Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-06 15:59
Goedemiddag,

Ik heb een Philips 55oled854/12 en wij kijken tv via Canaldigitaal. Tot een week geleden deden wij dit via een ontvanger en een smartcard, maar nu hebben wij een CI+-Module met ingebouwde smartcard en op zich werkt dit perfect (ietsje trager in zappen maar dat is geen probleem).

Wij kijken altijd TV5Monde Europe en de programma's daar worden altijd ondertiteld in het Nederlands. Via de ontvanger ging dat altijd goed, we hoefden daar niets voor te doen. Nu hebben we ineens met de module geen ondertitels meer.

Als we de knop text indrukken gebeurd er niets.

De tv staat ingesteld op taal én ondertitels automatisch op Nederlands als eerste taal en engels als tweede taal. Zo is deze vanaf het begin al ingesteld geweest, daar is niets aan veranderd.

Is er iemand die toevallig ervaring heeft met het wel automatisch krijgen van ondertitels via een smartcard-module en die mij zou kunnen helpen om die weer aan de gang te krijgen?

Met dank alvast!

Beste antwoord (via Hehoo op 10-10-2023 12:11)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 17:14

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Zojuist is "France - Le fabuleux voyage" begonnen en daarbij zie ik Nederlandse ondertitels.

Belangrijk lijkt me te verifiëren of een uitzending ondertitels heeft en hoe je op je televisie DVB-ondertitels inschakelt. Op een knop "text" drukken suggereert teletekst, maar dat soort ondertiteling is in het Nederlands niet aanwezig, je moet DVB-ondertitels zien te kiezen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Er zijn twee soorten ondertiteling: DVB-ondertiteling en teletekst-ondertiteling. Ik neem aan dat je kijkt naar TV Monde Europe HD op 11538MHz op de Astra 1L. Als ik deze zender bekijk, zijn Frans en Engels zowel als teletekst als DVB aanwezig en de overige talen alleen DVB.

Hoe kom ik te weten welke programma's met Nederlandse ondertitels aangeboden worden zodat ik zelf even kan experimenteren met mijn Vu+ Ultimo 4K. Ik kan in de EPG geen informatie hierover vinden.

Waarschijnlijk slaan de instellingen van je TV op DVB-ondertitels, maar gezien DVB-ondertitels aanwezig zijn zou dat goed moeten zitten.

Overigens zijn dit soort kwesties wel de reden waarom geen haar op mijn hoofd erover denkt om mijn Ultimo4K in te ruilen voor een CI-module.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Zojuist is "France - Le fabuleux voyage" begonnen en daarbij zie ik Nederlandse ondertitels.

Belangrijk lijkt me te verifiëren of een uitzending ondertitels heeft en hoe je op je televisie DVB-ondertitels inschakelt. Op een knop "text" drukken suggereert teletekst, maar dat soort ondertiteling is in het Nederlands niet aanwezig, je moet DVB-ondertitels zien te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
Dank je wel voor je reactie!

Wij hebben onze ontvanger ingeruild omdat deze kapot was. En omdat we een en ander omgebouwd hebben wilden/konden we geen kabels meer wegwerken tussen ontvanger en tv, vandaar dat wij voor een module gekozen hebben.

Eerlijk gezegd wilden we CD via internet maar wij wonen in het buitenland en het internet-abonnement is nog niet beschikbaar voor het buitenland. Dus toch gekozen voor de module, hoewel deze inderdaad beduidend minder flexibel en instelbaar is.

Maar ik zal eens gaan zoeken of de Philips een instelling heeft voor DVB ondertitels, had daar nog nooit van gehoord dus misschien helpt dit me al verder om het aan te zetten. Text/teletekst deed inderdaad helemaal niets, werkt goed voor ondertitels op NL tv via 888 maar niet voor TVMonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hehoo
@dmantione Het is gelukt dankzij je tip.

Ik moest toen ik op de zender was op de '+' knop op de afstandsbediening drukken, dan opent er een menu 'opties' en daar staan zowel ondertitelingstaal als ondertiteling. Ik heb de ondertitelingstaal op Nederlands gezet (er zijn er een heleboel bij TV5Monde) en toen de ondertiteling op 'aan'.

Nu doen de Nederlandse ondertitels het weer.

Misschien helpt dit iemand anders ook die met dit probleem zit.