Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog 140K hypotheek, deze loopt nog 26 jaar. Afgesloten in 2019 voor eerste rentevaste periode 10jr à 1,34%

Nou heb ik een fors bedrag (kindsdeel wegens overlijden moeder)ontvangen en kan dus deze 140K ineens aflossen.

Ik zie dat ik boetevrij 10%/jaar mag aflossen, maar gOOgle er eens op los en zie dat je ook ineens mag aflossen omdat de huidige hypotheekrente rond de 4% zit.

Dan denk ik van, ho even! Als ik die 140K in deposito zet voor een jaar of langer of na een jaar weer een jaar, via Raisin vang ik 4% en dat doe ik 6 jaar en los dan alsnog die hypotheek ineens af op het einde van die 10-jarige termijn.

Stel als ik de hypotheek morgen ineens aflos, kan ik dan met de bank daarin nog onderhandelen? Immers loop ik op dat bedrag een behoorlijke rente mis(6 jaar140K deposito is toch ook +/-30K rente)

...ik zal wel iets over het hoofd zien, maar iemand hier ervaring mee?

Beste antwoord (via Verwijderd op 05-10-2023 12:05)

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 20:38
@Verwijderd In jouw geval zou ik nu niet aflossen. Je te betalen percentage is ontzetten laag, zowel op een lopende rekening als op deposito kun je aanzienlijk meer ontvangen.

Over de vermogensrendementsheffing zou ik me geen zorgen maken, die is voor spaargeld erg laag en begin pas boven de vrijstelling van momenteel 57K alleenstaande/114K bij partners.

Zou je toch willen aflossen: De 10% boetevrij geldt meestal alleen als de huidige marktrente lager is dan de vastgestelde rente. Als de huidige hypotheekrente dus hoger is dan jouw 1.34% kun je waarschijnlijk alles boetevrij aflossen. Lees goed je voorwaarden (maar nogmaals, ik zou t niet doen als je elders meer kunt krijgen dan je betaalt). Ook is het zo dat je een afgelost bedrag in de toekomst niet meer aftrekbaar kunt inzetten als je een ander huis zou kopen. Sowieso: altijd een bedrag in de buurt van de rendementsvrijstelling beschikbaar houden voor onverwachte uitgaven, opnieuw hypotheek opnemen is duur en je krijgt geen HRA meer.

Ofwel: niet aflossen. Altijd een deel vrij beschikbaar houden, zeg 20K. De rest in delen op deposito zetten - op dit moment ben ik niet voor investeren via de beurs, nog los van de veel hogere rendementsheffing.

Deposito's spreiden. Je kunt nu bijvoorbeeld via Raisin 2.75% vrijopneembaar krijgen. Let op: Zet maximaal 90.000 per bankvergunning neer. Ik kies zelf voor banken in de Euro zone, dus geen Zweedse of Poolse of andere niet-euro banken vanwege het valuta risico. Daarnaast kies ik voor banken in landen waar geen bronbelasting wordt geheven want ik heb geen zin in nog meer papierwerk.

Bij 20K die je vrij opneembaar houd, houd je 12x 10K over voor deposito's. Begin met een 3 (3.1%), 6 (4%), 9 (hmm, 3.75%) en 12 (4.3%) maands deposito. Doe dat 3 maanden op rij en je hebt je 120K weggezet. Daarna - afhankelijk van je verwachtingen - elke maand het vrijvallend deposito inclusief rente voor een jaar vastzetten (blijf alert op de rentepercentages). Het voordeel: Naast je vrijbeschikbare bedrag valt elke maand een bedrag van (minimaal) 10K vrij dat je (ook) kunt opnemen ipv opnieuw vast te zetten. Als jouw financien een beetje lopen als de mijne komen uitgaven van > 20K nooit als een complete verrassing, je kunt van dat bedrag zelfs nog een andere auto/CV ketel/schilderwerk/etc. betalen.

Alle reacties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je wil dat de bank jou gaat betalen omdat je hun al minder gaat betalen voor vervroegd af te lossen? En natuurlijk, in theorie hebben ze dan meer geld voor andere hypotheken tegen hogere rentes, in de praktijk lijkt het mij erg onwaarschijnlijk. Met huidige rentes en afhankelijk van je risicobereidheid, is de handel bij Raisin depoitos zetten een beter idee dan de hele handel aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sissors schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 05:09:
Je wil dat de bank jou gaat betalen omdat je hun al minder gaat betalen voor vervroegd af te lossen? En natuurlijk, in theorie hebben ze dan meer geld voor andere hypotheken tegen hogere rentes, in de praktijk lijkt het mij erg onwaarschijnlijk. Met huidige rentes en afhankelijk van je risicobereidheid, is de handel bij Raisin depoitos zetten een beter idee dan de hele handel aflossen.
Klopt, idd de bank is er in principe goed mee, want die 1,34%(in 2019) was mazzel ntrl en ze kunnen dat bedrag weer voor 4% uitlenen als ik ineens aflos. Kan Raisin doen, geen probleem en valt binnen het deposito-garantie-stelsel. Maar een deal met de bank om Bunk een leuke korting te geven zit er niet in denk je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 18:11

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je rentevaste periode is nog niet eens voorbij, dus waarom nu al allerlei constructies verzinnen?

Als je wil begin je gewoon met 10% per jaar af te lossen en beleg je de rest

Pas in 2029 krijg je een andere rente, wellicht staat die dan weer laag; en anders heb je al een groot deel boetevrij afgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Accretion schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 05:18:
Je rentevaste periode is nog niet eens voorbij, dus waarom nu al allerlei constructies verzinnen?

Als je wil begin je gewoon met 10% per jaar af te lossen en beleg je de rest

Pas in 2029 krijg je een andere rente, wellicht staat die dan weer laag; en anders heb je al een groot deel boetevrij afgelost.
Ook een goed plan, maar vroegtijdig onderhandelen over ineens aflossen en bv 25K van de bank vragen als ik het doe, niet doen? Onmogelijk? kan zo maar zijn dat ie in 2029 weer op 2%/10jr vast staat..maarja kan ook 5% zijn...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2023 05:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:40
Aan het eind van je rentevaste periode kun je sowieso alles aflossen, zonder enige boete oid.

Zoals je zelf al aangeeft is met jouw rentepercentage aflossen niet interessant en is het inderdaad slimmer om bijv. een deposito te nemen. Het enige waar je rekening mee moet houden is vermogensrendementheffing, maar zelfs dan is het financieel aantrekkelijk om niet af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Skamba schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 05:26:
Aan het eind van je rentevaste periode kun je sowieso alles aflossen, zonder enige boete oid.

Zoals je zelf al aangeeft is met jouw rentepercentage aflossen niet interessant en is het inderdaad slimmer om bijv. een deposito te nemen. Het enige waar je rekening mee moet houden is vermogensrendementheffing, maar zelfs dan is het financieel aantrekkelijk om niet af te lossen.
Ja ook weer zo iets, waarom die 10%/6jaar doen als ik het over 6jaar zowiezo kan aftikken. Maar ook weer de vraag : Valt er dan met de bank niet iets te onderhandelen als ik het nu in een keer wil aflossen en een compensatie vraag voor die komende 6 jaar dat ik die 140K ook kan beleggen of simpel in een deposito stop?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik geloof niet dat de bank jou gaat betalen omdat de bank minder inkomsten krijgt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dennis1812 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 05:37:
Ik geloof niet dat de bank jou gaat betalen omdat de bank minder inkomsten krijgt.
Dus ik pak op die 6 jaar dan 30K op die 140K in een relaxte deposito. Betaal dan eigenlijk maar 110K terug, terwijl de bank als ze die 140K morgen terugkrijgen wel iets meer kunnen met dat bedrag, iets klopt er niet? Bunk die schurk pakt dan 30K voordeel!! Houdt de dief!! *O*

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2023 05:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:31
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 05:41:
[...]

Dus ik pak op die 6 jaar dan 30K op die 140K in een relaxte deposito. Betaal dan eigenlijk maar 110K terug, terwijl de bank als ze die 140K morgen terugkrijgen wel iets meer kunnen met dat bedrag, iets klopt er niet? Bunk die schurk pakt dan 30K voordeel!!
<Sarcasme>
Ga jij dan de bank betalen als het rente percentage naar beneden gaat en onder het rente percentage komt die jij hebt afgesloten?
</sarcasme>

Heb je de bank al gebeld en dit voorgesteld? Ik gok dat ze gaan zeggen. Uhm leuk geprobeerd maar nee. Ik denk dat alle vorige antwoorden het al zeggen. Zet het op een flexibele spaarrekening of maak er een deposito van. Kijk naar het grote spaartopic wat je met dit geld allemaal kan doen en waar. Dat is meer de tijd en energie waard dan gaan onderhandelen met je bank om een vergoeding te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kevi-n1 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 05:49:
[...]

<Sarcasme>
Ga jij dan de bank betalen als het rente percentage naar beneden gaat en onder het rente percentage komt die jij hebt afgesloten?
</sarcasme>

Heb je de bank al gebeld en dit voorgesteld? Ik gok dat ze gaan zeggen. Uhm leuk geprobeerd maar nee. Ik denk dat alle vorige antwoorden het al zeggen. Zet het op een flexibele spaarrekening of maak er een deposito van. Kijk naar het grote spaartopic wat je met dit geld allemaal kan doen en waar. Dat is meer de tijd en energie waard dan gaan onderhandelen met je bank om een vergoeding te krijgen.
Nee ik heb ze nog niet gebeld hierover, dacht dat het een beter idee was om de vraag hier te stellen. Maar idd onderhandelen zal wel niet lukken, dan maar deposito : Dank voor jullie meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan van Vliet
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 05-10-2023
alles in een keer af lossen kan niet dan betaal je de bank boete. over de misgelopen rente (daar heb je met de bank duidelijke afspraken over gemaakt)

versneld aflossen kan op 3 manieren.
- 10 % per jaar.
- laatste maand van de rentevaste periode, dan kun je onbeperkt aflossen, omdat je dan geen boete rente over die laatste maand betaald. (bij jouw is dit na 6 jaar)
- tussen tijds je rente aanpassen, als deze ooit is weer heel laag staat. (n.v.t)

nu is de vraag of dat verstandig is aangezien de spaarrente hoger is dan jouw hypotheekrente. staats obligatie s krijg je meer rente nu (meerdere jaren vast zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:38
Ik zou zelf maximaal aflossen met die 10%, en de rest flexibel houden in obligaties van een jaar. Wellicht wil je nog een deel echt liquide houden zodat je een wasmachine kan vervangen.

Maar bellen wat het boetebeding is kan altijd. Zelf heb ik liever geen schulden.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@Verwijderd
Een belangrijkere vraag is, wat zijn je toekomstplannen? Is je huidige huis je droomhuis en wil je hier altijd blijven wonen? Of is de kans groot dat je binnen 10 jaar wil gaan verhuizen? Ga je verhuizen dan is de kans best groot dat het het een duurder huis gaat worden. Dan is de erfenis waarschijnlijk niet toereikend en zal je weer geld moeten bijlenen. Kans dat die rente hoger is dan 1,34% is dan best aannemelijk. Dus als je dan die 1,34% kan meenemen voor een paar jaar, kan best wat geld schelen.
Ben je tevreden in je huidige huis, lekker het geld wegzetten tot einde rentevaste periode en in 1x de boel aflossen en genieten van je vrijheid.

Je huidige rente van 1,34% is lager dan de inflatie, dus deze schuld nu aanhouden is logisch gezien het beste. Op de bank krijg je immers meer rente op je spaargeld.

Mijn advies, zoek een adviseur die je adviezen kan geven wat je het beste met dat geld kan doen. En hou in je achterhoofd dat er ook banken zijn je graag op kantoor (gratis) de mogelijkheden vertellen als je met een zak geld van 140K+ loopt te zwaaien.

ps; Goed dat je iets verstandigs met je geld wil gaan doen en het niet direct gaat verbrassen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:03
Arjan van Vliet schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 06:20:
alles in een keer af lossen kan niet dan betaal je de bank boete. over de misgelopen rente (daar heb je met de bank duidelijke afspraken over gemaakt)

versneld aflossen kan op 3 manieren.
- 10 % per jaar.
- laatste maand van de rentevaste periode, dan kun je onbeperkt aflossen, omdat je dan geen boete rente over die laatste maand betaald. (bij jouw is dit na 6 jaar)
- tussen tijds je rente aanpassen, als deze ooit is weer heel laag staat. (n.v.t)

nu is de vraag of dat verstandig is aangezien de spaarrente hoger is dan jouw hypotheekrente. staats obligatie s krijg je meer rente nu (meerdere jaren vast zetten)
Dit is in z'n algemeenheid niet waar. Dit hangt echt af welke hypotheek je precies hebt. Mijn eigen hypotheek mag ik bijvoorbeeld altijd volledig aflossen als de huidige rente hoger is dan mijn contractrente. Maar dat verschilt per aanbieder en moet TS dus echt z'n eigen voorwaarden op naslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:20
Zou denk ik ook die 10% per keer pakken. Het is nu oktober, dus over drie maanden in januari heb je dan al 20% van dit bedrag afgelost.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 06:01
Heb je de berekening al gemaakt? Een hypotheek lost zich vanzelf af door inflatie. Ik zou nooit extra aflossen.
Inflatie elk jaar, deposito rente , geen rente aftrek meer? Flexibele rente is zelfs al 4%.

Speel hier maar eens mee.
https://www.inflatiecalculator.nl/

[ Voor 13% gewijzigd door enermax op 05-10-2023 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 16:11

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

140k hypotheek?

Ik zou zeggen, gooi er 40k in, lagere maandlasten. Zet 75000 op raisin, en ga lekker een paar jaar goed genieten van die 25k euro. Je werkt (neem ik aan), dan mag je ook zeker wel extra genieten hoor in je vrije tijd met wat extra flappen.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasy-Bart
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-07 18:10
in de huidige rente, kan je tegenwoordig alles in één keer aflossen zonder een boete bedrag te betalen. Omdat de bank er ook weer op verdiend.

Als je alleen maar rente betaald. Lekker op raisin of ander bank zetten.
Vermogensbelasting per persoon 57 of fiscaal partner 114. Betalen je belasting erover. Over je deposit is een bank is maar minimaal 0,36%

Kijk even op "berekenhet.nl" daar kan je even bekijken wat gunstiger is. Aflossen of vermogensgroei qua rente etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:43
Even een snelle berekening obv van allerlei aannames. 1,34% over 140k is 1876 per jaar bruto. Na HRA en forfait komt dat netto rond de 1400 per jaar aan kosten.
Als je die 140k een jaar vastzet tegen 4%, levert je dat 5600 op. Stel die 140k valt volledig boven je aftrek, dan betaal je daar zo'n 200 tot 250 euro over aan belasting (even ruim en obv de huidige getallen). Vastzetten op een deposito levert dus meer op.

En mocht je nog toeslagen krijgen (bijv kinderopvangtoeslag), dan heeft je lagere belastbaar inkomen vanuit de HRA ook nog een positief effect daar op.

[ Voor 15% gewijzigd door celshof op 05-10-2023 08:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:52

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
jip_86 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:14:
Zou denk ik ook die 10% per keer pakken. Het is nu oktober, dus over drie maanden in januari heb je dan al 20% van dit bedrag afgelost.
Waarom adviseer je dit? Zoals de TS aangeeft kan hij 100 procent aflossen ivm hoge marktrente versus de rente die hij nu betaald. Dus hij hoeft niet te wachten tot januari en stapjes van 10 procent. De vraag van de TS is: wat is financieel slim.

Onderhandelen met de bank: zou zeker bellen en ervaring hier delen. Interessant idee en ondanks dat je op papier gelijk hebt, denk ik niet dat de bank gaat onderhandelen hierover met een individuele consument. Maar dat is een aanname

@celshof rekent het al voor: financieel gunstiger om geld op deposito te zetten en later aflossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

We Are Borg schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:06:

@celshof rekent het al voor: financieel gunstiger om geld op deposito te zetten en later aflossen.
precies
Bovendien als geld in de stenen zit, kan je het er niet meer uithalen (nieuwe hypotheek= hoge rente en geen hypotheekrente-aftrek wegens overwaarde).

Ik zou alleen aflossen als je vreest dat je het geld anders zou verbrassen.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:00
We Are Borg schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:06:
[...]

Waarom adviseer je dit? Zoals de TS aangeeft kan hij 100 procent aflossen ivm hoge marktrente versus de rente die hij nu betaald. Dus hij hoeft niet te wachten tot januari en stapjes van 10 procent. De vraag van de TS is: wat is financieel slim.

Onderhandelen met de bank: zou zeker bellen en ervaring hier delen. Interessant idee en ondanks dat je op papier gelijk hebt, denk ik niet dat de bank gaat onderhandelen hierover met een individuele consument. Maar dat is een aanname

Het enige wat de TS gezegd heeft is dat hij even "gOOgle" gebruikt heeft en dat hij daarom denk dat hij 100% in 1x boetevrij kan aflossen. Voor zover ik zie staat nergens dat hij de hyptoheekvoorwaarden erbij heeft gepakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 04:25:
Stel als ik de hypotheek morgen ineens aflos, kan ik dan met de bank daarin nog onderhandelen? Immers loop ik op dat bedrag een behoorlijke rente mis(6 jaar140K deposito is toch ook +/-30K rente)

Een bank is geen bedrijf zoals andere bedrijven.

Dus een deposito aan de ene kant van de balans 'streept niet weg tegen' een hypotheekschuld aan de andere kant. Een bank mag meer uitlenen dan ze hebben aan spaargeld en deposito's e.d.
Die hypotheek is waarschijnlijk ook al verkocht/doorgezet en met een deposito mag een geldscheppende bank veel meer hypotheken uitgeven dan jouw ene hypotheek.

Dus voor jou & de bank kan het gunstiger zijn om zowel een hypotheek & deposito te hebben. Want jouw deposito mogen ze misschien wel 4x uitlenen. Dan 'kost' een 4% deposito dus evenveel als 4 hypotheken van 1%.

En helemaal los daarvan, de hypotheekafdeling staat vaak redelijk los van de andere takken van de bank. Een 'voordeeltje' bij een andere tak is zelden zinnig voor een bank om de klant extra tegemoet te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09 19:49
Kijk in de voorwaarden van je hypotheek of je in één keer kunt aflossen op het moment. Kan zijn dat het sowieso mag, er zijn aanbieders die dit gewoon toestaan. Kan zijn dat het nu boetevrij mag, omdat de rente nu hoger is dan wat jij betaald. Je hebt gewoon een contract met de hypotheek aanbieder, dus dat is wat geld. Als je niet alles mag aflossen, en dat toch wilt zou ik dit bij hun navragen en kijken met wat voor boete ze komen. Kan zijn dat dat nog te onderhandelen is, maar dat zal ook aan de aanbieder liggen en wat hun op dit moment nodig zijn. Als ze jouw nu als zeer laag risico zien, willen ze de hypotheek uiteraard graag in hun portfolio houden, immers verlaagt dat hun algehele risico in hun portfolio. Wij hebben een nieuwe hypotheek en de adviseur gaf aan dat alle aanbieders graag wouden meewerken, want we zijn erg laag risico omdat we de hypotheek niet perse nodig zijn.

Persoonlijk zou ik het geld beleggen in staatsobligaties of inderdaad bij raisin bij twee banken (max een ton per bank ivm verzekering). Dan kun je de rente gebruiken om je hypotheek te betalen. En het is vrij opneembaar. Nu denk je wellicht dat je van de hypotheek af wil, maar volgend jaar denk je wellicht "had ik nu maar vrij opneembaar geld om een wereldreis te maken". Je hypotheek heb je voor een zeer lage rente vast staan, die kans krijg je niet zomaar nog eens, dus ik zie persoonlijk geen reden om dat te gaan aflossen.

[ Voor 5% gewijzigd door barbarbar op 05-10-2023 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Laatst online: 07:03
chrisborst schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 07:04:
@Verwijderd
Een belangrijkere vraag is, wat zijn je toekomstplannen? Is je huidige huis je droomhuis en wil je hier altijd blijven wonen? Of is de kans groot dat je binnen 10 jaar wil gaan verhuizen? Ga je verhuizen dan is de kans best groot dat het het een duurder huis gaat worden. Dan is de erfenis waarschijnlijk niet toereikend en zal je weer geld moeten bijlenen. Kans dat die rente hoger is dan 1,34% is dan best aannemelijk. Dus als je dan die 1,34% kan meenemen voor een paar jaar, kan best wat geld schelen.
Ben je tevreden in je huidige huis, lekker het geld wegzetten tot einde rentevaste periode en in 1x de boel aflossen en genieten van je vrijheid.

Je huidige rente van 1,34% is lager dan de inflatie, dus deze schuld nu aanhouden is logisch gezien het beste. Op de bank krijg je immers meer rente op je spaargeld.

Mijn advies, zoek een adviseur die je adviezen kan geven wat je het beste met dat geld kan doen. En hou in je achterhoofd dat er ook banken zijn je graag op kantoor (gratis) de mogelijkheden vertellen als je met een zak geld van 140K+ loopt te zwaaien.

ps; Goed dat je iets verstandigs met je geld wil gaan doen en het niet direct gaat verbrassen.
Dit plus:
De rente die je betaald is nog deels aftrekbaar (HRE)
Het rendement die je kan ontvangen op 140d is lekker en wordt elk jaar meer.
Tevens zou je nog kunnen kijken of je pensioen kan aanvullen en daarmee je inkomstenbelasting kan drukken elk jaar.
Ik zou dus deels wat aflossen, deels investeren (in je huis?) of beleggen / fondsbeleggen en deels in je pensioen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
smaij schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:24:
[...]

Tevens zou je nog kunnen kijken of je pensioen kan aanvullen en daarmee je inkomstenbelasting kan drukken elk jaar.
Dat is een goeie inderdaad. Doe ik nu zelf ook, goeie kans dat je door de nieuwe regels die ingegaan zijn nog best een fors bedrag mag inleggen op een pensioenrekening. Dat is vrijgesteld van vermogensbelasting, verlaagt nu je inkomstenbelasting (wellicht zelfs tot 0 de komende jaren), en als je met pensioen gaat betaal je amper nog belasting.

In mijn geval verdubbeld de overheid het bedrag bijna, omdat ik nog heel erg veel ruimte heb en het geld heb loggen om op een pensioenrekening te zetten. Beter rendement zonder risico krijg je nooit. Zeer zeker de moeite om goed uit te (laten) zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle reacties :

Het beste lijkt me Raisin(gezien de reacties) en dan 2x70K wegzetten voor een jaar. Over 6 jaar kan ik nog zien hoe de rente-stand is en dan evt alles aflossen. Wie weet wil ik toch nog verhuizen naar een duurder huis. Tot die tijd heb ik iig niet alles in de stenen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 05:17:
[...]

Klopt, idd de bank is er in principe goed mee, want die 1,34%(in 2019) was mazzel ntrl en ze kunnen dat bedrag weer voor 4% uitlenen als ik ineens aflos. Kan Raisin doen, geen probleem en valt binnen het deposito-garantie-stelsel. Maar een deal met de bank om Bunk een leuke korting te geven zit er niet in denk je?
Die 140K hypotheek is peanuts voor de bank. Geen enkele bank zit te wachten op een vervroegde aflossing, er is meer dan genoeg ruimte om andere hypotheken tegen hogere rente te verstrekken. Ze zittten niet te wachten tot er weer een hypotheek is afgelost om een nieuwe te kunnen verstrekken.
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 05:41:
[...]

Dus ik pak op die 6 jaar dan 30K op die 140K in een relaxte deposito. Betaal dan eigenlijk maar 110K terug, terwijl de bank als ze die 140K morgen terugkrijgen wel iets meer kunnen met dat bedrag, iets klopt er niet? Bunk die schurk pakt dan 30K voordeel!! Houdt de dief!! *O*
Dit is wel heel bijzonder rekenen. Je blijft gewoon 140K aftikken, maar je houdt zelf 30K over omdat je rente hebt gevangen in die zes jaar. Je knoopt de hypotheek en je vermogen aan elkaar, waar dat buiten je intentie om af te lossen, helemaal niets met elkaar te maken heeft.

Dat de bank op je 140K zit te wachten om er iets mee te gaan doen, nogmaals, is een verkeerde aanname. Het is voor de bank namelijk en jouw hypotheek en zoveel als ze er nu kunnen verkopen. Er zit in realistische zin geen limiet op, juist omdat je heel eenvoudig vreemd kapitaal kunt aantrekken om hypotheken te verstrekken mocht je tegen de eigen limieten aanlopen, wat heel onwaarschijnlijk is. Ineens aflossen is voor de bank altijd minder voordelig omdat ze rente mislopen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:21

Eijkb

Zo.

Om andere redenen dan geld verdienen zou ik het grappig vinden als Bunk wel even de bank belt met het initiele voorstel. Allereerst benieuwd of Bunk iemand te spreken krijgt met de bevoegdheid hier uberhaupt over te onderhandelen en mocht dat gebeuren wat het aanbod is.

Al was het maar als test om te kijken of de dientverlening nog op peil is.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 12:58
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:33:
Dank voor alle reacties :

Het beste lijkt me Raisin(gezien de reacties) en dan 2x70K wegzetten voor een jaar. Over 6 jaar kan ik nog zien hoe de rente-stand is en dan evt alles aflossen. Wie weet wil ik toch nog verhuizen naar een duurder huis. Tot die tijd heb ik iig niet alles in de stenen zitten.
Mocht je binnen de rente vaste periode nog willen verhuizen dan zou het ook daarom handig kunnen zijn om de hypotheek aan te houden.
Bij sommige (even nakijken in de voorwaarden dus!) mag je de hoogte van de hypotheek met de vaste rente meenemen naar een nieuwe hypotheek. Als je de hypotheek volledig afgelost en gestopt hebt gaat dat niet meer.

Stel je koopt over 5 jaar een nieuw huis voor 400k en verkoopt je huidige huis voor de waarde van je hypotheek. Dan heb je 140k eigen geld, 140k voor 1,34% en 120k voor 4,5% (huidige rente ongeveer).
Dat is een stuk beter dan een huis voor 400k met een hypotheek voor 400k @ 4,5% rente ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FirePuma142 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

Die 140K hypotheek is peanuts voor de bank. Geen enkele bank zit te wachten op een vervroegde aflossing, er is meer dan genoeg ruimte om andere hypotheken tegen hogere rente te verstrekken. Ze zittten niet te wachten tot er weer een hypotheek is afgelost om een nieuwe te kunnen verstrekken.

[...]

Dit is wel heel bijzonder rekenen. Je blijft gewoon 140K aftikken, maar je houdt zelf 30K over omdat je rente hebt gevangen in die zes jaar. Je knoopt de hypotheek en je vermogen aan elkaar, waar dat buiten je intentie om af te lossen, helemaal niets met elkaar te maken heeft.

Dat de bank op je 140K zit te wachten om er iets mee te gaan doen, nogmaals, is een verkeerde aanname. Het is voor de bank namelijk en jouw hypotheek en zoveel als ze er nu kunnen verkopen. Er zit in realistische zin geen limiet op, juist omdat je heel eenvoudig vreemd kapitaal kunt aantrekken om hypotheken te verstrekken mocht je tegen de eigen limieten aanlopen, wat heel onwaarschijnlijk is. Ineens aflossen is voor de bank altijd minder voordelig omdat ze rente mislopen.
Tuurlijk, die 140K betaal zowiezo als ik het deze maand zou doen(na 6 jaar is hier ook weer zeg 30K vanaf als maandelijkse aflossing) Maar het gaat me erom dat ik op die 6 jaar 30K verdien op het geld wat ik in deposito zou zetten. Dus over 6 jaar heb ik dan nog 110K hypotheek ineens af te tikken.(waarvan ik ongeveer 30K rente heb over die periode, via Raisin en heb dan170K spaargeld -110K af te lossen hypotheek, blijft er nog 60K over)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2023 09:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Ik verwacht niet dat de hypotheken afdeling het inzicht heeft van de dealroom, waar ze je aanbod graag zouden willen accepteren en er zelfs voor compenseren. Aangezien jij iemand te spreken krijgt van de eerste afdeling zal het lastig worden.. zeker gezien dit tegen de voorwaarden ingaat.

En hoewel het allemaal logisch klinkt, is de hoeveelheid maatwerk die hierbij komt kijken iets waar ze niet op ingericht zijn, en 1=geen... dan moet iedereen dit kunnen doen en dan hebben ze aan de huidige adviseurs op gebied van kennis en capaciteit echt niet voldoende.

Maar volgens mij zijn de reacties al overtuigend genoeg dat het geld in je stenen stoppen niet aantrekkelijk is gezien je huidige voorwaarden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:52
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:45:
[...]

Tuurlijk, die 140K betaal zowiezo als ik het deze maand zou doen(na 6 jaar is hier ook weer zeg 30K vanaf als maandelijkse aflossing) Maar het gaat me erom dat ik op die 6 jaar 30K verdien op het geld wat ik in deposito zou zetten. Dus over 6 jaar heb ik dan nog 110K hypotheek ineens af te tikken.
Je mist niks. Dit is inderdaad rationeel het beste om te doen. Meeste mensen zullen alleen wel moeite hebben om 6 jaar van dat geld af te blijven ;)

Bank zal niet gaan onderhandelen met je. Ja, het kan in theorie voordeliger voor ze zijn, maar past niet in de standaard plaatjes en dus gaan ze daar geen moeite voor doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SvEn
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-08 20:37

SvEn

a.k.a sv3nrg

Vergeet ook het psychische aspect niet. Je bent een van de weinigen die volledig vrij kan zijn door je huis af te lossen.

Tuurlijk, je kan misschien een procentje meer of minder rendement maken elders, maar wordt je er echt anders van? Waarschijnlijk niet.

Als jij het nu in 1x aflost, ben jij de eigenaar van je huis. Heb je met niemand wat te maken. Je hebt geen maandelijkse rente+aflossing afschrijving meer op je rekening.

Finally free :-). Lijkt mij een topgevoel. Wat is dat je waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SvEn schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:52:
Vergeet ook het psychische aspect niet. Je bent een van de weinigen die volledig vrij kan zijn door je huis af te lossen.

Tuurlijk, je kan misschien een procentje meer of minder rendement maken elders, maar wordt je er echt anders van? Waarschijnlijk niet.

Als jij het nu in 1x aflost, ben jij de eigenaar van je huis. Heb je met niemand wat te maken. Je hebt geen maandelijkse rente+aflossing afschrijving meer op je rekening.

Ja maar als dat over 6 jaar is, na afloop 10 jaarse termijn, vind ik het ook prima. Dan kunnen over 6 jaar de slingers uit. Verder heb ik een goede vaste baan, dus inkomen genoeg(en buiten dat ik dit kindsdeel heb al een flinke spaarbuffer)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2023 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Morty schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:51:
[...]

Je mist niks. Dit is inderdaad rationeel het beste om te doen. Meeste mensen zullen alleen wel moeite hebben om 6 jaar van dat geld af te blijven ;)

Bank zal niet gaan onderhandelen met je. Ja, het kan in theorie voordeliger voor ze zijn, maar past niet in de standaard plaatjes en dus gaan ze daar geen moeite voor doen.
Het is ook een beetje kruimels voor de bank voor dit soort bedragen. Dus heeft het geen zin om uitzonderingen te gaan verzinnen. Je mag aflossen en je hoeft het niet te doen. Dat is de bank wel even om het even.

Je kunt ook prima een stuk aflossen en een deel laten staan met het geld klaar om af te lossen. Daarmee verlaag je je maandlasten waar je misschien elke maand profijt van hebt. Die inschatting kun je alleen zelf maken.
Nu zijn je maandlasten natuurlijk laag met je rente en hypotheek van 140k (maar dat is natuurlijk afhankelijk van je persoonlijke situatie.)

@Verwijderd :
Ik luister wel eens de Freakonomics podcast. Een aflevering ging over het financiele advies over hypotheek afbetalen.
Financieel kun je het vaak beter niet doen, want “investeren” in depositos of beleggen levert doorgaans meer op dan wat je hypotheek kost.
Dat zeggen de Financieel adviseurs ook. Wat blijkt: Dezelfde financieel adviseurs doen dat zelf niet en lossen wel de hypotheek af omdat het gewoon goed voelt.

Emotie is belangrijk

[ Voor 18% gewijzigd door Hann1BaL op 05-10-2023 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je hebt ook geen verbouwplannen?
Dat zou mijn eerste gedachte zijn, en anders wegzetten tegen de hoogst mogelijke rente tegen voor jou acceptabel risico (ik zou het dan waarschijnlijk grotendeels in ETF's zetten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
  • Laatst online: 07:03
barbarbar schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:31:
[...]

Dat is een goeie inderdaad. Doe ik nu zelf ook, goeie kans dat je door de nieuwe regels die ingegaan zijn nog best een fors bedrag mag inleggen op een pensioenrekening. Dat is vrijgesteld van vermogensbelasting, verlaagt nu je inkomstenbelasting (wellicht zelfs tot 0 de komende jaren), en als je met pensioen gaat betaal je amper nog belasting.
celshof schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:56:
En mocht je nog toeslagen krijgen (bijv kinderopvangtoeslag), dan heeft je lagere belastbaar inkomen vanuit de HRA ook nog een positief effect daar op.
Inleggen in je pensioen om zo je belastbaar inkomen te drukken kan dus ook je toeslagen verhogen.
Mits je niet over je maximaal vermogen gaat.
U mag in 2023 maximaal € 127.582 vermogen hebben als u géén toeslagpartner hebt. En € 161.329 als u wél een toeslagpartner hebt. Hebt u meer vermogen? Dan kunt u helaas geen kindgebonden budget krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gentry
  • Laatst online: 09:07

Definieer vrij...Ik voel me vrijer met een hypotheek van 200k. bij een rente van rond de 1% en 200k. op mijn spaarrekening dan met 0 hypotheek en 0 op de bank. Met de huidige rentes 'verdien' dan zelfs ook nog wat met je geleende geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
smaij schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

[...]

Inleggen in je pensioen om zo je belastbaar inkomen te drukken kan dus ook je toeslagen verhogen.
Mits je niet over je maximaal vermogen gaat.
U mag in 2023 maximaal € 127.582 vermogen hebben als u géén toeslagpartner hebt. En € 161.329 als u wél een toeslagpartner hebt. Hebt u meer vermogen? Dan kunt u helaas geen kindgebonden budget krijgen.
Mijn situatie is dat ik alleen woon en geen kinderen heb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Gentry schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:00:
[...]

Definieer vrij...Ik voel me vrijer met een hypotheek van 200k. bij een rente van rond de 1% en 200k. op mijn spaarrekening dan met 0 hypotheek en 0 op de bank. Met de huidige rentes 'verdien' dan zelfs ook nog wat met je geleende geld...
Er is geen defintie :)
Jij ervaart het anders dan een ander persoon. Dat is ook de reden dat er niet 1 goed advies is, maar een hele schaal van goede adviezen afhankelijk van de persoon in kwestie.

De beste uitkomst is de uitkomst waar de TS het beste bij slaapt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 14:01
Ik zou het geld om te beginnen spreiden, je komt boven de 100.000 euro uit die gedekt is mocht een bank omvallen.

Als ik kijk bij raisin zie ik dat je 3% rente kunt krijgen op een spaar rekening. Zet daar de hypotheek rente tegenover minus de hypotheek rente aftrek dan zul je rond de 2% rendement uitkomen. Met nog 6 jaar rente vast zou dat dus een rendement van 6 x 2% zijn ( €16.800 ).

Zou je het vastzetten dan is het rendement zelfs hoger.

De vraag is even of je het op een bank of in je hypotheek moet doen. Er is met vastgoed ook prima te verdienen met een hoger rendement. Koop je bijvoorbeeld voor dat bedrag garage boxen dan gok ik dat je rond de €1.000 per maand aan huurinkomsten vangt. Het mooie is dan wel dat deze inkomsten blijven komen waardoor je meteen een extra pensioen hebt. Dit is dan wel iets wat je goed moet uitzoeken en hiervoor adviseer ik je zeker informatie in te winnen bij mensen die hier kennis van hebben.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:05

Honesty

kattenneus!

celshof schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:56:
Even een snelle berekening obv van allerlei aannames. 1,34% over 140k is 1876 per jaar bruto. Na HRA en forfait komt dat netto rond de 1400 per jaar aan kosten.
Als je die 140k een jaar vastzet tegen 4%, levert je dat 5600 op. Stel die 140k valt volledig boven je aftrek, dan betaal je daar zo'n 200 tot 250 euro over aan belasting (even ruim en obv de huidige getallen). Vastzetten op een deposito levert dus meer op.

Weinig toeslagen met 140k spaargeld.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Of het verstandig is of niet laat ik in het midden. Ik zou het gevoel van geen hypotheek heel bevrijdend vinden. Ik zou dus aflossen, ondanks dat je misschien meer rendement kunt behalen door te beleggen. Ik zou toch starten met mijn woning en de besparing beleggen. Dan kun je heel gericht beleggen.

Ik los nu zelf elke maand extra af en ik wil proberen om uiterlijk volgend jaar mijn hypotheek af te lossen.

De beste hypotheek is geen hypotheek denk ik altijd maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
defusion schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:58:
Je hebt ook geen verbouwplannen?
Dat zou mijn eerste gedachte zijn, en anders wegzetten tegen de hoogst mogelijke rente tegen voor jou acceptabel risico (ik zou het dan waarschijnlijk grotendeels in ETF's zetten)
Verbouwplannen zijn er niet of al achter de rug.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 20:18
Geen advies, maar mijn ervaring.
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten (nu ook nog) en uiteindelijk besloten de hypotheek te laten voor wat het is. Ook mijn belangrijkste argument was de beste hypotheek is geen hypotheek. Maar toen begon o.a. het IMF en de politiek over het verplaatsen van de woning van box-1 naar box-3, waardoor de woning wordt beschouwd als vermogen. Uiteraard minus de schulden. Maar als die er niet zijn, zou opeens mijn hele woning (incl. alle stijgingen) als vermogen gelden, omdat er geen hypotheek tegenover staat.
Overigens waren dit voorstellen en (nog) niet goedgekeurd. Maar dat de discussie loopt maakt me huiverig. Want door jaren te sparen en af te lossen op de hypotheek i.c.m. prijsstijgingen, zou ik opeens op papier een enorm vermogen hebben. Daarom ben ik gestopt met verder aflossen. Nu is het voorstel dat hier een verlaging van de box-1 belasting tegenover staat, maar met een overheid die geld zoekt...

https://www.vanbruggen.nl...overwaarde-huis-belasting
https://www.jouw-pensioen.nl/huis-van-box-1-naar-box-3/

Ik doe het niet. Zeker niet nu de rente op een spaarrekening/deposito hoger is. Had de spaarrente lager geweest is het een rekensom wat een verschuiving naar box-3 ongeveer zou kosten. Maar nu ontvang ik simpelweg meer dan het kost aan rentebetalingen (zeker als je rekening houdt met de hypotheekrenteaftrek). Maar per jaar kijk ik naar de ontwikkelingen en doe wat simpele sommen. Met een hogere/andere vermogensrendementsheffing kan de som volgend jaar weer anders uitvallen. En dan los ik alsnog (wat) extra af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:57

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 04:25:
Heb nog 140K hypotheek, deze loopt nog 26 jaar. Afgesloten in 2019 voor eerste rentevaste periode 10jr à 1,34%

Nou heb ik een fors bedrag (kindsdeel wegens overlijden moeder)ontvangen en kan dus deze 140K ineens aflossen.

Ik zie dat ik boetevrij 10%/jaar mag aflossen, maar gOOgle er eens op los en zie dat je ook ineens mag aflossen omdat de huidige hypotheekrente rond de 4% zit.

Dan denk ik van, ho even! Als ik die 140K in deposito zet voor een jaar of langer of na een jaar weer een jaar, via Raisin vang ik 4% en dat doe ik 6 jaar en los dan alsnog die hypotheek ineens af op het einde van die 10-jarige termijn.

Even rekenen of je niet over de vermogens rendementheffing heen komt met dat bedrag maar als je het op een deposito wegzet verdien je er inderdaad meer aan. Als je het kwijtkan tegen 4% op een spaarrekening is dat financieel slimmer. Ik zou sowieso die hypotheek niet extra aflossen met zo'n lage rente, zelfs op een spaarrekening bij de grootbanken krijg je al evenveel rente op je spaarrekening. Met aflossen schiet je dus niks op.

Mocht je het tóch direct willen aflossen, vaak is het zo dat wanneer de marktrente hoger is dan je huidige hypotheekrente (en dat is zo in jouw geval) je boetevrij mag aflossen, ook boven die 10% maar controleer dat natuurlijk wel even in je hypotheekvoorwaarden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Laatst online: 18:07

jij snapt hem, hier 10 jaar geleden ook de boel ineens afgelost en sindsdien hypotheekvrij (ik was toen 35) het had financieel slimmer gekund maar aflossen gaf wel gi-gan-tisch veel vrijheid.

nu werkt mijn vrouw minder, ik werk minder en ik geniet van meer Quality time met mezelf. en als het werk mij niet aanstaat dan kan ik altijd 'fuck you' zeggen en een jaar vrij nemen want geld voor hypotheek die je niet hoeft te betalen hoef je ook niet te verdienen.

wij komen op 1 inkomentje makkelijk rond nu en mijn vrouw is recent in functie omlaag (!) gegaan omdat het werk te stressvol was. dat had alleen maar gekund met lage maandlasten

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:05

Honesty

kattenneus!

Hier ook alles afgelost afgelopen augustus, het is een lekker gevoel maar onze reden was dat onze reden dat volgend jaar toch de rentevaste periode afliep zodat we snel naar een duurdere rente zouden gaan. Bij jou is die tijd nog lang dus zal zeker het wegzetten op een deposito om geld te printen. Aandelen zou beter zijn maar werd ik zelf onrustig van(dat was het me niet meer waard)

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:53
Waarom zou je je meer "vrij" voelen als de hypotheek is afgelost? Je voelt je toch al vrij als je bedenkt dat je je hypotheek ieder moment van de dag kan aflossen? Hoe meer vrij kun je zijn?

Ik zou het middels Raisin in deposito's stoppen en een stuk hoger rendement pakken dan het af te lossen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +9 Henk 'm!

• DjoeC
@Verwijderd In jouw geval zou ik nu niet aflossen. Je te betalen percentage is ontzetten laag, zowel op een lopende rekening als op deposito kun je aanzienlijk meer ontvangen.

Over de vermogensrendementsheffing zou ik me geen zorgen maken, die is voor spaargeld erg laag en begin pas boven de vrijstelling van momenteel 57K alleenstaande/114K bij partners.

Zou je toch willen aflossen: De 10% boetevrij geldt meestal alleen als de huidige marktrente lager is dan de vastgestelde rente. Als de huidige hypotheekrente dus hoger is dan jouw 1.34% kun je waarschijnlijk alles boetevrij aflossen. Lees goed je voorwaarden (maar nogmaals, ik zou t niet doen als je elders meer kunt krijgen dan je betaalt). Ook is het zo dat je een afgelost bedrag in de toekomst niet meer aftrekbaar kunt inzetten als je een ander huis zou kopen. Sowieso: altijd een bedrag in de buurt van de rendementsvrijstelling beschikbaar houden voor onverwachte uitgaven, opnieuw hypotheek opnemen is duur en je krijgt geen HRA meer.

Ofwel: niet aflossen. Altijd een deel vrij beschikbaar houden, zeg 20K. De rest in delen op deposito zetten - op dit moment ben ik niet voor investeren via de beurs, nog los van de veel hogere rendementsheffing.

Deposito's spreiden. Je kunt nu bijvoorbeeld via Raisin 2.75% vrijopneembaar krijgen. Let op: Zet maximaal 90.000 per bankvergunning neer. Ik kies zelf voor banken in de Euro zone, dus geen Zweedse of Poolse of andere niet-euro banken vanwege het valuta risico. Daarnaast kies ik voor banken in landen waar geen bronbelasting wordt geheven want ik heb geen zin in nog meer papierwerk.

Bij 20K die je vrij opneembaar houd, houd je 12x 10K over voor deposito's. Begin met een 3 (3.1%), 6 (4%), 9 (hmm, 3.75%) en 12 (4.3%) maands deposito. Doe dat 3 maanden op rij en je hebt je 120K weggezet. Daarna - afhankelijk van je verwachtingen - elke maand het vrijvallend deposito inclusief rente voor een jaar vastzetten (blijf alert op de rentepercentages). Het voordeel: Naast je vrijbeschikbare bedrag valt elke maand een bedrag van (minimaal) 10K vrij dat je (ook) kunt opnemen ipv opnieuw vast te zetten. Als jouw financien een beetje lopen als de mijne komen uitgaven van > 20K nooit als een complete verrassing, je kunt van dat bedrag zelfs nog een andere auto/CV ketel/schilderwerk/etc. betalen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:23
Mij is geleerd om zsm je schulden af te betalen. Ik snap dat veel rijken dat totaal anders zien en juist schulden aangaan. Maar ik leef het vrij-st zonder fin. verplichtingen.
Dus energiepositief en weinig hypotheek ( 2023 dus niks betaald voor huisvesting) en het gevoel is heerlijk! Ik mag morgen ziek worden en dan hou ik mijn huis! Je kunt ook denken “ dat overkomt mij niet” maar zo wil ik niet leven!

Andere investeringen renderen vast meer. Maar ik heb mijn fin. maandlast met €1100/maand omlaag gehaald.
Dus aflossen, energieneutraal en pasieve inkomsten… ikzelf kies ook deze volgorde

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DjoeC schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:18:

Dank voor de tip de deposito's op die manier aan te vangen, klopt idd dat er dan met een interval van 3 maanden er evt eentje beschikbaar komt als het nodig zou zijn om op te nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gentry
  • Laatst online: 09:07
ColeJ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:17:
Waarom zou je je meer "vrij" voelen als de hypotheek is afgelost? Je voelt je toch al vrij als je bedenkt dat je je hypotheek ieder moment van de dag kan aflossen? Hoe meer vrij kun je zijn?

Ik zou het middels Raisin in deposito's stoppen en een stuk hoger rendement pakken dan het af te lossen.
Precies, en zolang je hypotheekrente zo laag vast is voor een lange termijn geeft dit imho zelfs meer vrijheid. Immers je vermogen is voor een groot deel liquide en zit niet vast in stenen, en rendeert ook nog beter. Enige is dat het wat zelfbeheersing vereist om dat vermogen in stand te laten omdat het zo liquide is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Laatst online: 18:07
technopeuter schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:19:
Mij is geleerd om zsm je schulden af te betalen. Ik snap dat veel rijken dat totaal anders zien en juist schulden aangaan. Maar ik leef het vrij-st zonder fin. verplichtingen.
Dus energiepositief en weinig hypotheek ( 2023 dus niks betaald voor huisvesting) en het gevoel is heerlijk! Ik mag morgen ziek worden en dan hou ik mijn huis! Je kunt ook denken “ dat overkomt mij niet” maar zo wil ik niet leven!

Andere investeringen renderen vast meer. Maar ik heb mijn fin. maandlast met €1100/maand omlaag gehaald.
Dus aflossen, energieneutraal en pasieve inkomsten… ikzelf kies ook deze volgorde
idem, goed om te zien dat er mee zo over denken _/-\o_

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 06:01
Zwelgje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:01:
[...]

jij snapt hem, hier 10 jaar geleden ook de boel ineens afgelost en sindsdien hypotheekvrij (ik was toen 35) het had financieel slimmer gekund maar aflossen gaf wel gi-gan-tisch veel vrijheid.

nu werkt mijn vrouw minder, ik werk minder en ik geniet van meer Quality time met mezelf. en als het werk mij niet aanstaat dan kan ik altijd 'fuck you' zeggen en een jaar vrij nemen want geld voor hypotheek die je niet hoeft te betalen hoef je ook niet te verdienen.

wij komen op 1 inkomentje makkelijk rond nu en mijn vrouw is recent in functie omlaag (!) gegaan omdat het werk te stressvol was. dat had alleen maar gekund met lage maandlasten
Die vlieger gaat op als je 7% rente betaald. Niet voor die paar procentjes hypotheek.
Eerder al vermeld: liever mijn hypotheek 10 jaar kunnen betalen en rente 4% krijgen met 100k overheidsgarantie. Dan aflossen (1.5%? Winst) en huis verkopen bij langdurige ziekte.

Er zijn ook nadelen wanneer je een nieuw huis koopt, als je al hebt afgelost. (Minder hypotheek bij herfinansiering doordat je 1.5% hebt afgelost en tegen 4% herfinansiert)
Heb je kinderen dan kunnen die ook een huis kopen met jou geld (familielening).
Studieschuld helpen afbetalen zodat ze een huis kunnen kopen. Er zijn echt maar weinig voordelen.

Tip: openbank is nu 3% flex, Trade republic 4% flex. Verdiep je wel in erfbelasting.

[ Voor 17% gewijzigd door enermax op 05-10-2023 12:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:29:
[...]

Dank voor de tip de deposito's op die manier aan te vangen, klopt idd dat er dan met een interval van 3 maanden er evt eentje beschikbaar komt als het nodig zou zijn om op te nemen.
Nee, niet elke 3 maanden - je zet 3 maanden op rij 4 depositos uit met vrijval maanden:
1e keer: maand 3, 6, 9, 12
2e keer: maand 4, 7, 10, 13
3e keer maand 5, 8, 11, 14
4e keer maand 15 (uit vrijgevallen maand 3)
5e keer maand 16 etc.

Elke maand valt 10K vrij die je voor een jaar kunt vastzetten. NB: Wel verstandig blijven en proberen je hele grote uitgaven vooruit te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DjoeC schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:18:
[...]

Nee, niet elke 3 maanden - je zet 3 maanden op rij 4 depositos uit met vrijval maanden:
1e keer: maand 3, 6, 9, 12
2e keer: maand 4, 7, 10, 13
3e keer maand 5, 8, 11, 14
4e keer maand 15 (uit vrijgevallen maand 3)
5e keer maand 16 etc.

Elke maand valt 10K vrij die je voor een jaar kunt vastzetten. NB: Wel verstandig blijven en proberen je hele grote uitgaven vooruit te bedenken.
Ooow ja op die manier, ik snap het

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColeJ

En daar gaat het fout. Op school word je geleerd dat schulden slecht zijn. Echter, de werkelijkheid kan anders zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 13:43
Honesty schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:04:
[...]
Weinig toeslagen met 140k spaargeld.
Ik noem dan ook een heel specifieke die daar geen last van heeft en best op kan lopen. Daarnaast, voor zorgtoeslag is ook geen bovengrens qua spaargeld, alleen qua inkomen.
Welke toeslagen heb jij dan in je hoofd, waar bezit meespeelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:23
ColeJ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:15:
[...]

En daar gaat het fout. Op school word je geleerd dat schulden slecht zijn. Echter, de werkelijkheid kan anders zijn :)
Klopt voor bedrijven/landen
Als rechtspersoon heb ik ze liever niet.
Jij handeld dus met geleend geld?

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
technopeuter schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:35:
[...]

Klopt voor bedrijven/landen
Als rechtspersoon heb ik ze liever niet.
Jij handeld dus met geleend geld?
Hoezo handel ik met geleend geld? Ik zeg alleen dat de werkelijkheid anders kan zijn. Als het rendement op de lening hoger is dan de kosten van de lening zit je goed.

Als het gegarandeerde risicovrije rendement van een deposito veel hoger is dan de hypotheekrente (bijna 3x zo hoog in dit verhaal) dan is het toch heel simpel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 18:11

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 05:22:
[...]

Ook een goed plan, maar vroegtijdig onderhandelen over ineens aflossen en bv 25K van de bank vragen als ik het doe, niet doen? Onmogelijk? kan zo maar zijn dat ie in 2029 weer op 2%/10jr vast staat..maarja kan ook 5% zijn...
M.b.t. onderhandelen met de bank over het feit dat ze jou geld voor een hogere prijs opnieuw kunnen inzetten en daarom korting zouden moeten geven.

Dit zou voor de bank alleen de moeite waard zijn als hun geld op is, als ze genoeg geld hebben om te verhypotheken, hebben ze niet zo veel aan "jouw geld".

Als zij én aan jou rente kunnen verdienen én aan een ander, dan is dat altijd meer dan alleen aan een ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar

Die logica ontgaat mij compleet. Als je het geld tegen 4% kunt wegzetten, vrijwel zonder enig risico, dan tel je dat toch bij je inkomen op? En dat inkomen gaat ook door als je ziek bent. Dus stel je zet die 140k tegen 4% op een spaarrekening of deposito, dan krijg je 467 euro per maand. Los je je hypotheek af, scheelt dat bedrag je 415 euro netto bij 1,34%. Of te wel, je gooit eigenlijk gewoon ~50 euro per maand weg, plus een heel stuk flexibiliteit die dat geld je biedt. Nog los ervan dat je hypotheek vast staat, en je die 4% elk jaar met inflatie kunt verhogen als je een mix van beleggingen en obligaties neemt. Van alle dingen die je met 140k kunt doen, is je hypotheek van 1,34% aflossen op de lange termijn niet heel slim.

Komt nog bij dat in de je maandlast van de hypotheek ook aflossing zit. Terwijl je spaargeld in een deposito gelijk blijft. Kijk je puur alleen naar de rentelast van de hypotheek, dan is het voordeel nog (veel) groter.

[ Voor 7% gewijzigd door barbarbar op 05-10-2023 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

barbarbar schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:15:
[...]

Die logica ontgaat mij compleet. Als je het geld tegen 4% kunt wegzetten, vrijwel zonder enig risico, dan tel je dat toch bij je inkomen op? En dat inkomen gaat ook door als je ziek bent. Dus stel je zet die 140k tegen 4% op een spaarrekening of deposito, dan krijg je 467 euro per maand. Los je je hypotheek af, scheelt dat bedrag je 415 euro netto bij 1,34%. Of te wel, je gooit eigenlijk gewoon ~50 euro per maand weg, plus een heel stuk flexibiliteit die dat geld je biedt. Nog los ervan dat je hypotheek vast staat, en je die 4% elk jaar met inflatie kunt verhogen als je een mix van beleggingen en obligaties neemt. Van alle dingen die je met 140k kunt doen, is je hypotheek van 1,34% aflossen op de lange termijn niet heel slim.
467 euro per maand bij 140k tegen 4%? Waar teken ik :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

souljah1h schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:17:
[...]

Beetje normaal rekenen? Maar dit is natuurlijk wel bruto….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
souljah1h schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:17:
[...]

4% van 140k is 5600, of 467 per maand. Zoals gezegd, genoeg (staats)obligaties die dit nu bieden. Zelfs bij raisin bieden Europese verzekerde banken 4% of zelfs iets meer inmiddels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:18:
[...]

Beetje normaal rekenen? Maar dit is natuurlijk wel bruto….
Wat gaat daar nog vanaf dan? Het enige wat je mogelijk moet betalen is vermogensbelasting, maar daar gaat de eerste vrijstelling vanaf, en wat er dan over is betaal je vrij weinig over. En die moet je betalen, ongeacht waar je je geld wegzet. Het is niet alsof je opeens duizenden euros aan belasting moet betalen, hooguit een paar honderd. (Bank- en spaartegoeden en contant geld: 0,36%, en daar dan 32% van) Dus van 140k blijft na de vrijstelling nog 83k over, daar betaal je dan 32% belasting over van 0,36% rendement, dus € 95,62. Dat is mijn inziens verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gentry schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:39:
[...]

Precies, en zolang je hypotheekrente zo laag vast is voor een lange termijn geeft dit imho zelfs meer vrijheid. Immers je vermogen is voor een groot deel liquide en zit niet vast in stenen, en rendeert ook nog beter. Enige is dat het wat zelfbeheersing vereist om dat vermogen in stand te laten omdat het zo liquide is.
Dat liquide houden is idd wel belangrijk. Ook wanneer je de pech maar zou hebben van ziek of arbeidsongeschikt...etc Het zit dan niet allemaal in "de stenen" , goed kun je altijd nog verkopen etc...maar toch

ook nog zoiets: Zag het al voorbijkomen, stel dat de overheid een afgelost huis echt als vermogen gaat zien en daar weer op een of andere manier je gaat plukken...ook hoe de wind waait. Best nog wat (betaalbare)schuld aanhouden inzake hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:52
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:22:
[...]

ook nog zoiets: Zag het al voorbijkomen, stel dat de overheid een afgelost huis echt als vermogen gaat zien en daar weer op een of andere manier je gaat plukken...ook hoe de wind waait. Best nog wat (betaalbare)schuld aanhouden inzake hypotheek.
Dat is echt zo'n onzin redenering. Het geld dat je nu hebt is al belastbaar vermogen. Als de overheid je huis zou gaan zien als belastbaar vermogen wordt je hypotheek aflossen dus belastbaar vermogen omzetten in belastbaar vermogen. Oftwel maakt netto 0,0 uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
Morty schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:27:
[...]

Dat is echt zo'n onzin redenering. Het geld dat je nu hebt is al belastbaar vermogen. Als de overheid je huis zou gaan zien als belastbaar vermogen wordt je hypotheek aflossen dus belastbaar vermogen omzetten in belastbaar vermogen. Oftwel maakt netto 0,0 uit.
Ja en nee. Goede kans dat je vermogen in je huis fors lager wordt belast dan andere vermogens. Dat verschil zie je nu al ingevoerd worden met verschillende tarieven voor spaargeld of beleggingen. Maar goed, dat kun je beter doorrekenen als het echt zo ver is, en daar zijn we nog lang niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duikje
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-09 18:56
Ik heb een aantal jaar geleden voor de zelfde keus gestaan en toen alles afgelost, de rente was toen weinig tot 0% op de spaarrekening, maar nu kun je een redelijke rente krijgen die hoger is als je hypotheek rente.en zodra je rente vaste periode afloopt kun je altijd nog aflossen.
Let ook even op met je belastbaar inkomen als je op de rand van de grens voor bv ziektekosten toeslag of kinder toeslag zit kon het wel eens fiscaal aantrekkelijker zijn om niet af te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-09 08:15

Badderbeest

De enige echte

Niet aflossen maar het geld in deposito's stoppen van max. 100k per bank. De hypotheek is heel gunstig en kun je als je een keer gaat verhuizen beter (proberen te) meeverhuizen naar je nieuwe woning.

De enige echte

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

Inflatie is niet alleen nadelig voor de cash in je handen en koopkracht, maar het is voordelig voor het verdampen van je schulden, eventjes schulden/inkomen of debt/GDP ratio recht trekken.

Zolang de rente op een hypotheek merkbaar lager dan de inflatie is, dan verliest de bank meer dan dat de rente kan compenseren. Als je de banken kan laten bloeden, dan moet je daarvan gebruik maken.

Je kan vrij gemakkelijk 4% risk free rate (staatsobligaties en hoge rente sparen om te voorkomen dat de mensen al hun geld van de bank halen om staatsobligaties te kopen) krijgen om meer rente voor je geld te krijgen dan de rente dat je aan de bank betaalt.

Er wordt over "goedkoop geld" en "duur geld" gesproken.
  • Goedkoop geld tegen 1,34% rente moet je bij hoge inflatie zo lang mogelijk vasthouden. Als je goedkoop geld aan de bank terug geeft, dan kan je hopen dat je nooit meer geld van een bank wilt lenen.
  • Duur geld is zoals nu bij de Amerikanen 8% hypotheekrente, over 20% kredietkaartrente,... Als je nu 140k goedkoop geld terug geeft om later 140k tegen 8% of 20% rente te lenen, dan ben je dom bezig.
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 05:53:
[...]
Nee ik heb ze nog niet gebeld hierover, dacht dat het een beter idee was om de vraag hier te stellen. Maar idd onderhandelen zal wel niet lukken, dan maar deposito : Dank voor jullie meedenken
Een bank is geen normaal bedrijf.

Best bewaard "geheim" is dat banken geld uit het niets creëren. Ze schrijven 2 schuldbekentenissen die elkaar opheffen in het voordeel van de bank. De ene zegt dat de bank bedrag x betaalt aan de verkoper van het huis en de andere zegt dat de klant bedrag x + rente y aan de bank toonder betaalt. Op z'n Amerikaans worden schuldbetekenissen verhandeld, als onderpand gebruikt en zo goed als cash gebruikt.

De rommelhypotheken waren ontstaan door de honger naar versnijdbare/vermengbare hypotheken die als beleggingsproducten buiten de VS gedumpt konden worden. Om nog meer MBS'en aan te kunnen maken, moesten de Amerikanen nog meer armen, zwervers,... aan een rommelhypotheek helpen. Het is nul risico voor de hypotheekverstrekkers, want het wordt toch allemaal doorverkocht aan partijen die het nog beter kunnen doorverkopen.

Als jij een hypotheek versneld wilt aflossen, dan creëer je een hoop problemen voor de andere partijen die van jouw bank hypotheken gekocht hebben om beleggingsproducten ervan te maken.

Geen ethische of morele argumenten van toepassing. Het is zeker niet dat je een zak geld aan de bank terug geeft zodat de bank aan iemand anders geld kan uitlenen. Zonder jouw zak geld, kunnen ze nog altijd veelvouden van jouw zak geld uitlenen. In fractioneel bankieren kan er factor 10 meer geld uitgeleend worden dan dat er cash in het land is. Geldcreatie kan veel harder dan de drukpersen gaan.

De mensen van de bank die je aan de lijn kan krijgen of kan ontmoeten, hebben geen besef van hoe het echt werkt en hebben geen bevoegdheid voor onderhandelen. Als een bank 100k dollar of meer transactiekosten (en marginkosten) per jaar aan jou verdient, dan krijg je pas service op niveau. Je bent voor een bank kleiner dan een garnaal. Plankton?
ColeJ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:15:
[...]

Op school wordt dat aangeleerd om te voorkomen dat mensen boven hun stand te leven (de drang naar een grotere televisie, auto,... want de buren hebben een grotere gekocht) en tegelijkertijd worden de gewone burgers financieel ongeletterd gehouden zodat ze geen dreiging/concurrentie voor de hogere klassen/standen (die slimmer met hun geld/vermogen kunnen omgaan) vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixterr
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-09 12:32
Ik lees voornamelijk dat het onverstandig is om met een lage hypotheek rente 1,34% af te lossen, maar stel nou dat je ook een deel aflossingsvrij hebt? Dan betaal je maandelijks rente, kan je al niet aftrekken bij de belasting en is toch een schuld die ook afgelost dient te worden (of opnieuw te verhypotheken).

In zo'n situatie kan ik mij voorstellen dat je dat deel wel wilt aflossen. Of zie ik hier iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:45:
[...]

Tuurlijk, die 140K betaal zowiezo als ik het deze maand zou doen(na 6 jaar is hier ook weer zeg 30K vanaf als maandelijkse aflossing) Maar het gaat me erom dat ik op die 6 jaar 30K verdien op het geld wat ik in deposito zou zetten. Dus over 6 jaar heb ik dan nog 110K hypotheek ineens af te tikken.(waarvan ik ongeveer 30K rente heb over die periode, via Raisin en heb dan170K spaargeld -110K af te lossen hypotheek, blijft er nog 60K over)
Je rekent je rijker door die 30K aflossing voor de komende 6 jaar wel in je voordeel mee te rekenen, want er is dan nog maar 110K over in plaats van 140K, maar niet in je nadeel: je betaalt die 30K vanuit je reguliere inkomen. Als je nu aflost, kun je die 30K die je in de maandelijkse lasten aflost bij je spaargeld optellen. Ze vallen dus tegen elkaar weg. Er blijft geen 60K over, want die 30K die je extra denkt over te houden heb je elke maand in die 6 jaar afgetikt. Je moet wel de gehele rekensom maken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:20
Twixterr schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:18:
Ik lees voornamelijk dat het onverstandig is om met een lage hypotheek rente 1,34% af te lossen, maar stel nou dat je ook een deel aflossingsvrij hebt? Dan betaal je maandelijks rente, kan je al niet aftrekken bij de belasting en is toch een schuld die ook afgelost dient te worden (of opnieuw te verhypotheken).

In zo'n situatie kan ik mij voorstellen dat je dat deel wel wilt aflossen. Of zie ik hier iets over het hoofd?
De rente is een stuk onder inflatie, dat lost zichzelf wel op. Helemaal opdat je het tegenwoordig op een simpele spaarrekening al hoger kan wegzetten, laat staan andere varianten met hoger potentieel rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leesiktochniet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-09 19:33
In plaats van aflossen, kun je ook je huis verkopen. Zo cash je de overwaarde, hier voeg je je eigen geld aan toe, en koop je een nieuwe woning al dan niet met nieuwe hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:31
leesiktochniet schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:38:
In plaats van aflossen, kun je ook je huis verkopen. Zo cash je de overwaarde, hier voeg je je eigen geld aan toe, en koop je een nieuwe woning al dan niet met nieuwe hypotheek.
En stijgen je woonlasten significant ipv dat ze tot bijna 0 dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:31
Twixterr schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:18:

Je kunt geld nu vrij makkelijk in een deposito zetten voor 3-4% rente. Dan ga je toch niet aflossen op een lening met 1.3% rente? Gewoon dat geld in een deposito (ladder) parkeren, risico kan niet veel dichter bij 0 komen, komt het geld vrij uit het deposito en is de rente op dat moment plotseling laag (lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat die de komende jaren onder de 1.3% komt), dan kan je dan het alsnog in de hypotheek pompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FirePuma142 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:44:
[...]

Je rekent je rijker door die 30K aflossing voor de komende 6 jaar wel in je voordeel mee te rekenen, want er is dan nog maar 110K over in plaats van 140K, maar niet in je nadeel: je betaalt die 30K vanuit je reguliere inkomen. Als je nu aflost, kun je die 30K die je in de maandelijkse lasten aflost bij je spaargeld optellen. Ze vallen dus tegen elkaar weg. Er blijft geen 60K over, want die 30K die je extra denkt over te houden heb je elke maand in die 6 jaar afgetikt. Je moet wel de gehele rekensom maken.
Ja klopt, valt het ook deels op dat vlak tegen elkaar weg(maar ik ben die maandelijkse betaling voor de hypotheek zowiezo gewoon, is 1/5de van mijn salaris..dus is niet te gek). Maar de tips om met extra "onverwacht ontvangen kindsdeel" geld liquide te blijven en in deposito te stoppen is toch een supertip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
leesiktochniet schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:38:
Eigen geld en overwaarde + klein innie minnie hypotheekje(Om toch nog "schuld" te hebben), nahja, zou mssh nog niet zo 'n slecht idee zijn. Denk dat ook wanneer politiek, volgende kabinet...formeren 2024 wel ergens we dan zien wat er echt gaat gebeuren en ook % woningbezit(hoeveel heeft u al afgelost?)mee gaat tellen : Wazig en bijna mysterieus.. : Het Reguleer Kabinet! Dan die gekkigheid van verduurzaming/uitstoot...wordt nog een hele forse taak, wie wat gaat betalen. ( Maar ok, dit is niet het juiste topic om hier verder op in te gaan)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2023 19:48 ]

Pagina: 1