Uitbouwen, mag dit?

Pagina: 1
Acties:

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-01 08:56
Ik wil misschien een stuk uitbouwen. In de afbeelding wil ik de eetkamer uitbouwen tot aan de rode streep.

De woning grenst aan de linkerkant in de afbeelding aan een openbaar wandelpad. Aan die kant is het gedeelte dat ik wil uitbouwen.

Het gedeelte dat ik wil uitbouwen is 2,6m van de erfgrens. Er moet ongeveer 2 meter worden aangebouwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2p5CczujnXdF_1dPq6Rcp29rE9k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tLSQ0VSkfAulNpeT4jffLjup.png?f=fotoalbum_large

Zouden er redenen zijn waarom dit niet zou mogen?

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:18
Ja hoor kan gewoon, lekker gaan bouwen!

Of zou je misschien de lokale gemeente regels en vergunningen er op naslaan? Knip

[ Voor 29% gewijzigd door Outerspace op 04-10-2023 11:59 . Reden: Dat kan aardiger zonder smiley ]

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 12:04
Zou je dit niet gewoon even controleren op: https://www.omgevingsloket.nl/Particulier/particulier/home ?

• Compuhair
Ah thx! Ga ik even op kijken.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ja, je kan hier vergunningsvrij uitbouwen.

Maar je moet wel even berekenen of je aan het maximale bebouwd oppervlakte zit, er is al een flink stuk van de kavel bebouwd namelijk.

[ Voor 62% gewijzigd door Ernemmer op 04-10-2023 11:59 ]

• Compuhair
Ernemmer schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:55:
Ja, je kan hier vergunningsvrij uitbouwen.
Thx!

Als ik de tekst lees en video's bekijk, dan is het gebied waar ik de uitbouw wil doen, volledig achtererf gebied en dus vergunningvrij.
Maar je moet wel even berekenen of je aan het maximale bebouwd oppervlakte zit, er is al een flink stuk van de kavel bebouwd namelijk.
Oei. Thx voor de tip. Ik ga even rekenen.
Snelle berekening gedaan. Volgens mij is het ok.

[ Voor 30% gewijzigd door Compuhair op 04-10-2023 12:09 ]

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-01 09:03
Voor vergunningvrij zie de links onderaan voor een mooi overzicht. Staan ook allerlei casussen in beschreven.

https://www.rijksoverheid...gvrij-bouwen-en-verbouwen

En check je omgevingsregels via ruimtelijkeplannen.nl

[ Voor 10% gewijzigd door FitTiv op 04-10-2023 14:41 ]

• Compuhair
FitTiv schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:38:
Voorvergunningvrij zie de links onderaan voor een mooi overzicht. Staan ook allerlei casussen in beschreven.

https://www.rijksoverheid...gvrij-bouwen-en-verbouwen
Oh da's handig! Thx.

Verwijderd

Controleer even of er een "rijksbeschermd stads- of dorpsgezicht" van toepassing is. Bij mij zou zoiets vergunningsplichtig zijn. Maar ik heb een vooroorlogse woning op een zichtbare locatie.

Eigenlijk ook lariekoek, want ik heb een bamboe-haag van "hoe hoog je hem maar wil hebben" om mijn perceel staan. Toen we die de eerste keer snoeiden, was die 3m+ hoog. Dat spul is taai, dat ligt echt niet wakker van een "Eunice" en er staat niet eens draadhek tussen. Je ziet vanaf de openbare weg helemaal niet wat er in mijn achtertuin staat. Maarja, ze handhaven tegenwoordig op luchtfoto's, dus "gewoon doen" is echt niet verstandig.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Let wel dat als je een structurele wijziging maakt in de bestaande achtergevel (dus delen van de draagmuur wijzigen, ramen of doorgangen aanpassen, een latei plaatsen), wat vrij logisch is als je een uitbouw maakt, dat wel vergunningsplichtig is.

Niet dat veel mensen dit weten of zich er aan houden, maar goed.

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 04-10-2023 16:10 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
pagani schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:09:
Let wel dat als je een structurele wijziging maakt in de bestaande achtergevel (dus delen van de draagmuur wijzigen, ramen of doorgangen aanpassen, een latei plaatsen), wat vrij logisch is als je een uitbouw maakt, dat wel vergunningsplichtig is.

Het is niet gek dat mensen dat niet weten, het is immers ook gewoon niet waar. constructieve ingrepen die volgen uit vergunningsvrije bouw zoals een balk in de achtergevel (of de dakapel op het achterdakvlak) vallen gewoon onder verunningsvrij, wel moet het gewoon aan het bouwbesluit doen.

https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/13

Verwijderd

Klopt niet.
Een doorgang of een opening (inclusief stalen latei/balk) in een dragende muur of gevel, als onderdeel van een vergunningvrij bijbehorend bouwwerk dat aan het hoofdgebouw wordt gebouwd, mag dus ook zonder omgevingsvergunning voor het bouwen worden aangebracht.

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

Dit heb ik nog nooit gehoord.

Overigens kan je hier toetsen/checken of je mogelijk vergunning plichtig bent.
https://www.omgevingsloket.nl/Particulier/particulier/home

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
theHoff schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:31:
[...]

Dit heb ik nog nooit gehoord.

Overigens kan je hier toetsen/checken of je mogelijk vergunning plichtig bent.
https://www.omgevingsloket.nl/Particulier/particulier/home
Blijkbaar is het voor uitbouwen niet nodig. Het gekke is wel dat het wijzigen van de draagconstructie binnenshuis dus wél vergunningsplichtig is (waar de draaglast van de buitenmuur veel belangrijker is)

Ach ja, zo leer ik nog eens wat.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
pagani schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:36:
[...]

Blijkbaar is het voor uitbouwen niet nodig. Het gekke is wel dat het wijzigen van de draagconstructie binnenshuis dus wél vergunningsplichtig is (waar de draaglast van de buitenmuur veel belangrijker is)

Ach ja, zo leer ik nog eens wat.
tsja je hebt altijd gekke situaties als je uitzonderingen maakt (vergunningsvrije dingen in een veder vergunningsplichtige situatie ) maar als je daar de constructieve aspecten verunningsplichtig van zou houden waren ze eigenlijk nooit vergunningsvrij. wat dus zou betekenen dat de burger er niets mee is opgeschoten en verunningsvrij is juist zodat de burger het makkelijker heeft (en de gemeente niet overspoeld wordt met geld kostende dakkapel en dakraam aanvragen)

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:41
pagani schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:36:
[...]
Ik neem aan dat men hier meeweegt dat een achtergevel over het algemeen alleen een stukje verdiepingsgevel draagt. De verdiepingsvloer en het dak rusten meestal op de zijgevels.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03-2025
Verwijderd schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:01:
Controleer even of er een "rijksbeschermd stads- of dorpsgezicht" van toepassing is. Bij mij zou zoiets vergunningsplichtig zijn. Maar ik heb een vooroorlogse woning op een zichtbare locatie.

Eigenlijk ook lariekoek, want ik heb een bamboe-haag van "hoe hoog je hem maar wil hebben" om mijn perceel staan. Toen we die de eerste keer snoeiden, was die 3m+ hoog. Dat spul is taai, dat ligt echt niet wakker van een "Eunice" en er staat niet eens draadhek tussen. Je ziet vanaf de openbare weg helemaal niet wat er in mijn achtertuin staat. Maarja, ze handhaven tegenwoordig op luchtfoto's, dus "gewoon doen" is echt niet verstandig.
Maar dan het volgende scenario: jij verbouwt jouw woning drastisch zodat het beschermde stadsgezicht wordt aangetast. Nu zie je daar van buiten niets van, maar op een gegeven moment verkoop jij de woning en nieuwe eigenaar verwijdert de bamboehaag.

Verwijderd

Frame164 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:30:
[...]

Maar dan het volgende scenario: jij verbouwt jouw woning drastisch zodat het beschermde stadsgezicht wordt aangetast. Nu zie je daar van buiten niets van, maar op een gegeven moment verkoop jij de woning en nieuwe eigenaar verwijdert de bamboehaag.
De nieuwe eigenaar wil waarschijnlijk ook een beetje privé in zijn achtertuin of zijtuin kunnen zitten. Als je die haag weghaalt, is het hele perceel zichtbaar vanaf de openbare weg. Dus de kans dat daar ooit "geen haag" meer staat, is near-0. Dan moet er haast een exhibitionist in het huis komen wonen. :)

Maar het huis is groot genoeg, dus uitbouwen ga ik echt niet doen. Ik zeg altijd een beetje gekscherend: "Mensen die fors uitbouwen hebben een te klein huis gekocht op een te groot perceel."

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2023 12:37 ]

Pagina: 1