Omvormer zonnepanelen tijdelijk verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-07 07:35
Beste Tweakers,

Wij hebben aan de muur op onze zolder een omvormer voor de zonnepanelen hangen, echter willen we de muur laten stuccen. Hoe kan ik het beste, en veiligste de omvormer demonteren zodat de stucadoor hierbij kan?

Als ik het goed begrijp werkt het geheel niet wanneer er geen stroom is aangesloten, dus dan zou ik de stoppen die aan de omvormer zijn verbonden uit kunnen zetten, en daarna veilig werken?

Als iemand dit stap voor stap kan uitleggen zou het helemaal fijn zijn.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-07 23:47
Vaak heeft een omvormer op zolder een werkschakelaar. Ook is er op de omvormer zelf een schakelaar aanwezig.

Dus meterkast>werkschakelaar>schakelaar omvormer. En dan kun je veilig werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
Wij hebben geen werkschakelaar, maar een mini stoppenkastje met 2 stoppen op zolder. Is het een verkeerde aanname dat stoppen of een werkschakelaar hetzelfde effect hebben als je ze uit zet?

Schakelaar op de omvormer heb ik nog niet gezien, maar wellicht moet ik beter kijken.

Edit

Het is tijd voor een bril...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGjgO5KQoid3qV3p96h6X0NKqaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfL17r541GjUZeGmDWXnCzA8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Heaget op 04-10-2023 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:40

timovd

Voorsprong door techniek

Je DC-kabels achter de koelribben lijkt mij niet zo fijn. Het wordt daar warm en kans op scheuren in de kabels.
Ik zie een geel/groene kabel aan de koelribben. Ik neem aan dat deze zijn voor het vereffenen van de panelen/bevestigingsmateriaal. Als je straks de omvormer loskoppelt, hoe zijn de panelen dan aan de aarde gekoppeld?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
Het is op deze manier door de zonnepanelen jongens opgehangen, dus ik heb verder geen idee waarom het zo zit.. Zelfde voor de aarde kabel.. Waarom zou er nog een aarde aan de zonnepanelen moeten zitten als deze verder niet aangesloten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:07
stop in de meterkast extra kastje op zolder uit, dc schakelaar onderop omvormer omzetten. wartel lostrekken, stekkers met rode en zwarte kabels labelen welke waar horen en daarna voorzichtig loshalen. geel groene parkertje losdraaien. eventuele borging omvormer op frame lsohalen en omvormer eraf tillen.

[ Voor 5% gewijzigd door No Hands op 04-10-2023 15:27 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-07 23:20

silverball

De wagen voor moderne mensen

Heaget schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:05:
Waarom zou er nog een aarde aan de zonnepanelen moeten zitten als deze verder niet aangesloten zijn?
Opbouw van statische elektriciteit, is tegenwoordig verplicht om te doen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
silverball schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:28:
[...]

Oke dat klinkt logisch, maar waar verbind ik die mee als de omvormer weg is? Waar zou ik een goed punt kunnen vinden om mee te aarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Heaget Je hebt een kleine groepenkast op zolder, geef je aan. Zit daar ook een aardrail o.i.d. in?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
silverball schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:28:
[...]

Ja maar ze gaan stukadoren, niet op het dak aan het werk. Als dat kabeltje gewoon weer teruggezet wordt als de omvormer hangt is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-07 16:38
Wellicht ter overvloede met het huidige weer in NL, maar een omvormer vind het over het algemeen niet zo fijn om afgeschakeld te worden onder hoge belasting, dus dat uitzetten kan je het beste bij bewolkt weer (of gewoon s avonds) doen. Bij mijn omvormer word er specifiek gewaarschuwd voor vlambogen bij afschakelen onder volle belasting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

No Hands schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:19:
[...]

Ja maar ze gaan stukadoren, niet op het dak aan het werk. Als dat kabeltje gewoon weer teruggezet wordt als de omvormer hangt is er niets aan de hand.
Wel een mooi moment om het nu goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
timovd schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:40:
@Heaget Je hebt een kleine groepenkast op zolder, geef je aan. Zit daar ook een aardrail o.i.d. in?
Ja die zit erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
dunedanh schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:29:
Wellicht ter overvloede met het huidige weer in NL, maar een omvormer vind het over het algemeen niet zo fijn om afgeschakeld te worden onder hoge belasting, dus dat uitzetten kan je het beste bij bewolkt weer (of gewoon s avonds) doen. Bij mijn omvormer word er specifiek gewaarschuwd voor vlambogen bij afschakelen onder volle belasting...
Goed om te weten ja, ik wilde hem inderdaad afkoppelen nadat hij uit zichzelf uit was gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-07 12:39
timovd schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:02:
Je DC-kabels achter de koelribben lijkt mij niet zo fijn. Het wordt daar warm en kans op scheuren in de kabels.
Ik zie een geel/groene kabel aan de koelribben. Ik neem aan dat deze zijn voor het vereffenen van de panelen/bevestigingsmateriaal. Als je straks de omvormer loskoppelt, hoe zijn de panelen dan aan de aarde gekoppeld?
Wat mij betreft off topic, maar mij hebben ze geleerd de panelen/constructie niet te aarden... Indien blikseminslag komt je bliksem naar binnen...

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
^ ze hebben je blaasjes wijsgemaakt. Je moet de metalen draagstructuur aarden, vaak willen de zonnepanelen ook geaard zijn (spanningserosie voorkomen).
En nee, aarding zal geen extra risico geven bij bliksem; die vonk komt van honderden meters ver, die zal geen omwegen maken omdat er een geelgroen draadje ligt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
naftebakje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:36:
^ ze hebben je blaasjes wijsgemaakt. Je moet de metalen draagstructuur aarden, vaak willen de zonnepanelen ook geaard zijn (spanningserosie voorkomen).
En nee, aarding zal geen extra risico geven bij bliksem; die vonk komt van honderden meters ver, die zal geen omwegen maken omdat er een geelgroen draadje ligt.
vereffenen heet het toch eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
No Hands schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:47:
[...]vereffenen heet het toch eigenlijk?
Klopt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heaget
Beetje laat maar ik was tussentijds op vakantie. Ik heb er toch voor gekozen om het door een elektricien uit te laten voeren, voornamelijk vanwege de tijd.
Pagina: 1