LGA-1700 socket met gebogen pinnen: reparatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeedy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-03 16:00
Gentle people,

Een collega van me heeft wat rommel tussen een CPU en een LGA 1700 socket gehad bij installatie en hierdoor is een aantal pinnen verbogen. Gezien hij geen native speaker is aan mij gevraagd om bericht hier te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jo-toE52-9PyD462qElCf8bugHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2eSaPQQjkR6W3fQkABjUjvp.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat om een ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI socket 1700 moederbord en de vraag is eigenlijk:
  1. Kent iemand een partij in NL die een socket kan vervangen? Zonder dat ze de boel opsturen naar Asus. Want daarmee kun je met een paar tientjes extra eigenlijk al een nieuw exemplaar halen. Risico vervanging voor de eigenaar zelf natuurlijk, want zo heeft hij er ook helemaal niets meer aan.
  2. Of, is het doenbaar om zoiets terug te buigen door een partij? Iemand daar ervaring mee? Ik heb zelf een trinocular microscoop met jaren soldeer ervaring, maar zal me niet wagen aan LGA sockets, reballing etc. Een beetje buigen daarentegen zie ik me nog wel doen.
Dank alvast,
Martijn

Beste antwoord (via smeedy op 11-10-2023 10:02)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:58

br00ky

Moderator Harde Waren
smeedy schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:53:

[list=1]
• Kent iemand een partij in NL die een socket kan vervangen? Zonder dat ze de boel opsturen naar Asus. Want daarmee kun je met een paar tientjes extra eigenlijk al een nieuw exemplaar halen. Risico vervanging voor de eigenaar zelf natuurlijk, want zo heeft hij er ook helemaal niets meer aan.
Die kans lijkt me eerlijk gezegd nihil. Daarbij vraag ik me af of dat financieel aantrekkelijker is dan gewoon een nieuwe aanschaffen, helaas.
• Of, is het doenbaar om zoiets terug te buigen door een partij? Iemand daar ervaring mee? Ik heb zelf een trinocular microscoop met jaren soldeer ervaring, maar zal me niet wagen aan LGA sockets, reballing etc. Een beetje buigen daarentegen zie ik me nog wel doen.
[/list]
Met een steady hand en een vlakke tool zijn er succesverhalen te vinden. Daar zou je je aan kunnen wagen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:58

br00ky

Moderator Harde Waren
smeedy schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:53:

[list=1]
• Kent iemand een partij in NL die een socket kan vervangen? Zonder dat ze de boel opsturen naar Asus. Want daarmee kun je met een paar tientjes extra eigenlijk al een nieuw exemplaar halen. Risico vervanging voor de eigenaar zelf natuurlijk, want zo heeft hij er ook helemaal niets meer aan.
Die kans lijkt me eerlijk gezegd nihil. Daarbij vraag ik me af of dat financieel aantrekkelijker is dan gewoon een nieuwe aanschaffen, helaas.
• Of, is het doenbaar om zoiets terug te buigen door een partij? Iemand daar ervaring mee? Ik heb zelf een trinocular microscoop met jaren soldeer ervaring, maar zal me niet wagen aan LGA sockets, reballing etc. Een beetje buigen daarentegen zie ik me nog wel doen.
[/list]
Met een steady hand en een vlakke tool zijn er succesverhalen te vinden. Daar zou je je aan kunnen wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:35
Inderdaad, gewoon zelf gaan proberen. Het werkt in deze toestand toch niet meer.

Gebruik iets van een pincet, klein schroevendraaiertje, sateprikker etc en ga heel rustig te werk om de pinnetjes recht te zetten. Ik heb best vaak succes verhalen hier op het forum voorbij zien komen. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeedy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-03 16:00
Dank allen voor de tips!

Ik ga aan de slag met het idee een stencil te halen op processor-grootte zodat ik onder de microscoop ook kan zien dat alles op de goede plek terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-08 19:35
Uit ervaring weet ik dat als het niet mag lukken onder een microscoop, dat je het moederbord kan insturen naar Asus voor een paid repair. Kost iets van 50 euro ofzo, dan ben je hem wel even kwijt, maar goedkoper dan een nieuw moederbord aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-08 16:19
Ik heb in een ver verleden succes gehad met een vulpotlood omdat de diameter en lengte van het uiteinde zeer geschikt was om deze pinnetjes recht te buigen. Was overigens wel op een CPU niet op een socket. Ik gebruikte een fijne naald om de meest gebogen puntjes recht te buigen en dan het vulpotlood om ze uit te lijnen. Zeker geen garantie op succes maar wellicht het overwegen waard.

nvm, ander concept, had beter moeten kijken

[ Voor 6% gewijzigd door AlainSki op 12-10-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gebruik de bovenkant van een naald om ze recht te buigen. de dikte moet je zelf even bekijken, heb zelf nog geen LGA1700 socket onderzocht onder vergrootglas

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1