Een deposito is geen financieel instrument, volgens de definitie van de Wft en van MiFID. Voor box 3 is het ook niet relevant of het dat wel of niet is, box 3 kijkt of het eigendom gezien kan worden als een deposito volgens de Wft.
Als mijn bank failliet gaat, sta ik achter de normale crediteuren, die weer achter de belastingdienst en andere grote financiële partijen staan. Dat ik snel geld terug krijg komt door het deposito garantie stelsel.
Dit klopt niet. De belastingdienst, curator en UWV hebben inderdaad een preferente vordering, maar je staat als gewone rekeninghouder gelijk met de normale crediteuren. Daarna komen obligatiehouders aan de beurt, dan eventuele achtergestelde partijen in de volgorde bepaald door de voorwaarden van de achterstelling, en als laatste pas de aandeelhouders.
Dat je het geld snel terug krijgt komt inderdaad door het DGS. Hierdoor hoef je voor de eerste 100k niet de gehele afwikkeling van het faillissement af te wachten. In ruil daarvoor draag je de vordering voor die 100k over aan het DGS die in de afwikkeling daarvoor in jouw plaats treedt (dat heet subrogatie).
Delay schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:21:
[...]
In het antwoord van Zr40 zag ik de term "juridisch eigenaar". Ik had net gelezen dat een aandeel eigenlijk een vordering op een "collectief beleggingsvehikel" is. (De wet lijkt dit ICBE te noemen.)
Dus wat ik wil beargumenteren is dat financiële producten of instrumenten geen eigendomsrechten zijn maar vorderingen.
Volgens mij haal je nu dingen door elkaar. Een ICBE is een specifieke vorm van beleggingsfonds. Een aandeel in een normaal bedrijf is geen ICBE.
Ik begrijp ook niet waar je met deze discussie naar toe wilt, het gaat ondertussen niet meer over de brokered CD. Wat is je vraag nu precies?