2 vid. kaarten voor high-end CAD of toch 3DLabs?

Pagina: 1
Acties:

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Okee, ik heb heel wat draadjes bekeken over 2 videokaarten in 1 pc maar ik kom er niet uit..

Ik wil (niet voor mezelf overigens) een pc samenstellen voor high-end 3D CAD/rendering met Windows NT. Daarbij wil ik gebruik maken van twee monitoren. Ik wil geen Matrox Dualhead kaart omdat deze maar 32 Mb geheugen heeft, ik moet echt minimaal 64 Mb hebben. Nu kan ik dus gaan voor een 3DLabs Oxygen GVX210 met 64 Mb geheugen en twee VGA uitgangen (dik 4000 gulden), ofwel 2 videokaarten van 32 Mb elk (een stukje goedkoper). Alleen las ik in [topic=219454/1/30] dat dat onder NT niet werkt.

Nu wil ik dus weten of het inderdaad niet mogelijk is om twee videokaarten onder Windows NT te gebruiken, ik zou dan misschien kunnen overwegen om toch naar Windows 2000 te gaan. Ik ga bovendien liever voor 2 losse videokaarten aangezien dat een stuk goedkoper zal zijn. Maar werkt dat allemaal wel prima?

Wie kan mij adviseren? Geld is niet heel belangrijk maar teveel uitgeven is ook zonde..

• TripleM
sgupperdesgup!

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

Misschien moet je eens kijken naar de Elsa SynergyIII http://www.elsa.com/international/europe/produkte/grafikkarten/synergy3.htm

Wel ook maar 32Mb, maar wel mogelijkheid voor dual monitor en geoptimiseerde drivers voor CAD. Prijs is zowat 1000,- dacht ik.
Anders kan je misschien eens kijken naar de iets duurdere professionele kaart (bv. GloriaIII 2500,-) in combinatie met een PCI GeforceMX of zo. Alleen zal je dan ook wel naar win2k moeten overschakelen.

Verwijderd

Ik merk er weinig van of er nu een S3 of een fatsoenlijke 3DLabs kaart gebruik voor m'n tweede monitor.
Aangezien je eerste monitor toch vaak de applicatie draait kan je daar beter een goede 'huis-tuin-en-keuken'-videokaart voor nemen.

Ik zou gewoon een 'normale' videokaart nemen en m'n geld in een goede monitor steken want daar merk je het verschil wel bij.
Al die dure oplossingen van Elsa en 3DLabs zijn hun geld echt niet waard voor de meeste gebruikers.

• TripleM
Op woensdag 05 september 2001 15:33 schreef 777bas777 het volgende:
Ik merk er weinig van of er nu een S3 of een fatsoenlijke 3DLabs kaart gebruik voor m'n tweede monitor.
Aangezien je eerste monitor toch vaak de applicatie draait kan je daar beter een goede 'huis-tuin-en-keuken'-videokaart voor nemen.
Ik zou gewoon een 'normale' videokaart nemen en m'n geld in een goede monitor steken want daar merk je het verschil wel bij.
Al die dure oplossingen van Elsa en 3DLabs zijn hun geld echt niet waard voor de meeste gebruikers.
Tja het probleem is dat het hier om een professioneel high-end 3D CAD workstation gaat. De applicatie draait op beide monitoren en dus zal ik sowieso twee goede videokaarten moeten gebruiken of een dualview/head kaart moeten hebben. Trouwens, met de monitoren zit het wel in orde, dat worden waarschijnlijk 19" EIZO schermen.

De 3DLabs kaart werkt prima onder Windows NT, maar 2 losse videokaarten schijnt niet (goed?) te werken.. Vandaar mijn vraag..

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:57
In hoeverre wordt je belemmerd om over te stappen op W2K? Volgens mij ben je een stuk goedkoper uit als je op W2K overstapt en er twee GeForce2 kaarten in propt; twee MX'en of een GTS en een MX.
Heb hier ook een poos een MX400 PCI naast een AGP kaart gehad, en dat werkte prima; W2K maakte er gelijk 2 schermen van (en voor de grap had ik die Elsa 511PCI ook nog eens naar een SynergyIII gemod).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• TripleM
Op woensdag 05 september 2001 17:18 schreef abbadon het volgende:
In hoeverre wordt je belemmerd om over te stappen op W2K? Volgens mij ben je een stuk goedkoper uit als je op W2K overstapt en er twee GeForce2 kaarten in propt; twee MX'en of een GTS en een MX.
Heb hier ook een poos een MX400 PCI naast een AGP kaart gehad, en dat werkte prima; W2K maakte er gelijk 2 schermen van (en voor de grap had ik die Elsa 511PCI ook nog eens naar een SynergyIII gemod).
Ik ben in principe niet belemmerd om over te stappen naar Win2K, enkel misschien door het feit dat degene die het systeem gaat gebruiken nog geen Win2K ervaring heeft, maar op zich is er niet zoveel verschil dus zal het niet zo'n probleem zijn.

Ik gebruik liever geen Geforce kaartjes vanwege de slechtere beeldkwaliteit op hogere resoluties, maar het idee op zich is niet slecht, misschien kan ik 2 ATI Radeons of Matrox G450s met 32 Mb DDR gebruiken.
edit:
Het moeten natuurlijk kaarten zijn die (ook) in PCI te krijgen zijn.. Tsk tsk tsk! Ik zoek nog even verder :)

Ik zoek nog even verder, als iemand me meer info kan geven over dat 2 videokaarten in NT niet mogelijk zou zijn, dan graag..

• TripleM
Okee, voor de liefhebbers: de uiteindelijke aangeboden setup is geworden:

1 x Chenming Workstation Tower
1 x Enermax EG465P-VE (431 Watt PSU)
1 x Tyan S2460 Tiger MP moederbord
2 x AMD 1.2 Ghz MP processoren
2 x Swiftech MXC370 / Delta AFB-60MP Coolers
4 x 256 Mb PC2100 DDR SDRAM Registered (Micron)
1 x 3DLabs VX1-AGP
1 x 3DLabs VX1-PCI
2 x IBM 40GB (60GXP, 7200rpm, 2MB)
1 x Plextor 16/10/40 CD-Writer
1 x Iomega Zipdrive 250MB
1 x Sony 3,5" FDD
1 x Wacom Intuos A4R Tekentablet incl. pen/4D Mouse
1 x Logitech Internet Keyboard
2 x Samsung Syncmaster 950PT 19"

Alles bij elkaar voor een dikke 9000 piek. Zit er dik in dat dit ook het uiteindelijke systeem wordt, afhankelijk van de lijst van programma's die erop gaan draaien, die moet ik nog krijgen.

• Abbadon
Hmmz, twee 3Dlabs kaarten worden voor zover ik weet niet gesupport. Je zal alleen OpenGL hardware acceleration krijgen op je primaire monitor, althans, dat meen ik me met vrij veel zekerheid te herinneren. Het kan geen kwaad je hier even goed naar te informeren, anders is het een beetje zonde om twee van die prijzige kaarten aan te schaffen terwijl je er van één niet volledig gebruik kan maken (plus dat het een 'functionele' tegenvaller zal/kan zijn)

• Abbadon
Toch ff check gedaan op de 3Dlabs site: wordt niet aangeraden dus. Ik vraag me af of dit niet voor alle 'twee videokaarten' opties geldt. In ieder geval verder een leuke bak :)

• TripleM
Datzelfde draadje zit ik 3 minuten geleden ook te bekijken :)

Je hebt idd gelijk, hmm dan moet ie toch maar gaan voor een refurbished GVX-210 voor 899 dollar, te koop via de website van 3DLabs, eindelijk ook voor Europeaanse kopers. Nog altijd een stuk goedkoper dan de nieuwprijs van 4289 piek (bij Informatique).

Of hij moet natuurlijk kiezen voor een goedkopere PCI kaart voor het tweede scherm, ik wacht eerst wel even op z'n document met programma's die hij wil draaien en op welke schermen wat komt enzo.

Iig bedankt voor de info! :)
Pagina: 1