AEG wasdroog combi lwr9516bn4 ervaring?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 08-05 22:57

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Topicstarter
Voor onze nieuwe woning willen wij graag een wasdroog combi aanschaffen.

Waarom een wasdroog combi?
Vanwege ruimtebesparing en vanwege de mogelijkheid om de hele cyclus in een keer te doen. Dit scheelt tijd met twee fulltime banen in onze huishouding.
Ons idee is om de machine op de timer overdag te laten draaien als de opbrengst van de zonnepanelen het beste is. Dus zoveel mogelijk opbrengst van de zonnepanelen eerst in huis te gebruiken ipv terugleveren.

Nu hebben wij een wasdroog combi op het oog met warmtepomptechnologie: de AEG lwr9516bn4
Wie heeft hiermee ervaring of kan er wat over vertellen?

Wat mij opvalt sinds ik deze machine een paar maanden volg bij de diverse shops dat de prijs vreselijk fluctueert. van 1700 tot 1389 en vise versa (1389 is op dit moment)
Waar zou dit aan kunnen liggen?

Afbeeldingslocatie: https://www.aeg.nl/remote.jpg.ashx?urlb64=aHR0cHM6Ly9zZXJ2aWNlcy5lbGVjdHJvbHV4LW1lZGlhbGlicmFyeS5jb20vMTE4ZWQ0YzBlZTY1NDZmNGE3Njg0YzdmZWY4Yzk4NWFOclptWWtNODYxZDFmL3ZpZXcvV1NfUE4vUFNBQVdEMjIwUEEwMDAwOC5wbmc&hmac=7RQgGI7bCh4&width=500&quality=70&format=png&mode=crop

https://www.aeg.nl/laundr...-washer-dryer/lwr9516bn4/

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik gebruik zelf een was-droogcombinatie en heb dus wel ervaring met de techniek. Ik heb nooit een aeg genomen omdat deze simpelweeg erg duur zijn voor wat je krijgt. ook in andere advies-topics raden zelfs monteurs aeg absoluut niet aan. je betaalt hierbije cht voor de merknaam, terwijl je b-merk kwaliteit krijgt die niet in duitsland maar in Italie wordt geproduceerd.

Verder is er 1 probleem waar alle was-droogcombinaties last van hebben, van Indesit tot Miele. De condensor slipt dicht. Het handigste is dus als je zelf technieshc bent zodat je de bovenkant van de machine kan afhalen, de condensor kan demonteren en de opgehoopte pluis kan verwijderen. dit moet, afhankelijk van hoe vaak je hem gebruikt, ongeveer elke 2 jaar gebeuren anders droogt je was simpelweg niet goed meer.

Zelf heb ik de technishe kennis wel, maar de mogelijkheid niet doordat ik blind ben. Dus heb ik na gedoe met de vorige exemplaren(andere merken) een maand geleden een everglades was-droogcombinatie op bol.com gekocht. 5 jaar volledige garantie waar je niks voor hoeft te doen, geen registratie of bijbetaling, en slechts 559 euro inclusief plaatsing en aansluiting. tenzij je de andere kleur wil die is geloof ik 20 euro duurder. geen warmtepomp-technologie maar ik vraag me af of je de 800 euro verschil in prijs er snel uit zal hebben met stroombesparing zeker omdat je vooral je zonne-opbrengst wilt gebruiken. In dit geval zal de machine dus binnen 5 jaar door een motneur worden gereinigd als hij verstopt zou raken. Everglades komt van hisense, eigenaar van gorenje(waar ook asko wordt gemaakt wat qua kwalitiet het dichtst bibj miele komt). Deze machines zijn dus heel kwalitatief, wat ook wel blijkt uit de 5 jaar garantie die je er gratis bijkrijgt.
Ik zou dus voor deze gaan, aangezien de hogere prijs je geen betere kwaliteit oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Topicstarter
Bedankt voor je input!

Technisch ben ik wel dus dat is het probleem niet. Het voordeel bij een warmtepompdroger, op de lagere energieverbruik na, is de lagere temperatuur waarop gedroogt word. Beter voor je was is mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
de everglades droogt niet op heel hoge temperatuur. in tegenstelling tot mijn vorige was-droogcombinaite krimpt kleding hierin niet.
Opzich is het wel heel erg veel techniek in 1 apparaat gepropt. een volwaardige wasmachine, een warmtepomp met bijehoreend koelmiddel en een droogunit. gewoen warmtepompdrogers zijn al storingsgevoeliger dan condensdrogers, en een was-droogcombinatie is van zichzelf al storingsgevoelig. en dan komt daar aeg als merk nog bij, matige lagers, regelmatig problemen net buien de garnaite(die maar 2 jaar is op de meeste modellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajow
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-05 22:39
Is wel een degelijke wasdroogcombi.

De aeg warmtepomp hebben vooral last van dat als het filter niet goed schoongehouden wordt. Het stof ophoopt in de buis voor het filter. Dit kan je de wasdroogcombi eruit laten blazen door met een pennetje in het gaatje te prikken aan de rechterzijkant van het gat zodat de wasmachine denkt dat het folter erin zit op tijddrogen aanzetten en dan blaast het wel veel stof de lucht in. (Even opletten dat het 2e filter er wel inzit anders zuigt de condensor een deel van het stof op.)

Of als de filter niet goed dicht geklikt wordt. Dan lekt het lucht en stof naar de condensor.

Dit zijn eigenlijk de 2 meestvoorkomende problemen bij een aeg wasdroog warmtepomp combinatie.

De 'ouderwetse' zonder warmtepomp kan je niet vergelijken met die met een warmtepomp.

En aeg wasmachines hebben gewoon skf lagers Zanussi heeft dat niet. Wat echter meer bepalend is is de afdichting voor de lagers, is die aangetast door chemicaliën of verouderd dan komt er water bij de lagers en zijn ze defect.

[ Voor 12% gewijzigd door ajow op 04-10-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Topicstarter
dicksterk schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:31:
de everglades droogt niet op heel hoge temperatuur. in tegenstelling tot mijn vorige was-droogcombinaite krimpt kleding hierin niet.
Opzich is het wel heel erg veel techniek in 1 apparaat gepropt. een volwaardige wasmachine, een warmtepomp met bijehoreend koelmiddel en een droogunit. gewoen warmtepompdrogers zijn al storingsgevoeliger dan condensdrogers, en een was-droogcombinatie is van zichzelf al storingsgevoelig. en dan komt daar aeg als merk nog bij, matige lagers, regelmatig problemen net buien de garnaite(die maar 2 jaar is op de meeste modellen).
Ik ben nu erg aan het twijfelen tussen de aeg en de jou voorgestelde Everglades. Qua energieverbruik scheelt het 56KWh op 100 was/droogcycli. Waterverbruik is wel beduidend meer voor de Everglades (89 vs 50 liter)

Het prijsverschil van 800 euro is wel enorm. Momenteel 1389 euro voor de AEG en 589 euro voor de Everglades. Je kunt 2.5 Everglades kopen voor een AEG.

De 5 jaar garantie is wel een pluspunt voor de everglade. Maar is de kwaliteit en wasresultaat ook wat vergelijkbaar? Natuurlijk is een condensdroger niet te vergelijken met een warmtepompdroger maar wat telt is het resultaat. En voor het prijsverschil duurt het heel wat wasjes voordat je de energievoordeel of het waterverbruik eruit hebt.

Mijn vrouw is wel om....

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/gXwVAOG9VjQj/znJPj5/857x1200.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:07
Ik ben verbaasd dat ze een 10kg wasmachine met een warmtepompdroger in 1 machine hebben weten te krijgen... meeste combi's zijn condensdroger.

Ik heb ooit een AEG combimachine gehad, de Lavamat 16850A, wasdroogprogramma werkte ruk. Je kon er 5kg in doen en dan nog werd het niet droog. Je draait de was, het wordt met 1600RPM in de trommel inelkaar geslingerd en dan 3 uur later komt het met natte plekken uit de droger, aangezien inelkaar gedrukte was niet goed droogt.

Ik heb nu een goedkope Beko machine die alleen wast, voldoet me veel beter dan die machine van AEG. Er past meer in en het wordt goed schoon. 1600RPM nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajow
Heb nog even heel even de beide wasmachines naast elkaar gezet.aar bij de aeg betaal je meer voor de vele opties die erop zitten. Zoals prosteam zodat je je kleren snel even kan stomen als je net dat ene shirtje dat niet schoon is vandaag aan wil.
Samen met wifi, vochtigheid 3d-scan (meet dus door je wasgoed.heen of het droog is), etc.

Dus het is ee beetje wat je zelf wilt. Gewoon alleen wassen en drogen of meer opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajow
Heb nog even heel even de beide wasmachines naast elkaar gezet.aar bij de aeg betaal je meer voor de vele opties die erop zitten. Zoals prosteam zodat je je kleren snel even kan stomen als je net dat ene shirtje dat niet schoon is vandaag aan wil.
Samen met wifi, vochtigheid 3d-scan (meet dus door je wasgoed.heen of het droog is), Woolmark gecertificeerd (dat je dus wollen kleding kan wassen), etc.

Dus het is ee beetje wat je zelf wilt. Gewoon alleen wassen en drogen of meer opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
vochtigheid 3d scan... allemaal leuke termen voor een simpele vochtsensor die er niks aan kan doen als je wasgoed inelkaar gepropt in de machine zit na het centrifugeren. Bij mijn machine noemden ze dat Fuzzy Logic. Dan detecteert ie dat in je dekbedovertrek nog een opgerolde kussensloop zit die nog vochtig is, en dan? de kabouters gaan die prop eruit halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajow
Ja er zijn verschillende vochtigheidsensoren met 2 strookjes metaal waar het de weerstand meet en als er toevallig een tijd een stuk kleding dat droog is daartegen aan ligt stopt die er mee. Maar dat is dit niet.

3d-scan scant tot 5cm diep in de kleding. https://www.aegaustralia....-scan-laundry-technology/

Maar heb je er zelf negatieve ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
ajow schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:02:
Ja er zijn verschillende vochtigheidsensoren met 2 strookjes metaal waar het de weerstand meet en als er toevallig een tijd een stuk kleding dat droog is daartegen aan ligt stopt die er mee. Maar dat is dit niet.

3d-scan scant tot 5cm diep in de kleding. https://www.aegaustralia....-scan-laundry-technology/

Maar heb je er zelf negatieve ervaring mee?
Ik heb een AEG wasdroogcombi gehad waarbij het wassen+drogen in 1 cyclus in de praktijk gewoon niet werkt. Je was wordt gewassen, daarna met 1600RPM in de rondte geslingerd. Was je beddengoed, zit al je kleinere was (kussenslopen, hoeslakens) in de grote dekbedovertrekken op een kluitje. Was je handdoeken, zitten die stijf tegen de trommel gedrukt in 100 knoeien. Dan kan je nog zoveel sensoren en 3D scans maken van je wasgoed, zolang je dat niet fysiek uit de trommel haalt en uitklopt, gaat dat niet fatsoenlijk droog worden.

Komt bij dat je wasfunctie meer kan wassen dan je droogfunctie kan drogen. In mijn geval was het 7kg wassen en 5.5kg drogen, dus als je er een paar handdoeken teveel in stopt wordt het wel schoon maar niet droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
ajow schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 07:07:
Samen met wifi, vochtigheid 3d-scan (meet dus door je wasgoed.heen of het droog is), Woolmark gecertificeerd (dat je dus wollen kleding kan wassen), etc.

Je vergelijking klopt niet helemaal. de Everglades heeft ook 2 stoomprogramma's. 1 waarbij het stoomprogramma verwerkt zit in een volwaardig wasprogramma, hierbij kan je dus ook een droogfunctie kiezen als je wilt om een nonstop was-droogprogramma te vormen, dat programma gebruik ik zelf vaak voor handdoeken en ondergoed e.d. en er is nog een los stoomprogramma waarin je idd in ik geloof 20 minuten een shirt kan opfrissen dat je direct daarna aan wil. dat is dus hetzlefde programma wat bij aeg prosteam heet.
De everglades meet de droogte van de was op 2 manieren. d.m.v. een vochtsensor, en door de was te wegen. Neemt het gewicht van de lading in een bepaalde periode niet af(weet niet precies hoe lang) en geeft de vochtsensor ook droog aan dan wordt geconstateerd dat de was droog is. Ik heb er nog nooit een klamme was uitgehaald dus dat werkt blijkbaar prima. Inderdaad geen wifi. Maar wel startuitstel dus de door de topicstarter gewenste timer-mogelijkheid is er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
_JGC_ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:41:
Ik ben verbaasd dat ze een 10kg wasmachine met een warmtepompdroger in 1 machine hebben weten te krijgen... meeste combi's zijn condensdroger.

Ik heb ooit een AEG combimachine gehad, de Lavamat 16850A, wasdroogprogramma werkte ruk. Je kon er 5kg in doen en dan nog werd het niet droog. Je draait de was, het wordt met 1600RPM in de trommel inelkaar geslingerd en dan 3 uur later komt het met natte plekken uit de droger, aangezien inelkaar gedrukte was niet goed droogt.

Ik heb nu een goedkope Beko machine die alleen wast, voldoet me veel beter dan die machine van AEG. Er past meer in en het wordt goed schoon. 1600RPM nergens voor nodig.
Wat jij beschrijft is inderdaad super irritant en had ik met mijn sharp was-droogcombinatie ook. Prima wasmachine opzich, maar hij centrifugeerde de was heel krachtig tegen de trommelwanden waardodor soms bij drogen ik alle was als een hard nattig plakkaat van de wanden kon pellen. Deze everglades heeft dat gelukkig helemaal niet. zelfs als ik hem een beetje overvul(mag 6kg drogen maar ik doe er weleens iets van 7 of 7,5 kg in) zit er nooit was in elkaar. Maar ik ken dit probleem dus wel van een ander merk, dus als aeg dit ook heeft is dat wel een groot probleem, je kan er namelijk niks aan veranderen het heeft gewoon te maken met de kracht en snelheid waarmee de machine optrekt bij centrifugeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
F.Baarda schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:00:
[...]

Ik ben nu erg aan het twijfelen tussen de aeg en de jou voorgestelde Everglades. Qua energieverbruik scheelt het 56KWh op 100 was/droogcycli. Waterverbruik is wel beduidend meer voor de Everglades (89 vs 50 liter)

Het prijsverschil van 800 euro is wel enorm. Momenteel 1389 euro voor de AEG en 589 euro voor de Everglades. Je kunt 2.5 Everglades kopen voor een AEG.

De 5 jaar garantie is wel een pluspunt voor de everglade. Maar is de kwaliteit en wasresultaat ook wat vergelijkbaar? Natuurlijk is een condensdroger niet te vergelijken met een warmtepompdroger maar wat telt is het resultaat. En voor het prijsverschil duurt het heel wat wasjes voordat je de energievoordeel of het waterverbruik eruit hebt.

Mijn vrouw is wel om....

[Afbeelding]
toon volledige bericht
de Everglades is een Hisense met een ander merklabel erop. Hisense heeft perfecte wasresultaten die zeker niet onderdoen voor aeg/bosch/siemens. we zijn zelf ook zeer tevreden, deze wasmachine wast echt een klasse beter dan de andere machines die we ooit bezeten hebben. en wat ook geruststellend kan zijn: je hebt 30 dagen bedenktijd bij bol.com. bevalt de machine je helemala niet dan kan je hem binnen 30 dagen aanmelden voor retour en krijg je je geld weer terug. gezien de prijs die je noemt ga je blikbaar voor de andere kleur dan wit? de witte is nameljk 559 euro. de andere is 589 idd geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:56
dicksterk schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:01:
een everglades was-droogcombinatie op bol.com gekocht. 5 jaar volledige garantie waar je niks voor hoeft te doen, geen registratie of bijbetaling
.... In dit geval zal de machine dus binnen 5 jaar door een motneur worden gereinigd als hij verstopt zou raken.
Ik twijfel er sterk aan dat het reinigen van een was-droogcombinatie onder de 5 jaar garantie valt die Everglades geeft. Waar heb jij deze informatie vandaan of is dit jouw interpretatie van de 5 jaar fabrieksgarantie? Als het dat laatste is kun je van een koude kermis thuiskomen.

De garantievoorwaarden zijn niet op hun website te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Topicstarter
[b]gezien de prijs die je noemt ga je blikbaar voor de andere kleur dan wit? de witte is nameljk 559 euro. de andere is 589 idd geloof ik.
Mijn vrouw zou de zwart/grijze uitvoering willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Jaer288 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:56:
[...]

Ik twijfel er sterk aan dat het reinigen van een was-droogcombinatie onder de 5 jaar garantie valt die Everglades geeft. Waar heb jij deze informatie vandaan of is dit jouw interpretatie van de 5 jaar fabrieksgarantie? Als het dat laatste is kun je van een koude kermis thuiskomen.

De garantievoorwaarden zijn niet op hun website te vinden.
Dat heb ik nagevraagd bij everglades. 5 jaar garnatie is volledige fabrieksgarantie. als je de machine juist gebruikt, en dus regelmatig een trommelreinigingsprogramma laat doen(andere merken geven darbij 1 keer per maand aan everglades noemde alelne regelmatig) is de vervuiling geen gebruikersfout en dus garantie. overigens was dit bij de vorige 2 wasdroogcombinaties die ik heb gehad van sharp en frilec ook het geval. zoalgn je als gebruiker de machine netjes behandeld kan je heir zelf niets aan doen en is het gewoon garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
F.Baarda schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:56:
[...]

Mijn vrouw zou de zwart/grijze uitvoering willen
Ok ik snap het. laat je nog even weten heo het gebruik je bevalt? je schreef dat het voor je nieuwe huis was, dus geen idee of je daar nu al ingaat of pas over een paar maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Topicstarter
dicksterk schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:06:
[...]

Ok ik snap het. laat je nog even weten heo het gebruik je bevalt? je schreef dat het voor je nieuwe huis was, dus geen idee of je daar nu al ingaat of pas over een paar maanden.
Dat is pas in December. Maar als het zover is laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
houd in dat geval black friday in de gaten, bol.com doet daar vaak wel aan dus misschine wordt hij dan nog iets goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:15

DjVe

Hatsaflats!

Ter info: ik gebruik een vergelijkbaar model van AEG (L9WEN066CB). Deze wordt behoorlijk intensief gebruikt en hij houdt zich goed. Er is eigenlijk 2 puntjes van aandacht:

1.De trommel en rubberen afdichting kan soms wat sporen van pluis bevatten. Simpel babydoekje er langs halen en het is weg.

2. De filterhouder van de secundaire filter is een simpel u profiel van kunstof en deze kan na verloop van tijd wat vollopen met stof. Bij het terug inschuiven duw je dat naar achteren, waardoor het filter niet lekker sluit. Gevolg: er kan stof langs de warmtewisselaar.

Dus eens per jaar even de bovenkap eraf halen (2 schroeven) en dan een kunstof cover eraf halen met +/- 15 schroeven en je kan direct bij de warmtewisselaar en de filterhouder. Zeer eenvoudig en op deze manier is de machine bijzonder goed te reinigen.
Pagina: 1