[PV] Welke omvormer pas het beste in mijn situatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynamodz
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-09 12:40
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIn2adPhdAcuacfjM_QKewzkkWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/92DlBejRVcq4meX0mnzaa6wm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hog9s9va2N_Rke02N2wF8x3hDvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uBTVV0CfTIkURCQhw65zdv6Y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22b4KzBWKkl0dSqvJDfPeEnzA_g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UzfC6ILj277oYluRArMAmLIP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYn1ze8MQpqaeOgzqmu0z57bNQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qF7flyIBe4YhdPgpn9piH2gY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQGTCR32wBCbzdXH3lfjYqz6HVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvoOFK8py9DA3hcYykGl4nkL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arBhud26puJ3EYYiEq7CL-qLI3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkwYOn2z83hRBjzYBSlADsB5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCJVdHsd58CJ8FrqnzrOioF4zbI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xT8vlnZ6iept6pW0RbTR8uPk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C31ZyKMRMDYxM1LsFUdfda_aZQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fl57Kl0aaLvFDk1WOg65clSm.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dakhelling: 56 graden volgens 3DBAG
Volgens de offerte van installateur is de dakhelling 60 graden.
Maten heb ik niet zelf kunnen opmeten maar de maten via PDOK lijken wel aardig te kloppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvbBGFpQyuc1RvyHMn36mEzeyDw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WYL7JCj0TUmbukjWHBXSU05e.png?f=user_large
Schaduw
Het enige wat schaduw kan geven is de dakkapel en de schoorsteen erboven. Links van de dakkapel is een kleine loze ventilatie kanaal, zit eraan te denken daar nog een rij panelen te laten plaatsen met een lage ventilatiedoorvoer zoals dit: Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/mQ5lJpyVzNPO/550x296.jpg

Huis op de foto met het noorden naar boven gericht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIn2adPhdAcuacfjM_QKewzkkWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/92DlBejRVcq4meX0mnzaa6wm.png?f=fotoalbum_large
Jaarverbruik
8550 kWh (zonder het laden van de EV)
1750 M3 gas
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase
Budget en doel
Budget: Max 10K
Doel: Liefst alles volleggen voor maximale opbrengst, er is een EV en de volgende stap is proberen gasloos te worden.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik besteed alles uit.
Bijhouden van data
Ik zou het liefst willen dat de omvormer kan praten met Home-Assistant en Tibber (ik verwacht dat ik daar blijf).
Reeds verkregen offertes
Ik heb al een goede leverancier / installateur gevonden, ik kom nu op de volgende systeem uit:
Zonnestroomsysteem 10.875 Wp
25 Jinko N-type 54HL4R-B 435 Watt
1 Huawei SUN2000-10KTL-M1
1 Sunstruction Dakhaken (zwart) Montagesysteem
10 stuks Huawei SUN2000P-450 W Smart PV Optimizer (volgens de verkoper is dit het minimale aantal om met optimizers te kunnen werken)
25 stuks Slijpen dakpannen (per paneel)
Montage panelen
Materiaal AC
Montage AC
Transport incl. montage

Totaal excl. BTW € 8.420,62

Hierbij wat info die bij de offerte zit:

Schuin dak
Schuin dak, Pannen
3% schaduw
Paneelopstelling
zuidzuidoost 60°
3 rijen van 5 portrait panelen
2 rijen van 3 portrait panelen
1 rij van 4 portrait panelen
Energieopbrengst
87,4% rendement
9.505 kWh per jaar

€0,78 / Wp (naar boven afgerond)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ith5TrF0AcpDtdlY6Qb1LVH427Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l2H8ZteARkLGcE7NNE5SPSWQ.png?f=fotoalbum_large
Regio
Den Haag - Zuid Holland

Allereerst alvast bedankt voor het meedenken _/-\o_
Wat ik dus graag wil is zoveel mogelijk opbrengst, dak mag vol (vooral met de huidige prijzen).
We hebben al een EV met inmiddels een thuislader (die met Tibber en Home-Assistant kan praten) en ik verwacht dat de verbruik verder omhoog gaat om van het gas af te komen (middels warmtepomp of airco's die ook kunnen verwarmen).

Ik zit al een tijdje mee te lezen en de belangrijkste punt is vooral de omvormer / optimizers (en natuurlijk de installatie) heb ik gemerkt. Heb nauwelijk schaduw dus micro-omvormers lijkt me onnodig, hetzelfde geldt voor overal optimizers (wat de verkoper me eerst aanraden, lijkt me totaal onnodig dus snel teruggebracht naar 10 stuks waar nodig is).

Huawei lijkt me de meest betrouwbare na veel onderzoek, maar toch lees ik hier en daar wat problemen met de integratie met Tibber en Home-Assistant. Ook las ik op de forum van Huawei zelf heel wat drama over hun optimizers, ik denk een productiefout, iemand ervaring met Huawei?

Is er een andere systeem / combinatie die aan te raden is in mijn situatie, dan hoor ik het graag, de kans is groot dat ik afhankelijk van de verbruik / opbrengst en prijs, uiteindelijk ook een batterij erbij wil plaatsen en de opgeslagen stroom op dure momenten wil verkopen aan het net.

[ Voor 18% gewijzigd door Dynamodz op 04-10-2023 09:23 ]

Den Haag / 12180 WP / 28 x 435 / 2 x MPPT Serieel op Huawei SUN2000-10KTL-M1 / ZZO / 60°

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:27
Prijs is echt wel heel erg laag. Technisch oké.

Volgens mij is er geen minimum aantal optimizers in een Huawei systeem... Waar zouden ze komen :-)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynamodz
Prijs is inderdaad erg laag, dezelfde aanbieder was begin zomer +/- 2500 euro duurder voor dezelfde setup.
Ondertussen is de prijs beter en krijgen we meer wp per paneel.
Dat zei de verkoper, maar heb het maar even opgezocht, het zijn er geen 10 stuks maar 6 stuks voor dit model omvormer: Huawei SUN2000-10KTL-M1

Ik zal de offerte dan aanpassen naar 6 stuks, dat zal de rij links en recht van de dakkapel worden (daar kan schaduw vallen van de schoorsteen en dakapel). Lijkt me precies goed 6 stuks of kunnen er meer nodig zijn?
Ik zie dat ik de legplan niet erbij heb geupload, die voeg ik meteen toe alhoewel die kan veranderen als ik over de loze ventilatie kan leggen.

update:
Inmiddels contact gehad en zij kunnen niets aan de loze ventilatie kanaal doen, daar moet ik weer een andere partij voor inschakelen en die moet voorzien zijn van een dakpan, want de installateur boort maar kleine gaten voor de bedrading. Wil geen extra kosten aan nog een partij maken, dus laat het maar even zitten.
Wat betreft de optimizers raden ze toch 10 stuks aan, omdat in november met de lage zon een deel van de onderkant van de panelen toch in de schaduw valt door het dak van de buren, heb een foto gekregen waar dit uit blijkt. Ook zag ik op mijn eigen foto ook schaduw aan de linkerzijde onderin, helaas...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-r_iObtz8GFeQMaFI-5bviUI_4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OaNk0PraWrz77fST3cgP6ILT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4LaNphnhHtEuEeVhTA-KoYdA_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WY3i2sOjVoMEWYe0MxS6TNoD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Dynamodz op 04-10-2023 11:20 ]

Den Haag / 12180 WP / 28 x 435 / 2 x MPPT Serieel op Huawei SUN2000-10KTL-M1 / ZZO / 60°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
Een schaduwberekening maken kan veel uitsluitsel brengen, ik maak deze geregeld voor een klant als dit inzicht kan geven in wat wel of niet aan te schaffen. Veel installateurs zal het echter een worst wezen en zullen aansturen op hoe meer hoe beter, want omzet is winst, ongeacht wat de klant daarvan vind en of het echt noodzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
En...als er een probleem ontstaat met een optimizer, wie betaald de rekening dan van de uren die gemaakt moeten worden voor het vervangen. Een optimizer van de onderste rij is niet echt een probleem, maar van de bovenste rij wel, daar gaan serieus uren in zitten, betalen hun dat of komt dat op jou bordje terecht. Dus even de garantievoorwaarden van Huawei raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Is dan een serieel systeem met een SMA niet veel beter en op de lange termijn voordeliger, want, hoeveel uren liggen de panelen in de schaduw, welke maanden tellen het hardst, dat zijn vragen die je jezelf even moet stellen.

En waaruit blijkt dat Huawei het meest betrouwbaar is volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynamodz
RobertV70 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:02:
Een schaduwberekening maken kan veel uitsluitsel brengen, ik maak deze geregeld voor een klant als dit inzicht kan geven in wat wel of niet aan te schaffen. Veel installateurs zal het echter een worst wezen en zullen aansturen op hoe meer hoe beter, want omzet is winst, ongeacht wat de klant daarvan vind en of het echt noodzaak is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIf6j96n4G8pGh6zVfksks8XQdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o6vlDbbNsQilOWWXnKpWMC8R.png?f=fotoalbum_large

heb dit doorgekregen, maar goed, zal idd vragen naar een echte berekening.
RobertV70 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:06:
En...als er een probleem ontstaat met een optimizer, wie betaald de rekening dan van de uren die gemaakt moeten worden voor het vervangen. Een optimizer van de onderste rij is niet echt een probleem, maar van de bovenste rij wel, daar gaan serieus uren in zitten, betalen hun dat of komt dat op jou bordje terecht. Dus even de garantievoorwaarden van Huawei raadplegen.
Optimizers komen met 25 jaar garantie, de omvormer zelf heeft 10 jaar. En de installatie heeft 2 jaar garantie, dus binnen 2 jaar worden de optimizers kosteloos vervangen indien nodig. En idd, om deze reden heb ik liever zo min mogelijk optimizers, dus vraag me af wat verstandig / wijsheid is.
Duurder betalen voor een andere systeem zoals Enphase of iets anders vind ik geen probleem.
RobertV70 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:10:
Is dan een serieel systeem met een SMA niet veel beter en op de lange termijn voordeliger, want, hoeveel uren liggen de panelen in de schaduw, welke maanden tellen het hardst, dat zijn vragen die je jezelf even moet stellen.

En waaruit blijkt dat Huawei het meest betrouwbaar is volgens jou?
Wat is er beter /voordeliger aan SMA vraag ik me dan af?

Over Huawei kan ik geen problemen / klachten vinden over de omvormer zelf, me broertje heeft er ook 1 voor 6 jaar zonder problemen (zat bij de bouw van zijn huis), ook al zijn buren (die dezelfde omvormer hebben) zijn er tevreden over. Zonneplan, een behoorlijke grote aanbieder werkt enkel met Huawei omvormers (met een rebrand). Ook mijn leverancier geeft aan dat Huawei juist het minse problemen heeft.

Het enige wat me tegen zit over Huawei is de problemen met hun optimizers in het verleden, connectie-problemen met Tibber en HA (luxe-probleem maar zou een goede koppeling wel fijn vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Dynamodz schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:06:
[...]

[Afbeelding]

heb dit doorgekregen, maar goed, zal idd vragen naar een echte berekening.

[...]

Optimizers komen met 25 jaar garantie, de omvormer zelf heeft 10 jaar. En de installatie heeft 2 jaar garantie, dus binnen 2 jaar worden de optimizers kosteloos vervangen indien nodig. En idd, om deze reden heb ik liever zo min mogelijk optimizers, dus vraag me af wat verstandig / wijsheid is.
Duurder betalen voor een andere systeem zoals Enphase of iets anders vind ik geen probleem.

[...]

Wat is er beter /voordeliger aan SMA vraag ik me dan af?

Over Huawei kan ik geen problemen / klachten vinden over de omvormer zelf, me broertje heeft er ook 1 voor 6 jaar zonder problemen (zat bij de bouw van zijn huis), ook al zijn buren (die dezelfde omvormer hebben) zijn er tevreden over. Zonneplan, een behoorlijke grote aanbieder werkt enkel met Huawei omvormers (met een rebrand). Ook mijn leverancier geeft aan dat Huawei juist het minse problemen heeft.

Het enige wat me tegen zit over Huawei is de problemen met hun optimizers in het verleden, connectie-problemen met Tibber en HA (luxe-probleem maar zou een goede koppeling wel fijn vinden).
Afbeelding zegt helemaal niets, vraag naar een schaduw animatie, en vervolgens een percentage verschil tussen parallel en serieel, als ze die niet kunnen geven, laat maar. uiteraard kunnen ze iets uit hun duim zuigen.

Je krijgt 2 jaar installatiegarantie, dat is iets anders als 2 jaar kosteloos vervangen van optimizers, vraag GOED naar de voorwaarden en laat dit op papier zetten als nem aangeeft dat ze deze binnen twee jaar kosteloos vervangen, en dan bedoel ik oude van het dak halen en nieuwe terug plaatsen.

De gemiddelde omvormer gaat rustig 10 jaar mee, dan begint de veroudering toe te treden, een SMA is daar beter tegen bestand door gebruik te maken van degelijkere componenten. Ook het gewicht van de SMA t.o.v. de Huawei is aanzienlijk.

Uiteraard is Huawei geen rommel, dat zal ik niet zeggen, en ook prima dat Zonneplan ermee werkt, maar dat zegt natuurlijk niets.

Als je dan toch duur wilt, neem dan een SMA, kost een beetje maar dan heb je ook echt wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Wat
is
dat
een
gruwelijke
meuktool

Blij dat ik er niet meer dan een 10minute email aan verspilt heb

Maar okay... Huawei SmartDesign ontwerprapport.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwoEff_9efuNOTRvwOp_41R1aCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eJoXPlA0iXlevO9gz2gUSvzq.png?f=fotoalbum_large
Meer dan een 365W paneel staat er niet in... Redelijk onwerkbaar als professional.

Maar 0 optimizers verplicht

Installateur kletst uit nek.

De Datasheet vraagt een zeker minimum aantal optimizers - staat er expliciet bij - een ontwerp met 100% optimizers.

[ Voor 43% gewijzigd door Ronald op 05-10-2023 20:48 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
En hier heb ik uitgewerkt hoeveel een optimizer helpt bij harde schaduw - zoals dakkapel...
Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Deze post leeft in mijn bookmarks liefkozend als 'Optimizer doet geen ruk'

Gewoon zorgen voor voldoende string lengte zodat het kleinste aantal panelen in zon meer spanning kunnen maken dan de minimum Vmpp waarde van de omvormer.

Bijvoorbeeld met een Growatt 3 fase omvormer. Die mag 1100V Voc hebben. Daarmee kan met moderne panelen met lage spanning / hoge stroom een string van 25 vaak.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 05-10-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynamodz
RobertV70 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:02:
[...]

Afbeelding zegt helemaal niets, vraag naar een schaduw animatie, en vervolgens een percentage verschil tussen parallel en serieel, als ze die niet kunnen geven, laat maar. uiteraard kunnen ze iets uit hun duim zuigen.

Je krijgt 2 jaar installatiegarantie, dat is iets anders als 2 jaar kosteloos vervangen van optimizers, vraag GOED naar de voorwaarden en laat dit op papier zetten als nem aangeeft dat ze deze binnen twee jaar kosteloos vervangen, en dan bedoel ik oude van het dak halen en nieuwe terug plaatsen.

De gemiddelde omvormer gaat rustig 10 jaar mee, dan begint de veroudering toe te treden, een SMA is daar beter tegen bestand door gebruik te maken van degelijkere componenten. Ook het gewicht van de SMA t.o.v. de Huawei is aanzienlijk.

Uiteraard is Huawei geen rommel, dat zal ik niet zeggen, en ook prima dat Zonneplan ermee werkt, maar dat zegt natuurlijk niets.

Als je dan toch duur wilt, neem dan een SMA, kost een beetje maar dan heb je ook echt wat.
Ik ga er even achterna wat of de optimizers ook onder de installatiegarantie vallen qua arbeid (en indien we daarvoor gaan dit duidelijk op papier te hebben (neem aan dat een bevestiging per email al voldoende hoort te zijn), wat SMA zou kosten en een goede schaduw-berekening. Thx tot zover.

Welke SMA raad je trouwens aan in mijn situatie?
Is Enphase trouwens een aanrader, of juist niet door al die losse modules?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynamodz
Ronald schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:46:
Wat
is
dat
een
gruwelijke
meuktool

Blij dat ik er niet meer dan een 10minute email aan verspilt heb

Maar okay... Huawei SmartDesign ontwerprapport.
[Afbeelding]
Meer dan een 365W paneel staat er niet in... Redelijk onwerkbaar als professional.

Maar 0 optimizers verplicht

Installateur kletst uit nek.

De Datasheet vraagt een zeker minimum aantal optimizers - staat er expliciet bij - een ontwerp met 100% optimizers.
Wel bizar idd dat de ontwerptool niet up-to-date is bij zo een groot merk.

Intressant verhaal over het verschil met of zonder optimzers, ga idd navragen over een oplossing met shade-fix, Mijn schaduwen zijn allemaal van vaste voorwerpen (dakkapel, schoorsteen en af en toe huis van buren), dus geen boom schaduwen die continue bewegen.

Ik kan trouwens nergens vinden dat de jinko n-type 54hl4r-b 435 watt panelen een bypass diode hebben, of hebben ze dit allemaal standaard?

Dit stukje begrijp ik niet helemaal:
Gewoon zorgen voor voldoende string lengte zodat het kleinste aantal panelen in zon meer spanning kunnen maken dan de minimum Vmpp waarde van de omvormer.

Bijvoorbeeld met een Growatt 3 fase omvormer. Die mag 1100V Voc hebben. Daarmee kan met moderne panelen met lage spanning / hoge stroom een string van 25 vaak.
Bedoel je ermee wat hier wordt uitgelegd:
YouTube: Importance of High DC input Current Capability of Solar Inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynamodz
Ik zie net dat er ook een High Current versie bestaat bij Huawei, vraag me af welke ik op mijn offerte heb staan. Ik ga daar maandag ook achteraan.
Afbeeldingslocatie: https://photomate.zendesk.com/hc/article_attachments/6467748296989/The_MPP-current_values__STC_and_NOCT__of_PV_modules_.png

@Ronald Welke omvormer raad je mij aan in mijn situatie?

[ Voor 9% gewijzigd door Dynamodz op 07-10-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynamodz
Dit is de datasheet van de omvormer in mijn offerte, die ondersteund dus max 11 A per MPPT.
https://app.sunconn.nl/Do...et_01_-_EU_(20190306).pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik kan het ook niet vinden,. Ik vermoed 3 bypassdiodes
https://www.sun-solar.nl/...l-black-zonnepanelen-.pdf

Maar ik weet dat het prima werkt met schaduw op dit dak. (ochtend schaduw van schuin dak schuurtje buren)
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-10-2023 15:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Dynamodz schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:00:
[...]

Ik ga er even achterna wat of de optimizers ook onder de installatiegarantie vallen qua arbeid (en indien we daarvoor gaan dit duidelijk op papier te hebben (neem aan dat een bevestiging per email al voldoende hoort te zijn), wat SMA zou kosten en een goede schaduw-berekening. Thx tot zover.

Welke SMA raad je trouwens aan in mijn situatie?
Is Enphase trouwens een aanrader, of juist niet door al die losse modules?
SMA tripower 10.0
Enphase, hartstikke leuk, maar over gecompliceerd, het lost niets op en voegt weinig toe en je moet met 25 panelen heel diep in de portemonnee. Ten opzichte van een SMA Tripower 10.0 (en dat is een dure jongen) komt er nog even 3000 euro bij zo uit mijn hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
2k, ook Enphase is minder duur geworden volgens de online jongens in Almere…

Maar voor die 2k kun je beter een bak panelen op noord gooien… levert meer op dan Enphase in de meeste gevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynamodz
Mijn adviseur was ineens een beetje traag met reageren helaas, maar goed. Hierbij een update:

Na flink verder ingelezen te hebben denk ik inderdaad dat optimizers of enphase te weinig meerwaarde hebben. En de risico om later een optimizer te moeten vervangen valt dan ook meteen weg.

Mijn aanbieder (SolarNRG) werkt momenteel niet met SMA of Fronius omvormers, dus die vallen al af als ik voor hun kies.

De omvormer is wel de High Current versie van Huawei, komen ze volgens mij ook na navragen pas achter bij de aanbieder, dat is dus deze: https://www.solartoday.nl...sun2000-3-10ktl-m1-hc.pdf

Plan zou dan worden:
25 panelen waarvan degene die deels of even in de schaduw kunnen komen op de aparte MPPT te verbinden, en degene die volle zon pakken op de andere MPPT te gooien.

Kom dan totaal rond de 8K uit voor de gehele systeem met 25 stuks 435 WP panelen.
0,74 cent per WP

Iemand eventueel nog andere aanraders qua aanbieder in Zuid Holland die wel met SMA of Fronius (voor de shadefix) werken? Zou dat eventueel nog kunnen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynamodz
En dan nog 2 punten waarmee ik zit, wat is verstandiger?

De omvormer op zolder vlak bij de panelen (dat heb ik liever niet) ivm nog meer ruimte verlies, eventueel geluids-overlast (er komen uiteindelijk slaapkamers op zolder).

Of kan de omvormer ook beneden in de garage, dan moeten de kabels wel vanuit zolder door bestaande buizen heen naar de garage getrokken worden (die naast de meterkast zit).

-

Dan nog het trekken van de kabels, dit gaat in de bestaande buizen van de huidige CV en Wasmachine op zolder. Om die 2 daarna weer van stroom te voorzien kan er een PV verdeler op zolder geplaatst worden neem ik aan?

Huidige offerte is nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDkwyDSg9F-vWuWekGkNRrgVJyg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zbvhWyEEahTmghiCqulelYqz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynamodz
Update:
Toch voor elkaar gekregen dat de leverancier met de installatie-team heeft gesproken over het vervangen van de ventilatie-dakdoorvoer met een ingekorte versie. Ik moet enkel de doorvoer zelf kopen en klaar hebben liggen op de dag van installatie, dat is dus deze versie.

Hierdoor wordt de nieuwe legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SblMYkxGZ7TC7uN8pIa9nDEu4LA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PD91xSFfm4nGZUbB0D5dzOkw.png?f=fotoalbum_large

1 rij (3 panelen) extra!

Nu is mijn vraag, moet ik het nog steeds goed kunnen redden zonder optimizers, dus door:
28 panelen waarvan degene die deels of even in de schaduw kunnen komen op de aparte MPPT te verbinden, en degene die volle zon pakken op de andere MPPT te gooien.
Panelen: Jinko N-type 54HL4R-B 435 Watt
Omvormer: SUN2000-10KTL-M1 (High Current Version)

• Dynamodz
Niet meer van toepassing. :X

[ Voor 98% gewijzigd door Dynamodz op 05-12-2023 20:06 . Reden: NVT ]

Pagina: 1