Laptop met/zonder iGPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsband747
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-09 18:35
Ik heb momenteel twee Thinkpad laptops genoteerd waarbij ik heel erg twijfel welke geschikt is voor mijn studie. Het betreft de P16v Gen 1 en de P16s Gen 2. De eerst genoemde heeft een RTX A1000 GPU met 32 GB aan geheugen en een R7 7840HS processor. Bij de P16s ontbreekt de dGPU, en beschikt enkel over een 780M iGPU. De specs zijn verder hetzelfde op het scherm na, deze schijnt veel beter te zijn dan de 45% NTSC van de P16v. Ik heb veel positieve benchmarks gezien over deze integrated GPU, toch vraag ik mij af of deze overweg kan met Revit en Civil3D. Zijn er mensen die wellicht ervaring hebben met deze programma's en iGPU's? Is dat werkbaar tot middelgrote Revit bestanden? Ik neem aan dat wij op het HBO geen enorme bestanden gaan gebruiken.

De P16s heeft een prijskaartje van 1400 euro, de P16v is 1650 euro.

Hier zijn de specs:
P16s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWeC2UA1QDMvvfSxK_mnqcRxmRE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mq6BvDGi6oRSp4EYxByLXKs0.png?f=fotoalbum_large

P16v
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DO1LYvvIO4pvA6cIYSLY5hdNW1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/twNRMrgxvgH93Y0T9pBp8bJc.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:13

Thomg

Aww yiss

Voor zover ik kan zien gebruiken geen van beiden programma de GPU.
Logischerwijs zou dan de eerste laptop mijn voorkeur hebben, met wel als kanttekening dat je de RAM niet kan upgraden.

Je kan nog wat extra besparen door zelf een OS te regelen.

Hands on advies zegt anders.

[ Voor 8% gewijzigd door Thomg op 04-10-2023 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Revit en Civil3D gebruiken beiden de GPU, ik zou een laptop met dGPU nemen dan weet je zeker dat alles soepel loopt.

Ik heb 1 dag een 780M geprobeerd met Revit maar met een dGPU(ik testte met een RTX 4070) loopt het allemaal toch een stuk soepeler.

En welke opleiding ga je doen, bij Bouwkunde willen ze ook nog wel eens leuke plaatjes hebben en die maak je tegenwoordig snel met Enscape3D en dan wil je wel een dGPU hebben
Als je civiele techniek gaat doen zullen er flink grote terreinkaartje en 3D gebouwdata ingeladen worden en dan denk ik dat een dGPU ook fijn is om alles soepel weer te geven, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Zelf zou ik kiezen voor een 13700H(X) met een 4060 GPU, maar ik zie dat die AMD CPU ook erg snel is in single core, en dat is wat Revit echt nodig heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 04-10-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsband747
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-09 18:35
Beide bedankt voor jullie snelle antwoord. Als ik jou ervaring lees met de 780M neig ik toch te gaan voor de P16v, dan maar een iets minder scherm. Mijn keuze voor Ryzen komt door de betere batterijduur en temperatuurontwikkeling. Dat schijnt bij de 12e en 13e generatie Intel een dingetje te zijn. M'n studie is trouwens civiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:57
Ik weet niet of gewicht belangrijk is, maar de P16v is een stuk zwaarder dan de P16s.