loon wat mij toebehoort en niet tot mijn werkgever en hij heeft al toegeven dat 10 van de 40 geclaimde minuten al elke dag in zijn eigen zak steekt

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bszz

[...]

Ik schat je hele loopbaan kort en overzichtelijk gaat worden met dit soort gedrag…..
Ja, in het gelid, niet zeuren over misstanden en hup, nu weer aan het werk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Dat is precies wat je als uitzendkracht prima kunt doen. Als het serieus werk was, hadden ze geen uitzendkrachten nodig om de gaten te vullen.

En dat je verblijf in zo'n toko kort is, is mooi meegenomen. :) Daar ligt toch geen toekomst. En ik zou ook even heroverwegen met welk uitzendbureau je in zee gaat, of daar even duidelijk maken dat je zulke troep niet meer hoeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 05-10-2023 08:44 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-05 09:37

[...]

Deze mentaliteit, gewoon alles slikken en je bek houden, is dus precies hoe je ervoor zorgt dat machtige spelers (in dit geval grote bedrijven) steeds verder over de grens gaan zonder consequenties. Echt een top idee man. d:)b

Veel lof voor TS dat hij hier werk van maakt, echter ben ik het ook eens met de eerdere suggestie om het (op een gegeven moment) gewoon over te dragen aan de vakbond. Dit gevecht zelf aangaan gaat je waarschijnlijk op den duur leegzuigen, laat het niet zo ver komen en bescherm jezelf hiervoor.

[ Voor 18% gewijzigd door Nycrea op 05-10-2023 08:48 ]

🇺🇦

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:32

Croga

The Unreasonable Man

witchwhich schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:34:
De vraag is wat je wilt bereiken en hoe je dat het beste kunt bereiken.

Je hele communicatie stijl is er één van vijandigheid. Je gebruikt woorden die niet leiden tot overeenstemming maar tot confrontatie.

- Als je wilt komen tot een eerlijke situatie dan is overeenstemming je doel. Dat bereik je niet op deze manier.
- Als je wilt komen tot een rechtszaak dan is confrontatie je doel. Dat bereik je wel op deze manier.

Het gebruik van de term DIEFSTAL zal meteen leiden tot hakken in het zand bij de andere partij met als gevolg dat je er uit gegooid wordt. Een logisch gevolg van communicatie stijl.

Bedenk jezelf de volgende keer eerst wat je wilt bereiken. Als je met zo min mogelijk moeite wilt komen tot een situatie die voor iedereen beter is, dan is dit niet de manier.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-05 21:56

Pos

Ik kan de TS best wel waarderen. 21 jaar en dan zo'n kritische blik. Uitzoekwerk gedaan, proberen toe te passen op deze situatie. Dit is een goed leertraject. Of hij uiteindelijk nou gelijk heeft of niet, dat is niet zo heel belangrijk. De ervaring achteraf is van onschatbare waarde.
Dit is grote mensen spel. Je komt heel veel obstakels tegen. Zaken waar je in je eentje niet zoveel tegen kunt doen.

Enige advies wat ik kan geven is betreedt dit voorzichtig, nauwkeurig en rustig. Je eigen interpretatie en gevoel van de situatie hoeft niet de juiste te zijn. Er zijn veel grijze gebieden.

Ik zie juist wel een bepaalde toekomst bij TS. Maar niet als "gewone" medewerker van een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Nycrea schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:46:
[...]
Veel lof voor TS dat hij hier werk van maakt
Niet echt…. TS komt vooral over als een vervelende betweter die niet komt om te werken maar om problemen te veroorzaken. Even terloops roepen dat er al eerder en bij anderen problemen zijn geweest versterkt dat gevoel alleen maar.

En het kan best dat ie gelijk heeft in dit geval, maar zoals gezegd…via een uitzendbureau in deze branche. Kansloos.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 05-10-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
witchwhich schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:34:
[...]

https://vpca.nl/loondiefstal-het-achterhouden-van-salaris/

Evert Verhulp zich uitgelaten over de inhoud van deze zaak, waarbij hij de term ‘loondiefstal’ introduceerde: een overkoepelende term voor het ten onrechte te weinig loon uitkeren aan de werknemer

betekenis diefstal:
1.) "onrechtmatige wijze eigenhandig in bezit nemen van andermans eigendom"
2.) Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen
het is loon wat mij toebehoort en niet tot mijn werkgever en hij heeft al toegeven dat 10 van de 40 geclaimde minuten al elke dag in zijn eigen zak steekt
Duidelijk, bedankt voor de verheldering!
Croga schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:54:
[...]

Je hele communicatie stijl is er één van vijandigheid. Je gebruikt woorden die niet leiden tot overeenstemming maar tot confrontatie.

- Als je wilt komen tot een eerlijke situatie dan is overeenstemming je doel. Dat bereik je niet op deze manier.
- Als je wilt komen tot een rechtszaak dan is confrontatie je doel. Dat bereik je wel op deze manier.

Het gebruik van de term DIEFSTAL zal meteen leiden tot hakken in het zand bij de andere partij met als gevolg dat je er uit gegooid wordt. Een logisch gevolg van communicatie stijl.

Bedenk jezelf de volgende keer eerst wat je wilt bereiken. Als je met zo min mogelijk moeite wilt komen tot een situatie die voor iedereen beter is, dan is dit niet de manier.
Gezien de beschreven acties, valt er weldegelijk een goede case voor te maken. Ik denk dat het alleen richting de werkgever en het uitzendbureau niet bepaald tactisch is hoog van de toren te blazen omdat je je daarmee vooral in de kaarten laat kijken.

Ja, het is heerlijk uit te razen en ze (terecht) op hun fouten te wijzen, maar het zou wel van een zeer grote incompetentie getuigen wanneer ze dit (wan)gedrag niet willens en wetens vertonen. Het is aannemelijker dat beide partijen onder één hoedje spelen. Maak ze niet wijzer dan ze zijn, je bent mogelijk niet de eerste namelijk en partijen die er dergelijke praktijken op nahouden, is smerig spel niet vreemd.

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst en dergelijke speeltips van Holland Casino zijn van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:12:
[...]

Niet echt…. TS komt vooral over als een vervelende betweter die niet komt om te werken maar om problemen te veroorzaken. Even terloops roepen dat er al eerder en bij anderen problemen zijn geweest fersterkt dat gevoel alleen maar.

En het kan best dat ie gelijk heeft in dit geval, maar zoals gezegd…via een uitzendbureau in deze branche. Kansloos.
Dat de branche kansloos is, dat is wel een beetje waar. Ik had vroeger kennissen die al op jonge leeftijd in het slachterij wereldje terechtkwamen. Voor jonge schooluitvallers van een "bepaald type" is het een aantrekkelijk baantje, waar je ook nog eens hele stoere verhalen kunt vertellen over je uitbeenmes. Die gaan van 0 euro per uur, naar een paar euro per uur (net een paar centen meer als bijvoorbeeld een uitzendkracht in een distributiecentrum) en als schooluitvaller voel je je dan ineens de koning te rijk. Maar het zijn er maar enkelen die er echt in blijven hangen, daarom hebben ze ook een continue stroom aan "nieuw bloed" nodig. Het is en blijft vies, ongeschoold en laagbetaald werk. Van de bekenden die als schooluitvaller bij een slachter/verwerker zijn gaan werken, is er niet 1 in het wereldje blijven zitten. Die konden vrij vlot iets anders gaan doen, waarmee ze veel beter af waren en veel meer perspectief hadden voor de toekomst.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 05-10-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
[...]

Deze praktijken worden willens en wetens toegepast door de slachterijen en gefaciliteerd door de uitzendbureaus. De branch is niet gebaat bij overeenstemming, er gaat pas iets veranderen als dat afgedwongen wordt. Misschien is dit de enige communicatiestijl die door deze branche begrepen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
*dubbel*

[ Voor 99% gewijzigd door Joris748 op 05-10-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:29
[...]

Dit denk ik inderdaad ook wel voor een deel, als TS net zo communiceert richting uitzend bureau / werkgever komt het inderdaad op voorbaat al wat vijandig over. Met een andere stijl van communicatie zal mogelijk eerder het doel bereikt worden, al zal je denk ik nog altijd wel heel duidelijk moeten communiceren met het uitzend bureau, anders zal er niet snel iets gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:29
dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Dennism op 05-10-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:52

Honesty

kattenneus!

Anoniem: 39993 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:22:
[...]

Dat de branche kansloos is, dat is wel een beetje waar. Ik had vroeger kennissen die al op jonge leeftijd in het slachterij wereldje terechtkwamen. Voor jonge schooluitvallers van een "bepaald type" is het een aantrekkelijk baantje, waar je ook nog eens hele stoere verhalen kunt vertellen over je uitbeenmes. Die gaan van 0 euro per uur, naar een paar euro per uur (net een paar centen meer als bijvoorbeeld een uitzendkracht in een distributiecentrum) en als schooluitvaller voel je je dan ineens de koning te rijk. Maar het zijn er maar enkelen die er echt in blijven hangen, daarom hebben ze ook een continue stroom aan "nieuw bloed" nodig. Het is en blijft vies, ongeschoold en laagbetaald werk. Van de bekenden die als schooluitvaller bij een slachter/verwerker zijn gaan werken, is er niet 1 in het wereldje blijven zitten. Die konden vrij vlot iets anders gaan doen, waarmee ze veel beter af waren en veel meer perspectief hadden voor de toekomst.
Helemaal mee eens, ook een tijdje gedaan icm avondstudie maar het is geen leuke wereld. Je verdient lekker (zeker met stukwerk) maar je werkt ook heel hard. Ik denk dat als je ongeschoold werk doet als vakkenvullen(wat ook niks is) ofzo je misschien wel minder verdient maar geen roofbouw op je lichaam pleegt.

Tip voor TS, probeer het niet alleen te doen maar met zijn allen, vroeger(zonder beroeps migranten kon je nog met zijn allen afspreken dat je bijvoorbeeld als je een kwartier eerder moest begonnen iedereen een kwartier wegging. Dan is het zo opgelost want de werkgever kiest dan eieren voor zijn geld maar dan moet je solidair zijn.
Verder alleen maar lof voor TS want hij doet het niet alleen voor zichzelf maar ook voor de collega's, maar voor de baas is het natuurlijk gewoon een luis.

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:38
Vooropgesteld: heel goed dat je je hard maakt voor je collega's. Ook goed dat je opkomt voor je eigen rechten. Doe dit in dit geval ook. De beste weg is hier via de vakbond, die kan ook namens je collega's optreden en de werkgever aanspreken tot naleving van de toepasselijke CAO's. Dat biedt veel meer slagkracht dan nu als individu met een advocaat je eigen rechten veilig stellen.

Dat gezegd hebbende: recht hebben is niet je recht krijgen. Zeker niet in het arbeidsrecht. Je hebt als werknemer te maken met een afhankelijke positie van je werkgever, waarin de onderlinge relatie een grote rol speelt (een nog grotere rol dan 'je gelijk hebben'). Als uitzendkracht is die rol nóg afhankelijker: een opdrachtgever kan relatief snel en makkelijk van je af. Door relatief 'wild' om je heen te slaan met termen als 'loonfraude', 'loondiefstal' en dit ook nog eens met allerhande collega's te bespreken wek je de indruk die 'lastige collega' te zijn. Daar houden werkgevers niet van, opdrachtgevers al helemaal niet.

Dat is onterecht - want je lijkt inhoudelijk een punt te hebben - maar de relatie is daarmee verziekt. Dat uit zich ook in het feit dat de opdrachtgever heeft aangegeven jou niet meer te willen zien.

Ik heb de betreffende klokkenluidersregeling niet gezien, maar als daar géén bredere definitie in staat dan in de Wet bescherming klokkenluiders dan is de kans klein dat je onder de bescherming valt. Er is hier geen sprake van een misstand zoals gedefinieerd in artikel 1. Er is enkel sprake van mogelijk onderbetaling: dat is geen handeling of nalatigheid waarbij het maatschappelijk belang in het geding is.

Je TS wekt de indruk dat je als een olifant door de porseleinkast jaagt, met in je achterhoofd het zelfvertrouwen dat je al diverse zaken hebt gewonnen. Ik kan het mis hebben - maar zo kom je bij mij over.

In het arbeidsrecht is de zaak winnen niet altijd de beste uitkomst voor de werknemer/uitzendkracht. De relatie is daarna verziekt, waardoor je doorgaans niet meer fijn aan de slag kunt.

Je kunt het spelletje daarom in het vervolg wat politieker aanpakken: registreer, administreer en schakel op de achtergrond een vakbond in. Dan blijf jij 'buiten schot' maar profiteer je wel van de uitkomst.

Voor nu: op zoek naar een andere functie en de vakbond aanschrijven tot verhaal van alle niet-betaalde uren bij je vorige opdrachtgever. Géén ludieke acties, niks meer communiceren richting - of over - de kippenfabriek en al helemaal niet gaan flyeren: gewoon alles door de vakbond laten doen en rustig afwachten wanneer het geld op je rekening verschijnt.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Stom op 05-10-2023 10:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-05 13:31

PinusRigida

I put the p in pool.

Je stelt je niet aan, wat ik lees is ontzettend herkenbaar voor fabrieksarbeiders gedetacheerd door uitzendkantoren.

Ze trachten je langs 2 kanten te bestelen en de uitzendbureaus hebben onderhandse, ongeschreven afspraken met fabrieksleiding, ik spreek uit eigen ervaring van zo'n pfff.. meer dan 20 jaar geleden, gelijkaardige situatie, met het verschil dat dit een groot zuivelbedrijf was.

Ik ben toen ook 2 maand uitzendarbeider geweest in dat bedrijf.
Bijna exàct dezelfde situaties meegemaakt, als uitzendarbeider in een fabriek waar ze alles doen om vakbonden buiten te houden, ben je niks, en zullen ze je behandelen als nog minder dan niks.

Werktijden steeds in je nadeel afronden -onwettelijk-, werktijd voor omkleden niet meetellen door prikklokken fysiek achter een sas te plaatsen zodat je dagelijks 2x je omkleed-tijd = werktijd, niet uitbetaald wordt -onwettelijk-, veiligheidsschoenen van 2 maten te groot verplichten, daar een forfaitaire kost aan hangen die arbeider theoretisch kan recupereren nadat z'n contract is afgelopen, maar op dat moment met een excuus afkomen als waarom forfait niet terugbetaald kan worden "want kijk, je hebt je schoenen beschadigd", te laat uitbetalen, te weinig uitbetalen -nog buiten bovenstaande mechanismen- en hopen dat de arbeider in kwestie het niet ontdekt en nog een heleboel andere mechanismen om arbeiders -die structureel onderbetaald worden en vaak niet mondig zijn- te belazeren.

En idd: compleet onverwacht "op gesprek" moeten gaan met één of ander schoolvoorbeeld van het PeterPrinciple die zichzelf 'heel wat' voelt dankzij z'n bullshit-bingo-positie in lager of middel management, omwille van belachelijke en zelfs compleet kinderachtige, gefantaseerde "problemen" zoals: je 2x kwartiertje pauze overschrijden, teveel "gratis" Royco-minute soepjes nemen uit de automaat die deze dan ook gratis aanbiedt op de werkvloer, dus een beetje als de kat bij de melk zetten en dan de kat straffen als ze van de melk drinkt, en ja, het was compleet gelogen dat ik teveel soep dronk, en puur gebaseerd op "we hebben van een aantal medewerkers vernomen dat...", of nog zo eentje: "je wandelt met je handen in je zakken" terwijl de enige keren dat je daar tijd had om te "wandelen" was om naar de WC te gaan, en als het om naar de WC te gaan is: wist ik niet dat er een regel bestaat m.b.t. de positie van je handen.

Ik heb toen de eer aan mezelf gehouden en bij het eerste gesprek -omwille van bovenstaande issues m.b.t. handen in zakken en minute soep- al meteen de persoon onderbroken toen die me duidelijk maakte dat "een volgende waarschuwing, blabla...", en laten weten dat ze niet moesten wachten tot een volgende compleet verzonnen nepwaarschuwing... mijn 2 maanden vakantie-overbrugging waren toen toch bijna ten einde, op 2 weken na dus voor mij was het geen verlies; 2 weken hongerloon gemist.

Ik heb er achteraf niks mee gedaan omdat ik dacht: het sop is de kolen niet waard, het ging bij mij voor een korte overbrugging (twee maanden zomervakantie) om als jongeman snel wat geld te verdienen, heb deur achter me dichtgetrokken en nooit meer omgekeken... maar het zat me idd. altijd wel een beetje dwars dat ik er niks mee gedaan heb...

Ik hoop ergens dat je je vastbijt en dat je het hen laat voelen. Maar ik weet dat het tijd en energie van jouw kant zal kosten.

[ Voor 27% gewijzigd door PinusRigida op 05-10-2023 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PinusRigida schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:29:
Je stelt je niet aan, wat ik lees is ontzettend herkenbaar voor fabrieksarbeiders gedetacheerd door uitzendkantoren.

Ze trachten je langs 2 kanten te bestelen en de uitzendbureaus hebben onderhandse, ongeschreven afspraken met fabrieksleiding, ik spreek uit eigen ervaring van zo'n pfff.. meer dan 20 jaar geleden, gelijkaardige situatie, met het verschil dat dit een groot zuivelbedrijf was.

Ik ben toen ook 2 maand uitzendarbeider geweest in dat bedrijf.
Bijna exàct dezelfde situaties meegemaakt, als uitzendarbeider in een fabriek waar ze alles doen om vakbonden buiten te houden, ben je niks, en zullen ze je behandelen als nog minder dan niks.

Werktijden steeds in je nadeel afronden -onwettelijk-, werktijd voor omkleden niet meetellen door prikklokken fysiek verder weg te plaatsen zodat je dagelijks 2x je omkleed-tijd = werktijd, niet uitbetaald wordt -onwettelijk-, veiligheidsschoenen van 2 maten te groot verplichten, daar een forfaitaire kost aan hangen die arbeider theoretisch kan recupereren nadat z'n contract is afgelopen, maar op dat moment met een excuus afkomen als waarom forfait niet terugbetaald kan worden "want kijk, je hebt je schoenen beschadigd", te laat uitbetalen, te weinig uitbetalen -nog buiten bovenstaande mechanismen- en hopen dat de arbeider in kwestie het niet ontdekt en nog een heleboel andere mechanismen om arbeiders -die structureel onderbetaald worden en vaak niet mondig zijn- te belazeren.

En idd: compleet onverwacht "op gesprek" moeten gaan met één of ander schoolvoorbeeld van het PeterPrinciple die zichzelf 'heel wat' voelt dankzij z'n bullshit-bingo-positie in lager of middel management, omwille van belachelijke en zelfs compleet kinderachtige, gefantaseerde "problemen" zoals: je 2x kwartiertje pauze overschrijden, teveel "gratis" Royco-minute soepjes nemen uit de automaat die deze dan ook gratis aanbiedt op de werkvloer, dus een beetje als de kat bij de melk zetten en dan de kat straffen als ze van de melk drinkt, en ja, het was compleet gelogen dat ik teveel soep dronk, en puur gebaseerd op "we hebben van een aantal medewerkers vernomen dat...", of nog zo eentje: "je wandelt met je handen in je zakken" terwijl de enige keren dat je daar tijd had om te "wandelen" was om naar de WC te gaan, en als het om naar de WC te gaan is: wist ik niet dat er een regel bestaat m.b.t. de positie van je handen.

Ik heb toen de eer aan mezelf gehouden en bij het eerste gesprek -omwille van bovenstaande issues m.b.t. handen in zakken en minute soep- al meteen de persoon onderbroken toen die me duidelijk maakte dat "een volgende waarschuwing, blabla...", en laten weten dat ze niet moesten wachten tot een volgende compleet verzonnen nepwaarschuwing... mijn 2 maanden vakantie-overbrugging waren toen toch bijna ten einde, op 2 weken na dus voor mij was het geen verlies; 2 weken hongerloon gemist.

Ik heb er achteraf niks mee gedaan omdat ik dacht: het sop is de kolen niet waard, het ging bij mij voor een korte overbrugging (twee maanden zomervakantie) om als jongeman snel wat geld te verdienen, heb deur achter me dichtgetrokken en nooit meer omgekeken... maar het zat me idd. altijd wel een beetje dwars dat ik er niks mee gedaan heb...

Ik hoop ergens dat je je vastbijt en dat je het hen laat voelen. Maar ik weet dat het tijd en energie van jouw kant zal kosten.
In mijn tijd vertrok je gewoon direct en fietste je even langs het uitzendbureau met je laatste uren-briefje en regelde je meteen iets anders voor de volgende dag. Heb het destijds ook een keer meegemaakt, maar kon toen direct de volgende dag iets anders gaan doen.

Dat was voor mij "het" grote voordeel van uitzendwerk: als het je niet bevalt, spring je op je fiets of scooter en scoor je even wat anders. Zeker rond de vakantieperiode hadden ze altijd werk genoeg voor scholieren / studenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witchwhich
Mr. Stom schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:28:

Ik heb de betreffende klokkenluidersregeling niet gezien, maar als daar géén bredere definitie in staat dan in de Wet bescherming klokkenluiders dan is de kans klein dat je onder de bescherming valt. Er is hier geen sprake van een misstand zoals gedefinieerd in artikel 1. Er is enkel sprake van mogelijk onderbetaling: dat is geen handeling of nalatigheid waarbij het maatschappelijk belang in het geding is.

In het arbeidsrecht is de zaak winnen niet altijd de beste uitkomst voor de werknemer/uitzendkracht. De relatie is daarna verziekt, waardoor je doorgaans niet meer fijn aan de slag kunt.
Ik was niet van plan om langer te blijven dan een X periode vanwege een al reeds getekend contract bij een toffe werkgever.

wat betreft de klokkenluidersregeling zijn er sinds dit jaar een hoop positieve veranderingen doorgevoerd

https://www.huisvoorklokk...rijkste-punten-op-een-rij

Klokkenluidersregeling bij ons op het werk
Iedereen in de organisatie kan (wordt geacht) een melding te maken van misstanden met als doel dat
de misstanden ophouden te bestaan/opgelost worden. De melder in dit geval wordt ook wel klokkenluider
genoemd

onder misstanden wordt o.a. maar niet uitputtend verstaan:

- zaken die voedselveiligheid betreffen
- Fraude of vermoeden van frauduleuse activiteiten
- Ongewenst / niet integer gedrag
- ongewenste bejegeningen
- zaken over onveilige situaties
Bij misstanden gaat het om structurele zaken en niet om individuele incidenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Anoniem: 39993 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:57:
[...]

In mijn tijd vertrok je gewoon direct en fietste je even langs het uitzendbureau met je laatste uren-briefje en regelde je meteen iets anders voor de volgende dag. Heb het destijds ook een keer meegemaakt, maar kon toen direct de volgende dag iets anders gaan doen.

Dat was voor mij "het" grote voordeel van uitzendwerk: als het je niet bevalt, spring je op je fiets of scooter en scoor je even wat anders. Zeker rond de vakantieperiode hadden ze altijd werk genoeg voor scholieren / studenten.
Klopt, daarom ook dat de meesten er niet te lang bij stilstaan, ook al werden ze overduidelijk belazerd: ander en beter.

...uiteraard is dat ook iets wat die bedrijven en de uitzendbureau's op rekenen: niet te kritisch zijn, niet te lastig doen, werken en zwijgen, niet tevreden, doei!

...en dan idd. halfslachtige compleet onprofessionele opmerkingen wanneer je toch iets onrechtvaardigs aankaart, zoals ik ook in OP lees: "haal je er plezier uit om voor 2x 5 minuten per dag te zeuren?" "ehm neen, ik wil gewoon eerlijk betaald worden en het gaat trouwens ook niet alléén over die 2x 5 minuten, als je alle "afrondingen en de omkleedtijd" optelt gaat het over ongeveer een dag onbetaald werk per maand, ik werk niet gratis."

...Maar meer dan het zeggen kan je bijna niet, als je het verder wil drijven moet je andere partijen inschakelen, een zaak beginnen... die energie moet je maar hebben als je weet : morgen kan ik gewoon ergens anders beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als uitzendkracht kun je volgens mij heel makkelijk ontslagen worden. In Belgie zijn dat weekcontracten, in Nederland ben ik niet zeker. Ik zou gewoon iets anders gaan doen en blij zijn dat je er weg bent.

Ik heb ook een dingetje gehad met een bedrijf toen ik als uitzendkracht werkte en hun reactie was letterlijk maak er maar een rechtszaak van. Daar had ik niet zo'n zin in, ik had inmiddels ook al een veel toffere baan bij een veel betere baas. Inmiddels zijn ze ook failliet trouwens :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

witchwhich schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:17:
[...]

Ik was niet van plan om langer te blijven dan een X periode vanwege een al reeds getekend contract bij een toffe werkgever.

wat betreft de klokkenluidersregeling zijn er sinds dit jaar een hoop positieve veranderingen doorgevoerd

https://www.huisvoorklokk...rijkste-punten-op-een-rij

Klokkenluidersregeling bij ons op het werk
Iedereen in de organisatie kan (wordt geacht) een melding te maken van misstanden met als doel dat
de misstanden ophouden te bestaan/opgelost worden. De melder in dit geval wordt ook wel klokkenluider
genoemd

onder misstanden wordt o.a. maar niet uitputtend verstaan:

- zaken die voedselveiligheid betreffen
- Fraude of vermoeden van frauduleuse activiteiten
- Ongewenst / niet integer gedrag
- ongewenste bejegeningen
- zaken over onveilige situaties
Bij misstanden gaat het om structurele zaken en niet om individuele incidenten.
...dit bestond dus meer dan 20 jaar geleden nog niet, enfin, toch niet in België -en als het bestond, wist ik er niet van wat heel goed mogelijk is :D -

àlle bovenstaande misstanden waren van toepassing én structureel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Marzman schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:27:
Als uitzendkracht kun je volgens mij heel makkelijk ontslagen worden. In Belgie zijn dat weekcontracten, in Nederland ben ik niet zeker. Ik zou gewoon iets anders gaan doen en blij zijn dat je er weg bent.

Ik heb ook een dingetje gehad met een bedrijf toen ik als uitzendkracht werkte en hun reactie was letterlijk maak er maar een rechtszaak van. Daar had ik niet zo'n zin in, ik had inmiddels ook al een veel toffere baan bij een veel betere baas. Inmiddels zijn ze ook failliet trouwens :p
In Nederland hebben we het zo ingewikkeld gemaakt, dat niemand het meer precies weet en alles dus wel kan eventueel. :) Uitzendwerk kan "dagwerk" zijn, semi-vast werk in 48 verschillende fasen met verschillende rechten en plichten tot aan overnemen door de inlener toe..... of alles daar tussenin. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heel eerlijk: ik stopte al met lezen toen het woord uitzendkracht viel.
je werkt bij een bedrijf, niet voro een bedrijf. Als jij stennis gaat lopen schoppen bij een opdrachtgeven van je eigenlijke werkgever dan schoppen ze je buiten, want flexibele schil.
Needless to say: dan is je echte werkgever (uitzendbureau) ook niet blij met je, gooien ze het op onnbehoorlijk gedrag en sta je ook buiten.

Je kunt er een heel punt van maken, maar tenzij jij diepe zakken hebt om er echt een zaak van te maken ga je dat nooit winnen. Bovendien is het per saldo laagbetaald en ongeschoold werk, en voor jou 10 anderen die niet zeuren.

Choose your battles, this aint one of them ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 21:50
De manier die hier besproken wordt, wordt ik echt misselijk van.

Hoeveel mensen hier niet zeggen, wat levert het op? En wat krijg je er voor terug. Of opmerkingen "choose your battles"

Als dit voor ts the battle is, ga ervoor!

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:59
The Eagle schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:52:
Choose your battles, this aint one of them ;)
Eens. Als eenzame uitzendkracht ga je het gewoon niet winnen van dit soort bedrijven.
Sterker nog: Je loopt een persoonlijk risico waarbij ze zich omdraaien en JOU aanklagen en jij je opeens moet gaan verdedigen voor het verstoren van hun bedrijfsvoering en het gebruiken van termen als 'loon-diefstal'.

Snel op zoek naar een andere werkgever! P.S. Precies tot de minuut van je werkdag betaald krijgen is in veel gevallen niet realistisch. Dus dat is ook iets wat je in de toekomst zeker vaker gaat zien naarmate je carriere maakt. Wil je daar echt altijd een ding van maken? 99% van je uren betaald krijgen is beter dan geen werk hebben.
Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:14:

Hoeveel mensen hier niet zeggen, wat levert het op? En wat krijg je er voor terug. Of opmerkingen "choose your battles"

Dat is wel heel erg kort door de bocht.

TS heeft niets te winnen en veel te verliezen. Ook bij toekomstige werkgevers. Als je je hele werkzame leven overal zo principeel in staat, dan kun je nergens aarden en moet je gewoon ZZP'er worden. En veel plezier dan bij het eerste conflict met een klant of leverancier!

[ Voor 29% gewijzigd door FragDaddy op 05-10-2023 12:21 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

TS werkt niet eens voor het bedrijf, hij werkt voor het uitzendbureau bij het bedrijf. Hij kan bij het uitzendbureau ook om een ander bedrijf vragen.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-05 22:51
Marzman schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:44:
[...]

TS werkt niet eens voor het bedrijf, hij werkt voor het uitzendbureau bij het bedrijf. Hij kan bij het uitzendbureau ook om een ander bedrijf vragen.
Daar gaat t toch allemaal niet om?
Lekker makkelijk om te zeggen ga maar ergens anders werken, en laat mensen die er werken maar lekker genaaid worden?
Je wilt gewoon dat mensen krijgen waar ze recht op hebben? Je wordt toch helemaal doodziek van werkgevers die door allemaal regeltjes en manieren en trucjes proberen de boel zo te manipuleren dat ze weer een paar ton in eigen zak houden?

Als je er voor wilt gaan, ga je gang. Trek die beerput maar open en gooi ze voor de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind

Het is onrechtvaardig, maar de maatschappij is niet eerlijk. Alles is een kosten-baten overweging, ook dit, is het niet in geld, dan wel in moeite en stress.

Kan je misselijk van worden, een emotionele reactie, of pragmatisch onder blijven. Niemand is er bij gebaat een mede-Tweaker ongenuanceerd op te jutten om z'n gelijk te gaan halen. Gelijk hebben is namelijk nog altijd geen gelijk krijgen.

Zulke ondernemingen kiezen niet snel eieren voor hun geld, omdat het een bom legt onder hun huidige handelen. In het ergste geval draaien ze de case om of word je slachtoffer van smerig spel en land je van de regen in de drup.

Soms is het beter je eigen trots in te slikken wanneer de kans te groot is dat je je eigen glazen ingooit. De beste gevechten zijn die die je laat vechten, vandaar dat het bespreken met een vakbond waarschijnlijk het slimste idee is. Zeker in het vlees is de FNV naar mijn weten goed vertegenwoordigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

dfbt schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:53:
[...]

Lekker makkelijk om te zeggen ga maar ergens anders werken, en laat mensen die er werken maar lekker genaaid worden?
Je wilt gewoon dat mensen krijgen waar ze recht op hebben? Je wordt toch helemaal doodziek van werkgevers die door allemaal regeltjes en manieren en trucjes proberen de boel zo te manipuleren dat ze weer een paar ton in eigen zak houden?

Als je er voor wilt gaan, ga je gang. Trek die beerput maar open en gooi ze voor de rechter.
Tja, ik ben niet zo'n wereldverbeteraar. Sorry. Ik wil gewoon een fijne baan, krijgen waar ik recht op heb en niet te veel gezeur (zeker geen rechtszaken, heb mijn portie wel gehad afgelopen jaren).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-05 22:51
Marzman schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:58:
[...]

Tja, ik ben niet zo'n wereldverbeteraar. Sorry. Ik wil gewoon een fijne baan, krijgen waar ik recht op heb en niet te veel gezeur (zeker geen rechtszaken, heb mijn portie wel gehad afgelopen jaren).
tja en als jij een keer niet krijgt waar je recht op heb, wat ga je dan doen?
Maar braaf solliciteren bij een ander omdat je geen zin heb in een rechtszaak?
Dus als jouw werkgever je verdiende vakantiegeld achterhoud dan ga je er niet tegenin want geen zin in gezeik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-05 22:40
dfbt schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:08:
[...]

Dus als jouw werkgever je verdiende vakantiegeld achterhoud dan ga je er niet tegenin want geen zin in gezeik?
@Marzman doelt, vermoed ik, op zijn eigen recht, niet die van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

dfbt schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:08:
[...]

Ik werk al 10 jaar bij dezelfde werkgever voor een vast contract, dat vind ik niet hetzelfde. Sommige dingen maak ik natuurlijk wel een punt van :)

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

dfbt schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:53:
[...]

Ik vind het vooral wat verwarrend dat TS vol zit met termen als ‘loon diefstal’ ‘klokkeluiders’ ‘bewust fraude’ etc en het uiteindelijk blijkt dat er gewoon 1 uurtje extra op het werk urenbriefje van wat TS zelf laat aftekenen en aan het uitzendbureau geeft zou moeten staan.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdxnet96
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07-2024
Ja, Je hebt gelijk...
Nee je gaat dit niet winnen...
Er is tussen het uitzendbureau en de kippenclub een totaal som af gesproken om poppetjes te leveren...
Ze schoppen jou eruit voor iemand die niet loopt te "zeiken"...
Ja zwaar irritant, maar nu begin je langzaam te begrijpen hoe de zaken wereld werkt....
Jij hebt hier geen stem in...

Ja ja ja Nee !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gelijk hebben vs gelijk krijgen, en de kosten/baten analyse daarvan.
Consequenties van gelijk krijgen voor jezelf, de moeite die je er in steekt en wat het uiteindelijk oplevert aan wat je er zelf van beter wordt (niks), anderen er beter van worden (niks) en wat het doet voor je verder loopbaan als uitzendkracht.

Want ga bij een volgend uitzendbureau maar eens uitleggen wat er gebeurd is. Nofi, maar uitzendbureau vindt over het algemeen dat een uitzendkracht die simpelweg voor een laag loon simpel werk uitvoert, zijn mond moet houden over en tijdens werk en gewoon moet doen wat hem opgedragen wordt. Als een uitzendbureau ook maar het risico ziet dat er een kans is op herhaling nemen ze je niet eens aan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

pdxnet96 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:44:
Ja, Je hebt gelijk...
Nee je gaat dit niet winnen...
Er is tussen het uitzendbureau en de kippenclub een totaal som af gesproken om poppetjes te leveren...
Ze schoppen jou eruit voor iemand die niet loopt te "zeiken"...
Ja zwaar irritant, maar nu begin je langzaam te begrijpen hoe de zaken wereld werkt....
Jij hebt hier geen stem in...
Dat is hoe de wereld van ongeschoold laagbetaald werk werkt. Als ze je echt nodig hebben, heb je ineens wel een stem hoor. Misschien niet in alles tot op het hoogste niveau, maar dan is er ineens veel mogelijk.

Waar het om gaat, is dat door geven en nemen de situatie in balans is. Ik heb ooit gewerkt als all-round winkelmedewerker bij een destijds grote winkelketen. Daar werd ook van iedereen verwacht, dat hij/zij ruim voor openingstijd aanwezig was. Daar waren goede redenen voor, onder andere veiligheid (maar ook bakkie koffie en taken verdelen voor het begin van de dag). Regel was: zorg dat je er ongeveer 15 minuten voor openen bent, maar als je er ongeveer 10 voor openen was dan hoorde je ook niemand. Die tijd was onbetaald. Maar als je zelf tussendoor even iets moest regelen, dan was dat ook geen probleem op een rustig moment. Je kon gerust even 10 minuten in de kantine een prive telefoontje doen.

Maar als je 5 minuten voor openingstijd kwam, dan was de achterdeur op slot en dan werd er wel iets van gezegd. De kassalades moesten een paar minuten voor openen uit de kluis (met tijdslot) gehaald worden en in de kassa's gedaan worden. Daarvoor moest de achterdeur op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Eagle schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:10:
Gelijk hebben vs gelijk krijgen, en de kosten/baten analyse daarvan.
Consequenties van gelijk krijgen voor jezelf, de moeite die je er in steekt en wat het uiteindelijk oplevert aan wat je er zelf van beter wordt (niks), anderen er beter van worden (niks) en wat het doet voor je verder loopbaan als uitzendkracht.

Want ga bij een volgend uitzendbureau maar eens uitleggen wat er gebeurd is. Nofi, maar uitzendbureau vindt over het algemeen dat een uitzendkracht die simpelweg voor een laag loon simpel werk uitvoert, zijn mond moet houden over en tijdens werk en gewoon moet doen wat hem opgedragen wordt. Als een uitzendbureau ook maar het risico ziet dat er een kans is op herhaling nemen ze je niet eens aan.
Een volgend uitzendbureau uitleggen? Laat me niet lachen. If you pay peanuts, expect monkeys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

YakuzA schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:24:
[...]

Ik vind het vooral wat verwarrend dat TS vol zit met termen als ‘loon diefstal’ ‘klokkeluiders’ ‘bewust fraude’ etc en het uiteindelijk blijkt dat er gewoon 1 uurtje extra op het werk urenbriefje van wat TS zelf laat aftekenen en aan het uitzendbureau geeft zou moeten staan.
Dat had ik ook anders omschreven, je stuurt het topic zo in een bepaalde richting (maar misschien is dat ook de bedoeling van de ts ipv dat hij algemeen advies krijgt).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YakuzA schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:24:
[...]

De inlener moet dat urenbriefje controleren en ondertekenen. Geen handtekening, geen loon. Ik weet overigens niet of het nog steeds met "briefjes" werkt, voor mij is dat meer dan 25 jaar geleden. :)

Maar de inlener pakt gewoon de "digitale prikkaart" van TS en begint te corrigeren en plaatst daarna een handtekening. En ja, facturen van een uitzendbureau worden zeker gecontroleerd aan de hand van de "prikkaart". Heb in een ver verleden op de administratie van een multinational gewerkt en ik moest o.a. de Adecco facturen controleren. Komt het aantal gefactureerde uren overeen met SAP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het zal wel niet zo simpel zijn als eerder inklokken, want dat zou ik als eerste proberen denk ik (nog voor de discussie omdat het me normaal lijkt in te klokken als je begint :p )

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Marzman schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:01:
Het zal wel niet zo simpel zijn als eerder inklokken, want dat zou ik als eerste proberen denk ik (nog voor de discussie omdat het me normaal lijkt in te klokken als je begint :p )
TS zei al dat dat weg 'gecorrigeerd' werd.

Verder lijkt idd aangegeven dat er per shift van 8 uur maar 7 uur gewerkt wordt, zoals ook richting uitzendburo wordt gefactureerd:
Zoals eerder is vastgesteld is zijn de werkblokken 8 uur per keer (daar genieten wij 2x15min +1x30 min pauze) dus daar werken wij effectief 7 uur per dienst maar er zijn een paar vreemde dingen aan de hand
Daar kom je dus op die rare 35u/week uit.

De discussie lijkt onder de streep inderdaad om de tijden buiten de shifts te gaan.

Het is wel erg moeilijk destilleren uit de openingspost.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is vrij gebruikelijk dat je een lunchpauze niet doorbetaald krijgt, kleinere pauzes meestal wel. Maar als dat het probleem is dan snap ik dat hele verhaal over klokkenluiders en fraude nog minder (of de TS heeft het zelf niet begrepen).

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:00

Dido

heforshe

Prima dat je opkomt voor je rechten en die van je collega's!

MAAR: pick your battles. Jij gaat er in je eentje niet voor zorgen dat de hele pluimveeindustrie opeens hun uitzendkrachten beter gaat behandelen. Althans, niet als ex-werknemer mnet 6 weken ervaring ;)

EN: c'est le ton qui fait la musique (ik vermoed dat je Vlaming bent en deze uitdrukking dus op deze manier wqel zult herkennen). Als jij meteen begint over fraude en (loon)diefstal, is het niet heel gek dat er een directe keiharde defensieve reactie volgt vanuit degene die je besdchuldigt. Je kunt 100 keer gelijk hebben, maar als jij als uitzendkrachtje met zware juridische termen gaat gooien verkleint dat alleen maar je kans op succes.

Je bent duidelijk gedreven, en je hebt een groot rechtvaardigehidsgevoel. Daar is niets mis mee, dat zouden meer mensen moeten hebben. Ik kan je echter wel aanraden om te zoeken naar een productieve manier om je energie daarin te steken. Ga inderdaad naar een vakbond, niet om stennis te schoppen over dit tijdelijke baantje, maar om te kijken of je voor ze aan de slag kunt. Gedreven jonge mensen die op willen komen voor de rechten van de verdrukte arbeider kunnen ze nooit genoeg hebben bij een vakbond, lijkt me.
En als je dan ooit voor een menigte van tienduizenden stakende arbeiders op een podium staat, dan kunnen termen als loondiefstal heel nuttig zijn :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:35

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

@witchwhich go get them.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:24
bszz schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 07:31:
Mijn ervaring is dat de vakbond er vooral voor zichzelf is. Ik denk dat het een leuk onderwerp zou kunnen zijn voor een krant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Drharlin schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:58:
[...]

Mijn ervaring is dat de vakbond er vooral voor zichzelf is. Ik denk dat het een leuk onderwerp zou kunnen zijn voor een krant.
Ik heb een andere ervaring.. maar als je dit soort praktijken wilt aanvechten is de krant (,in eerste instantie) niet de juiste weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Wat je ook nog zou kunnen proberen is om via het https://www.sncu.nl/ het aan te kaarten, heb zelf ervaring als loonadministrateur in de uitzendbranche met deze organisatie en deze "zeuren" al over 1 cent verschil in het loon. Uiteindelijk ging het om een paar euro correcties, maar die moesten wel gemaakt worden. Op die site kan je ook naar een meldingsformulier.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artjan
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:52
Voorbeeld van hoe 1 rechtzaak zeker wel impact kan hebben:

https://nos.nl/artikel/24...chterstallig-loon-betalen

"Een werknemer van dit callcenter stapte naar de rechter. Hij werd geacht eerder aanwezig te zijn om in te loggen, maar kreeg zijn voorbereidingstijd niet vergoed. Nu moet de Franse multinational alsnog die tien minuten werk betalen die jarenlang niet zijn uitgekeerd en dat kost het callcenter 2900 euro.

Met zo'n 3600 Nederlandse werknemers kan het bedrag dat alsnog moet worden uitgekeerd aan werknemers in de miljoenen lopen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Topic gaat even op slot voor overleg.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.