Dashcam zonder aansluiting op achterlamp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suzuki282618
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 25-10-2023
Hi allemaal,

Voor de veiligheid van mijn auto en eventuele discussies bij ongelukken, wil ik graag een dashcam installeren in mijn auto. Ik wil er dan wel één met voorcamera en achtercamera, en met parkeerfunctie.

Nu las ik online dat de meeste dashcams met achtercamera ook aangesloten moeten worden op de achterlamp. Nu lijkt mij dat nogal ingewikkeld. Zijn er ook dashcamcamera's die enkel op de sigarettenaansteker werken?😱

Bij Action kwam ik een mooie dual dashcam tegen voor een nog mooier prijsje, maar volgens mij moet ik die ook aansluiten op mijn achterlamp, of is dat niet zo? Iemand tips? 😊

Beste antwoord (via Suzuki282618 op 03-10-2023 23:41)

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:57
Vanwege de parkeer functie moet je hem op achteruitrijdlicht aansluiten: Als daar spanning op komt weet het apparaat dat hij op het scherm de feed van achtercamera moet weergeven.

Bij een dashcam lijkt me dit zinloos: die ziet niet meer dan jij door de achterruit.

Dit doe je dus normaal bij een camera die bij/op je achterklep ergens geplaatst is.

[ Voor 32% gewijzigd door Cyriel85 op 03-10-2023 23:27 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Vanwege de parkeer functie moet je hem op achteruitrijdlicht aansluiten: Als daar spanning op komt weet het apparaat dat hij op het scherm de feed van achtercamera moet weergeven.

Bij een dashcam lijkt me dit zinloos: die ziet niet meer dan jij door de achterruit.

Dit doe je dus normaal bij een camera die bij/op je achterklep ergens geplaatst is.

[ Voor 32% gewijzigd door Cyriel85 op 03-10-2023 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suzuki282618
@Cyriel85 dus een (achter)dashcam doet het ook gewoon op het moment dat ik hem enkel aansluit op de sigarettenaansteker?

Het gaat mij er vooral om dat ik verkeerssituatie kan vastleggen als bewijslast en veiligheid tijdens parkeren. Dus dan hoef ik hem niet perse op mijn achterlicht aan te sluiten en dan neemt 'ie alsnog op? Begrijp ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Voor de zekerheid kan je dan het beste het exacte type hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:33
In principe nemen dashcams altijd beide op (mits ze stroom krijgen natuurlijk). De aansluiting naar het achterlicht zorgt ervoor dat de dashcam weet wanneer de auto in de achteruit staat. Hierdoor kan de dashcam de camera die achteruit kijkt groot op de display zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suzuki282618
@Cyriel85 https://www.action.com/nl...m_campaign=product_shared
Deze wil ik graag halen!

@I_IBlackI_I Ahh perfect! Het groot display maakt mij in principe niet zo veel uit. Ik gebruik zelf mijn raam wel om door te kijken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-07 15:19
Kan je voor €24,95 wel enige kwaliteit verwachten, ik vind het wel heel erg goedkoop voor 2 camera's. Ik weet niet of ik mijn auto daar aan zou vertrouwen voor het beveiligingsdeel, dat vaak toch in de avond / nacht actief moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Wat ik zo snel zie kan je die niet eens op je achterlicht aan sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:33
Voor de duidelijkheid: Je moet ook bij die dashcam een draad van de camera voor naar de achtercamera hebben, dus die wil je vaak ook al onder het plafond of door de vloer wegwerken zodat je die niet te veel ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suzuki282618
@Cyriel85 dan ben ik helemaal geholpen! In een review stond van wel, en daar kreeg ik helemaal paniek van, haha! Ik ben niet zo technisch (lees: bepaald niet technisch) ;)

Heel erg fijn dat jullie mij zo hebben geholpen! Dan ga ik het maar eens proberen! 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suzuki282618
@I_IBlackI_I Dat wordt inderdaad nog wel even een klusje, maar wie weet kan ik daarvoor even mijn vader lief aankijken haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Suzuki282618 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:39:
@Cyriel85 dan ben ik helemaal geholpen! In een review stond van wel, en daar kreeg ik helemaal paniek van, haha! Ik ben niet zo technisch (lees: bepaald niet technisch) ;)

Heel erg fijn dat jullie mij zo hebben geholpen! Dan ga ik het maar eens proberen! 😊
Even de handleiding er bij gepakt, die is niet helemaal duidelijk...
Je kan hem wel op achterlicht aansluiten, maar is niet geheel duidelijk of dit moet:
Lijkt erop: of op ruit zonder achterlicht, of op kenteken met achterlicht. Maar is niet echt goede handleiding..
https://www.gebruikershan...w-handleiding-946259.html

Ding wordt trouwens slecht gereviewd:
https://www.bol.com/nl/nl...0000130723865/#modal_open

Logisch redenerend vanuit de review: camera neemt zowel voor als achter op tijdens rijden: dan is kabel naar achteruitrijdlicht dus niet nodig. Hier staat geen spanning op als je vooruit rijd, dus achter camera doet 't ook zonder

[ Voor 20% gewijzigd door Cyriel85 op 03-10-2023 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suzuki282618
@Cyriel85 heel erg bedankt voor je nader onderzoek en je uitgebreide uitleg! Wordt hier zeker gewaardeerd! 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:23

Yucon

*broem*

Cyriel85 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:47:
[...]

Even de handleiding er bij gepakt, die is niet helemaal duidelijk...
Je kan hem wel op achterlicht aansluiten, maar is niet geheel duidelijk of dit moet:
Lijkt erop: of op ruit zonder achterlicht, of op kenteken met achterlicht. Maar is niet echt goede handleiding..
https://www.gebruikershan...w-handleiding-946259.html

Ding wordt trouwens slecht gereviewd:
https://www.bol.com/nl/nl...0000130723865/#modal_open

Logisch redenerend vanuit de review: camera neemt zowel voor als achter op tijdens rijden: dan is kabel naar achteruitrijdlicht dus niet nodig. Hier staat geen spanning op als je vooruit rijd, dus achter camera doet 't ook zonder
Die aansluiting op de achteruitrijverlichting is voor een ander doel. Dat is voor als je hem in de auto beeld wil laten geven op het display van je radio om het parkeren makkelijker te maken. Niet voor het doel waar jij hem voor zoekt.

Overigens zal dat optioneel zijn. Als je er permanent 12v van de sigarettenaansteker op zet zal hij het gewoon altijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:19
Dennism schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:37:
Kan je voor €24,95 wel enige kwaliteit verwachten, ik vind het wel heel erg goedkoop voor 2 camera's. Ik weet niet of ik mijn auto daar aan zou vertrouwen voor het beveiligingsdeel, dat vaak toch in de avond / nacht actief moet zijn.
YouTube: Beeldkwaliteit Dashcam van de Action - NOR TEC Dual Dashcam

Ik moet toegeven, dit is niet wat ik van een €25 camera had verwacht.
Toch zou ik zelf inderdaad ook voor een camera met iets meer kwaliteit gaan, zodat kentekens ook leesbaar zijn in minder optimale omstandigheden. wel makkelijk mocht er iets gebeuren.

tevens de toelichting bij het filmpje is dan weer wel wat je verwacht bij action spul:
Na 3 weken dagelijks continu gebruik begaf de interne accu het en was de camera enkel nog te gebruiken via de stroomvoorziening van de auto en begon het beeld te flikkeren.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Pagina: 1