Samsung koel/vriescombinatie defect rb37j5018sa

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-09 08:50
Beste allemaal,

Vanochtend is de stop van de keuken een paar keer omgeslagen. Gebeurt wel eens vaker, (waterkoker en water knoeien in de contacten), dus niks aan de hand dacht ik. Totdat ik tijdens het koken erachter kwam dat mijn koekast het niet meer deed. Het enige dat ie nog doet is tikken en alle lampjes blijven knipperen.

Ik heb meteen Samsung opgebeld, maar die kunnen me alleen een monteur sturen à 100 voorrijkosten+60 per uur. Dus ik heb daar maar genoegen genomen met een kortingscode voor de webshop en een reparatiedienst in de buurt gebeld. Ook die konden niks betekenen, in elk geval niet tot morgenmiddag. Maar het tarief is in elk geval al een stuk schappelijker ;)

Het internet biedt helaas geen soelaas, dus ik heb maar even gekeken aan de achterkant of ik iets kon zien of een continuïteitsdefect kon vinden met de multimeter. Ik kom helaas nergens een zekering tegen, geen magic smoke-lucht of iets anders dat defect lijkt bij de printplaten en die multimeter kon ik bar weinig mee, want die printplaten zijn mij toch een stapje te hoog gegrepen :S

Maar goed, de ledjes knipperen en er tikt iets, dus dan maar bij de compressor kijken. Stroom eraf, luikje eraf, stofzuigen en dan de stroom er weer op. Het tikkende geluid komt van een zwart rond ding dat verbonden is met een paar leidingen en twee stekkers: 1 ingaande en 1 die verbonden is met een sensor(?) die in het vriesvak steekt. Dat ding tikt ongeveer constant, maar verder doet het hele apparaat geen hol.

Aangezien hij bijna 10 (edit: 8 ) jaar oud is, vraag ik mij dus af wat het probleem kan zijn en of iemand hier mij kan vertellen wat er verstandig is. Repareren? Of sowieso een nieuwe? Want ik heb het vermoeden dat repareren nogal wat kan kosten als het niet aan een of ander klein component ligt :F

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Ben geen expert maar afgaande op je omschrijving lijkt het op een vastgelopen pomp waarvan je het relais hoort tikken.
Een kapotte Samsung koelkast van 10 jaar oud zou ik sowieso vervangen en dan door 1 van een ander merk maar dat is vanuit eigen ervaring.

[ Voor 37% gewijzigd door PP_Sound op 04-10-2023 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
Het relais stuurt de leds aan merkte ik zojuist. Ze tikken en knipperen samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik zou er niets meer aan doen en een andere kopen. is het een vrijstaande of inbouw? kijk eens op bol.com bij everglades koelkast of chiq koelkast. beide prima koelkasten met een zeer schappeljke prijs, veel beter dan samsung over het algemeen. en aan de prijzne zal je zien dat reparatie bijna nooit voordeliger gaat zijn.
mocht je een inbowu zoeken, kijk dan een sop witgoedbedrijf.nl daar staan een inbouwkoelkast voor 349 euro met een vrij gangbare inbouwmaat, controleer even of die op jou van toepassing is. ze hebben daar ook goedkope amerikaanse koelkasten voor het geval je een amerikaanse koelkast had.

[ Voor 30% gewijzigd door dicksterk op 05-10-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
Inmidddels ben ik weer wat verder. Alles lijkt te wijzen op de omvormer printplaat, dus die heb ik maar besteld. De compressor lijkt namelijk in orde en de bestelde prinplaat heeft een ledje dat 1 maal knippert bij het inschakelen van de stroom, wat volgens het web duidt op de compressor en/of de printplaat.

Het hoogst aangeschreven reparatiebedrijf in de buurt wil liever niet met Samsung werken, vanwege de belachelijke kosten voor onderdelen (lees: printplaten), maar ik neem het risico. Voor 100 euro heb ik geen gelijke koelkast (de opvolger van mijn model en soortgenoten zijn al gauw meer dan 200 euro duurder dan de mijne in 2016 was) en deze printplaat is leverbaar. Nu hopen dat dat inderdaad het probleem is, want anders voel ik me dommer dan een ezel 7(8)7

Toch neem ik liever dit risico, dan dat ik het ding op Marktplaats gooi en dan een dag later door de koper gebeld wordt met de vraag of ik hem voor het zesvoudige weer terugwil (anekdote van een buurman wiens wasmachine recentelijk kapot ging) :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
welk model had je nu? je hoeft natuurlijk niet met andere samsung-modellen te vergelijken, de meeste andere merken, ook die ik net aanhaalde, hebben minder printplaatproblemen dan samsung.
maar waarom zou je dom zijn omdat je iets probeert? als je voor 100 euro verder kan is het dde moeite waard toch? en als die nieuwe printplat niet het probleem is, stuur je hem toch weer trug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Het is alleen wel hinderlijk dat je niet het volledige bedrag terugkrijgt bij het retourneren, omdat ze de werking van de printplaat "niet kunnen controleren."

Het modelnummer van de koelkast is rb37j5018sa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
dat is wel een beetje de omgekeerde werled van die onderdelenwinkel. ze kunnen de werking van de printplaat niet controleren, die zou gedurende een periode mat garnaite moeten werken. jij kan ook niet controleren of de nieuwe printplaat die je aangeleverd krijgt wel werkt.
Ik heb de specificaties bekeken. stel dat je toch een nieuwe koelkast moet, wil je dan net zoveel inhoud of is deze je feitelijk te groot? alle modelel die ik heb genoemd tot nu toe zijn kleiner, behale de amerikaanse koelkasten op witgoedbedrijf.nl die zijn allemaal groter. de goedkoopste daarvan(lijkt du hedt meeste op de jouwe qua functies denk ik) is 499 euro en heeft dus ene iets grotere inhoud dan wat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
De koelkast werkt weer!

De bestelde prinplaat (die dus niet het probleem was) heb ik teruggestuurd en ik heb het volledige bedrag ex. verzendkosten teruggekregen.

Ook heb ik nog een lokale monteur langs laten komen. Die keek twee tellen, zei "compressor" en ik mocht 45 euro aftikken natuurlijk. Ik hoopte eigenlijk op de compressor, want daar zit 10 jaar garantie op en dat zou schelen in de reparatiekosten. Eerst maar naar Samsung dan...

Het regelen van reparatie via Samsung is niet extreem eenvoudig. Je moet eerst het hele verhaal met foto's e.d. doorgeven aan Samsung en die doen daar niks mee en klappen het gewoon door naar een internationaal opererend bedrijf genaamd Letmerepair.

Voordat je daarmee in contact kunt komen (je belt bijv. naar de Nederlandse tak, maar alle communicatie lijkt te verlopen via de Vlaamse. Mails gaan steevast via .be) of een afspraak kunt maken, mag je nogmaals het hele verhaal uit de doeken doen en dan nóg wordt er niet volledig naar je geluisterd/de boodschap begrepen.

Al met al heb ik dus maanden mogen wachten en 2 keer een monteur op bezoek gehad (als je alles hebt doorlopen, duurt het sturen van de monteur minstens 1 à 2 weken).

De eerste keer kwamen ze natuurlijk aan met dezelfde printplaat die ik al had vervangen en waarvan ik zowel Samsung als Letmerepair had laten weten dat die het probleem niet was. De monteur probeerde verder de koelkast uit te lezen (en de spullen daarvoor hebben de witgoedzaken in de buurt dus niet en dat is dus nóg een/dé reden dat je verplicht vastzit aan Samsung zelf), maar dat ging niet. Er werden ook nog wat kleine zaken uitgesloten (kabelbreukjes), maar dat was tegen beter weten in. Het zou eerder het moederbord zijn (kon ik op internet nergens leverbaar vinden, anders had ik het zelf wel vervangen), maar ze zouden dan vrij vlot nogmaals langskomen als ze aan het moederbord konden komen.

Dat moederbord liet even op zich wachten, maar toen Letmerepair het binnen had, kreeg ik een fijn verjaardagscadeau, namelijk een tweede bezoek van de monteur (en iets daarvoor nog een mail met een ander artikelnummer, waaruit bleek dat het moederbord wél leverbaar was en nog goedkoper dan die eerste printplaat ook 8)7). Binnen een kwartier had ik toen weer een werkende koelvriescombinatie!

Totaal gemaakte kosten wegen voor mij op tegen het kopen van een nieuwe, ondanks alle gedoe. Ik was 45 euro kwijt aan de lokale monteur, 99,70 euro aan het eerste bezoek en 197,81 euro aan het tweede. Dus voor 342,51 euro (wel ruim meer dan de helft van de aanschafkosten in 2016 natuurlijk, maar ja...inflatie en monopolie op reparatie B-) ) heb ik weer een werkende koelkast (met wel helemaal 3 maand garantie op het nieuwe moederbord :F)

En zo kan er een slotje op dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:51
Maar wat was het nou, de compressor of toch een (ander) PCB dat kapot was? Want dat haal ik niet goed uit je verhaal :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megasyb
Het was het moederbord.
Pagina: 1