Beste Tweakers,
Wij overwegen al een tijdje om zonnepanelen op onze woning te plaatsen.
in de eerste instantie had ik mijn zinnen gezet op een postcoderoos project omdat ik het op onze oranje dak toch niet echt fraai vond. Nu dit al een aantal jaar niet van de grond komt ben ik afgelopen najaar met de hoge energieprijzen toch wat offertes gaan opvragen. In die periode was dit niet zo'n succes, alles boven de €2,-/wp met een uitschieter naar €2,40. Qua techniek alleen aanbod van Enphase micro.
De rust lijkt nu wedergekeerd, producten weer op voorraad en de interesse afgenomen, dus nu weer wat offertes opgevraagd.
/f/image/x0vsmMelSosYwhbcm9biuWoC.png?f=fotoalbum_large)
- schuin pannendak van de nokverhoging voor en achter.
- rand bestaand pannendak onder nokverhoging voor en achter
- plat dak van de uitbouw aan de achterzijde.
- aan de overkant van de straat staat een boom in de voortuin. deze steekt boven het (oorspronkelijke) dak uit, dus zal bij laagstaande zon schaduw veroorzaken.
- aan de achterzijde zijn geen schaduwveroorzakers in de nabijheid.
- het platte dak komt langzaam in de schaduw van het huis naar mate de zon verder richting het zuiden draait.
Plaatje met de boom:
/f/image/bwEz8UFvrO6DNuRoqmaYdKdQ.png?f=fotoalbum_large)
Plan is om over een jaar of 3 onze auto te vervangen voor een elektrische.
Op iets langere termijn (ca 5jr) willen we een aanbouw aan de zijkant van de woning creëren en dan meteen de stap naar aardgasvrij zetten bv. met een bodemwarmtepomp.
Op dit moment heb ik een dynamisch contract bij Zonneplan.
Mijn doel was om in ieder geval mijn eigen verbruik op te wekken. ik heb echter begrepen dat partijen niet heel happig zijn om later panelen bij te plaatsen in een bestaande installatie.
vandaar mijn keuze om ook aan de achterkant van de woning panelen op te nemen, zo ben ik qua opwek alvast voorbereid.
omdat ik hiermee vooral opwek in de ochtend kan ik de overtollige energie de komende jaren hopelijk tegen een oké vergoeding verkopen zodat ik een acceptabele terugverdientijd hou.
Ik overweeg om de twee panelen op het platte dak zelf te plaatsen en met een micro-omvormer via een stopcontact aan te sluiten.
dus monitoring langs deze weg zou fijn zijn, bij voorkeur via bestaande integraties.
Idee voor legplan wat ik zelf had (en wat ook is aangeboden) is als volgt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/iaYotpHtKK9J5DbWIOyn05lg.png?f=user_large)
- 6 in landscape op nokverhoging voorzijde, als dit niet past 5 in portrait, ligging ZW
- 3 in portrait ervoor ligging ZW
- 6 in landscape op de nokverhoging achterzijde, ligging NO
- 2 in landscape aan de tuinzijde van de uitbouw, ligging ZO
De panelen op NO heb ik toegevoegd aan mijn plan na het lezen van diverse topics waarin wordt gesteld dat je geld beter kunt uitgeven aan zoveel mogelijk panelen op een string omvormer dan bv. micro omvormers.
Uit eerdere offertes had ik ook al de conclusie getrokken dat als ze eenmaal bij je thuis zijn het niet zo heel veel extra kost om meer panelen te leggen, de prijs per paneel daalt dan rap.
De twee panelen op ZO heb ik toegevoegd omdat ik merk dat het laatste stuk van de uitbouw nog best veel zon pakt, van vroeg in de ochtend tot een uurtje of 15.
De offerte is als volgt:
/f/image/cwkCxI4Ys3eH1rxwzqFxxthc.png?f=fotoalbum_large)
Dit alles voor €7789,77
met €175,- extra kosten voor lift of steiger kom ik dan uit op €1,12/WP
De optimizer zou gekoppeld worden aan 1 van de panelen die last heeft van de schaduw van de rookgasafvoer.
- Wat vinden jullie van de offerte?
- Wat raden jullie aan qua omvormer? Is de aangeboden 3 fase omvormer passend? (ik dacht zelf aan 1 fase, 2 strings, 8 of 9 voorzijde, 6 achterzijde en 2 micro's voor het platte dak)
- wat kan ik verwachten qua opbrengst? de offerte gaat nu uit van 6736kwh, maar er vanuit gaande dat de panelen achter ca. 60% opbrengen zou mijn inschatting rond de 5000 uitkomen. klopt dit?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Wij overwegen al een tijdje om zonnepanelen op onze woning te plaatsen.
in de eerste instantie had ik mijn zinnen gezet op een postcoderoos project omdat ik het op onze oranje dak toch niet echt fraai vond. Nu dit al een aantal jaar niet van de grond komt ben ik afgelopen najaar met de hoge energieprijzen toch wat offertes gaan opvragen. In die periode was dit niet zo'n succes, alles boven de €2,-/wp met een uitschieter naar €2,40. Qua techniek alleen aanbod van Enphase micro.
De rust lijkt nu wedergekeerd, producten weer op voorraad en de interesse afgenomen, dus nu weer wat offertes opgevraagd.
Foto's
Onze woning is de rechter hoekwoning van een rijtje van drie./f/image/x0vsmMelSosYwhbcm9biuWoC.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Beschikbare ruimte lijkt mij:- schuin pannendak van de nokverhoging voor en achter.
- rand bestaand pannendak onder nokverhoging voor en achter
- plat dak van de uitbouw aan de achterzijde.
Schaduw
- De nokverhoging heeft aan de kant met de buren de rookgasafvoer zitten van de CV ketel. deze geeft schaduw, dit zie je ook als zwart streepje op de luchtfoto.- aan de overkant van de straat staat een boom in de voortuin. deze steekt boven het (oorspronkelijke) dak uit, dus zal bij laagstaande zon schaduw veroorzaken.
- aan de achterzijde zijn geen schaduwveroorzakers in de nabijheid.
- het platte dak komt langzaam in de schaduw van het huis naar mate de zon verder richting het zuiden draait.
Plaatje met de boom:
/f/image/bwEz8UFvrO6DNuRoqmaYdKdQ.png?f=fotoalbum_large)
Jaarverbruik
Ons jaarverbruik is ca. 4500kwh.Plan is om over een jaar of 3 onze auto te vervangen voor een elektrische.
Op iets langere termijn (ca 5jr) willen we een aanbouw aan de zijkant van de woning creëren en dan meteen de stap naar aardgasvrij zetten bv. met een bodemwarmtepomp.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase, 25AOp dit moment heb ik een dynamisch contract bij Zonneplan.
Budget en doel
Qua budget wil ik eigenlijk niet meer dan €8000,- uitgeven.Mijn doel was om in ieder geval mijn eigen verbruik op te wekken. ik heb echter begrepen dat partijen niet heel happig zijn om later panelen bij te plaatsen in een bestaande installatie.
vandaar mijn keuze om ook aan de achterkant van de woning panelen op te nemen, zo ben ik qua opwek alvast voorbereid.
omdat ik hiermee vooral opwek in de ochtend kan ik de overtollige energie de komende jaren hopelijk tegen een oké vergoeding verkopen zodat ik een acceptabele terugverdientijd hou.
Wie gaat het project uitvoeren
Een professionele partij.Ik overweeg om de twee panelen op het platte dak zelf te plaatsen en met een micro-omvormer via een stopcontact aan te sluiten.
Bijhouden van data
Ik draai home assistant en hou daarin ook mijn verbruik bij.dus monitoring langs deze weg zou fijn zijn, bij voorkeur via bestaande integraties.
Reeds verkregen offertes
Opvallend is dat twee partijen aangeven niet te willen installeren op de nokverhoging omdat dit niet veilig zou kunnen. Dus ik heb momenteel 1 offerte van een lokale partij met een goede reputatie.Idee voor legplan wat ik zelf had (en wat ook is aangeboden) is als volgt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/iaYotpHtKK9J5DbWIOyn05lg.png?f=user_large)
- 6 in landscape op nokverhoging voorzijde, als dit niet past 5 in portrait, ligging ZW
- 3 in portrait ervoor ligging ZW
- 6 in landscape op de nokverhoging achterzijde, ligging NO
- 2 in landscape aan de tuinzijde van de uitbouw, ligging ZO
De panelen op NO heb ik toegevoegd aan mijn plan na het lezen van diverse topics waarin wordt gesteld dat je geld beter kunt uitgeven aan zoveel mogelijk panelen op een string omvormer dan bv. micro omvormers.
Uit eerdere offertes had ik ook al de conclusie getrokken dat als ze eenmaal bij je thuis zijn het niet zo heel veel extra kost om meer panelen te leggen, de prijs per paneel daalt dan rap.
De twee panelen op ZO heb ik toegevoegd omdat ik merk dat het laatste stuk van de uitbouw nog best veel zon pakt, van vroeg in de ochtend tot een uurtje of 15.
De offerte is als volgt:
/f/image/cwkCxI4Ys3eH1rxwzqFxxthc.png?f=fotoalbum_large)
Dit alles voor €7789,77
met €175,- extra kosten voor lift of steiger kom ik dan uit op €1,12/WP
De optimizer zou gekoppeld worden aan 1 van de panelen die last heeft van de schaduw van de rookgasafvoer.
Regio
Haaglanden.Vragen waar ik mee zit
- Wat vinden jullie van dit legplan? is het zinnig om de extra panelen aan de achterzijde toe te voegen? ook met het verdwijnen van de salderingsregeling.- Wat vinden jullie van de offerte?
- Wat raden jullie aan qua omvormer? Is de aangeboden 3 fase omvormer passend? (ik dacht zelf aan 1 fase, 2 strings, 8 of 9 voorzijde, 6 achterzijde en 2 micro's voor het platte dak)
- wat kan ik verwachten qua opbrengst? de offerte gaat nu uit van 6736kwh, maar er vanuit gaande dat de panelen achter ca. 60% opbrengen zou mijn inschatting rond de 5000 uitkomen. klopt dit?
Alvast bedankt voor het meedenken!
/f/image/kXa7Hpn9vJgpq7PyqU5LYobD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/E1DjoGSRejB0y3m4scO3h2tw.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qmYhZP38QpS26c5o1CYelRKU.jpg?f=fotoalbum_large)