Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoosuto
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-10-2023
Hallo,

Vorig jaar augustus heb ik een nieuwe build laten assembleren.
Mobo: uitvoering: MSI Pro B660M-A DDR4
Graka: uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G (rev. 2.0, LHR)

Nu wil ik een RTX 4070 kopen.

Ik zie dat de 3070 qua voeding aansluitingen had:
Aantal pins (videokaarten): 6 pins, 8 (6+2) pins
Aantal 6 pins connectors: 1x
Aantal 8 pins connectors: 1x
Het totale aantal stroomconnectors op de videokaart: 2x

De 4070 heeft:
Aantal pins (videokaarten): 8 (6+2) pins
Aantal 8 pins connectors: 1x
Het totale aantal stroomconnectors op de videokaart: 1x

Ik neem aan dat ik deze zonder problemen in het mobo kan prikken en kan aansluiten, maar vraag het voor de zekerheid toch even na omdat de 3070 6 pins en 8 pins (6+2) heeft en de 4070 alleen 8 (6+2).

Alvast bedankt voor de reactie.

Yoosuto

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:50
Ja, dat gaat werken. Je gaat nu de 6 pins overhouden maar dat is geen probleem.

Maar een vraagje, wat ga je winnen met deze "upgrade"? Lijkt me een vrij marginale prestatie winst tov de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je GPU sluit je aan met je voeding, beetje stroom krijgt ie via slot in je MB

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoosuto
JappieR schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:16:
Ja, dat gaat werken. Je gaat nu de 6 pins overhouden maar dat is geen probleem.
Oké, duidelijk. Bedankt.
JappieR schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:16:
Maar een vraagje, wat ga je winnen met deze "upgrade"? Lijkt me een vrij marginale prestatie winst tov de kosten.
Ik probeer natuurlijk de 'schade' te beperken door de 3070 te verkopen.

De reden is dat ik zag dat de systeemeisen voor Cities Skylines 2 op steam zijn gezet en men bij aanbevolen kaart de 3080 heeft gezet. Nou speel ik op 1440p en ik ben bang dat als de stad groot wordt de 3070 het niet lekker gaat trekken. Dus vandaar mijn idee om naar de 4070 te gaan.

Link naar Steam: https://store.steampowere...49230/Cities_Skylines_II/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:12

br00ky

Moderator Harde Waren
Of je probeert het eerst eens uit. Je videokaart kan je natuurlijk altijd vrij gemakkelijk vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:27

Thomg

Aww yiss

Yoosuto schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:24:
Ik probeer natuurlijk de 'schade' te beperken door de 3070 te verkopen.

De reden is dat ik zag dat de systeemeisen voor Cities Skylines 2 op steam zijn gezet en men bij aanbevolen kaart de 3080 heeft gezet. Nou speel ik op 1440p en ik ben bang dat als de stad groot wordt de 3070 het niet lekker gaat trekken. Dus vandaar mijn idee om naar de 4070 te gaan.

Link naar Steam: https://store.steampowere...49230/Cities_Skylines_II/
Beetje rare insteek.
Sowieso mag je requirements van spellen gewoon negeren. Dit is niet onderhevig aan een standaard dus iedereen geeft een andere betekenis aan "minimum" en "recommended".
Daarbuiten is het niet alsof je niet voldoet aan recommended eisen dat je PC meteen ongeschikt is.
Zoals @JappieR al correct meld is dit een een rare upgrade.

Beste om benchmarks af te wachten, in het ergste geval moet je wat settings (tijdelijk) lager instellen dan gewenst (zoals @br00ky zegt) en regel je een nieuwe videokaart. Moet je at worst een paar dagen bruggen maar weet je wel exact waar je aan toe bent en hoe nuttig de beoogde upgrade zal zijn.

Dit ook allemaal terzijde, Skylines is en blijft een simulatiespel, de CPU is vrijwel altijd van veel groter belang. Nu weet ik niet wat je nu hebt draaien, maar ik hoop dat deze iig competent is. B660M impliceert Alder Lake of nieuwer, maar valt nog te bezien of X3D hier bijv. een groot verschil maakt of niet.
En of DDR4 handig is natuurlijk.

Anyways, ik ramble. Vriendelijke suggestie om dit soort dingen in de toekomst te negeren en benchmarks af te wachten. Dit is nauwelijks beter dan glazen bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:50
Overweeg dan in ieder geval naast de rtx4070 ook de rx7800xt, laatste is over het algemeen iets goedkoper maar heeft meer geheugen en is veel al ook sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:55
Hackus schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:22:
Je GPU sluit je aan met je voeding, beetje stroom krijgt ie via slot in je MB
There are three sources:
The PCI Express slot of the motherboard can provide up to 75 watts to the graphics card.
6-pin power connector can provide up to 75 watts.
8-pin power connector can provide up to 150 watts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:41
@Yoosuto
Zou eerst lekker wachten totdat de game uit is. Bij Cities: Skylines 1 was het aantal mods en grote van je stad erg bepalend hoe soepel het spel liep. En dan was vooral de CPU en hoeveelheid geheugen erg belangrijk.
Dus op 24 oktober lekker de Cities: Skylines 2 kopen, gaan spelen en kijken hoe hij draait. Dan krijg je waarschijnlijk binnen een paar maanden een aantal updates waardoor de game vaak beter gaat draaien.
Tegen die tijd wordt ook wel duidelijk van welke upgrade je pc de game beter gaat draaien. Wellicht heeft een dikke CPU een veel grotere impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:29
Zoals @JappieR al meld. Je gaat hier amper wat van merken. In het beste geval zal het 15 tot 20 FPS zijn.
Ik heb zelf ook gekeken naar videos waarin beide getest worden en in vrijwel alle tests is de winst marginaal.

Ga dan voor een 2e hands 4070 ti model. Dan heb je nog enige winst tenminste.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yoosuto
Thomg schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:17:
[...]
Dit ook allemaal terzijde, Skylines is en blijft een simulatiespel, de CPU is vrijwel altijd van veel groter belang. Nu weet ik niet wat je nu hebt draaien, maar ik hoop dat deze iig competent is. B660M impliceert Alder Lake of nieuwer, maar valt nog te bezien of X3D hier bijv. een groot verschil maakt of niet.
En of DDR4 handig is natuurlijk.
Ik heb nu als CPU: uitvoering: Intel Core i7-12700 Boxed
Dus dat zou geen probleem mogen zijn.
Daarnaast heb ik 32GB DDR4 geheugen dus dat zit ook wel goed.

Iedereen bedankt voor alle reacties.

Ik ga gewoon spelen en kijk hoe de performance is. Ik kan inderdaad altijd nog de GPU vervangen als dat nodig blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

WiLLoW_TieN schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 07:56:
[...]

There are three sources:
The PCI Express slot of the motherboard can provide up to 75 watts to the graphics card.
6-pin power connector can provide up to 75 watts.
8-pin power connector can provide up to 150 watts.
Kun je beter TS uitleggen :+

@Yoosuto
Wat is nu je vraag, aankoopadvies voor RTX4070 of hoe je deze moet voeden ?
Je vervangt hem met je 3070 en sluit dan alleen de 8-pin(6+2) aan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yoosuto
Hackus schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:44:
[...]

Kun je beter TS uitleggen :+

@Yoosuto
Wat is nu je vraag, aankoopadvies voor RTX4070 of hoe je deze moet voeden ?
Je vervangt hem met je 3070 en sluit dan alleen de 8-pin(6+2) aan.
Nier verkeerd bedoelt, maar ik ben van mening dat ik mijn vraag duidelijk gesteld heb en dat blijkt ook door de duidelijke antwoorden van de forumleden die gereageerd hebben.

Ik vroeg namelijk: Ik neem aan dat ik deze zonder problemen in het mobo kan prikken en kan aansluiten, maar vraag het voor de zekerheid toch even na omdat de 3070 6 pins en 8 pins (6+2) heeft en de 4070 alleen 8 (6+2).

Later kwam er min of meer een discussie opgang over het dan wel of niet vervangen van de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Yoosuto schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:49:
[...]

Nier verkeerd bedoelt, maar ik ben van mening dat ik mijn vraag duidelijk gesteld heb en dat blijkt ook door de duidelijke antwoorden van de forumleden die gereageerd hebben.

Ik vroeg namelijk: Ik neem aan dat ik deze zonder problemen in het mobo kan prikken en kan aansluiten, maar vraag het voor de zekerheid toch even na omdat de 3070 6 pins en 8 pins (6+2) heeft en de 4070 alleen 8 (6+2).

Later kwam er min of meer een discussie opgang over het dan wel of niet vervangen van de kaart.
Daar heb ik dus al antwoord op gegeven. kan dus gewoon vanaf je voeding met de 8(6+2) pin. heeft ook niets met je moederbord te maken

Pagina: 1