Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvr
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23-12-2023
Wij hebben net een verbouwing achter de rug en zijn op zoek naar de ideale netwerksetup.
Momenteel zijn we aangesloten op glasvezel die dan geconnecteerd is met een bbox3 (proximus via mobile vikings).
Ons huis bestaat uit 3 verdiepingen en de technische zone is in het midden op de eerste verdieping. Helaas hebben we boven niet overal wifi.
Op de gelijkvloers is er een kantoor voorzien voor +- 2 mensen en een airbnb.
Ook zijn er overal Yeelight GU10 voorzien +- 52 lampen en hebben we een 'slimme' oven, vaatwasser, koelkast, wasmachine,...

Momenteel kan het netwerk al deze apparaten niet meer aan en dachten we de bbox3 te vervangen door een nieuwe router en op elk verdiep nog een toestel zodat we een wifi 6 mesh netwerk creëren.

Belangrijk hierbij is dat de Yeelight en andere smarthometoestellen enken 2.4ghz ondersteunen.

Heeft iemand tips of zijn er nog zaken die ik vergeten ben?
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
dmvr schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:14:
Wij hebben net een verbouwing achter de rug en zijn op zoek naar de ideale netwerksetup.
Proficiat, alvast de juiste plaats gevonden om je vraag te stellen.
Momenteel zijn we aangesloten op glasvezel die dan geconnecteerd is met een bbox3 (proximus via mobile vikings).
Ons huis bestaat uit 3 verdiepingen en de technische zone is in het midden op de eerste verdieping. Helaas hebben we boven niet overal wifi.
Op de gelijkvloers is er een kantoor voorzien voor +- 2 mensen en een airbnb.
Ook zijn er overal Yeelight GU10 voorzien +- 52 lampen en hebben we een 'slimme' oven, vaatwasser, koelkast, wasmachine,...

Momenteel kan het netwerk al deze apparaten niet meer aan en dachten we de bbox3 te vervangen door een nieuwe router en op elk verdiep nog een toestel zodat we een wifi 6 mesh netwerk creëren.

Belangrijk hierbij is dat de Yeelight en andere smarthometoestellen enken 2.4ghz ondersteunen.

Heeft iemand tips of zijn er nog zaken die ik vergeten ben?
Mvg
Belangrijk om te weten:
Heb je op iedere verdieping een UTP verbinding? Zo ja, dan zou ik niet met mesh werken maar met een router + 1 access point per verdiep. De gebruikers in je B&B zullen echt niet veel toestellen mee brengen maar je verlichting is inderdaad wel een “heavy user”.

Heb je affiniteit met netwerken? Heb je de basistheorie begrepen? Of zoek je zonder te verdiepen vooral een simpele oplossing?
Zonder zulke achtergrondinformatie is het moeilijk om jouw ideale oplossing voor te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvr
Beste Mini-me,
Alvast bedankt voor uw snelle reactie.
Ik heb op elke verdieping 1 a 2 UTP voorzien. Dus het zou inderdaad mogelijk zijn om met accespoints te werken. In het verleden heb ik wel veel problemen gehad met overlap tussen twee accespoints en toestellen die niet meteen switchen tussen de accespoints.
Qua kennis denk ik meer dan de gemiddelde mens, maar minder dan de gemiddelde gebruiker op dit forum.
Focus is wel dat het 'werkt' ipv toeters en bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-06 23:37
Ik heb thuis de Deco X50. Top ding, 1x installeren en ze werken. Ook hebben de units 2 internetpoorten zodat je UTP aansluiting niet vervalt. Je kan makkelijk een IOT netwerk maken voor je lampen. Ook makkelijk te installeren voor mensen zonder netwerk kennis. En dus weinig toeters en bellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Wessel0101 op 04-10-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben een beetje bevooroordeeld, maar gezien het kantoor en de b&b die je vast losstaand als netwerk wil hebben zou ik semipro gaan met een Ubiquiti Dream Machine (SE) en dan op elke verdieping een unifi wifi 6 AP. Kun je alles netjes inregelen, netwerken scheiden, monitoren etc.

Ook kun je dan honderden devices aan, met vrijwel alle meshoplossingen ga je daarmee alsnog de mist in.

[ Voor 15% gewijzigd door pagani op 04-10-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-06 23:37
pagani schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:14:
Ik ben een beetje bevooroordeeld, maar gezien het kantoor en de b&b die je vast losstaand als netwerk wil hebben zou ik semipro gaan met een Ubiquiti Dream Machine (SE) en dan op elke verdieping een unifi wifi 6 AP. Kun je alles netjes inregelen, netwerken scheiden, monitoren etc.

Ook kun je dan honderden devices aan, met vrijwel alle meshoplossingen ga je daarmee alsnog de mist in.
Dat is 500 Euro voor alleen al de switch... Denk niet dat dit een goed advies is voor een thuissituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lodu
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:12
500 euro (exclusief Wifi) lijkt me inderdaad iets wat te enthousiast.

Unifi heeft ook goedkopere: Dream Machine en Dream Router. Maar die laatste kan 1Gbps niet aan afaik (heeft 2 cores).

Voor de rest is Unifi leuk voor pro-sumer, maar of dat nou relevant voor TS is weet ik niet.

Je kan even bij de (relatief nieuwe) BBG voor Wifirouters kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
dmvr schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:05:
Beste Mini-me,
Alvast bedankt voor uw snelle reactie.
Ik heb op elke verdieping 1 a 2 UTP voorzien. Dus het zou inderdaad mogelijk zijn om met accespoints te werken. In het verleden heb ik wel veel problemen gehad met overlap tussen twee accespoints en toestellen die niet meteen switchen tussen de accespoints.
Qua kennis denk ik meer dan de gemiddelde mens, maar minder dan de gemiddelde gebruiker op dit forum.
Focus is wel dat het 'werkt' ipv toeters en bellen.
Met de voorgestelde TP-link Deco X50 maak je eenvoudig een apart guest network (voor je B&B gasten). Roaming tussen de units (access points) zou seamless moeten gaan.
Ik zou zeker niet voor een oplossing gaan waarbij je repeaters van verschillende merken gaat combineren maar bij voorkeur werken met apparaten van één merk.
Wil je meer prosumer apparatuur, dan heeft TP-link de Omada lijn (vergelijkbaar met Ubiquity, maar iets goedkoper en iets beperkter qua mogelijkheden). Daarvoor zou ik je wel aanraden om je eerst goed te verdiepen, om te voorkomen dat je B&B gasten gewoon vol toegang krijgen op je privé of business net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
Hoi,

Als je naar dit soort setup s kijkt zou ik eens op zoek gaan naar iemand die met metingen kan vaststellen hoeveel accespoints nu een 100% dekking gaan geven...

Het merk accespoints is dan nog relatief onbelangrijk.... je wil vooral geen nutteloze kosten maken dus ik zeg.. Heatmap maken / laten maken , dan pas investeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvr
Ik heb eens een heatmap gemaakt met de software van ubiquity, maar met houten tussenvloeren gaf dat geen realistisch beeld. Momenteel twijfel ik tussen de omdat of deco x50. We hebben een budget over voor een goed netwerk, maar willen ook geen geld spenderen aan onnodige functies.
Die yeelights (op wifi) blijven mijn grootste bezorgdheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
Gelukkig hebben zo'n smart lampen geen grote bandbreedte nodig .. dus je wil vooral dat ze niet onnodig gaan roamen of buiten bereik vallen ..

in beide gevallen is een goede spreiding van je zenders dus belangrijk + dat je je beschikbare spectrum optimaal benut .. (niet alle accespoints naar kanaal 1 forceren bijvoorbeeld)

Meer zenders toevoegen geeft vaak een overkill aan straling en helpt helemaal niet ...
Soms is het zelfs nuttiger om bewust maar 20mhz kanalen te gebruiken om overlap te vermijden

(En ik moet het zeggen ... 50+ lampen op wifi....say whut ?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:56
ijske schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:48:
Gelukkig hebben zo'n smart lampen geen grote bandbreedte nodig .. dus je wil vooral dat ze niet onnodig gaan roamen of buiten bereik vallen ..
De router mag wel zorgen dat hierdoor 60+ clients allemaal netjes een ip krijgen etc. Dat vind niet elke router helemaal fijn. Daarnaast uiteraard ook heel erg fijn dat de Yeelight op Wifi 4 2.4ghz. zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-06 17:47
heiyu schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:58:
[...]

De router mag wel zorgen dat hierdoor 60+ clients allemaal netjes een ip krijgen etc. Dat vind niet elke router helemaal fijn. Daarnaast uiteraard ook heel erg fijn dat de Yeelight op Wifi 4 2.4ghz. zitten.
Domotica via wifi vraagt inderdaad behoorlijk wat van AP, router & dhcp server (in veel gevallen één en hetzelfde apparaat). Een apart wifi netwerkje daarvoor kan best praktisch zijn.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:49
Je probleem ligt niet in de bbox3 router, die kan het allemaal prima aan, ook zijn dhcp server is geen enkel probleem die kan gewoon 254 devices van een ipadres voorzien.
En zo'n bagger ding als een Ubiquiti Dream Machine is alleen maar achteruitgang.

Al die wifi lampen zijn natuurlijk een ramp voor je 2.4Ghz wifi band, dat los je met geen enkele router op, hooguit met meer acces points.
De verstuurde data is niet het probleem, maar elke wifi client pakt standaard een deel van de bandbreedte om de verbinding in stand te houden en zo raakt de boel op zonder dat er echte data verstuurt wordt.
Wifi is niet gemaakt noch geschikt voor Domotica, daar moet je bij voorkeur Zigbee voor gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ChaserBoZ_ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:27:
[...]

Domotica via wifi vraagt inderdaad behoorlijk wat van AP, router & dhcp server (in veel gevallen één en hetzelfde apparaat). Een apart wifi netwerkje daarvoor kan best praktisch zijn.
Dat valt heel erg mee.

De apparaten doen overgroot deel van de tijd helemaal niets, alleen als je uitermate beperkte apparatuur hebt met limieten van bijvoorbeeld 32 associations (WiFi) of IP leases (DHCP). Die stammen uit de tijd dat de aanname was dat een verbonden apparaat ook gelijk een grootverbruiker ging zijn.

Zolang je geen kunstmatige beperkingen hebt op die vlakken en je overal fatsoenlijke dekking hebt, ga je totaal geen last hebben van die devices. Omgekeerd: een netwerk die dit niet aankan gaat sowieso geen goede ervaring geven, al zou je nul domotica aansluit.

Ik zou trouwens minder kijken naar een apart WiFi-netwerk en meer naar een aparte VLAN ervoor - wat prima over zelfde WiFi-netwerk met andere SSID kan werken. Nul reden om aparte AP's e.d. aan te leggen.

TS, als ik "AirBnB" zie, denk ik dat je moet kijken naar een manier om verkeer daarvoor af te zonderen van je eigen privenetwerk en vooral je domotica - je wilt niet dat een veiligheidslek in je domotica vreemden toegang gaat geven tot bestandenop je LAN, en je wilt zeker ook niet dat een dronken gast op gegeven moment gaat spelen met je lampen :P
Daarnaast kan het (juridisch) handig zijn als je je gasten een pagina toont waarmee ze expliciet zelf verantwoordelijkheid nemen voor wat ze doen met hun verbinding.

Technisch doe je dat met VLANs. Dat instellen kan erg ingewikkeld zijn of erg simpel. Gezien je beschrijving van je kennisniveau denk ik dat het handig is als je dit centraal op een plek kunt instellen, dus WiFi en LAN/router op zelfde plek. Als je dat als uitgangspunt neemt, vallen meerdere opties (vooral de 'mesh' sets) af - ze kunnen wel een generieke gastennetwerk doen, maar niet daarnaast nog een apart netwerk voor de domotica.

Waar ik aan zou denken in dat geval:
- Ubiquiti UnIFi
- TP-Link Omada (en dus niet Deco)

Qua WiFi is UniFi interessanter, maar hun routers zijn idioot duur voor wat je krijgt en ook de switches zijn niet goedkoop. Voor totaalplaatje met router, switches en WiFi zou ik neigen naar Omada. Hun router is vergelijkbaar met de USR maar kost EUR 40...

Nadeel van beide oplossingen is dat je een externe controller nodig hebt. Dat kan zo simpel zijn als een windowsprogrammatje, maar het blijft irritant. Oplossingen die zowel router als switch als AP kunnen aansturen zonder losse controller zijn echter veel duurder.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvr
Ben(V) schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:06:
Je probleem ligt niet in de bbox3 router, die kan het allemaal prima aan, ook zijn dhcp server is geen enkel probleem die kan gewoon 254 devices van een ipadres voorzien.
En zo'n bagger ding als een Ubiquiti Dream Machine is alleen maar achteruitgang.
Momenteel komt er op sommige apparaten (mibox3) als ik probeer verbinding te maken met het huidige netwerk, 'toegangspunt vol'. Momenteel alles samen+-60 devices, dus ik denk dat die 254 niet echt werkt met de bbox3.

We hebben ook alle yeelights reeds aangekocht, dus ik vrees dat we hier wel mee verder moeten gaan. Schakelaars, bewegingssensoren, deurbel is allemaal Aqara wat gelukkig wel op een zigbee netwerk zit.
dion_b schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:55:
[...]

Technisch doe je dat met VLANs. Dat instellen kan erg ingewikkeld zijn of erg simpel. Gezien je beschrijving van je kennisniveau denk ik dat het handig is als je dit centraal op een plek kunt instellen, dus WiFi en LAN/router op zelfde plek. Als je dat als uitgangspunt neemt, vallen meerdere opties (vooral de 'mesh' sets) af - ze kunnen wel een generieke gastennetwerk doen, maar niet daarnaast nog een apart netwerk voor de domotica.

Wa loar ik aan zou denken in dat geval:
- Ubiquiti UnIFi
- TP-Link Omada (en dus niet Deco)

Qua WiFi is UniFi interessanter, maar hun routers zijn idioot duur voor wat je krijgt en ook de switches zijn niet goedkoop. Voor totaalplaatje met router, switches en WiFi zou ik neigen naar Omada. Hun router is vergelijkbaar met de USR maar kost EUR 40...

Nadeel van beide oplossingen is dat je een externe controller nodig hebt. Dat kan zo simpel zijn als een windowsprogrammatje, maar het blijft irritant. Oplossingen die zowel router als switch als AP kunnen aansturen zonder losse controller zijn echter veel duurder.
Het externe controller is nu niet meteen mijn grote probleem, ik dacht ook aan drie verschillende wifi netwerken; airbnb, smart home en dan nog ons eigen gebruiksnetwerk.
Ik ga eens wat opzoekingswerk tussen omada en uniFi opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:49
Je moet kijken naar de dhcp range van die bbox3, volgens mij staat hij standaard op max 50 (192.168.1. tot 192.168.1.50), maar dat bereik kun je eenvoudig vergroten naar bijvoorbeeld 192.168.1.200
Technische gezien is de beperking van een dhcp server gewoon het subnet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1