Foto's
/f/image/92DlBejRVcq4meX0mnzaa6wm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uBTVV0CfTIkURCQhw65zdv6Y.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/UzfC6ILj277oYluRArMAmLIP.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/qF7flyIBe4YhdPgpn9piH2gY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YvoOFK8py9DA3hcYykGl4nkL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CkwYOn2z83hRBjzYBSlADsB5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xT8vlnZ6iept6pW0RbTR8uPk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fl57Kl0aaLvFDk1WOg65clSm.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Dakhelling: 56 graden volgens 3DBAGVolgens de offerte van installateur is de dakhelling 60 graden.
Maten heb ik niet zelf kunnen opmeten maar de maten via PDOK lijken wel aardig te kloppen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/WYL7JCj0TUmbukjWHBXSU05e.png?f=user_large)
Schaduw
Het enige wat schaduw kan geven is de dakkapel en de schoorsteen erboven. Links van de dakkapel is een kleine loze ventilatie kanaal, zit eraan te denken daar nog een rij panelen te laten plaatsen met een lage ventilatiedoorvoer zoals dit:
Huis op de foto met het noorden naar boven gericht:
/f/image/92DlBejRVcq4meX0mnzaa6wm.png?f=fotoalbum_large)
Jaarverbruik
8550 kWh (zonder het laden van de EV)1750 M3 gas
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-faseBudget en doel
Budget: Max 10KDoel: Liefst alles volleggen voor maximale opbrengst, er is een EV en de volgende stap is proberen gasloos te worden.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik besteed alles uit.Bijhouden van data
Ik zou het liefst willen dat de omvormer kan praten met Home-Assistant en Tibber (ik verwacht dat ik daar blijf).Reeds verkregen offertes
Ik heb al een goede leverancier / installateur gevonden, ik kom nu op de volgende systeem uit:Zonnestroomsysteem 10.875 Wp
25 Jinko N-type 54HL4R-B 435 Watt
1 Huawei SUN2000-10KTL-M1
1 Sunstruction Dakhaken (zwart) Montagesysteem
10 stuks Huawei SUN2000P-450 W Smart PV Optimizer (volgens de verkoper is dit het minimale aantal om met optimizers te kunnen werken)
25 stuks Slijpen dakpannen (per paneel)
Montage panelen
Materiaal AC
Montage AC
Transport incl. montage
Totaal excl. BTW € 8.420,62
Hierbij wat info die bij de offerte zit:
Schuin dak
Schuin dak, Pannen
3% schaduw
Paneelopstelling
zuidzuidoost 60°
3 rijen van 5 portrait panelen
2 rijen van 3 portrait panelen
1 rij van 4 portrait panelen
Energieopbrengst
87,4% rendement
9.505 kWh per jaar
€0,78 / Wp (naar boven afgerond)
/f/image/l2H8ZteARkLGcE7NNE5SPSWQ.png?f=fotoalbum_large)
Regio
Den Haag - Zuid HollandAllereerst alvast bedankt voor het meedenken
Wat ik dus graag wil is zoveel mogelijk opbrengst, dak mag vol (vooral met de huidige prijzen).
We hebben al een EV met inmiddels een thuislader (die met Tibber en Home-Assistant kan praten) en ik verwacht dat de verbruik verder omhoog gaat om van het gas af te komen (middels warmtepomp of airco's die ook kunnen verwarmen).
Ik zit al een tijdje mee te lezen en de belangrijkste punt is vooral de omvormer / optimizers (en natuurlijk de installatie) heb ik gemerkt. Heb nauwelijk schaduw dus micro-omvormers lijkt me onnodig, hetzelfde geldt voor overal optimizers (wat de verkoper me eerst aanraden, lijkt me totaal onnodig dus snel teruggebracht naar 10 stuks waar nodig is).
Huawei lijkt me de meest betrouwbare na veel onderzoek, maar toch lees ik hier en daar wat problemen met de integratie met Tibber en Home-Assistant. Ook las ik op de forum van Huawei zelf heel wat drama over hun optimizers, ik denk een productiefout, iemand ervaring met Huawei?
Is er een andere systeem / combinatie die aan te raden is in mijn situatie, dan hoor ik het graag, de kans is groot dat ik afhankelijk van de verbruik / opbrengst en prijs, uiteindelijk ook een batterij erbij wil plaatsen en de opgeslagen stroom op dure momenten wil verkopen aan het net.
[ Voor 18% gewijzigd door Dynamodz op 04-10-2023 09:23 ]
Den Haag / 12180 WP / 28 x 435 / 2 x MPPT Serieel op Huawei SUN2000-10KTL-M1 / ZZO / 60°