Seb89 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 00:00:
De kenniskringen zijn over heel Nederland te vinden. Ikzelf heb weleens bijeenkomsten bijgewoond van de Kwaliteitskring Twente en de Kwaliteitskring Achterhoek. In Noord Holland zit er ook een. Hoe actief deze is, weet ik helaas niet. Ik zag dat de link naar hun site niet meer klopt. Op LinkedIn hebben ze een account.
Ik heb wat zitten zoeken. Hun link naar hun eigen linkedin lijkt in ieder geval dood. Ook de twitter bestaat niet meer, net als hun domeinnaam geen website meer geeft.
Ik zit momenteel ook in de metalelektro CAO. En ben het met je eens dat de CAO zelf qua vergoeding niet het beste scoort, maar een CAO is een richtlijn waar een werkgever minimaal aan moet voldoen. Het gaat erom hoezeer ze jou waarderen.
Klopt. En met +10% buiten de CAO verplichtingen om ben ik nu tevreden.
Wat is vooral zie op het gebied van kwaliteitsmanagement en de Green Belt, is dat procesmatig denken belangrijk is. En dat samenwerken, structuur brengen en prestaties meten belangrijk zijn voor het succes van het kwaliteitsmanagementsysteem. Door het meten van prestaties, kun je daar weer verbeterprojecten op initiëren, waarmee de PDCA-cyclus zichtbaar wordt.
Verdere opleidingsmogelijkheden weet ik zo niet, maar dat heeft ook te maken met mijn bedrijfskundige achtergrond.
Die green belt staat bij mijn werkgever in ieder geval op het lijstje voor mij en een aantal collega's. Daar zelf maar wat druk achter zetten dus.
Thanks voor je reacties so far!

HanM schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:33:
Voor al het geneuzel over de CAO, er is zoveel tekort aan technisch goed personeel dat je hoge eisen kan stellen als je overstapt. Wat je wel moet bedenken is dat je bij de midden en klein bedrijven nooit de jackpot gaat verdienen. Ikzelf werk ook in de metalektro CAO (groot internationaal bedrijf) en starterts beginnen in schaal 11 (hoogste schaal cao). Daarbij, als je iets kan wat andere mensen niet kunnen dan ben je geld waard. Ik vraag mij vaak af waarom jonge hoog gekwalificeerde mensen bij een hork bedrijf zoals je deze beschrijft blijven hangen. De wereld veranderd snel, en daarmee moet je als bedrijf meegaan. Vaste klok tijden, alleen cao verhogingen, een baas die schreeuwt.. Sorry, dat is echt verleden tijd en zou ik mijn bed niet meer voor uit komen!
Ik heb het gevoel dat ik nu niet voldoende kennis heb. Ik merk ook dat ik op bepaalde vlakken te kort kom. Heb overigens ook aangegeven dat ik een senior o.i.d. mis, iemand met wie ik inhoudelijk kan sparren en aan wie ik mij af en toe kan optrekken.
Zoiezo, iemand die schreeuwt negeer ik. Dan kan je de paus, mijn baas of de ceo zijn.. Dan loop ik weg en praat weer tegen je als je rustig bent.
Ik loop normaal ook weg, maar iets in mij zij me dat dat hier niet verstandig was.
Mijn tip,, ga iets anders zoeken. Als er zo gevochten wordt tegen salaris verhoging in een situatue zoals die van jouw dan weten ze hun personeel echt niet op waarde in te schatten. Zeker starters moeten stappen maken, anders gaan ze lopen. En dan verbaast zijn dat er een hoge doorloop met personeel is en kennisopbouw binnen het bedrijf amper bestaat.
Wij hebben dus nauwelijks doorloop, op wat uitzendkrachten na. We hebben ook nauwelijks instroom overigens, zeker op de vloer. Zoals ik zei, ik heb dus 10% erop gehad buiten wat de CAO nog gaat doen. Het was dus blijkbaar wel mogelijk.

Yaksa schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:49:
Een opmerking: Je doet het voorkomen alsof het hebben van lease-auto en meer salaris je gelukkiger zou maken. Maar in retroperspectief gezien heb je het volgens mij helemaal niet zo slecht. Je kunt op de fiets naar je werk, hierdoor ben je meer uren thuis (onbetaalbaar), je hebt een salarisverhoging gekregen (prima baas) en je krijgt waarschijnlijk een vast contract met doorgroeimogelijkheden.
Lekker blijven zitten, denk ik dan. En denk erom: Je kan nog zoveel verdienen, maar geluk is niet te koop.
True, true. Zeker na mijn vorige baan was het echt een stap vooruit. Ergens knaagt het nu vooral op secundair gebied. Zit soms ook te rekenen: Wat zou het doen als ik naar parttime ga?
Op zich heb ik het niet heel slecht nee, ook werkinhoudelijk niet: Ik heb geen baas die permanent in mijn nek hangt, ik kan redelijk vrij mijn eigen dag indelen, geen targets waarop ik afgerekend word.
Binnen 2 jaar? Ik heb sowieso de verlenging geaccepteerd. Vanaf hier zie ik wel weer verder.
CurlyMo schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:36:
Als iemand die een beetje van de zijlijn heeft gevolgd hoe je carrière is verlopen vind ik het mooi om te zien hoe je ben gegroeid. Van iemand die misschien te lang in zijn eerste baan is blijven hangen en te meegaand was naar iemand die veel meer op zijn strepen durft te staan, die veel duidelijker voor zichzelf durft op te komen. Nog los wat er uit deze onderhandelingen gaat komen, is dat al bewonderingswaardig. Mijn complimenten!
Zou het helpen dat mijn werk ook is: op mijn strepen gaan staan?
Ik heb vroeg in mijn carrière, bij de overgang van uitzend naar direct in dienst, uiteindelijk ook heel hard gespeeld. 2x Zelfs. Maarja, toen had ik niks te verliezen, want ik woonde nog thuis en achteraf gezien had ik toen mijn biezen moeten pakken. Verder ben ik ergens altijd wel bezig met wat andere mensen van mij vinden als ik ergens in ga, terwijl ik er juist vroeger om bekend stond overal met een gestrekt been in te gaan.
Dank voor je compliment.

ANdrode schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:18:
Nulgroei met CAO-salaris wil niet zeggen dat je de best functionerende werknemers geen individuele verhoging kan geven.
Daarmee herstel je dan eigenlijk de scheefgroei die door anciënniteit vaak in een salarishuis ontstaat.
Wij hebben voor hoger personeel niet eens een salarishuis.
Valkyre schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:30:
Wat je volgens mij beter kan doen is op papier zetten en vanuit eigen aantonen waarom jij denkt dat je een hoger salaris verdiend. Maak het tastbaar dat je allemaal nevenactiviteiten verricht wil niet zeggen dat het zichtbaar is.
Ik heb het gehad. Kon het aardig verwoorden.
Daarnaast omtrent opleidingen lijk je afwachtend over te komen verdiep je erzelf in en geef aan voor 2024 wil ik deze opleiding doen kost x akkoord?
Ik vind het vooral lastig in deze wat voor mijn carrière goed is. Daar zijn hier wat tips in gekomen.
Zebby schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:23:
Even over je opmerking voor de vacatures - een vacature wordt altijd geschreven op de perfecte kandidaat.
Die vinden ze niet, want die solliciteert op de functie die weer 2-3 jaar hoger vraagt en veel meer betaald. Ik had dit laatst, dat plaatje had zo voor mij geschreven kunnen zijn, en als gevolg was alleen de max van salarisrange relevant en dus 0.0 groei mogelijk. Daar bedank ik voor.
Zolang jij denkt dat je de gevraagde rollen kan invullen, of zeer snel kan invullen, en de nodige ervaring meeneemt moet je je niet kapot staren op wat ze vragen aan jaren ervaring.
Nouja, daar loop ik dus wel een beetje tegenaan. Wat ik vind waar ik pas zit ik aan de bovenkant of zelfs boven de salarisrange. Verder valt mij echt heel erg op dat heel veel bedrijven nog niet echt in de gaten hebben dat ze een behoorlijke stap moeten gaan maken, door de hoge inflatie van de afgelopen periode. Dat zie je trouwens ook in startersalarissen. 2400 is geen royaal startsalaris meer, volgend jaar is dat nipt boven minimumloon.
Wat ik momenteel merk is dat ik voor organisaties die ik als volgende stap zou zien, een stap voorwaarts, teveel punten op het lijstje met "nee" moet aankruisen. Verder is wat ik op Linkedin krijg te zien, vanuit de recruiters, veelal nog steeds een stap terug. Het profiel waaraan je al voldoet dus.