Hoe belangrijk is R-waarde bij tegels?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:39

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Wij hebben tegels nodig voor in de bijkeuken.
Het liefst haal ik ze bij Hornbach omdat ik dan kan terugbrengen wat ik overheb (of juist kan bijhalen)
Maar ik zie dat bijna alle tegels daar (in de maat 60x60) een R-waarde van 9 hebben.
Dat is voor droge ruimtes.

Maar in een bijkeuken (en ook in een gewone keuken) wordt wel eens water gemorst.
Toch worden die R9 tegels als keukentegels verkocht.
Terwijl officieel R9 = Droge ruimtes
R10 = Keukens, vers winkels .

Til ik te zwaar aan die R-waardes?
Kan ik gewoon voor de bijkeuken R9 kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 07:38

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ja, ik denk dat je te zwaar tilt aan de R-waardes. Als je bijkeuken niet vochtig wordt of er regelmatig water op de vloer ligt (zoals bij een badkamer) is een waarde van R9 dikke prima

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Bedoelen ze met de categorie R10 niet professionele keukens, gezien het genoemd wordt tezamen met "vers winkels"?

In een horeca keuken gooien ze regelmatig een emmer sop door het gangpad om er met een schrobber en waterstofzuiger overheen te gaan, dat is een iets andere waterbelasting dan een dweil in de keuken thuis.

[ Voor 5% gewijzigd door frennek op 04-10-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:00
Heb je gezocht waar die R waarde op slaat? Dat is niet alsof je tegels kapot gaan of niet waterdicht zijn.

Bij waterbelasting zoals een badkamer of zwembad is de lijm en voegsel vooral van belang. De R waarde van de tegels bepaalt of je op je bek gaat of niet als de tegels nat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:39

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:05:
Heb je gezocht waar die R waarde op slaat? Dat is niet alsof je tegels kapot gaan of niet waterdicht zijn.

Bij waterbelasting zoals een badkamer of zwembad is de lijm en voegsel vooral van belang. De R waarde van de tegels bepaalt of je op je bek gaat of niet als de tegels nat worden.
Ja, ik weet dat de R staat voor het Duitse Rutsch.