Inductie kookplaat heeft geen aardaansluiting?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-06 21:01
Bij installatie van een keuken weigert de afmontage-man de kookplaat AEG Ibe6420scb aan te sluiten op de dubbele groep: er zit geen aardaansluiting op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yf7I0rFcODfdWN-DfihkbSdmvk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRYDbu98DuJ3eXfN9Dl7rnBw.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto zie je inderdaad dat de onderste aansluitpin weggelaten is, en op de sticker staat geen aarddraad vermeld. Ook in de handleiding wordt niet over een aardaansluiting gerept, wel over de andere 4 pinnen.

De montageman had het nagevraagd en nog nooit meegemaakt, een inductieplaat zonder aarde. Ik heb niets kunnen vinden op het web hierover. Ik kan me alleen bedenken dat de plaat geen aanraakbare geleidbare delen heeft, en daarom misschien geen aarde. Of is per ongeluk zonder aardpin geleverd?

Misschien weet iemand van jullie hier meer van of dit wel of niet ok is.

Beste antwoord (via DHNL op 04-10-2023 02:31)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 23:37

Illusion

(the art of)

flippy schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:28:
deze unit is dubbel geisoleerd, geen aarde nodig dus.
Yup.
Zie handleiding https://api.electrolux-me...e8f-84be-38580f6f7653.pdf
Par 2.2 punt 2.
Áls er geen dubbel geïsoleerd (klein vierkant in iets groter vierkant) symbool op de typeplaat staat, dán moet je het apparaat aarden.

Dus als dat symbool er wel is, hoef je niet te aarden. Heb je een foto van je typeplaat?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ook nog nooit gezien maar dan staat er waarschijnlijk ook het dubbel geïsoleerd symbool op.

PS Dubbele groep = Kookgroep => dus geen 3-fase in huis aanwezig?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

flippy schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:28:
Yup.
Zie handleiding https://api.electrolux-me...e8f-84be-38580f6f7653.pdf
Par 2.2 punt 2.
Áls er geen dubbel geïsoleerd (klein vierkant in iets groter vierkant) symbool op de typeplaat staat, dán moet je het apparaat aarden.

Dus als dat symbool er wel is, hoef je niet te aarden. Heb je een foto van je typeplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHNL
Hartelijk dank voor de snelle antwoorden allemaal!
Het dubbele vierkantje staat inderdaad op de typeplaat. Dus aarding is niet nodig. Deze afmonteerder was dus duidelijk geen elektricien in enig opzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0xbVnKBtbe1LyKjmk4BaXLfKf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p95Caha5PGx6SIXp5kUihwR9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

DHNL schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 02:28:
Hartelijk dank voor de snelle antwoorden allemaal!
Het dubbele vierkantje staat inderdaad op de typeplaat. Dus aarding is niet nodig. Deze afmonteerder was dus duidelijk geen elektricien in enig opzicht.

[Afbeelding]
Laten we die monteur niet te snel affakkelen. Want het is wel een klote-actie van de fabrikant.

Voorzover ik weet mag aan een dubbel geïsoleerd apparaat geen geaard snoer en geen geaarde stekker zitten. Dat levert echter een probleem op, want er bestaan (voor zover ik weet) geen ongeaarde perilex stekkers. De aardpen daarvan is immers ook de markering voor 16 of 25A.

De netste (maar lastigste) oplossing lijkt mij een losse perilex stekker met een stuk 4x2.5 snoer (let op 4x2.5 geen 4g2.5) dat dus geen geelgroene draad heeft. Zat er misschien een geschikt snoer bij de kookplaat?

Misschien dat @Xander nog een ingeving heeft hoe je dit netjes aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik vind het ook wel weer merkwaardig hoe deze kookplaat de aansluitschema's presenteert. In alle gevallen blijft de aansluiting hetzelfde intern lijkt mij. Er zitten wel twee losse aansluitklemmen voor de nul, maar intern lijkt deze gewoon samengevoegd te zijn. Niet de meest deftige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Zelf ben ik überhaupt geen fan van een Perilex dus je zou altijd nog een vaste aansluiting kunnen overwegen, bijvoorbeeld met een Schneider/Merten MEG1011-9019.

Of het verboden is om een dubbelgeïsoleerd apparaat van een geaarde stekker te voorzien weet ik niet. Ik zou er in ieder geval geen reden voor zien waarom dat niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@frennek Waar haal jij uit dat de N's intern verbonden zijn? Uit het onderste schema voor 400V/230V haal ik juist dat ze netjes niet verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHNL
Illusion schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:41:
[...]

Laten we die monteur niet te snel affakkelen. Want het is wel een klote-actie van de fabrikant.

Voorzover ik weet mag aan een dubbel geïsoleerd apparaat geen geaard snoer en geen geaarde stekker zitten. Dat levert echter een probleem op, want er bestaan (voor zover ik weet) geen ongeaarde perilex stekkers. De aardpen daarvan is immers ook de markering voor 16 of 25A.

De netste (maar lastigste) oplossing lijkt mij een losse perilex stekker met een stuk 4x2.5 snoer (let op 4x2.5 geen 4g2.5) dat dus geen geelgroene draad heeft. Zat er misschien een geschikt snoer bij de kookplaat?

Het probleem met de aansluitman is dat hij een rapport heeft afgegeven aan de keukenboer dat alles prima aangesloten is (hoe hij mij liet ondertekenen verliep dan ook een beetje verdacht) en mij nu met een niet aangesloten kookplaat laat zitten. Nu moet ik dus leuren en sleuren bij de keukenboer om dit hersteld te krijgen. En intussen kunnen we niet koken.

Als het allemaal te langzaam gaat gaat ik het zelf aansluiten, met in de kookplaat een zoveel mogelijk weggeknipt aardedraad of met een lasklemmetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
dat is gewoon oplichting en mag je meteen naar de keukenboer sturen natuurlijk. "werkend aansloten" is duidelijk de situatie dat je er op kunt koken en dat is niet zo. Dat is natuurlijk extra vervelend/onhandig dus die keukenboer moet gewoon z'n werk uit (laten) voeren en zorgen voor een werkende kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@DHNL Neem aan dat nog niet alles betaald is dan? Want dan is het gewoon een bericht naar de keukenboer "Kookplaat is niet aangesloten, los dit gebrek op en ik betaal".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DHNL
Septillion schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:19:
@DHNL Neem aan dat nog niet alles betaald is dan? Want dan is het gewoon een bericht naar de keukenboer "Kookplaat is niet aangesloten, los dit gebrek op en ik betaal".
Dit gaat een beetje off-topic, maar alles 'moet natuurlijk' volledig betaald zijn voordat de keuken sowieso het huis ingesjouwd wordt. Zo slim zijn ze wel. En de reactietijd van de klantenservice is vervolgens 5 werkdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:05
DHNL schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:24:
[...]

Dit gaat een beetje off-topic, maar alles moet natuurlijk volledig betaald zijn voordat de keuken sowieso het huis ingesjouwd wordt. Zo slim zijn ze wel. En de reactietijd van de klantenservice is vervolgens 5 werkdagen.
Normaal gesproken betaal je de installatiekosten toch acthteraf?

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@DHNL Uhh, geen ervaring met keukenboeren maar voor elk andere klus is dat niet gebruikelijk hoor... Zou ik juist om deze reden dan ook nooit akkoord mee gaan. Dat je een deel aanbetaald, prima, rest is voor als het af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:27

mjl

Ugh

Septillion schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:27:
@DHNL Uhh, geen ervaring met keukenboeren maar voor elk andere klus is dat niet gebruikelijk hoor... Zou ik juist om deze reden dan ook nooit akkoord mee gaan. Dat je een deel aanbetaald, prima, rest is voor als het af is.
Zelfs aanbetalen doe ik niet, pas als er iets geleverd wordt betaal ik pas, heel normaal in de bouw wereld. Zelfs bij webwinkels kan je tegenwoordig achteraf betalen…

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHNL
Illusion schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:41:
[...]

Kijk eens wat er tussen de achtergelaten montagespullen zat! De kabel die jij noemt en er eigenlijk op had gemoeten.

Zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W26xxaEw2invpmza-3G9JpEYluA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5GR8TT9rE7tsUWiOiCWP6H3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:48
DHNL schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

Kijk eens wat er tussen de achtergelaten montagespullen zat! De kabel die jij noemt en er eigenlijk op had gemoeten.

Zie foto.
[Afbeelding]
Wat ouder bericht, maar ik heb dezelfde situatie. Kookplaat (Vilsta van Ikea) is dubbel geaard, exacte kabel erbij van jouw foto is aanwezig. Hoe moet deze in mijn geval aangesloten worden? Ik heb er geen stekker bijgekregen en de oude kookplaat had vijf aders. Gaat bij ons om 3 fasen (alhoewel er niet zo’n hendeltje zit op de drie groepen, is het wel van toepassing), perilex aansluiting zit al in de muur.

Blauw op N1, andere blauwe op N2 (ene ader is felblauw, de andere grijsblauw), bruin op L2 en zwart op L1 in de kookplaat zelf neem ik aan, maar welke stekker heb ik nodig en hoe moet ik deze aansluiten? Eerste keer dat ik de twee blauwe aders aan elkaar zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Orangelights23 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:08:
Eerste keer dat ik de twee blauwe aders aan elkaar zie.
Ja, dat is omdat het dan over 2 x 1 fase (de zgn. "kookgroep") loopt, met allebei een eigen nul. Alleen bij een 3-fase aansluiting zit één nul (blauw).

Veel inductieplaten kun je op 3-fasen of 2-fasen/groepen aansluiten, en daar krijg je dan soms twee kabels bij. Mijn advies is om je (spanningsloze) perilex even open te schroeven om te zien hoe deze is aangesloten, want dat kan verschillen (lekker standaard...) afhankelijk van met welke automaat/hoeveel fasen je 'm voedt. Zie:

https://www.elektramat.nl/kennisbank/perilex-aansluiten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHNL
Orangelights23 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:08:
[...]

Wat ouder bericht, maar ik heb dezelfde situatie. Kookplaat (Vilsta van Ikea) is dubbel geaard, exacte kabel erbij van jouw foto is aanwezig. Hoe moet deze in mijn geval aangesloten worden? Ik heb er geen stekker bijgekregen en de oude kookplaat had vijf aders. Gaat bij ons om 3 fasen (alhoewel er niet zo’n hendeltje zit op de drie groepen, is het wel van toepassing), perilex aansluiting zit al in de muur.

Blauw op N1, andere blauwe op N2 (ene ader is felblauw, de andere grijsblauw), bruin op L2 en zwart op L1 in de kookplaat zelf neem ik aan, maar welke stekker heb ik nodig en hoe moet ik deze aansluiten? Eerste keer dat ik de twee blauwe aders aan elkaar zie.
Als je je afvraagt welke stekker je moet kopen is het misschien beter om een kennis te vragen die er meer vanaf weet. Het is namelijk altijd aan te bevelen om ook het perilex stopcontact door te meten zodat je zeker weet dat alles klopt.

[ Voor 10% gewijzigd door DHNL op 15-05-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:48
DHNL schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:35:
[...]

Als je je afvraagt welke stekker je moet kopen is het misschien beter om een kennis te vragen die er meer vanaf weet. Het is namelijk altijd aan te bevelen om ook het perilex stopcontact door te meten zodat je zeker weet dat alles klopt.
Er komt vandaag of morgen een elektricien :) Ik woon in Zweden en zag gisteravond dat je dit niet zelf mag doen.
Pagina: 1