Laptop start alleen op met netstroom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfreak20
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-05 13:17
Hallo, ik heb een tweedehands Asus Vivobook R702U aangekocht en deze werkte prima.
De batterij ging mooi 3 uur mee tot ik besloot om de koelpasta te vervangen.
Na het vervangen van de koelpasta wilt de laptop gewoon niet meer opstarten met de accu.

Hij gaat enkel aan als ik kabel erin doe.
Hij geeft wel 100% aan, dus volledig opgeladen en dat was die ook.

Ik weet zeker dat de batterij niet kapot is aangezien die voor het vervangen van de koelpasta het perfect deed.

Het is niet de eerste keer dat ik koelpasta vervang, ik heb wel degelijk alles correct gedemonteerd en terug gemonteerd.
Kan iemand helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik weet uit ervaring dat Acers niet werken op batterij als er een schroefje loszit. Dat is een doelbewuste beveiliging. Misschien heeft Asus ook zoiets. Zitten al je schroefjes goed vast en zit er niets scheef?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:19
En als je de kabel eruit trekt terwijl de laptop aan staat, valt de laptop dan uit?

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfreak20
Centauriprime schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:34:
En als je de kabel eruit trekt terwijl de laptop aan staat, valt de laptop dan uit?
Ja hij valt direct uit.
Ik heb net een batterij report gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7smrzPn38CJ7zQAN5QsOc5QGaQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUHYxkxzKSeukL5ZTWJCT3mz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8HaaaPWRlmJ_WngyzpHY4WJpFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGDBv8IDsK2R1DjJqaudopol.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfreak20
KabouterSuper schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:30:
Ik weet uit ervaring dat Acers niet werken op batterij als er een schroefje loszit. Dat is een doelbewuste beveiliging. Misschien heeft Asus ook zoiets. Zitten al je schroefjes goed vast en zit er niets scheef?
Alles zit echt goed vast, ik heb alle schroefjes en draadjes goed gemonteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Ding is ook al 35% van zijn laadvermogen kwijt. Heel eerlijk klinkt dat ook als een dode cel in het pakket.

Haal de accu eens los en houdt zonder voeding adapter erin de aan/uitknop 30sec vast. Doe de accu er weer in en kijk of hij wil starten op accu. Dit wil bij sommige laptops nog wel eens werken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfreak20
nelizmastr schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:27:
Ding is ook al 35% van zijn laadvermogen kwijt. Heel eerlijk klinkt dat ook als een dode cel in het pakket.

Haal de accu eens los en houdt zonder voeding adapter erin de aan/uitknop 30sec vast. Doe de accu er weer in en kijk of hij wil starten op accu. Dit wil bij sommige laptops nog wel eens werken.
Heeft helaas niet geholpen.
Het gekke is dat als ik de batterij eruit haal, dan staat er nog steeds dat de batterij 100% is en in apparaatbeheer staat er gewoon dat er een batterij aanwezig is. Dat kan toch niet als ik de batterij in mijn hand heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Carfreak20 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:35:
[...]

Heeft helaas niet geholpen.
Het gekke is dat als ik de batterij eruit haal, dan staat er nog steeds dat de batterij 100% is en in apparaatbeheer staat er gewoon dat er een batterij aanwezig is. Dat kan toch niet als ik de batterij in mijn hand heb?
Nee, dan is er iets goed kapot en wordt je batterij dus eigenlijk helemaal niet gedetecteerd.

Doe eens een schone herstart (dus niet afsluiten en weer aanzetten maar opnieuw opstarten kiezen), verandert er dan iets? Missende hardware zou dan moeten worden opgepikt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:29
Carfreak20 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:35:
Ik heb dus ongeveer hetzelfde gehad met een Asus L410MA laptop van een kennis waarbij ook opeens de batterij niet meer functioneerde (na lichte val?) en de laptop alleen nog op de adapter werkte.
Led indicator bleef daarbij ook alleen oranje knipperen.
Na verwijderen van de interne batterij bleef het systeem dus ook nog steeds een aanwezige (volle) batterij aangeven.
Ik dacht dus ook eerst aan een defect op het moederbord maar heb toch maar een beetje op de gok een vervangende batterij besteld.
Met de nieuwe batterij werkte alles gelukkig weer normaal.
Waarschijnlijk heeft de laptop een deel van de logica die normaal in de batterij zit on board op het moederbord?

Later bleek na meten en uit elkaar halen van de oude batterij dat deze ook echt defect was en in volledige kortsluiting stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfreak20
Ik kan niet echt veel doen, ik denk gewoon een nieuwe batterij bestellen en proberen, hopelijk doet die het dan terug. Als er toch nog andere oplossingen zijn hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Ik weet natuurlijk niet of het in jouw geval ook de oplossing is, maar ik had dus ook geen andere optie.
Alleen is het mij nog steeds een raadsel hoe de batterij zomaar opeens defect heeft kunnen raken, er was namelijk niets zichtbaar beschadigd of kortgesloten namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfreak20
The_Doman schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:16:
Ik weet natuurlijk niet of het in jouw geval ook de oplossing is, maar ik had dus ook geen andere optie.
Alleen is het mij nog steeds een raadsel hoe de batterij zomaar opeens defect heeft kunnen raken, er was namelijk niets zichtbaar beschadigd of kortgesloten namelijk.
Ja, dat is dus waarom ik het zonde vind om nu geld uit te geven voor een nieuwe batterij en ze zijn ook niet echt goedkoop.
Terwijl hij het gewoon perfect deed voor het openen van de laptop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfreak20
Nog een update: ik heb net de laptop nog eens opgestart en heel vreemd, maar de tijd staat nog steeds op 21u sinds gisteren. En de tijd synchroniseert niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Dat kan wel kloppen.
Als de laptop geen aparte CMOS batterij heeft gaan de instellingen verloren als de stroom eraf is geweest zonder werkende/aangesloten accu.
Waarschijnlijk start de laptop bij aansluiten van de adapter dan ook vanzelf op?
Zo was het in mijn geval dus ook.

Als de tijd niet klopt pakt Windows de tijd van de laatste sessie.
Dat het synchroniseren soms (tijdelijk) niet werkt komt ook wel vaker voor.
Met de datum zelf goed zetten of wat rommelen met de tijdzone/synchronisatie instellingen werkt het meestal wel weer.
Pagina: 1