Waterput opnieuw aansluiten maar onder de grond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodywood
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-12-2023
Mijn vraag:
Ik heb een waterput met hydrofoorpomp direct bij de put en die pomp wil ik verplaatsen. Hoe dit het beste te doen?

Huidige situatie:
Momenteel staat de hydrofoorpomp direct bij de put (put buis 63mm). Pomp staat gewoon bovengronds en er gaat een flexibele aanzuigslang vanuit de pomp de put in (+/- 7 meter).

Gewenste situatie:
Door wat verbouwingen dien ik de pomp nu +/- 4 meter van de put af te plaatsen waarbij de aanzuigleiding onder de grond dient te komen. De ingang put komt namelijk onder nieuwe bestrating te liggen. Alleen in uiterste nood zou ik er weer bij kunnen komen (onder bestrating) dus het dient wel overdacht te gebeuren (indien überhaupt mogelijk).
...

De put is 63mm en de vraag is hoe kan ik nu het beste weer richting de pomp gaan onder de grond?
Mijn gedachte is om de put 40 cm diep uit te graven en daar af te zagen en opnieuw te verbinden richting nieuwe locatie pomp (+/- 4 meter verder).
-Welke materialen en waarom? (Flexibele aanzuigslang er uit en 40mm pvc er in als aanzuiging?)
-Hoe te bevestigen? (Lijmverbindingen, speciale lijm?)
-Waar rekening mee te houden? (tips, verstoringen?)
..
In het najaar sluit ik de pomp af tegen de vorst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-m8tQLdQ8bduuGHU9nOulPitaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ao3x8m6KtdNhaDfqnCQ9ozBA.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:13
Normaal afvoerbuis pvc is niet geschikt voor druk. Lijmen ondergronds wordt afgeraden ivm uitzetten en grond die verzakt.

Ik zou zeggen een langere slang van hetzelfde soort in een mantelbuis (bv 110mm pvc). Dan moet er wel iets over de opening van de putbuis ter bescherming.

Waterleidingen moeten overigens minimaal 60cm diep tegen vorst.
De regel is 80cm als er met voertuigen over de bestrating (oprit) gereden wordt ivm druk op de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:29
Ik had vroeger ook een hydrofoor, met verbouwing nieuwe waterput gestoken met een pomp in de put. Wat een verademing. Nooit meer opgieten, expansievat bijblazen of vervangen, geen lawaai, geen zorgen over bevriezen pomp in het koude washok; en de pomp wordt altijd netjes koel gehouden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodywood
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-12-2023
naftebakje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:08:
Ik had vroeger ook een hydrofoor, met verbouwing nieuwe waterput gestoken met een pomp in de put. Wat een verademing. Nooit meer opgieten, expansievat bijblazen of vervangen, geen lawaai, geen zorgen over bevriezen pomp in het koude washok; en de pomp wordt altijd netjes koel gehouden.
Ja die snap ik maar is niet mogelijk in mijn situatie, dus ik zoek een oplossing voor mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Is het een optie om een put in het straatwerk te plaatsen?
Dan zou je deze namelijk over de huidige 'put' heen kunnen zetten en met een 110/125mm PVC opzij naar de nieuwe pomp locatie. Voor de aanzuiging kun je dan gewoon de slang gebruiken die je door de 110/125 legt en dan de 'put' in.

Met een vastzittende voetklep (en dat gebeurt wel eens) wil je niet het hele straatwerk open moeten maken.

Misschien is het wel goedkoper om een nieuwe put te laten slaan/spuiten/boren, prijzen daarvan zijn meestal niet schrikbarend hoog.

www.elecdev.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:42
Af te raden.

1) Je wil de aanzuigslang er ook uit kunnen halen voor onderhoud. Ik heb al wel eens de terugslagklep aan het einde moeten vervangen en de slang zelf die slecht was geworden door ouderdom. Ik denk dat je het lastig gaat krijgen om die aanzuigslang door 2x90 graden bocht te krijgen.

2) Ook is een centrifugaalpomp veel gevoeliger voor weerstand aan de zuigkant dan aan de perskant. Daarom is de zuigslang ook zoveel dikker (normaalgesproken) dan de perskant. Je wil de zuigslang dus zo kort mogelijk houden met zo min mogelijk bochten e.d. Goede reden voor een pompput dit; de pomp een meter lager en dichter bij het waterpeil scheelt veel in efficiëntie.
Pagina: 1