Vraag

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 12:00

PJKs

Young, Free and Single

Topicstarter
Het is al wel duidelijk dat niet de micro-converters van de offerte (Enphase IQ8M, 330W) op het dak liggen maar kleinere (IQ8+, 300W).

Maar nu twijfel ik ook aan de panelen. Kan iemand aan deze foto’s zien of dit DASSolar Glas-Glas is? Dat was geoffreerd. Maar ik verdenk ze er ernstig van dat er glas-folie op mijn dak is gelegd.

De foto’s zijn - uit het dakraan - vanaf de onderzijde genomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tC37ca_wgkeI_3fPTtu6MVq020=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8niUVF2GOw0hlpJxGGaLn79.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzwJlnTrRLs3N8rXOo28bJaJLRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajaKM6PRltmdprNgcj3n3tHS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NxUPx5u_AGiQz1lIgdn_gHaLkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEwY78pxNSHDXia9K5F75z2i.jpg?f=fotoalbum_large

ja, graag!

Alle reacties

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

kan je niet ergens een foto maken van het typeplaatje achterop het paneel?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Topicstarter
Dat heb ik helaas nog niet kunnen vinden. Enige dat zichtbaar is, is één streepjescode op één paneel.

ja, graag!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:56
Dus we kijken op al deze foto’s tegen de achterzijde aan?

Wat te zien is zijn cellen in het paneel
Bij een glas-folie paneel zie je dat niet.

Dus ik zou denken dat dit glas-glas bi-facial panelen zijn. Dat bi-facial deel heb je overigens weinig voordeel van ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 03-10-2023 19:39 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Topicstarter
Ja, dit is de onderkant vanaf de dakpannen gefotografeerd. Of in ieder geval getracht.

ja, graag!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Dit zijn glas glas panelen, althans zo ziet het er uit. Bij een glas folie paneel is de achterzijde egaal wit of zwart, en zijn de cellen niet zichtbaar.

Wel vreemd dat ze de verkeerde micro omvormers hebben geplaatst. Die zou ik "op kosten van de zaak" laten vervangen of een hele ruime korting eisen op je factuur.

En dan bedoel ik heel ruim, niet enkel het verschil in prijs tussen de micro-omvormers, maar zeker ook voor de komende 25 jaar 5% van de opbrengst die je nu als derving mag afschrijven. De iq8+ doet 290 Watt, tegen 325 voor de iq8m. Daar zit 10% tussen. Die 10% ga je zeker in de zomer missen, maar in het najaar, winter en voorjaar weer niet, dus 5% zou ik eisen.

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Topicstarter
Zoals ik in het Enphase topic al schreef scheelt het zelfs nu in oktober nog in aftoppen op zonnige dagen. Van pakweg begin april tot eind oktober halen de omvormers de capaciteit van de panelen inderdaad niet.

Vooralsnog geen reactie van de leverancier en de factuur was al betaald 🙄

Maar fijn als de panelen in ieder geval wel glas-glas zijn.

ja, graag!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:12
PJKs schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:40:
Zoals ik in het Enphase topic al schreef scheelt het zelfs nu in oktober nog in aftoppen op zonnige dagen. Van pakweg begin april tot eind oktober halen de omvormers de capaciteit van de panelen inderdaad niet.

Vooralsnog geen reactie van de leverancier en de factuur was al betaald 🙄

Maar fijn als de panelen in ieder geval wel glas-glas zijn.
Is dat echt zo? Had die vraag gesteld in het enphase topic maar daar werd gezegd dat er maar weinig verschil is. Ik zag later nog wel een onderzoek over de iq7, maar daar was de conclusie dat in NL de omstandigheden al zoveel slechter zijn dat je toch van clipping bijna geen last had. Ik kan het eerlijk gezegd ook nog niet zien, misschien in de zomermaanden.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:56
Het Enphase topic is niet altijd even oprecht over het aftoppen.

Dit is mijns inziens iets waar de klanten actief over geïnformeerd dienen te worden... maar dat is even lastig uitleggen door de damesherennonbinaries installateurs die het zelf vaak al niet snappen.

Hoeveel is afhankelijk van micro vermogen, paneelvermogen en ligging

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1