Muur/scheiding voortuin - L element of?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-09 14:45

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Voor onze voortuin wil ik het volgende maken (de muur/elementen, en let niet op mijn sketch-up skills :+)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbzL0gLsxQjfT4-yBwkYS1naM6A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XzBsGDb7vFofX9lYiuajBW2c.jpg?f=user_large

Dus, 5 maal 200cm lengte bij 100cm hoogte L-elementen met 7 maal 100cm bij 100cm hoek elementen. Deze vervolgens ~50cm in de grond en 50cm boven de grond. Qua 'fundering', gewoon doek + ~15cm zand en goed aantrillen.

In mijn initiële gedachte was dit een goede oplossing omdat:

- De voortuin is aan een weg ~(af en toe komt er nog wel eens een bus/vrachtwagen voorbij)
- Lange elementen, dus minder kans op verzakken en overige ellende.
- Redelijk makkelijk te (laten) plaatsen en voor te bereiden.

Ik heb zelf het idee dat als je hier een muurtje op een fundering gaat metselen, dat het over tijd toch gaat scheuren en doen.

----

Nu is echter het probleem of uitdaging dat ik al meerdere offertes heb aangevraagd en ze echt (naar mijn inziens) belachelijke prijzen vragen :) Idealiter willen we de elementen in antraciet, maar zelfs als we dat niet doen dan lijk ik wel de hoofdprijs te betalen. Denk hierbij aan zo'n 450-500 euro per hoek element. Dat is mij net te gortig. Antraciet is nog een stuk duurder.

Ik was benieuwd of mensen soort gelijke ervaringen hebben en wat voor oplossingen ze uiteindelijk hebben genomen. Wellicht is er nog een andere (robuuste) manier om ongeveer wat ik wil te realiseren maar mis ik even een mooi middel daar voor :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:39

Illusion

(the art of)

Dat een halve meter diep ingraven is waanzin.
Idee van L elementen is juist dat je ze op maaiveld legt en de grond die er aan de hoge kant op ligt voor de stabiliteit zorgt.
Daarnaast wegen de door jou voorgestelde elementen ca 500kg/stuk.

Als je een tussenmaatje zoals 80x50 pakt in een standaardlengte wordt het al veel goedkoper.
https://www.betondingen.n...0-cm-breed-antraciet.html

Voor de stevigheid/onderling zakken kan je de blokken nog aan elkaar lijmen.

[ Voor 8% gewijzigd door Illusion op 03-10-2023 21:33 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Illusion schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:29:
Dat een halve meter diep ingraven is waanzin.
Idee van L elementen is juist dat je ze op maaiveld legt en de grond die er aan de hoge kant op ligt voor de stabiliteit zorgt.
Daarnaast wegen de door jou voorgestelde elementen ca 500kg/stuk.

Als je een tussenmaatje zoals 80x50 pakt in een standaardlengte wordt het al veel goedkoper.
https://www.betondingen.n...0-cm-breed-antraciet.html

Voor de stevigheid/onderling zakken kan je de blokken nog aan elkaar lijmen.
Ik zou het met je eens zijn als het ergens in je achtertuin was. Maar met je voortuin aan een doorgaande weg lijkt mij dat toch een heel ander verhaal?

Hoevaak ik wel niet muurtjes of scheidingen zie die verzakt en/of gescheurd zijn daardoor.

Maar je oplossing zou wel veel schelen :) Ben benieuwd naar meer reacties. Dankjewel trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:22
Douweegbertje schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:52:
[...]

Ik zou het met je eens zijn als het ergens in je achtertuin was. Maar met je voortuin aan een doorgaande weg lijkt mij dat toch een heel ander verhaal?

Hoevaak ik wel niet muurtjes of scheidingen zie die verzakt en/of gescheurd zijn daardoor.

Maar je oplossing zou wel veel schelen :) Ben benieuwd naar meer reacties. Dankjewel trouwens!
Woon je langs de tankbaan dan? Een normale, doorgaande weg zorgt niet voor verzakkingen of scheuren in jouw tuinafscheiding. Wanneer je bij stoplichten of drempels woont zul je wat meer last hebben van trillingen van met name vrachtwagens, maar bij lange na nog niet genoeg om jouw afscheiding te laten verzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01

paQ

Ik lees even mee, want heb wegrottende spoorbielzen die al 40+ jaar in de grond zitten. Hoogteverschillen 40 ~ 90 cm.

@Douweegbertje zit er zelf aan te denken om het hoogteverschil te 'delen' door een lagere afscheiding, en dan een begroeid talud. Uiteraard afhankelijk van hoogte.
Met bijv kunststof L-elementen:
https://www.kureypro.nl/product/l-element-3/

en heb ook nog zitten kijken naar dit:
https://www.ecote.nl/projecten/hoogteverschillen

Soort kunststof beschoeiing.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Op wat voor type grond woon je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 12:30
Als je aan meer dan 1000€ zit voor de hoekelementen alleen, zou ik ook even wat offertes vragen om dit gewoon ter plekke te laten storten in een bekisting. Geen id of je dan ook je kleur kan kiezen, maar stevig zal het wel zijn.
Goeie redenen waarom je niet gewoon onder de grond fundeert, en er wat betonijzers uit laat steken om die mee in de muur te metsen?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01

paQ

@Douweegbertje Ik heb ondertussen contact gelegd met Ecoo en gevraagd naar de maximale lengte (doorbuigen) en stapelhoogte (gronddruk) voor het systeem met palen en planken.
Het voordeel daarbij is mijns inziens dat er niet gegraven hoeft te worden. Alles kan blijven zoals het is, alleen leg je een soort van nieuw beschoeiing aan. Het kan dus ook meter voor meter worden aangepakt dan.
66cm hoog is rond de 100 euro per strekkende meter aan materialen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Den_S85 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:19:
[...]

Woon je langs de tankbaan dan? Een normale, doorgaande weg zorgt niet voor verzakkingen of scheuren in jouw tuinafscheiding. Wanneer je bij stoplichten of drempels woont zul je wat meer last hebben van trillingen van met name vrachtwagens, maar bij lange na nog niet genoeg om jouw afscheiding te laten verzakken.
Ik wil hier niet verkondigen hoe het is, want ik ben daar ook geen expert in. Maar objectief gezien, huizen bij een weg, die hebben toch sowieso last van scheuren en dergelijke over tijd? Dat is niet perse mijn huis, alhoewel dat wel is gebeurd, maar dat zie je toch overal wel een beetje? Ik heb het er niet over dat je muurtje na een jaar helemaal kapot is. Zie het meer dat je binnen 4-5 jaar wel ergens breuken/scheuren hebt.

Persoonlijk als ik hier in de buurt kijk naar bepaalde oplossingen, zie ik wel 'schade' om het zo maar te zeggen.

Naar mijn inzien, en van links en rechts advies wat ik heb ingewonnen (infra mensen) is het niet heel handig om bijv iets 'basics' op bijv. tegels te plaatsen. Mijn punt, zo'n lang element die zelf ook zwaar is en een deel in de grond zit, zou (als het nou niet zo duur was) een makkelijke oplossing zijn.
naftebakje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:09:
Als je aan meer dan 1000€ zit voor de hoekelementen alleen, zou ik ook even wat offertes vragen om dit gewoon ter plekke te laten storten in een bekisting. Geen id of je dan ook je kleur kan kiezen, maar stevig zal het wel zijn.
Goeie redenen waarom je niet gewoon onder de grond fundeert, en er wat betonijzers uit laat steken om die mee in de muur te metsen?
Het was initieel het idee qua gemak e.d. Op papier was het redelijk simpel, gleuf graven, zandbed, elementen er in plaatsen en klaar. Fundering is zeker een optie.
paQ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:33:
Ik lees even mee, want heb wegrottende spoorbielzen die al 40+ jaar in de grond zitten. Hoogteverschillen 40 ~ 90 cm.

@Douweegbertje zit er zelf aan te denken om het hoogteverschil te 'delen' door een lagere afscheiding, en dan een begroeid talud. Uiteraard afhankelijk van hoogte.
Met bijv kunststof L-elementen:
https://www.kureypro.nl/product/l-element-3/

en heb ook nog zitten kijken naar dit:
https://www.ecote.nl/projecten/hoogteverschillen

Soort kunststof beschoeiing.
Dat is heel toevallig, mijn vader kwam deze ochtend aanzetten met https://www.kunststofreus...1Dug-EEAQYAiABEgK7bPD_BwE :+
Voordeel is in elk geval dat het zelf veel beter te hanteren is dan de 100'n kilos aan beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 12:30
Douweegbertje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:53:
[...]Maar objectief gezien, huizen bij een weg, die hebben toch sowieso last van scheuren en dergelijke over tijd? [...]
Zo goed als alle huizen liggen bij een weg toch; wil dat zeggen dat alle huizen die ouder dan 10 jaar zijn al helemaal gescheurd zijn? Nee toch :?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-09 14:25
Ons hoekhuis komt uit 1932, ligt vlak tegen klinkerstraten aan en heb geen enkele scheur in de gevels.

Ook dit is anekdotisch, maar het laat zien: het is zeker niet zo algemeen te zeggen. Dat het bij jou in de buurt wel is, kan natuurlijk gebeuren vanwege de mate van verkeer en de grondsamenstelling. Maar er zijn allerlei andere redenen te verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
naftebakje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:11:
[...]
Zo goed als alle huizen liggen bij een weg toch; wil dat zeggen dat alle huizen die ouder dan 10 jaar zijn al helemaal gescheurd zijn? Nee toch :?
Ja, weg, weg. In de context van wat er al eerder is gezegd, een doorgaande weg.
Dus ik heb, al dan niet 30-40m van mijn huis, ~5m van de te plaatsen muur, een weg waar overdag zo'n 2 auto's per minuut voorbij komen. Met links en rechts een vrachtwagen (alleen bestemmingsverkeer).

Uiteindelijk is het met name dat laatste natuurlijk. Niet voor niets dat dit veranderd is (geen vrachtverkeer meer). Vroegah was dit ook meer de hoofdweg (10-15 jaar geleden) en nu is er een ring gemaakt waardoor hier veel minder verkeer is :)

Enfin, het maakt ook wat minder uit. Ik wil iets robuust :) Ik ben zelf van mening dat iets simpels neerzetten en/of blokjes verlijmen/metselen, niet zo lang mee gaat. Daar mogen we andere ervaringen mee hebben maar ik denk dat het doel hetzelfde kan blijven.
Pagina: 1