Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
Hoi medetweakers,

Het zoveelste loopbaantopic. Toch heb ik besloten er ook eentje te openen, zij het tussen MO tags. Ik heb met wat mensen die dichter bij mij staan wat gesproken, maar merk toch dat ik nog wat eerlijk advies gebruiken kan.

Wellicht relevant: Pizza_Boom in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:26
Nu is mijn vraag - zou dit niet bij andere bedrijven ook kunnen gebeuren?
Natuurlijk is een aanvaring niet fijn, maar 1 aanvaring na 2 jaar, tsja, waar gewerkt wordt wordt geschreeuwd :) - niet om het meteen onder de mat te vegen.

Ik zou vooral kijken waar wil je graag heen bewegen - en dan bedoel ik qua taken. Je salaris beweegt vanzelf mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:35
Praten kan altijd, wie weet welke deuren dan opeens open gaan. Overal vind je wat en overal laat je wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:40
als je bij het begin niks afspreekt over een degelijke groei qua persoonlijke doelen en financiële doelen en al net boven een CAO schaal zit, is een werkgever vaak niet heel makkelijk om je jaarlijks een verhoging te gaan geven ( uit zich zelf). Hier kan je t beste zelf dan ook ieder jaar om vragen. Al denk ik wel dat je bij deze werkgever er niet ineens 1000 euro bij gaat krijgen. Als dat je doel is, kan je beter solliciteren bij een andere baan. (makkelijkste manier salaris erbij) Ben je echt zo lekker bezig als in jou post door laat schemeren, dan zal jouw werkgever je niet laten gaan voor bijv. 500 euro. Dit zal je na hard onderhandelen er wel waarschijnlijk doorheen krijgen. Je kan ook aangeven, joh ik zit hier prima en ik wil absoluut niet weg, maar ik krijg momenteel banen aangeboden voor pakweg 500-1000 euro meer. Wat kunnen wij doen om mij te laten blijven hier.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Tijdrekken is de standaard strategie van HR en bedrijven die niet willen meebewegen.
Er gaat pas wat gebeuren als je echt weg dreigt te gaan.

En zelfs dan, als jij meer gaat verdienen, steken nog tig collega's hun hand op. Dat willen ze absoluut voorkomen, dan liever een nieuwe werknemer zoeken.

Conclusie:
1) salarisonderhandelen gaat het beste bij start bedrijf
2) Er is veel meer ruimte voor zaken als opleidingen dan voor geld erbij (want niet domino-effect naar collega's)
3) Wil je meer salaris, dan solliciteren.
4) Wil je hier blijven, dan zijn schriftelijke afspraken over wat wanneer inclusief bijhorende salarisstappen de (enige) weg voortwaarts

[ Voor 46% gewijzigd door bombadil op 05-10-2023 08:47 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05 14:40
Pizza_Boom schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:51:
Members only:
Ben benieuwd of die zijn eigen salaris ook zo naast de CAO legt.
Members only:
Tsja... CEOs zijn toch vaak zeer emotioneel betrokken bij hun bedrijf, als het goed gaat kan dat opzwepend werken en kunnen ze visie hebben die het bedrijf echt verder helpt. Maar als er iets fout gaat leid dat vaak tot dit soort gedrag, ook omdat ze vaak niet snappen waarom dingen fout konden gaan. Het gedrag komt mij wel bekend voor van CEOs en ander hoger management. Ik vind het dus wel passen en ik vrees dat je dat overal kan tegenkomen. Maar gepast is het natuurlijk niet. (Nou is mijn natuurlijke reactie op dit soort schreeuw gedrag om er om te gaan lachen wat natuurlijk helemaal averechts werkt.)
Members only:
Nou ken ik je verdere historie en opleiding niet, maar in kwaliteitsmanagement zijn op het moment inderdaad grote tekorten aan personeel. Als je werkgever niet bereid is te onderhandelen lijkt mij de enige oplossing om dan inderdaad maar is ergens op te reageren. Sinds je het verder best naar je zin hebt, kan je ook na een succesvol sollicitatie traject nog is proberen te onderhandelen met een concreet aanbod in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
99ruud99 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:57:
Natuurlijk is een aanvaring niet fijn, maar 1 aanvaring na 2 jaar, tsja, waar gewerkt wordt wordt geschreeuwd :) - niet om het meteen onder de mat te vegen.
Klopt het is alleen momenteel een druppel.
Ik zou vooral kijken waar wil je graag heen bewegen - en dan bedoel ik qua taken. Je salaris beweegt vanzelf mee.
Bij dat laatste heb ik dus inmiddels heel erg mijn twijfels.
gertraaf schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:30:
Praten kan altijd, wie weet welke deuren dan opeens open gaan. Overal vind je wat en overal laat je wat.
Klopt, klopt. Het gas is niet altijd groener aan de overkant.
dfbt schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:38:
als je bij het begin niks afspreekt over een degelijke groei qua persoonlijke doelen en financiële doelen en al net boven een CAO schaal zit, is een werkgever vaak niet heel makkelijk om je jaarlijks een verhoging te gaan geven ( uit zich zelf). Hier kan je t beste zelf dan ook ieder jaar om vragen. Al denk ik wel dat je bij deze werkgever er niet ineens 1000 euro bij gaat krijgen.
1000 geloof ik ook niet.
Members only:

Ik was des tijds allang blij dat ik ergens zat waar ik weer perspectief leek te hebben, na 4 jaar kennisdrager zijn en niet meer door kunnen groeien is ook niet echt gezond.
Als dat je doel is, kan je beter solliciteren bij een andere baan. (makkelijkste manier salaris erbij) Ben je echt zo lekker bezig als in jou post door laat schemeren, dan zal jouw werkgever je niet laten gaan voor bijv. 500 euro.
Members only:
Dit zal je na hard onderhandelen er wel waarschijnlijk doorheen krijgen. Je kan ook aangeven, joh ik zit hier prima en ik wil absoluut niet weg, maar ik krijg momenteel banen aangeboden voor pakweg 500-1000 euro meer. Wat kunnen wij doen om mij te laten blijven hier.
Ik neem het mee. Ik heb natuurlijk een eerste gesprek al gehad en was daar een beetje overdonderd.
bombadil schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:38:
Tijdrekken is de standaard strategie van HR en bedrijven die niet willen meebewegen.
Er gaat pas wat gebeuren als je echt weg dreigt te gaan.
HR reageerde vrij adequaat. En wat er aan de hand is, is ook waar. Het voelt alleen zo zeur.
En zelfs dan, als jij meer gaat verdienen, steken nog tig collega's hun hand op. Dat willen ze absoluut voorkomen, dan liever een nieuwe werknemer zoeken.
Ken ik. Voordeel is dat ik in een hoek zit waar maar weinig collega's zitten. Zoals ik al zei, ik ben eigenlijk de enige.
Conclusie:
1) salarisonderhandelen gaat het beste bij start bedrijf
2) Er is veel meer ruimte voor zaken als opleidingen dan voor geld erbij (want niet domino-effect naar collega's)
3) Wil je meer salaris, dan solliciteren.
4) Wil je hier blijven, dan zijn schriftelijke afspraken over wat wanneer inclusief bijhorende salarisstappen de (enige) weg voortwaarts
Ik heb zo'n hekel aan iedere keer maar met een tegenbod moeten komen. Maar je hebt wel gelijk. Eens kijken hoe ik dit in het vat kan gieten.
jmzeeman schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:32:
Ben benieuwd of die zijn eigen salaris ook zo naast de CAO legt.
Ik denk niet dat er iemand voor CEO van een grote MKBer gaat spelen voor 4600 per maand, wat het hoogste CAO loon in de hoogste schaal is.
Tsja... CEOs zijn toch vaak zeer emotioneel betrokken bij hun bedrijf, als het goed gaat kan dat opzwepend werken en kunnen ze visie hebben die het bedrijf echt verder helpt. Maar als er iets fout gaat leid dat vaak tot dit soort gedrag, ook omdat ze vaak niet snappen waarom dingen fout konden gaan. Het gedrag komt mij wel bekend voor van CEOs en ander hoger management. Ik vind het dus wel passen en ik vrees dat je dat overal kan tegenkomen. Maar gepast is het natuurlijk niet. (Nou is mijn natuurlijke reactie op dit soort schreeuw gedrag om er om te gaan lachen wat natuurlijk helemaal averechts werkt.)
Members only:
Nou ken ik je verdere historie en opleiding niet, maar in kwaliteitsmanagement zijn op het moment inderdaad grote tekorten aan personeel. Als je werkgever niet bereid is te onderhandelen lijkt mij de enige oplossing om dan inderdaad maar is ergens op te reageren. Sinds je het verder best naar je zin hebt, kan je ook na een succesvol sollicitatie traject nog is proberen te onderhandelen met een concreet aanbod in de hand.
Members only:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:24
Je werkrelatie is ook een relatie: niet alleen maar mooi weer bij je sollicitatie en contractondertekening, maar ook bij het goed opleveren van resultaten én het erkennen van zaken die niet goed gegaan zijn. En dat geldt niet alleen voor jou, maar ook voor je collega's (incl. CEO).

Is de relatie belangrijk voor je en wil je echt verder groeien, dan moet je investeren in zo'n relatie: het goede gesprek aangaan. Het doorleven van een conflict is juist goed voor het verdiepen van een relatie: wanneer een CEO merkt dat je niet bij de eerste fout van zijn kant wegloopt, maar het oplost, dan weet hij dat hij ook wat aan je heeft wanneer er een lastige situatie zich voordoet (lastige klant, tegenvallende markt, whatever). Met mooi weer kunnen we immers allemaal zeilen. En in zo'n werknemer wil je als bedrijf graag investeren: door vertrouwen te schenken, opleidingen en ook salaris. Salaris is dus een van de aspecten, en wat mij betreft niet het belangrijkste.

Je moet je zelf niet gek maken voor een paar honderd euro, maar je uiteraard ook niet met een kluitje het riet in laten sturen. Maak afspraken over een traject van enkele jaren over waar je naar toe wil groeien, welke opleidingen je wil doen en welk salarispad daar bij hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
"Omdat ik niet ingeschaald ben, maar boven de CAO betaald wordt, is men niet verplicht met functiejaren ook salarisgroei toe te passen."

Is dit vanwege de functie of doordat je salaris te hoog is voor de CAO? In het laatste geval is het gebruikelijk dat je tijdelijk geen verhoging krijgt totdat je wordt "ingehaald" door de CAO en dan draai je weer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05 14:40
Pizza_Boom schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:11:
[mo]
[...]
Je klinkt alsof je er verstand van hebt. Mag ik vragen wat jij doet?
[...]
[/mo
Ja hoor, ik ben al een jaar of 15 ondernemer en heb samen met twee partners een bedrijf dat software voor medische apparatuur maakt. Ik ben softwareontwikkelaar en kwaliteitsdirecteur, mijn rol als softwareontwikkelaar is hier minder interessant, maar als kwaliteitsdirecteur heb ik een QMS op basis van ISO 13485 (een wat strengere variant op 9001 die toegespitst is op medische hulpmiddelen) opgezet. Ik ben verantwoordelijk voor onze ISO 13485 certificering en de audits daar op. Dat omvat ook de daar uit volgende normen als IEC 62304 en ISO 14971. Daarnaast heb ik veel kennis van specifieke standaarden voor medische apparatuur en software daarvoor, die gebruik om ik te zorgen dat onze software voldoet aan wet en regelgeving en om onze klanten daarover te adviseren. In de praktijk betekend dat voor mij vooral dat ik veel tijd besteed aan (het begeleiden van) riskmanagement bijvoorbeeld in de vorm van FMEAs.

Er is op het moment door nieuwe Europese regelgeving op medische hulpmiddelen een groot te kort aan kwaliteits-engineers bij fabrikanten, certificerende instanties en notified bodies. Medische hulpmiddelen is heel breed, eigenlijk alles wat klinisch nut heeft en geen medicijn is, dus van pleisters en ziekenhuisbedden tot bestralingsapparatuur en pacemakers. Ik zie door het grote gebrek aan capaciteit, dat bij mijn klanten, trajecten die normaal enkele maanden horen te duren, uitlopen naar meer dan anderhalf jaar met geen concreet uitzicht tot een einde. Volgens mij is voor de meeste rollen een bachelor of master in een technische richting de enige harde vereiste en wordt er overal met opleidingen veel bijgeleerd over de specifieke kennis van de daar geldende normen. Maar ik heb inderdaad wel het idee dat dit een vak is waar een master je al dan niet terecht wel echt een streepje voor geeft. Ook omdat in sommige regelgeving bijvoorbeeld staat dat dingen beoordeeld moeten worden door iemand met een master of iemand met minimaal X jaar ervaring. Ik vind mezelf nu een beetje te oud om nog een master te gaan doen, maar eigenlijk heb ik spijt dat ik een jaar of 10 jaar geleden dat niet gewoon naast mijn werk ben gaan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door jmzeeman op 06-10-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Members only:
Frame164 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:08:
"Omdat ik niet ingeschaald ben, maar boven de CAO betaald wordt, is men niet verplicht met functiejaren ook salarisgroei toe te passen."

Is dit vanwege de functie of doordat je salaris te hoog is voor de CAO? In het laatste geval is het gebruikelijk dat je tijdelijk geen verhoging krijgt totdat je wordt "ingehaald" door de CAO en dan draai je weer mee.
Members only:
Highland schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:34:
Je werkrelatie is ook een relatie: niet alleen maar mooi weer bij je sollicitatie en contractondertekening, maar ook bij het goed opleveren van resultaten én het erkennen van zaken die niet goed gegaan zijn. En dat geldt niet alleen voor jou, maar ook voor je collega's (incl. CEO).

Is de relatie belangrijk voor je en wil je echt verder groeien, dan moet je investeren in zo'n relatie: het goede gesprek aangaan. Het doorleven van een conflict is juist goed voor het verdiepen van een relatie: wanneer een CEO merkt dat je niet bij de eerste fout van zijn kant wegloopt, maar het oplost, dan weet hij dat hij ook wat aan je heeft wanneer er een lastige situatie zich voordoet (lastige klant, tegenvallende markt, whatever). Met mooi weer kunnen we immers allemaal zeilen. En in zo'n werknemer wil je als bedrijf graag investeren: door vertrouwen te schenken, opleidingen en ook salaris. Salaris is dus een van de aspecten, en wat mij betreft niet het belangrijkste.
Ik ben, al zeg ik het zelf, vrij kritisch naar mijzelf. Tevens kan ik redelijk goed uitbarstingen hebben, maar ik vind het niet passen bij de rol. Ik heb in mijn vorige job een leidinggevende gehad die mij probeerde weg te treiteren, omdat ik een bedreiging vormde voor hem (later leerde ik dat ik 2 voorgangers had gehad in 3 of 4 jaar tijd, ook schoolverlaters, die binnen een jaar weer weg waren). Ik hield het wel vol, ook al vond ik het niet leuk.
Ik werk er hard voor, ik trek eraan waar nodig en ben bereid echt mijn steentje bij te dragen. Ook als het niet goed gaat. En als ik iets beslis neem ik daartoe ook verantwoording. Over het algemeen is mijn gutfeeling de afgelopen jaren redelijk goed geweest, als ik iets niet vertrouwde zat ik vaak goed. Een van de teamleiders zei al eens, toen ik weer met iets aan kwam zetten: "Ik ben niet echt blij met je en daarom ben ik erg blij met je."
Je moet je zelf niet gek maken voor een paar honderd euro, maar je uiteraard ook niet met een kluitje het riet in laten sturen. Maak afspraken over een traject van enkele jaren over waar je naar toe wil groeien, welke opleidingen je wil doen en welk salarispad daar bij hoort.
Ik sta sinds ik begonnen ben stil. Zoals je zegt, salaris is niet het belangrijkste aspect, maar ik vind mijzelf te jong om stil te staan. En dat is op dit moment het geval.
Members only:
jmzeeman schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:01:
Ja hoor, ik ben al een jaar of 15 ondernemer en heb samen met twee partners een bedrijf dat software voor medische apparatuur maakt. Ik ben softwareontwikkelaar en kwaliteitsdirecteur, mijn rol als softwareontwikkelaar is hier minder interessant, maar als kwaliteitsdirecteur heb ik een QMS op basis van ISO 13485 (een wat strengere variant op 9001 die toegespitst is op medische hulpmiddelen) opgezet. Ik ben verantwoordelijk voor onze ISO 13485 certificering en de audits daar op. Dat omvat ook de daar uit volgende normen als IEC 62304 en ISO 14971. Daarnaast heb ik veel kennis van specifieke standaarden voor medische apparatuur en software daarvoor, die gebruik om ik te zorgen dat onze software voldoet aan wet en regelgeving en om onze klanten daarover te adviseren. In de praktijk betekend dat voor mij vooral dat ik veel tijd besteed aan (het begeleiden van) riskmanagement bijvoorbeeld in de vorm van FMEAs.
Interessant. Je kent het klappen van de zweep dus goed. Ja, FMEA's is nog niet mijn sterkste kan. Dat doen wij ook weinig door de aard van onze bedrijfsopzet. Zou je het erg vinden als ik je over deze normen inhoudelijk een PB stuur?
Er is op het moment door nieuwe Europese regelgeving op medische hulpmiddelen een groot te kort aan kwaliteits-engineers bij fabrikanten, certificerende instanties en notified bodies. Medische hulpmiddelen is heel breed, eigenlijk alles wat klinisch nut heeft en geen medicijn is, dus van pleisters en ziekenhuisbedden tot bestralingsapparatuur en pacemakers. Ik zie door het grote gebrek aan capaciteit, dat bij mijn klanten, trajecten die normaal enkele maanden horen te duren, uitlopen naar meer dan anderhalf jaar met geen concreet uitzicht tot een einde. Volgens mij is voor de meeste rollen een bachelor of master in een technische richting de enige harde vereiste en wordt er overal met opleidingen veel bijgeleerd over de specifieke kennis van de daar geldende normen. Maar ik heb inderdaad wel het idee dat dit een vak is waar een master je al dan niet terecht wel echt een streepje voor geeft. Ook omdat in sommige regelgeving bijvoorbeeld staat dat dingen beoordeeld moeten worden door iemand met een master of iemand met minimaal X jaar ervaring. Ik vind mezelf nu een beetje te oud om nog een master te gaan doen, maar eigenlijk heb ik spijt dat ik een jaar of 10 jaar geleden dat niet gewoon naast mijn werk ben gaan doen.
Een bachelor heb ik, dat is het probleem niet. Capaciteiten ervoor heb ik ook, al zeg ik het zelf. Het is alleen verdraaid lastig een goede master in de technische/exacte hoek te vinden die in deeltijd gegeven wordt. Ik was al aan het shoppen bij de OU en daar zit wat tussen, al is het ook niet bijsterveel. Maakt dat nog uit of is het kunnen voeren van een MSc al voldoende?

Heb jij nog bepaalde andere zaken waarvan je zegt: "Dat is echt een must voor jou!"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Zo, even een update.

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-05 23:36
Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 22-10-2023 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ja, op zich wel.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seb89
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-05 18:39
In welke omgeving werk je?

Ik zit zelf in de continuous improvement / QA hoek in het oosten van het land. En daar is redelijk wat te vinden. Ook al heb je niet al te veel jaren ervaring, jouw leercurve is steil geweest zei je al.

Ook in de metaal kun je prima veel meer vragen. Ik als Quality Engineer verdien 5K bruto per maand. En heb nu, as we speak 5 jaar ervaring in de kwaliteitshoek, van de 9 jaar dat ik nu in totaal werk. Als studieachtergrond technische bedrijfskunde op HBO niveau. Daarnaast heb ik diverse cursussen gevolgd, waaronder de LSS Green- en Black Belt. Echte aanraders, vooral wanneer je in de high-tech of automotive industrie zit.

Vwb sparringpartners; door heel Nederland zijn Kwaliteitskringen waar je prima bij kunt aansluiten. Erg goed voor je netwerk én je kunt er met andere kwaliteitsprofessionals praten over diverse thema's.

Mocht je meer willen weten, of even sparren, laat het mij weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
Pizza_Boom schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:26:
Zo, even een update.

***members only***
Goed zo. Zo zie je maar dat je omstandigheden niet (altijd) statisch zijn maar kunnen veranderen wanneer je daar je best voor doet.

Het resultaat geeft je weer een basis om een nieuwe periode met nieuwe energie aan de slag te gaan. En persoonlijk vind ik de opleidingskans het belangrijkste resultaat. Maar met direct centen is het makkelijker betalen bij de bakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ik zit in het Noordwesten van het land. Amsterdam is een haalbare kaart.
Ik zit zelf in de continuous improvement / QA hoek in het oosten van het land. En daar is redelijk wat te vinden. Ook al heb je niet al te veel jaren ervaring, jouw leercurve is steil geweest zei je al.

Ook in de metaal kun je prima veel meer vragen. Ik als Quality Engineer verdien 5K bruto per maand. En heb nu, as we speak 5 jaar ervaring in de kwaliteitshoek, van de 9 jaar dat ik nu in totaal werk. Als studieachtergrond technische bedrijfskunde op HBO niveau. Daarnaast heb ik diverse cursussen gevolgd, waaronder de LSS Green- en Black Belt. Echte aanraders, vooral wanneer je in de high-tech of automotive industrie zit.
Members only:
Vwb sparringpartners; door heel Nederland zijn Kwaliteitskringen waar je prima bij kunt aansluiten. Erg goed voor je netwerk én je kunt er met andere kwaliteitsprofessionals praten over diverse thema's.

Mocht je meer willen weten, of even sparren, laat het mij weten.
Interessant. Kan je daar meer over vertellen. Evt. een keer sparen over wat goede opleidingsmogelijkheden zijn die ik zelf kan aandragen is erg welkom. Ik weet dat ik wat wil, daar is ook ruimte voor, men heeft een aantal zaken die ze zelf belangrijk vinden, maar verder kan ik het dus zelf invullen.
Highland schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:53:
[...]

Goed zo. Zo zie je maar dat je omstandigheden niet (altijd) statisch zijn maar kunnen veranderen wanneer je daar je best voor doet.

Het resultaat geeft je weer een basis om een nieuwe periode met nieuwe energie aan de slag te gaan. En persoonlijk vind ik de opleidingskans het belangrijkste resultaat. Maar met direct centen is het makkelijker betalen bij de bakker.
Nouja, ik heb 1x zonder groei gezeten op financieel vlak en dat is echt niet waarvoor ik werk. Natuurlijk, ik wil leuk werk hebben, maar het moet ook wat opleveren. Opleidingsmogelijkheden is ook iets wat je kan onderhandelen (en wat ik ook zeker zou doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
Geen groei is niet gratis werken... Je hebt de crisisjaren 2008-2012/2014 niet als werknemer meegemaakt. Vele jaren nulgroei waren toen geen uitzondering. Shit happens. In dat soort crisisjaren (en die periodes kom je in je werkzame leven drie of vier keer tegen) haal je je groei uit opleidingen en die betalen zich wanneer het weer beter gaat wel weer uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Maar het is nu geen crisis. Daarom dus een zo goed mogelijk uitgangspunt vinden. Iedere euro die je nu binnen harkt, is er een die ze je niet meer af kunnen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seb89
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-05 18:39
De kenniskringen zijn over heel Nederland te vinden. Ikzelf heb weleens bijeenkomsten bijgewoond van de Kwaliteitskring Twente en de Kwaliteitskring Achterhoek. In Noord Holland zit er ook een. Hoe actief deze is, weet ik helaas niet. Ik zag dat de link naar hun site niet meer klopt. Op LinkedIn hebben ze een account.

Ik zit momenteel ook in de metalelektro CAO. En ben het met je eens dat de CAO zelf qua vergoeding niet het beste scoort, maar een CAO is een richtlijn waar een werkgever minimaal aan moet voldoen. Het gaat erom hoezeer ze jou waarderen.

Wat is vooral zie op het gebied van kwaliteitsmanagement en de Green Belt, is dat procesmatig denken belangrijk is. En dat samenwerken, structuur brengen en prestaties meten belangrijk zijn voor het succes van het kwaliteitsmanagementsysteem. Door het meten van prestaties, kun je daar weer verbeterprojecten op initiëren, waarmee de PDCA-cyclus zichtbaar wordt.

Verdere opleidingsmogelijkheden weet ik zo niet, maar dat heeft ook te maken met mijn bedrijfskundige achtergrond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:54
Voor al het geneuzel over de CAO, er is zoveel tekort aan technisch goed personeel dat je hoge eisen kan stellen als je overstapt. Wat je wel moet bedenken is dat je bij de midden en klein bedrijven nooit de jackpot gaat verdienen. Ikzelf werk ook in de metalektro CAO (groot internationaal bedrijf) en starterts beginnen in schaal 11 (hoogste schaal cao). Daarbij, als je iets kan wat andere mensen niet kunnen dan ben je geld waard. Ik vraag mij vaak af waarom jonge hoog gekwalificeerde mensen bij een hork bedrijf zoals je deze beschrijft blijven hangen. De wereld veranderd snel, en daarmee moet je als bedrijf meegaan. Vaste klok tijden, alleen cao verhogingen, een baas die schreeuwt.. Sorry, dat is echt verleden tijd en zou ik mijn bed niet meer voor uit komen!
Zoiezo, iemand die schreeuwt negeer ik. Dan kan je de paus, mijn baas of de ceo zijn.. Dan loop ik weg en praat weer tegen je als je rustig bent.
Mijn tip,, ga iets anders zoeken. Als er zo gevochten wordt tegen salaris verhoging in een situatue zoals die van jouw dan weten ze hun personeel echt niet op waarde in te schatten. Zeker starters moeten stappen maken, anders gaan ze lopen. En dan verbaast zijn dat er een hoge doorloop met personeel is en kennisopbouw binnen het bedrijf amper bestaat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:36
Een opmerking: Je doet het voorkomen alsof het hebben van lease-auto en meer salaris je gelukkiger zou maken. Maar in retroperspectief gezien heb je het volgens mij helemaal niet zo slecht. Je kunt op de fiets naar je werk, hierdoor ben je meer uren thuis (onbetaalbaar), je hebt een salarisverhoging gekregen (prima baas) en je krijgt waarschijnlijk een vast contract met doorgroeimogelijkheden.
Lekker blijven zitten, denk ik dan. En denk erom: Je kan nog zoveel verdienen, maar geluk is niet te koop.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:26
Volgens mij zijn jullie soort van uit elkaar gegroeid en is het tijd voor je om iets te zoeken dat meer bij je (groei)ambities past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:31
Als iemand die een beetje van de zijlijn heeft gevolgd hoe je carrière is verlopen vind ik het mooi om te zien hoe je ben gegroeid. Van iemand die misschien te lang in zijn eerste baan is blijven hangen en te meegaand was naar iemand die veel meer op zijn strepen durft te staan, die veel duidelijker voor zichzelf durft op te komen. Nog los wat er uit deze onderhandelingen gaat komen, is dat al bewonderingswaardig. Mijn complimenten!

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Highland schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:02:
Geen groei is niet gratis werken... Je hebt de crisisjaren 2008-2012/2014 niet als werknemer meegemaakt. Vele jaren nulgroei waren toen geen uitzondering. Shit happens. In dat soort crisisjaren (en die periodes kom je in je werkzame leven drie of vier keer tegen) haal je je groei uit opleidingen en die betalen zich wanneer het weer beter gaat wel weer uit.
Nulgroei met CAO-salaris wil niet zeggen dat je de best functionerende werknemers geen individuele verhoging kan geven.

Daarmee herstel je dan eigenlijk de scheefgroei die door anciënniteit vaak in een salarishuis ontstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:30

Valkyre

Kitesurf FTW!

Wat je volgens mij beter kan doen is op papier zetten en vanuit eigen aantonen waarom jij denkt dat je een hoger salaris verdiend. Maak het tastbaar dat je allemaal nevenactiviteiten verricht wil niet zeggen dat het zichtbaar is.

Daarnaast omtrent opleidingen lijk je afwachtend over te komen verdiep je erzelf in en geef aan voor 2024 wil ik deze opleiding doen kost x akkoord?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:39
Even over je opmerking voor de vacatures - een vacature wordt altijd geschreven op de perfecte kandidaat.
Die vinden ze niet, want die solliciteert op de functie die weer 2-3 jaar hoger vraagt en veel meer betaald. Ik had dit laatst, dat plaatje had zo voor mij geschreven kunnen zijn, en als gevolg was alleen de max van salarisrange relevant en dus 0.0 groei mogelijk. Daar bedank ik voor.

Zolang jij denkt dat je de gevraagde rollen kan invullen, of zeer snel kan invullen, en de nodige ervaring meeneemt moet je je niet kapot staren op wat ze vragen aan jaren ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Seb89 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 00:00:
De kenniskringen zijn over heel Nederland te vinden. Ikzelf heb weleens bijeenkomsten bijgewoond van de Kwaliteitskring Twente en de Kwaliteitskring Achterhoek. In Noord Holland zit er ook een. Hoe actief deze is, weet ik helaas niet. Ik zag dat de link naar hun site niet meer klopt. Op LinkedIn hebben ze een account.
Ik heb wat zitten zoeken. Hun link naar hun eigen linkedin lijkt in ieder geval dood. Ook de twitter bestaat niet meer, net als hun domeinnaam geen website meer geeft.
Ik zit momenteel ook in de metalelektro CAO. En ben het met je eens dat de CAO zelf qua vergoeding niet het beste scoort, maar een CAO is een richtlijn waar een werkgever minimaal aan moet voldoen. Het gaat erom hoezeer ze jou waarderen.
Klopt. En met +10% buiten de CAO verplichtingen om ben ik nu tevreden.
Wat is vooral zie op het gebied van kwaliteitsmanagement en de Green Belt, is dat procesmatig denken belangrijk is. En dat samenwerken, structuur brengen en prestaties meten belangrijk zijn voor het succes van het kwaliteitsmanagementsysteem. Door het meten van prestaties, kun je daar weer verbeterprojecten op initiëren, waarmee de PDCA-cyclus zichtbaar wordt.

Verdere opleidingsmogelijkheden weet ik zo niet, maar dat heeft ook te maken met mijn bedrijfskundige achtergrond.
Die green belt staat bij mijn werkgever in ieder geval op het lijstje voor mij en een aantal collega's. Daar zelf maar wat druk achter zetten dus.

Thanks voor je reacties so far! _/-\o_
HanM schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:33:
Voor al het geneuzel over de CAO, er is zoveel tekort aan technisch goed personeel dat je hoge eisen kan stellen als je overstapt. Wat je wel moet bedenken is dat je bij de midden en klein bedrijven nooit de jackpot gaat verdienen. Ikzelf werk ook in de metalektro CAO (groot internationaal bedrijf) en starterts beginnen in schaal 11 (hoogste schaal cao). Daarbij, als je iets kan wat andere mensen niet kunnen dan ben je geld waard. Ik vraag mij vaak af waarom jonge hoog gekwalificeerde mensen bij een hork bedrijf zoals je deze beschrijft blijven hangen. De wereld veranderd snel, en daarmee moet je als bedrijf meegaan. Vaste klok tijden, alleen cao verhogingen, een baas die schreeuwt.. Sorry, dat is echt verleden tijd en zou ik mijn bed niet meer voor uit komen!
Ik heb het gevoel dat ik nu niet voldoende kennis heb. Ik merk ook dat ik op bepaalde vlakken te kort kom. Heb overigens ook aangegeven dat ik een senior o.i.d. mis, iemand met wie ik inhoudelijk kan sparren en aan wie ik mij af en toe kan optrekken.
Zoiezo, iemand die schreeuwt negeer ik. Dan kan je de paus, mijn baas of de ceo zijn.. Dan loop ik weg en praat weer tegen je als je rustig bent.
Ik loop normaal ook weg, maar iets in mij zij me dat dat hier niet verstandig was.
Mijn tip,, ga iets anders zoeken. Als er zo gevochten wordt tegen salaris verhoging in een situatue zoals die van jouw dan weten ze hun personeel echt niet op waarde in te schatten. Zeker starters moeten stappen maken, anders gaan ze lopen. En dan verbaast zijn dat er een hoge doorloop met personeel is en kennisopbouw binnen het bedrijf amper bestaat.
Wij hebben dus nauwelijks doorloop, op wat uitzendkrachten na. We hebben ook nauwelijks instroom overigens, zeker op de vloer. Zoals ik zei, ik heb dus 10% erop gehad buiten wat de CAO nog gaat doen. Het was dus blijkbaar wel mogelijk. :P
Yaksa schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:49:
Een opmerking: Je doet het voorkomen alsof het hebben van lease-auto en meer salaris je gelukkiger zou maken. Maar in retroperspectief gezien heb je het volgens mij helemaal niet zo slecht. Je kunt op de fiets naar je werk, hierdoor ben je meer uren thuis (onbetaalbaar), je hebt een salarisverhoging gekregen (prima baas) en je krijgt waarschijnlijk een vast contract met doorgroeimogelijkheden.
Lekker blijven zitten, denk ik dan. En denk erom: Je kan nog zoveel verdienen, maar geluk is niet te koop.
True, true. Zeker na mijn vorige baan was het echt een stap vooruit. Ergens knaagt het nu vooral op secundair gebied. Zit soms ook te rekenen: Wat zou het doen als ik naar parttime ga?
Op zich heb ik het niet heel slecht nee, ook werkinhoudelijk niet: Ik heb geen baas die permanent in mijn nek hangt, ik kan redelijk vrij mijn eigen dag indelen, geen targets waarop ik afgerekend word.
olafmol schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:11:
Volgens mij zijn jullie soort van uit elkaar gegroeid en is het tijd voor je om iets te zoeken dat meer bij je (groei)ambities past.
Binnen 2 jaar? Ik heb sowieso de verlenging geaccepteerd. Vanaf hier zie ik wel weer verder.
CurlyMo schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:36:
Als iemand die een beetje van de zijlijn heeft gevolgd hoe je carrière is verlopen vind ik het mooi om te zien hoe je ben gegroeid. Van iemand die misschien te lang in zijn eerste baan is blijven hangen en te meegaand was naar iemand die veel meer op zijn strepen durft te staan, die veel duidelijker voor zichzelf durft op te komen. Nog los wat er uit deze onderhandelingen gaat komen, is dat al bewonderingswaardig. Mijn complimenten!
Zou het helpen dat mijn werk ook is: op mijn strepen gaan staan?

Ik heb vroeg in mijn carrière, bij de overgang van uitzend naar direct in dienst, uiteindelijk ook heel hard gespeeld. 2x Zelfs. Maarja, toen had ik niks te verliezen, want ik woonde nog thuis en achteraf gezien had ik toen mijn biezen moeten pakken. Verder ben ik ergens altijd wel bezig met wat andere mensen van mij vinden als ik ergens in ga, terwijl ik er juist vroeger om bekend stond overal met een gestrekt been in te gaan.

Dank voor je compliment. :)
ANdrode schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:18:
Nulgroei met CAO-salaris wil niet zeggen dat je de best functionerende werknemers geen individuele verhoging kan geven.

Daarmee herstel je dan eigenlijk de scheefgroei die door anciënniteit vaak in een salarishuis ontstaat.
Wij hebben voor hoger personeel niet eens een salarishuis.
Valkyre schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:30:
Wat je volgens mij beter kan doen is op papier zetten en vanuit eigen aantonen waarom jij denkt dat je een hoger salaris verdiend. Maak het tastbaar dat je allemaal nevenactiviteiten verricht wil niet zeggen dat het zichtbaar is.
Ik heb het gehad. Kon het aardig verwoorden.
Daarnaast omtrent opleidingen lijk je afwachtend over te komen verdiep je erzelf in en geef aan voor 2024 wil ik deze opleiding doen kost x akkoord?
Ik vind het vooral lastig in deze wat voor mijn carrière goed is. Daar zijn hier wat tips in gekomen.
Zebby schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:23:
Even over je opmerking voor de vacatures - een vacature wordt altijd geschreven op de perfecte kandidaat.
Die vinden ze niet, want die solliciteert op de functie die weer 2-3 jaar hoger vraagt en veel meer betaald. Ik had dit laatst, dat plaatje had zo voor mij geschreven kunnen zijn, en als gevolg was alleen de max van salarisrange relevant en dus 0.0 groei mogelijk. Daar bedank ik voor.

Zolang jij denkt dat je de gevraagde rollen kan invullen, of zeer snel kan invullen, en de nodige ervaring meeneemt moet je je niet kapot staren op wat ze vragen aan jaren ervaring.
Nouja, daar loop ik dus wel een beetje tegenaan. Wat ik vind waar ik pas zit ik aan de bovenkant of zelfs boven de salarisrange. Verder valt mij echt heel erg op dat heel veel bedrijven nog niet echt in de gaten hebben dat ze een behoorlijke stap moeten gaan maken, door de hoge inflatie van de afgelopen periode. Dat zie je trouwens ook in startersalarissen. 2400 is geen royaal startsalaris meer, volgend jaar is dat nipt boven minimumloon.

Wat ik momenteel merk is dat ik voor organisaties die ik als volgende stap zou zien, een stap voorwaarts, teveel punten op het lijstje met "nee" moet aankruisen. Verder is wat ik op Linkedin krijg te zien, vanuit de recruiters, veelal nog steeds een stap terug. Het profiel waaraan je al voldoet dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:11

FreakNL

Well do ya punk?

99ruud99 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:57:

Als de CEO aan mijn burea gaat staat schreeuwen dan kan hij (bij wijze van) een klap voor zijn harses krijgen.

Dat is echt niet normaal gedrag en heb ik in 16 jaar professionele werk-ervaring nog nooit meegemaakt. En ook niet in de bijbaantjes daarvoor..

Buiten een CEO om is het trouwens ook zeldzaam. Er is tegen mij nog nooit geschreeuwd. Wel heb ik het nu 2 keer zien gebeuren...

Je doet net of het normaal is in een professionele omgeving maar dat is het natuurlijk niet...

Wel eens dat je er niet zomaar voor moet vertrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:00

Barrycade

Through the...

Nou het komt niet helemaal lekker naar voren door alle MO tags maar je hebt volgens mij net niet voldoende ervaring met iets om leuke sprongen te maken.

Je kan qua opleiding wellicht naar onderhoudsmanager rollen kijken, maar dat zie ik nergens terug komen dat daar je ambitie ligt.

Je QA deel is voor mij vaag, KPIs loop je langs maar je bent er niet verantwoordelijk voor? Zorg dat je daar dan ook verantwoordelijk voor wordt.

Daarnaast kijk je op secundaire voorwaarden een helder beeld te hebben van je eisen maar qua inhoud van je baan dus blijkbaar niet.

Je komt wat groen over daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Heb ze even moeten opzoeken, maar die zitten goed bereikbaar. Thanks. In mijn achterhoofd houden.
Barrycade schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:37:
Nou het komt niet helemaal lekker naar voren door alle MO tags maar je hebt volgens mij net niet voldoende ervaring met iets om leuke sprongen te maken.
Thanks. Dat gevoel heb ik dus ook. Bij rondkijken zie ik at ook. Een paar jaar ervaringsverschil kan ik mij wel in bluffen, maar de stap die ik als een stap vooruit zie, vraagt meer ervaring en ook meer certificeringen/ervaringen.
Je kan qua opleiding wellicht naar onderhoudsmanager rollen kijken, maar dat zie ik nergens terug komen dat daar je ambitie ligt.
Op dit moment niet echt. Ik ben hier "toevallig" ingerold en op zich bevalt het mij wel.
Je QA deel is voor mij vaag, KPIs loop je langs maar je bent er niet verantwoordelijk voor? Zorg dat je daar dan ook verantwoordelijk voor wordt.

Daarnaast kijk je op secundaire voorwaarden een helder beeld te hebben van je eisen maar qua inhoud van je baan dus blijkbaar niet.

Je komt wat groen over daardoor.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Je bent met bhv en brandmeldinstallatie beheerder er bij wel een manusje van alles aan het worden. Zometeen ook preventiemedewerker zeker? En dan wat KAM zaken erbij.

Heel leuk, maar zorg dat je papiertjes gaat harken die erbij horen dus ga MBO veiligheidskundige doen of beter op HBO wellicht. Maar dan zit je opeens in de KAM / EHS kant.

Dus weet niet hoeveel ruimte er is, maar voor je carrière zou ik adviseren om geen losse eindjes bij elkaar te harken, want je wordt priceless voor je huidige bedrijf, maar om een jump te maken heb je dan een rommeltje bij elkaar verzameld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Thanks @Barrycade . Vandaar ook dat ik het probeer te delen en om advies vraag. BHVer ben ik al, dus daarin iets meer oppakken vind ik niet zo'n probleem. Vooral preventiemedewerker waar ik tegenaan hik. Als ik het internet moet geloven is dat bij een organisatie als de onze al een halve fulltime job.

Is een MVK of HVK zoveel meer waard voor iemand in de QA? Ik heb er wel eens eerder naar zitten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Voor als je KAM manager wil worden wel, maar dan kom je ook weer snel in de VCA /Arbo Milieu hoek terecht bv. Maar kan heel leuk zijn als je daar affectie mee hebt.

Ik ben KAM geweest, waar ik dus eindigde inderdaad met zo'n verzameling aan bijbaantjes incl de 1-3 dagen training en certificaten die er bij kwamen gerelateerd aan de EHS kant voornamelijk. En niet de kwaliteit kant.

Maar ik vond het niets en kon binnen het bedrijf (multinational) gelukkig doorschuiven naar de QA hoek wat ook veel beter bij mijn opleiding en affectie aansloot.

Daar aantal opleidingen voor gedaan en verdiept. En vooral duidelijke job descriptions en titels gehad waardoor mijn CV veel helderder is waar mijn kwaliteiten liggen dan met functie titel maar waar je na je bijbaantjes moet verwijzen om duidelijk te maken wat je echt deed in die rol.
Pagina: 1