Gamen vanaf systeem, interne of externe ssd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doodewaard
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-11-2023
Zijn er performance verschillen in het spelen van games vanaf je os ssd, tweede interne ssd en externe ssd?

Ik heb een interne os ssd met ruimte voor games (1 TB)), een tweede interne ssd (1 TB) en een externe SSD (500 GB)

Tegenwoordig is het opslaan van games vanaf consoles op externe ssds natuurlijk heel gewild omdat je op deze manier je bibliotheek makkelijk kunt uitbreiden. Ik vraag me af of hier nadelen aan kleven.

Beste antwoord (via doodewaard op 04-10-2023 16:34)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nadeel van de Xbox Series X; de feature "Quick Resume" wordt niet ondersteund op externe opslag; enkel op de eigen proprietary flash-card die je tegen relatied veel geld kan aanschaffen.

Verder, op PC, een USB-C is (theoretisch) veel trager dan een PCI-E 3.0 of 4.0; daarmee is "interne NVME" dus theoretisch sneller dan een externe NVME in een enclosure.
lordgandalf schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:19:
Ik denk dat het ligt aan de aansluiting als het usb3 is dan werkt het mogelijk snel genoeg maar naar mijn gevoel is een m.2 nog steeds sneller dan een usb verbinding dus ja.
M.2 kan ook SATA-storage zijn; dat is wel bakken trager dan de 10Gbit van USB 3.2 ;)

[ Voor 34% gewijzigd door MAX3400 op 04-10-2023 11:21 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 17:55
Ik denk dat het ligt aan de aansluiting als het usb3 is dan werkt het mogelijk snel genoeg maar naar mijn gevoel is een m.2 nog steeds sneller dan een usb verbinding dus ja.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doodewaard
Aansluiting zal inderdaad absoluut een belangrijke factor zijn. Belangrijk inderdaad om in overweging te nemen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nadeel van de Xbox Series X; de feature "Quick Resume" wordt niet ondersteund op externe opslag; enkel op de eigen proprietary flash-card die je tegen relatied veel geld kan aanschaffen.

Verder, op PC, een USB-C is (theoretisch) veel trager dan een PCI-E 3.0 of 4.0; daarmee is "interne NVME" dus theoretisch sneller dan een externe NVME in een enclosure.
lordgandalf schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:19:
M.2 kan ook SATA-storage zijn; dat is wel bakken trager dan de 10Gbit van USB 3.2 ;)

[ Voor 34% gewijzigd door MAX3400 op 04-10-2023 11:21 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doodewaard
Helder, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 17:55
MAX3400 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:15:

[...]

True maar voor mij is sata m.2 echt een slecht idee kun je beter een sata ssd kopen :D

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
een sata ssd is net zo slecht als een sata m.2 drive in beide gevallen kun je beter een usb3 drive kopen, laat staat een NVME drive. in theorie is sata III op zijn maximum 20% sneller dan een usb3.0 5gbit drive maar in de praktijk zijn ze vrijwel altijd ongeeer even snel.

terwijl een 10gbit ssd juist 30% sneller zou moeten zijn, maar als je een beetje op let en de juiste interfaces kiest kun je uits usb-c zelfs 20 of 40gbit halen, met de meer highend externe ssd(behuizingen) kom je dan dus op een externe ssd die de prestaties van een interne ssd kan benaderen.
Pagina: 1