Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zonnepanelen advies gevraagd NO toevoegen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ewout0101
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-09 12:53
Beste Tweakers,

Wij overwegen al een tijdje om zonnepanelen op onze woning te plaatsen.
in de eerste instantie had ik mijn zinnen gezet op een postcoderoos project omdat ik het op onze oranje dak toch niet echt fraai vond. Nu dit al een aantal jaar niet van de grond komt ben ik afgelopen najaar met de hoge energieprijzen toch wat offertes gaan opvragen. In die periode was dit niet zo'n succes, alles boven de €2,-/wp met een uitschieter naar €2,40. Qua techniek alleen aanbod van Enphase micro.

De rust lijkt nu wedergekeerd, producten weer op voorraad en de interesse afgenomen, dus nu weer wat offertes opgevraagd.
Foto's
Onze woning is de rechter hoekwoning van een rijtje van drie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfKnn3ESOef4F9aRRPNrtCFMT1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x0vsmMelSosYwhbcm9biuWoC.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Beschikbare ruimte lijkt mij:
- schuin pannendak van de nokverhoging voor en achter.
- rand bestaand pannendak onder nokverhoging voor en achter
- plat dak van de uitbouw aan de achterzijde.
Schaduw
- De nokverhoging heeft aan de kant met de buren de rookgasafvoer zitten van de CV ketel. deze geeft schaduw, dit zie je ook als zwart streepje op de luchtfoto.
- aan de overkant van de straat staat een boom in de voortuin. deze steekt boven het (oorspronkelijke) dak uit, dus zal bij laagstaande zon schaduw veroorzaken.
- aan de achterzijde zijn geen schaduwveroorzakers in de nabijheid.
- het platte dak komt langzaam in de schaduw van het huis naar mate de zon verder richting het zuiden draait.

Plaatje met de boom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l495C0Po73Xb5rFcDTDf7iara1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bwEz8UFvrO6DNuRoqmaYdKdQ.png?f=fotoalbum_large
Jaarverbruik
Ons jaarverbruik is ca. 4500kwh.
Plan is om over een jaar of 3 onze auto te vervangen voor een elektrische.
Op iets langere termijn (ca 5jr) willen we een aanbouw aan de zijkant van de woning creëren en dan meteen de stap naar aardgasvrij zetten bv. met een bodemwarmtepomp.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase, 25A
Op dit moment heb ik een dynamisch contract bij Zonneplan.
Budget en doel
Qua budget wil ik eigenlijk niet meer dan €8000,- uitgeven.
Mijn doel was om in ieder geval mijn eigen verbruik op te wekken. ik heb echter begrepen dat partijen niet heel happig zijn om later panelen bij te plaatsen in een bestaande installatie.
vandaar mijn keuze om ook aan de achterkant van de woning panelen op te nemen, zo ben ik qua opwek alvast voorbereid.
omdat ik hiermee vooral opwek in de ochtend kan ik de overtollige energie de komende jaren hopelijk tegen een oké vergoeding verkopen zodat ik een acceptabele terugverdientijd hou.
Wie gaat het project uitvoeren
Een professionele partij.
Ik overweeg om de twee panelen op het platte dak zelf te plaatsen en met een micro-omvormer via een stopcontact aan te sluiten.
Bijhouden van data
Ik draai home assistant en hou daarin ook mijn verbruik bij.
dus monitoring langs deze weg zou fijn zijn, bij voorkeur via bestaande integraties.
Reeds verkregen offertes
Opvallend is dat twee partijen aangeven niet te willen installeren op de nokverhoging omdat dit niet veilig zou kunnen. Dus ik heb momenteel 1 offerte van een lokale partij met een goede reputatie.

Idee voor legplan wat ik zelf had (en wat ook is aangeboden) is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-6RaSILT4Qce2e0qR0sXCKnpEM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iaYotpHtKK9J5DbWIOyn05lg.png?f=user_large

- 6 in landscape op nokverhoging voorzijde, als dit niet past 5 in portrait, ligging ZW
- 3 in portrait ervoor ligging ZW
- 6 in landscape op de nokverhoging achterzijde, ligging NO
- 2 in landscape aan de tuinzijde van de uitbouw, ligging ZO

De panelen op NO heb ik toegevoegd aan mijn plan na het lezen van diverse topics waarin wordt gesteld dat je geld beter kunt uitgeven aan zoveel mogelijk panelen op een string omvormer dan bv. micro omvormers.
Uit eerdere offertes had ik ook al de conclusie getrokken dat als ze eenmaal bij je thuis zijn het niet zo heel veel extra kost om meer panelen te leggen, de prijs per paneel daalt dan rap.
De twee panelen op ZO heb ik toegevoegd omdat ik merk dat het laatste stuk van de uitbouw nog best veel zon pakt, van vroeg in de ochtend tot een uurtje of 15.

De offerte is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSxykGlgo2dm_bDB9a-0EeklbRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cwkCxI4Ys3eH1rxwzqFxxthc.png?f=fotoalbum_large

Dit alles voor €7789,77
met €175,- extra kosten voor lift of steiger kom ik dan uit op €1,12/WP
De optimizer zou gekoppeld worden aan 1 van de panelen die last heeft van de schaduw van de rookgasafvoer.
Regio
Haaglanden.
Vragen waar ik mee zit
- Wat vinden jullie van dit legplan? is het zinnig om de extra panelen aan de achterzijde toe te voegen? ook met het verdwijnen van de salderingsregeling.
- Wat vinden jullie van de offerte?
- Wat raden jullie aan qua omvormer? Is de aangeboden 3 fase omvormer passend? (ik dacht zelf aan 1 fase, 2 strings, 8 of 9 voorzijde, 6 achterzijde en 2 micro's voor het platte dak)
- wat kan ik verwachten qua opbrengst? de offerte gaat nu uit van 6736kwh, maar er vanuit gaande dat de panelen achter ca. 60% opbrengen zou mijn inschatting rond de 5000 uitkomen. klopt dit?

Alvast bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
Offerte is technisch niet oké. Dit kan niet werken met 1 optimizer.

1 oriëntatie per string.

Laat je de 2 ZO weg van de GoodWe omvormer dan heb je nog steeds risico op opstart geneuzel met slechts 6 panelen in de NO string.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-11 11:46
Die 2 panelen op het platte dak liggen (naast op een compleet andere oriëntatie) zo ver van de hoofdinstallatie, die zou ik gewoon apart aansluiten met een micro omvormer (of helemaal weglaten).

Panelen op het dak kunnen prima op een 1-fase stringomvormer 4200 of 3600W. Als je een wasmachine groep op zolder hebt, scheelt dat je ook kabels trekken.

Verder wat @Ronald zegt, met de omvormer uit de offerte gaat het niet werken.

[ Voor 10% gewijzigd door mcDavid op 04-10-2023 08:28 ]

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Probleem met installeren op de nokverhoging is dat er niet veilig gewerkt kan worden. Arbo.

• RobertV70
mcDavid schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:26:
Die 2 panelen op het platte dak liggen (naast op een compleet andere oriëntatie) zo ver van de hoofdinstallatie, die zou ik gewoon apart aansluiten met een micro omvormer (of helemaal weglaten).

Panelen op het dak kunnen prima op een 1-fase stringomvormer 4200 of 3600W. Als je een wasmachine groep op zolder hebt, scheelt dat je ook kabels trekken.

Verder wat @Ronald zegt, met de omvormer uit de offerte gaat het niet werken.
Op een PV verdeler aansluiten kan tot 3,6kW, een 4200 gaat dan dus niet.

• RobertV70
Volgens mij is dit goed te doen met Solaredge, maar @Ronald weet daar meer van.

• RobertV70
Maar wat al aangereikt wordt, die twee panelen achterop weg laten en 15 panelen aansturen met de Goodwe is de beste en goedkoopste optie.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
RobertV70 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:23:
Volgens mij is dit goed te doen met Solaredge, maar @Ronald weet daar meer van.
Alleen met Enkelfase of de 3-fase short string serie en s500b/s650b optimizers. En dan nog eerst door designer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ewout0101
Dank voor jullie reacties!

Ik ga dan in ieder geval de panelen op het platte dak voor nu laten vervallen.

Als ik jullie goed begrijp kan ik de panelen op het dak prima laten aansluiten op een 1 fase omvormer in twee strings (1 voor, 1 achter).
Krijg ik dan nog last met opstartvermogen als ik achter maar 6 panelen heb?
En moet ik nog iets met optimizers doen ivm de rookgasafvoer aan de voorkant? Of is dat effect beperkt?

Er is een wasmachine aansluiting dus die kan gebruikt worden.
Mag daar alleen een wasmachine op aangesloten worden? Volgens mij zit er nu namelijk ook de cv en mech. Ventilatie op aangesloten.

• Ewout0101
Ik heb geprobeerd wat in sunny design te doen, maar ik kom met geen mogelijkheid ingelogd.
Al een paar keer nieuw inlog aangemaakt, maar blijf een foutmelding krijgen.
Iemand een idee wat ik fout doe?
Edit: opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door Ewout0101 op 04-10-2023 23:10 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-11 11:46
Ewout0101 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:38:

Als ik jullie goed begrijp kan ik de panelen op het dak prima laten aansluiten op een 1 fase omvormer in twee strings (1 voor, 1 achter).
Met een éénfase omvormer zal dat geen enkel probleem zijn. Kijk als je een definitieve keuze gemaakt hebt voor de zekerheid even na of de string-spanning (ruim) binnen de MPPT-range valt.
En moet ik nog iets met optimizers doen ivm de rookgasafvoer aan de voorkant? Of is dat effect beperkt?
Niet echt. Misschien wil je voor de zekerheid een omvormer met schaduwmanagement (SMA, goodwe). Zolang je stringspanning niet helemaal onderin de MPPT-range zit worden beschaduwde (delen van) panelen gewoon gebypassed.
Mag daar alleen een wasmachine op aangesloten worden? Volgens mij zit er nu namelijk ook de cv en mech. Ventilatie op aangesloten.
Dat klinkt niet als een wasmachine groep. Een wasmachine groep is een groep waar maar één stopcontact op zit en verder niets. Als dat het geval is kun je dat stopcontact vervangen door een PV-verdeler. Als je daar vervolgens zelf een stekkerdoosje in prikt moet je dat zelf weten, maar als er meerdere stopcontacten (of lichtpunten of iets anders) op zitten wordt het een lastig verhaal.

• RobertV70
Ewout0101 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:38:

De spanning van 4 panelen is voldoende voor een 1 fase omvormer, doorgaans is de string spanning met 4 panelen 120 volt, de startspanning is uit mijn hoofd 80 Volt.

Het effect van een rookgasafvoer is zeer beperkt.

De groep waar de PV verdeler op komt moet verder schoon zijn. Er mag dus niet van alles op aangesloten zijn, dan is het een kwestie van nieuwe groep aanleggen met bekabeling rechtstreeks naar de omvormer toe.

• Ewout0101
Ok, dank. ik ga een bijgewerkte offerte vragen in lijn met jullie adviezen.

Zal ook even overleggen over de wasmachine groep, het is zeker weten een directe kabel vanaf de meterkast naar zolder. Alleen zit er dus zoals gezegd nu meer op aangesloten.

Als jullie (vid DM) nog een goede partij weten om een offerte te vragen in de regio Haaglanden houd ik me aanbevolen.

• Ewout0101
Ha allemaal,

Even een update van mijn kant.

Met de vorige partij kwam ik helaas niet echt verder.
Inmiddels heb ik een nieuwe aanbieding van een andere lokale partij. deze is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVGLRT4_XxvZsx7atATXDmOC7Fk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kXa7Hpn9vJgpq7PyqU5LYobD.png?f=fotoalbum_large

Wat ik begrijp is dat glas-glas panelen van betere kwaliteit zijn, en dit tegen een (fors) lagere prijs dan de vorige aanbieding. Ik ben dus voornemens om met deze partij in zee te gaan.

Op dit moment heb ik wel weer dezelfde discussie als vorige keer, namelijk over de omvormer.
Volgende week heb ik een gesprek met hun technisch adviseur, maar heb me naar aanleiding van jullie adviezen al een beetje voorbereid.
Ik ben benieuwd of ik qua logica goed zit. dus graag jullie reacties.

Ik heb het aangeboden systeem in PV calc ingevuld. 7 panelen op zuidwest en 8 op noordoost.

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0

Met een 5kw omvormer zou ik dan 4521kWh opwekken.
met een 3,6 kw omvormer kom ik op 4488kWh
dit scheelt 33kwh op jaarbasis.

sunnydesign komt met vergelijkbare output.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LrD4Lgdpw__6G_MKmGSQq6FTOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E1DjoGSRejB0y3m4scO3h2tw.png?f=fotoalbum_large

een 1 fase 3,6kw omvormer komt uit op 99,7% rendement en een jaaropbrengst van 5147kWh

Ik heb ook nog even gekeken naar de opstartspanning.
De panelen hebben een opstartspanning van 31,5 volt.
de string aan de voorzijde levert dan 220v en aan de achterkant 252v.
De omvormer start bij 160v en heeft een mppt range van 180 - 850 met een nominaal voltage van 600v.
hiermee zit ik redelijk aan de onderkant van de bandbreedte.
als ik het goed begrijp kost dit me opbrengst in de vroege ochtend / late middag ten gunste van een hogere piekopbrengst in de zomerperiode.

Op basis hiervan ben ik geneigd voor de 1fase omvormer te gaan bv de Growatt MIN 3600TL-XH met een opstartspanning van 100v en een range van 70-550.
Vraag die ik nog heb is of ik nog rekening moet houden met extra vermogen door het feit dat het bifacial panelen zijn?

Als bovenstaande klopt, ben ik er qua type omvormer wel uit.

Waar ik dan nog over twijfel is de wijze van aansluiten. hier heb ik grofweg 2 opties.
1) bestaande leiding naar wasmachine gebruiken met PV verdeler.
2) nieuwe kabel buitenom, eventueel nog in varianten:
2a) 3x 2,5mm | volgens mij geen meerwaarde boven 1)
2b) 3x 4mm | minder daling in voltage, (1,4v ipv 2,3 bij 2,5mm) dus langer in bedrijf bij netcongestie?
2c) 5x 4mm | voorbereid op volgende generatie panelen (1000wp? >:) ) en evt. thuisaccu

Wat zouden jullie aanraden / overwegingen zijn?

Dank alvast voor jullie reacties!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:30

tijmeng

Panasonic 7J

Wat betreft je rode dak. Ik heb rode bisol panelen erop gelegd. Ja het kost wat extra, maar je hebt dan EU panelen en het ziet er tenminste een stuk beter uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/197wpQiqdJInA3_QGLsGE_hfzTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmYhZP38QpS26c5o1CYelRKU.jpg?f=fotoalbum_large

Prijsverschil is tegenwoordig wel aanzienlijk nu Chinese panelen nasaal worden gedumpt op de EU markt.

Ze hebben sinds kort ook terra cotta oranje panelen. Die matchen nog beter maar wekken 20% minder op dan de rode.

[ Voor 8% gewijzigd door tijmeng op 25-01-2024 22:35 ]

• Ewout0101
Mooi product inderdaad!
Heb even gekeken naar de prijzen, toch wel serieus duurder, orde grootte €200,- per paneel.
En ook 25% minder opbrengst.

Ga nu dus toch voor deze zwarte, die volgens mij wel uit Duitsland komen.
Hopelijk heb ik deze dan binnen afzienbare tijd terugverdiend, en kan ik misschien over een jaar of 8 overstappen naar oranje panelen (of wie weet dakpannen)

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:02

Freakie1NL

Grote Baas

Ewout0101 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:50:
Mooi product inderdaad!
Heb even gekeken naar de prijzen, toch wel serieus duurder, orde grootte €200,- per paneel.

Hopelijk heb ik deze dan binnen afzienbare tijd terugverdiend, en kan ik misschien over een jaar of 8 overstappen naar oranje panelen (of wie weet dakpannen)
Die Bauer panelen zijn zo Duits als Skoda.
Dat er een Duits vlaggetje bij geplaats word en Duits klinkt, betekend niet dat het Duitse panelen zijn.

De EU heeft bijna geen eigen PV fabrieken (meer), die echt uit de EU komen herken je wel aan de prijs.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

Ewout0101 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:50:
Mooi product inderdaad!

Prijzen online zijn idd hoger. Maar check eens even bij Carbomat. Zij zijn bisol dealer en leveren deze een stuk goedkoper. Installatie kunnen ze ook doen. Destijds kocht ik mijn panelen bij hen voor 250€ PS ipv de 420€ die ik online vond.

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-08 16:05
tijmeng schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:34:
Wat betreft je rode dak. Ik heb rode bisol panelen erop gelegd. Ja het kost wat extra, maar je hebt dan EU panelen en het ziet er tenminste een stuk beter uit:
[Afbeelding]

Prijsverschil is tegenwoordig wel aanzienlijk nu Chinese panelen nasaal worden gedumpt op de EU markt.

Ze hebben sinds kort ook terra cotta oranje panelen. Die matchen nog beter maar wekken 20% minder op dan de rode.
Liggen ze nou over de nok heen? 8)7 Of is dat gezichtsbedrog?

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

BBTM schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:42:
[...]

Liggen ze nou over de nok heen? 8)7 Of is dat gezichtsbedrog?
Tot aan de nok, anders paste t niet met de dakkapel. Ligt er nu 3 jaar. Bovenste rail paar haken extra. Niks aan t handje.andere kant liggen ze ook.
Pagina: 1