Welk WiFi systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-12-2023
Beste Tweakers,

Al een tijdje zoek ik een mogelijkheid om WiFi internet achter in de tuin+schuur te krijgen, maar is tot op heden nog niet helemaal goed gelukt helaas. In huis heb ik geen problemen en overal WiFi.
Ik heb internet van Odido (Glasvezel 100 Mbit/s), mijn modem is een Zyxel (daarvan heb ik de WiFi uitgeschakeld) en doorgelust via een Ethernetkabel naar een Asus RT-AC66U, die staat ongeveer in het midden van de begane grond en zend een 2,4 en 5GHz signaal uit. Achter in de tuin (+/- 12,5m vanaf de achtergevel) en daarachter de schuur heb ik geen internet of heel slecht. Ik snap dat bedraad internet de beste oplossing is, alleen zie ik het nu niet zitten om de tuin open te gaan graven op dit moment, maar dat wil ik in de toekomst wel gaan. Wat ik heb geprobeerd is om via het elektranet door te linken middels een TP-link AV1300 setje. Ik heb uiteindelijk internet in de schuur gekregen, maar heeft nooit echt gewerkt en volgens mij werkt het setje nu helemaal niet meer. Nu wil ik een 'mesh' setje aanschaffen en ben me daar een beetje in aan het verdiepen en zou daar graag advies in willen krijgen aangezien er wel erg veel keuze is en ook veel verschil in prijs. Qua apparaten heb ik alleen een PC die compatibel is met WiFi 6 en alle andere apparaten waarschijnlijk niet. Dus om nou een TP-Link XE75 aan te schaffen lijkt me niet nodig... maar wat dan wel? Hieronder de situatie, huis +/- 85m2 met 2 bouwlagen, tuin ongeveer 12,5m diep en dan nog een schuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQjrV2-2gw1rO5Zw6XTKYxs-Cn0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uON89UGMPMKO7p3jQGft6D2F.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door remon_v op 04-10-2023 17:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 16:01
Een 'mesh' setje gaat niet helpen. Op een plek waar je al slecht ontvangst hebt, zal je draadloos alleen het slechte signaal (lage snelheid) verder verspreiden. Een access point kan alleen verspreiden wat het ontvangt minus overhead.

Weet niet of je een goede geaarde groepenkast hebt anders zou je nog kunnen kijken naar Powerline op basis van Gh.n, dit is een sterk verbeterde versie van de HomePlug AV2 die je TP-Link AV1300 heeft. Bijv. de Devolo Magic 2 gebruikt deze technologie. (1 node in de meterkast, 1 node in de schuur)

Als er een mogelijkheid is om een Access Point buiten je woning te plaatsen dan zal die de 12,5 meter ook wel kunnen overbruggen. Aangezien het een open ruimte is.

Last en misschien wel least is er een mogelijkheid om een de Wifi signaal te beamen via een P2P verbinding. Maar je hebt hier wel een directe "line of sight" nodig dus dan zal je die 2 bomen in je tuin moeten omkappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
Bedankt voor je reactie!

Ik had gehoopt dat een ‘mesh’ setje misschien een beter signaal uitzendt dan mijn Asus router, die wordt dan vervangen.

Ik heb van TP-link de ‘deco x50 outdoor’ gezien, misschien die achter in de tuin?

Zo’n Devolo Magic 2 lijkt me wel wat, dat zou ik kunnen proberen.

Zal ook eens kijken naar P2P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 19:20

jurroen

Security en privacy geek

Om met de deur in huis te vallen: gewoon kabels trekken (en eventueel ingraven). Dat is de enige manier om zekerheid en stabiliteit te krijgen.

Je kunt zeker wel wat anders proberen, maar daar ga je geld.tegenaan gooien - wat je beter kunt besteden aan het eventueel inhuren van een mannetje.

Wat food for thought voor de inhoudelijke punten:

De TP-Link AV1300 die je nu hebt is al volgens de AV2 standaard. Dus de kans dat Devolo daarin een verschil kan maken is nihil. Zit het op dezelfde groep en fase? En heb je het rechtstreeks in een stopcontact? Als je het via een stekkerdoos hebt gelust zou ik die er tussenuit halen en het zo direct mogelijk doen. Gewoon met je TP-Link plugs.

Mesh zou je kunnen proberen. Wellicht met drie stuks - eentje voor in huis, eentje die je aan de achterkant van t huis buiten hangt en eentje in/tegem de schuur. Of je begint met twee - maar plaats het dan wel zo strategisch mogelijk en probeer wat uit, alvorens je het in de muur jast.

P2P zou ik zelf niet doen. Dat is duurder en heeft een line of sight nodig zoals al aangegeven. En twee bomen omkappen omdat je nog even niet aan het graven wilt...?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

remon_v schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:16:
Bedankt voor je reactie!

Ik had gehoopt dat een ‘mesh’ setje misschien een beter signaal uitzendt dan mijn Asus router, die wordt dan vervangen.

Ik heb van TP-link de ‘deco x50 outdoor’ gezien, misschien die achter in de tuin?

Zo’n Devolo Magic 2 lijkt me wel wat, dat zou ik kunnen proberen.

Zal ook eens kijken naar P2P.
Allemaal dingen die hoofdoorzaak niet aanpakken.

Reden dat je geen signaal die kant op krijgt is bovenal je buitenmuur. Hang een AP aan je buitenmuur van je woning (met netwerkkabel naar binnen, maar dus nog niet door je hele tuin en kans is groot dat je overal in tuin en schuur prima dekking hebt. Nog niet genoeg? Dan kun je hetzelfde aan schuurzijde doen, dus P2P, maar dat gaat alleen nodig zijn als je uitermate goed geisoleerde schuur hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 07:50
Een half jaar geleden ditzelfde probleem ook gehad met een tuin van 10 meter.

Oude situatie:
Een Asus RT AX58U router, de "hoofd" router staat op de 1e verdieping aan de voorkant van het huis, een bedraade Ubiquiti UniFi AP AC LR AP aan de achterzijde van het huis voor het raam richting tuin.
Dit zou goed moeten werken en van alles geprobeerd maar werkte voor geen meter.

Een half jaar geleden de Ubiquiti vervangen voor een RT AX58U in mesh.
Achter in de tuin kan ik met zo'n 30MB (240 Mbit) downloaden :) .

Paar weken geleden zijn er zonnepanelen op de veranda/schuur achter in de tuin gelegd met een Enphase Envoy-S in de schuur en deze heeft ook prima verbinding via Wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Delph1900 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 20:16:
Een half jaar geleden ditzelfde probleem ook gehad met een tuin van 10 meter.

Oude situatie:
Een Asus RT AX58U router, de "hoofd" router staat op de 1e verdieping aan de voorkant van het huis, een bedraade Ubiquiti UniFi AP AC LR AP aan de achterzijde van het huis voor het raam richting tuin.
Dit zou goed moeten werken en van alles geprobeerd maar werkte voor geen meter.

Een half jaar geleden de Ubiquiti vervangen voor een RT AX58U in mesh.
Achter in de tuin kan ik met zo'n 30MB (240 Mbit) downloaden :) .

Paar weken geleden zijn er zonnepanelen op de veranda/schuur achter in de tuin gelegd met een Enphase Envoy-S in de schuur en deze heeft ook prima verbinding via Wifi.
Let op dat hoe signaal door glas heen gaat sterk afhangt van waar je raam van gemaakt is. Wat je hier beschrijft werkt prima met ouderwets ongecoate ruiten, maar bij HR++ (norm sinds ~2005) gaat er geen EM-golf doorheen en werkt het niet.

Grote kans trouwens dat de UniFi niet goed werkte door plaatsing: het straalt uit weg van muur of plafond waar het op gemonteerd is. Als je het op de vensterbank legt, gaat overgroot deel van het signaal en ontvangstgevoeligheid richting plafond...

Heb exact hetzelfde gehad - wilde in de buurttuin (~50m voor deur) WiFi, UAP AC Pro op vensterbank haalde niets uit, maar zelfde UAP AC Pro op muur tegenover raam deed wonderen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 07:50
dion_b schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 20:27:
[...]

Let op dat hoe signaal door glas heen gaat sterk afhangt van waar je raam van gemaakt is. Wat je hier beschrijft werkt prima met ouderwets ongecoate ruiten, maar bij HR++ (norm sinds ~2005) gaat er geen EM-golf doorheen en werkt het niet.
Is inderdaad geen HR++ glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remon_v
jurroen schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:04:
De TP-Link AV1300 die je nu hebt is al volgens de AV2 standaard. Dus de kans dat Devolo daarin een verschil kan maken is nihil. Zit het op dezelfde groep en fase? En heb je het rechtstreeks in een stopcontact? Als je het via een stekkerdoos hebt gelust zou ik die er tussenuit halen en het zo direct mogelijk doen. Gewoon met je TP-Link plugs.
Nee niet op dezelde groep, we; rechtstreeks in het stopcontact. Wat ik nog kan proberen om hem dicht bij de groepenkast in te pluggen.
dion_b schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:32:
[...]

Reden dat je geen signaal die kant op krijgt is bovenal je buitenmuur. Hang een AP aan je buitenmuur van je woning (met netwerkkabel naar binnen, maar dus nog niet door je hele tuin en kans is groot dat je overal in tuin en schuur prima dekking hebt. Nog niet genoeg? Dan kun je hetzelfde aan schuurzijde doen, dus P2P, maar dat gaat alleen nodig zijn als je uitermate goed geisoleerde schuur hebt.
Deze oplossing lijkt me het beste om te proberen
dion_b schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 20:27:
[...]

Mijn huis heeft overal HR++ glas (sinds een jaar of 3)... het kan zijn dat ik dit probleem sindsdien heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:37
remon_v schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:00:
[...]

Nee niet op dezelde groep, we; rechtstreeks in het stopcontact. Wat ik nog kan proberen om hem dicht bij de groepenkast in te pluggen.

[...]

Deze oplossing lijkt me het beste om te proberen

[...]

Mijn huis heeft overal HR++ glas (sinds een jaar of 3)... het kan zijn dat ik dit probleem sindsdien heb
Ik heb in de meterkast een stopcontact laten aanleggen van de schuur groep. Daar powerline adapter op, en de 2e op het eerste stopcontact in de schuur. Wifi is nu prima te doen, kan gewoon video streamen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
bleekie schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:07:
[...]

Ik heb in de meterkast een stopcontact laten aanleggen van de schuur groep. Daar powerline adapter op, en de 2e op het eerste stopcontact in de schuur. Wifi is nu prima te doen, kan gewoon video streamen e.d.
Toevallig komt er over een paar weken iemand voor een nieuwe groepenkast, das wel een idee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:37
HR++ en een buitenmuur kan gewoon flink dempen.
Het beste is bekabeld een AP naar buiten.

Powerline is een beetje een gok, het kan een ideale manier zijn om ethernet naar buiten te krijgen maar tegelijk is powerline een beetje hit-and-miss.

Wat je kunt proberen is:
Een ap bekabeld in je woonkamer krijgen, vlakbij de gevel. Dan had je aan de buitenkant van de gevel een outdoor AP op die draadloos het signaal van binnen oppakt en opnieuw gaat uitsturen.
Dus bijvoorbeeld je idee van de x50-outdoor aan de gevel, constraint daarbij is wel dat je een 2e x50 binnen gaat gebruiken want een x50 kan niet een non-deco netwerk repeaten.

Edit:
Heb het even getest.
Mijn AP staat in de meterkast die een meter of 3,5 van de gevel staat van de oprit. Zit ik binnen dan heb -50dbm met 866mbps link speed.

Ga ik buiten staan met de deur gesloten dan heb ik -85 dbm met 130mbit. Druk ik mn antenne richting mn meterkast dan heb ik - 77dbm met 351mbit.

Ik denk dat ik een prima signaal door die muur zou krijgen als er tegen die muur een outdoor AP hang en mijn AP niet op zon slechte locatie zou staan als de meterkast....
En ik heb dan een huis met triple glas en 2022 isolatie :)

Afbeeldingslocatie: https://eyenetworks.no/wp-content/uploads/what-is-a-good-wifi-signal.png

[ Voor 33% gewijzigd door laurens0619 op 09-10-2023 09:57 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1