Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-01 09:56
We zijn de aanbouw van ons huis aan het verbouwen. Voor de reguliere verwarming van het huis hebben we een reguliere cv + hybride warmtepomp en een houtkachel. In de aanbouw (ca. 40m2) wil ik vloerverwarming, maar niet op de cv circuit. De aanbouw krijgt een eigen meterkast (er zit nog een atelier en werkplaats achter) en nu wil ik het liefst een eigen circuit voor dat stukje vloerverwarming, en misschien op termijn vloerverwarming in het huis doorleggen naar de woonkamer zodat ik daar helemaal van de cv af kan. Heb nu niet het budget om een warmtepomp van minimaal 10k te zetten.
Welke oplossingen zouden er nog zijn? Ik liep tegen een pelletkachel met ingebouwde boiler, zou zoiets kunnen werken? Er hoeft dus alleen vloerverwaming op te draaien en het is heel goed geisoleerd.

Waarom ik liever niet op de bestaande CV aansluit: voorheen veel flowproblemen met Elga gehad die nu eindelijk opgelost zijn, thermostaat hangt in woonkamer dus die vloer gaat nooit opwarmen (en die thermostaat is weer eentje speciaal voor Elga).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:16
Je vloerverwarming is een traag systeem die een lage aanvoertemperatuur wenst. Een pelletkachel met boiler levert in een hele korte tijd heel veel warmte, dit kan je niet kwijt in alleen een klein stukje vloerverwarming. Je pelletCV gaat al snel in storing omdat deze de warmte niet kwijt kan.

Er is een heel topic over pelletkachels, daar wordt niet echt positief gesproken over pelletkachels met cv functie, het is geen goede combinatie.

Waarom wil je je aanbouw niet op je bestaande cv circuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
Knielen schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:20:
Je vloerverwarming is een traag systeem die een lage aanvoertemperatuur wenst. Een pelletkachel met boiler levert in een hele korte tijd heel veel warmte, dit kan je niet kwijt in alleen een klein stukje vloerverwarming. Je pelletCV gaat al snel in storing omdat deze de warmte niet kwijt kan.

Er is een heel topic over pelletkachels, daar wordt niet echt positief gesproken over pelletkachels met cv functie, het is geen goede combinatie.

Waarom wil je je aanbouw niet op je bestaande cv circuit?
Ah ok, bedankt voor je uitleg, klinkt logisch inderdaad :) De installateur raadde dit af omdat de CV zou afslaan omdat de temperatuur in de woonkamer door de radiatoren al op bereikt is voordat de vloerverwarming zijn werk zou kunnen doen gaf hij aan. Thermostaat verplaatsen lijkt me lastig want dit is een type die speciaal voor de Elga ook geplaatst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-06 18:56
@Novagoat de elga kan met een aantal zoneregelingen overweg voorwaarde is een buffervat omdat er minder vrij water beschikbaar is. een vrij loop radiator/vrijloop groep. een bypassventiel. en het nodige aanpaswerk.
(maar eigenlijk is een zone regeling wel weer nadelig voor een warmte pomp. die moet zoveel mogenlijk doorstroming hebben maar ik denk dat je er met een vrijloop radiator en een byapss wel mee weg komt.
secondt de elega kan overweg met andere ophentermr signalen maar niet met allemaal. dan is aan/uit stoken eventueel ook nog een optie. je cv ketel fatsoenlijk afstellen dan hoeft aan/uit stoken niet zoveel te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
miciel schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:21:
@Novagoat de elga kan met een aantal zoneregelingen overweg voorwaarde is een buffervat omdat er minder vrij water beschikbaar is. een vrij loop radiator/vrijloop groep. een bypassventiel. en het nodige aanpaswerk.
(maar eigenlijk is een zone regeling wel weer nadelig voor een warmte pomp. die moet zoveel mogenlijk doorstroming hebben maar ik denk dat je er met een vrijloop radiator en een byapss wel mee weg komt.
secondt de elega kan overweg met andere ophentermr signalen maar niet met allemaal. dan is aan/uit stoken eventueel ook nog een optie. je cv ketel fatsoenlijk afstellen dan hoeft aan/uit stoken niet zoveel te kosten.
Dankjewel voor je reactie, maar moet hij dan niet op WAR gaan draaien omdat hij maar 1 thermostaat aan kan? Ik ben zo bang voor flow problemen want ik heb al 2 jaar gesukkeld met de Elga.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:18
Kun je dan niet beter gaan kijken naar een losse kleine monoblock warmtepomp voor dat extra stukje vloer?
Is véél goedkoper dan de 10k waar je over spreekt... volgens mij moet je rond de 3k al wel iets bruikbaars kunnen vinden, en er zit nog subsidie op ook nog.
Is heel simpel, je kunt het eventueel ook nog zelf aansluiten (al heb je alleen recht op subsidie als je een aansluitfactuur van een installatiebedrijf kunt overhandigen)

Hier hebben we genoeg topics over dergelijke installaties op tweakers staan.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
Novagoat schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:45:
[...]

Dankjewel voor je reactie, maar moet hij dan niet op WAR gaan draaien omdat hij maar 1 thermostaat aan kan? Ik ben zo bang voor flow problemen want ik heb al 2 jaar gesukkeld met de Elga.
er zijn meerdere mogenlijkheden
optie 1 is inderdaad deels of volledig weersafhaneklijk regelen met de etwist. en zoneklep voor de vloerverwarming. en wat meer thermostaat kranen in je huis en dus een aantal vrij loop radiatoren.
en een bypassventiel en dus een buffervat. zodat er ook als alles dicht loopt nog voldoende flow is.
en het buffervat opwarmt, (het buffervat is maar 25 of 50 liter maar wel zat om 1 uur mee zoet te zijn.)
in principe moet de elga gewoon doen waarvoor die gemaakt wat voor flow problemen waren er ?
(omdat ik net wat dieper in de materie zit kan ik daar wat meer text en uitleg over geven indien nodig)

optie 2 is een echte zone regeling zoals tado of honnywel toepasbaar. tado modulernt honnywel aan/uit.
en dan moet je etwist dus van de muur af. en ook hierbij gelden dezelfde voorwaarden als hierboven.

verder kan als je het niet goed aanlegt en of ontwerpt een zone regeling nadelig zijn voor de warmtepomp. een wamrtepomp is bedoelt om zoveel mogelijk vrijloop te hebben en of deels vrij loop te hebben helemaal dicht laten lopen met allemaal thermostaatkranen en zone kleppen doen we liever niet. eigenlijk niet voor ontworpen. ja je kan dat laatste probleem opvangen met een bypass ventiel en een buffervat. maar ja je verliest dan wel een beetje rendement van je installatie. maar beter dat dan je warmte pomp in storing gaat.

ps kijk ook even naar de reactie boven mij. een monoblock van 3 of 4 kw .
die het ook nog doet als het buiten vriest. zou in jouw geval ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
@BrainCrash @miciel maar ik begrijp die monoblock niet helemaal, want lucht/lucht heb ik niks aan bij vvw en lucht/water zit je al boven de 8k toch?
Edit: bedoelen jullie zo'n systeem als dit?

Ik speel nu zelfs met de gedachte om mijn hele Elga & CV weg te doen en dan een lucht/water set met boiler te pakken voor het gehele huis. Beneden ook in de woonkamer vvw leggen dan zodat ik beneden alleen vvw heb. Maar heb een oud huis zonder spouw, redelijk geisoleerd wel in hoeverre dat kan zonder spouw.

[ Voor 13% gewijzigd door Novagoat op 04-10-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
miciel schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:03:
[...]

in principe moet de elga gewoon doen waarvoor die gemaakt wat voor flow problemen waren er ?
(omdat ik net wat dieper in de materie zit kan ik daar wat meer text en uitleg over geven indien nodig)
Het probleem was dat de ketel in storing viel (druk was dan volledig weg, bij een ketel reset sprong de druk weer terug). Dit gebeurde vooral het 's nachts. Als het heel koud was, of dit toeval was weet ik niet maar ik merkte dat het vooral gebeurde als ik houtkachel gestookt had, de ochtend erna stond de ketel in storing. Na lang soebatten een bypass geplaatst en nu is het verholpen, of in ieder geval al een jaar niet meer gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Novagoat schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:05:
[...]

Het probleem was dat de ketel in storing viel (druk was dan volledig weg, bij een ketel reset sprong de druk weer terug). Dit gebeurde vooral het 's nachts. Als het heel koud was, of dit toeval was weet ik niet maar ik merkte dat het vooral gebeurde als ik houtkachel gestookt had, de ochtend erna stond de ketel in storing. Na lang soebatten een bypass geplaatst en nu is het verholpen, of in ieder geval al een jaar niet meer gebeurd.
plausibel verhaal als er een danfoss advo is geplaats klopt het wel.. in deze zit een klein gaatje die de druk evalueert/ verdeelt tussen aanvoer en retour. en zonder die bypass kan als er veel kleppen/knoppen dicht zitten druk blijven staan en daar kan de cv ketel last van hebben. en dat geldt ook voor de elga warmtepomp. (er zijn ook mensen die zelf een gaatje in de goedkopere versie boren maar dat zijn vooral tweakers. ;)

geef even aan welke bypassventiel er is geplaatst dan weet ik of je de goede hebt of alsnog aan de slag moet. en second mocht je nog steeds problemen ervaren dan is het raadzaam om een 25 liter buffervat te laten instaleren. (maar dat gaat vooral om het pendelen van de warmtepomp waar die slecht tegen kan.

opzich als het systeem normaal werkt zou je zonder problemen een vloerverwarming verdeler erbij kunnen zetten. (wel met fingers crossed zeg maar)
wel opletten dat je een zelf aanzuigende versie neemt/eentje met een extra inregelventiel aan de zijkant.
ik ben voorstander van handt bedient. maar als jij een veerbelast inregelventiel wil mag dat ook.
zoals de robot ltvc serie. maar die is dus echt voor hybryde instalaties. zoals jij dus hebt.
en dus iets minder voor het monoblock. dan moet je een pomploze verdeler hebben.

ik heb even gekeken of remeha een leuk passendt monoblok heeft maar eigenlijk niet. wat betreft kw vermogen wel maar hun cop wordt te laag als het -7 vriest. zijn echt berekent op elektrische bijstook.
of bij stook met cv ketel. (na dan kan je even goed je oude installatie gebruiken)

let wel op dat je de aanvoer en retour groot genoeg laat maken/maakt. minimaal 20 mm. (4 kw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
miciel schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:19:
[...]
plausibel verhaal als er een danfoss advo is geplaats klopt het wel.. in deze zit een klein gaatje die de druk evalueert/ verdeelt tussen aanvoer en retour. en zonder die bypass kan als er veel kleppen/knoppen dicht zitten druk blijven staan en daar kan de cv ketel last van hebben. en dat geldt ook voor de elga warmtepomp. (er zijn ook mensen die zelf een gaatje in de goedkopere versie boren maar dat zijn vooral tweakers. ;)

geef even aan welke bypassventiel er is geplaatst dan weet ik of je de goede hebt of alsnog aan de slag moet. en second mocht je nog steeds problemen ervaren dan is het raadzaam om een 25 liter buffervat te laten instaleren. (maar dat gaat vooral om het pendelen van de warmtepomp waar die slecht tegen kan.

opzich als het systeem normaal werkt zou je zonder problemen een vloerverwarming verdeler erbij kunnen zetten. (wel met fingers crossed zeg maar)
wel opletten dat je een zelf aanzuigende versie neemt/eentje met een extra inregelventiel aan de zijkant.
ik ben voorstander van handt bedient. maar als jij een veerbelast inregelventiel wil mag dat ook.
zoals de robot ltvc serie. maar die is dus echt voor hybryde instalaties. zoals jij dus hebt.
en dus iets minder voor het monoblock. dan moet je een pomploze verdeler hebben.

ik heb even gekeken of remeha een leuk passendt monoblok heeft maar eigenlijk niet. wat betreft kw vermogen wel maar hun cop wordt te laag als het -7 vriest. zijn echt berekent op elektrische bijstook.
of bij stook met cv ketel. (na dan kan je even goed je oude installatie gebruiken)

let wel op dat je de aanvoer en retour groot genoeg laat maken/maakt. minimaal 20 mm. (4 kw)
Ik ben nu even niet thuis maar ik meen dat het zo'n veerbelaste avdo is geweest, lijkt op dit ding. Ik ga geen gaatjes boren haha Vond het al heel wat dat ik op advies van Tweakers toen eens het ventiel van mijn expansievat vervangen had :+
In een lucht/water topic raadde mij iemand de panasonic 2x 7kw aan met SWW rvs vat. Dan zou ik dus van het gas af gaan. Opzich is dat qua kosten nog enigzins te overzien en zou ik met subsidies dan zo'n 5k moeten investeren, maar dan moet ik wel iemand zoeken die me het een beetje aan kan sluiten want ik ga me niet weer die ellende op de hals halen die ik toen met de Elga had (monteur die niet thuis was in warmtepompen). En daar zullen nog wel meer kosten bijkomen want we gaan over op inductie en een Cooker dus qua elektra zal dat ook wel wat vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Met een haardCV of pelletCV kijk je richting buffers van 1000 liter op hoge temperatuur, plus de nodige techniek om de temperatuur in afgifte flink te verlagen. Bekijk even die kost voor je beslist.

Dat je flowproblemen had omdat je CV zonder bypass was uitgevoerd, tsja, als je een auto koopt zonder stuur is de weg niet slecht door al die bochten. Je installateur ging in de fout.

Je gaat IMHO best eens aan de tekentafel zitten, en probeert het geheel van wat je wil duidelijk te krijgen. Alles zo eenvoudig mogelijk krijgen, en geen wilde fantasietjes als een kleine aanbouw volledig los van de rest sturen. Wellicht kom je uit op een relatief kleine centrale buffer, waaruit alle afgifte wordt gevoed (thermostaat stuurt pomp voor dat stuk aan), en waar verschillende bronnen in kunnen warmte stoppen (elga kan dan gexoon vat op 25° proberen krijgen, en je pelletCV stuurt die naar 30° zodat die voorrang heeft).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1