Hoe lang nieuw metselwerk minimaal vochtig houden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-06 11:26
Hoi,

ik heb inmiddels redelijk vaak wat kleine stukjes muur gemetseld (herstel oude gevel). Wat ik nog steeds niet echt goed weet, is hoe lang je het verse metselwerk vochtig moet houden? Ik begrijp dat dit ook afhangt van de omstandigheden (ventilatie, temperatuur, luchtvochtigheid). Ik heb bijvoorbeeld afgelopen zaterdag wat stenen gemetseld en met een plantenspuit houd ik dat dan om de paar uur vochtig. Dat doe ik ongeveer 2,5 tot 3 dag lang. Op internet lees ik verschillende adviezen, vaak minimaal 48 uur, maar ook 3-4 dagen, of zelfs 7 dagen lang dat je het metselwerk vochtig moet houden.

Is de 2,5 tot 3 dag dan wel afdoende vraag ik mij nu af?

Toen wij onze voorpui lieten metselen dacht ik dat de metselaar alleen de volgende dag de boel even nat maakte met tuinslang, daarna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sieginator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-05 16:05
Je kunt, net als die metselaars, de tuinslang gebruiken met sproeikop waar je mee kunt nevelen. Geen grondwater gebruiken, gewoon schoon leidingwater.

Wanneer de muur in de zomer in de volle zon staat is het inderdaad van belang om het goed vochtig te houden. Op dit moment is er een hoge luchtvochtigheidsgraad en regent het zo nu en dan. Wanneer je de muur op de 2e en de 4e dag goed vochtig maakt heeft het cement genoeg vocht gehad om te reageren om tot een sterkte te komen die voldoende is. Zeker als het om aanhelen van muren gaat.

Niet dat het ertoe doet, maar die reactie gaat nog heel lang door. Zo wordt mortel pas na 4 weken getest om het in bepaalde klasses te kunnen indelen. Maar totaal 2x goed vochtig maken om de 2 dagen dan moet het net het huidige weer goed komen. De rest gaat vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
@Sieginator dank voor je uitgebreide reactie!

Ik heb zaterdag eind van de dag gemetseld en hebgisterochtend rond 8:00 uur voor het laatst natgemaakt.

Ik kan het vanavond pas weer opnieuw natmaken, ik begrijp uit jouw verhaal dat dat dan nog wel zin heeft? Want gistermiddag zag het er al wat droger uit op het oog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Is het binnen of buiten in de zon? Een metselaar maakt vaak gewoon de stenen even nat door ze onder te dompelen en metselt daarna een muur op. Nathouden is dan in het najaar al niet echt nodig. Als het buiten 30 graden in de zon is zouden er wel wat extra maatregelen nodig zijn ja.

Ik denk dat het ook afhangt hoe sterk de muur moet zijn. Zo hebben gebouwen van 10 hoog andere eisen aan het metselwerk dan een muurtje van een schuur en is het initieel ingebrachte vocht al voldoende sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
@frennek dank voor je reactie! Goede vraag. Het gaat om een gevel die aan de noord-zijde, dus uit de zon, staat. Verder heb ik de stenen vooraf kort onder water gedompeld en heb ik de gaten in de muur waar gemetseld moest worden vooraf natgesproeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Met deze omstandigheden zou ik mij er niet te druk om maken eerlijk gezegd. Keertje natsproeien kan natuurlijk geen kwaad, maar je wilt ook niet het cement wegspoelen uit het zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
@frennek dank weer voor je reactie! Ja ik ben over het algemeen wel wat te angstig met dit soort dingen, maar ik heb mijn buurman kunnen bereiken die zometeen even de buitenste stenen natmaakt. Vanavond doe ik dan de binnenste stenen nog een keer, geen idee of dat nog nut heeft als die gisterochtend voor het laatst natgemaakt zijn, maar als ik het goed begrijp moet het zo goedkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Ik denk dat je het echt teveel overdenkt. Genoeg metselaars die vrijdagmiddag in de zomer nog een muurtje metselen en in het weekend echt niet terug komen om de boel nat te spuiten. In de meeste gevallen is het initiële ingebrachte vocht echt voldoende voor een stevige muur. Zeker in deze omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:19
Het is ook nog afhankelijk van de stenen en de mortel die je gebruikt. Metselstenen zijn opgedeeld in klassen die aangeven hoeveel water ze initieel opnemen. De mortel dient daar ook op afgestemd te worden. Zie bv: https://www.knb-keramiek....me_van_metselbaksteen.pdf

Alhoewel de meeste gewoon dezelfde mortel voor elke steen zullen gebruiken, geeft de juiste mortel wel een beter resultaat. Maar bijvoorbeeld een matig/zeer weinig zuigende steen dient gewoon droog verwerkt te worden indien je de juiste mortel gebruikt.

Daarnaast, te nat houden geeft kans op uitbloeien, ik zou er voorzichtig mee zijn. Zie bv https://www.bruil.nl/actu...ken-en-hoe-voorkom-je-het

[ Voor 9% gewijzigd door decipherer op 04-10-2023 12:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Bakstenen maak/houdt je alleen nat vóór het metselen. Ik heb nog geen enkele metselaar gezien die z'n vers opgetrokken muurtje nat houdt.
Wel beschermd hij z'n verse metselwerk tegen uitdroging en inwatering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
Dank weer voor alle nieuwe geruststellende reacties! Ik ga er dan vanuit, dat het lang genoeg vochtig gehouden is. Te vochtig zal het denk ik niet zijn, want ik zie geen vlekken e.d. Ik let er ook op, dat tijdens het bevochtigen ik het niet overdreven nat maak om uitspoeling te voorkomen.

Misschien was het ook wat overdreven / onnodig om de stenen vooraf onder te dompelen, maar omdat ik ze afgebikt had, wilde ik ze sowieso even schoonspoelen. Ik heb dat heel kort gedaan en ze daarna afgedroogd. Het zijn geen keiharde stenen, maar ook niet heel erg zuigend. Ergens er tussenin denk ik.

Ik ben dus niet zo ervaren dat ik de de mortel precies afstem op de steen. Ik ga er vanuit / hoop, dat het sterk genoeg zal zijn. Maar mocht ik ooit nog eens metselen, want ik vind het namelijk wel steeds leuker om te doen, omdat het steeds makkelijker gaat om vlot en schoon te werken, dan wil ik proberen het specifiek op de steen af te stemmen. En misschien dan ook zelf de componenten in specifieke verhouding mengen zoals ik wel voor mij voegmortel zelf doe. Voor het metselwerk heb ik een kant-en-klaar mengsel gebruikt, wel met kalk omdat het de originele mortel dat ook had en ik denk dat het anders misschien te hard wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 16:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Analamoebe schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:02:
Bakstenen maak/houdt je alleen nat vóór het metselen. Ik heb nog geen enkele metselaar gezien die z'n vers opgetrokken muurtje nat houdt.
Wel beschermd hij z'n verse metselwerk tegen uitdroging en inwatering.
^^

als uitzondering op deze regel wil ik wel even doorgestreken voegen (doorstrijkmortel) noemen.. die worden wel eens vochtig gehouden in extreme omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
@twain4me O ja, goed dat je het noemt: de voeg aan de buitenkant van de gevel heb ik uitgekrabt omdat ik die ga voegen met kalkmortel, maar aan de binnenkant (het gaat om een steensmuur) heb ik hem doorgestreken. (zoals in het originele metselwerk uit 1926 ook was gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
twain4me schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:13:
[...]

^^

als uitzondering op deze regel wil ik wel even doorgestreken voegen (doorstrijkmortel) noemen.. die worden wel eens vochtig gehouden in extreme omstandigheden.
Helemaal correct, doorstrijk zie je ook steeds vaker trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11:32
Ik heb enkele weken terug een gat in de gevel (van de buis van een verwijderde gaskachel) dichtgemaakt.
De stenen vochtig VOOR ik ze inmetselde. Daarna niet meer naar omgekeken.

[ Voor 11% gewijzigd door nightgold op 04-10-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
Hoi, ik wil eigenlijk morgen wat gaten gaan opvullen / metselen. Ik moet zaterdag de hele dag weg, en kan dan voor vertrek in de ochtend het metselwerk vochtig maken en op zijn vroegst laat in de avond opnieuw vochtig maken. Ik begrijp uit de reacties dat dat geen probleem moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
john7119 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:05:
Hoi, ik wil eigenlijk morgen wat gaten gaan opvullen / metselen. Ik moet zaterdag de hele dag weg, en kan dan voor vertrek in de ochtend het metselwerk vochtig maken en op zijn vroegst laat in de avond opnieuw vochtig maken. Ik begrijp uit de reacties dat dat geen probleem moet zijn?
Zoals gezegd, naderhand vers metselwerk vochtig houden is echt niet nodig. Van tevoren bij warm/zonnig weer de stenen te bevochtigen is aan te raden, naderhand is niet nodig (tenzij doorstrijk, met dank aan Twain4me)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• john7119
@Analamoebe dank voor je antwoord! Dan ga ik morgen metselen.
Pagina: 1