[3D printen] Mondstuk scannen en kopieën maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:06
Mijn vraag

Ik zou graag kopieën laten maken van een mondstuk dat ik gebruik. Alleen is het probleem daarbij dat het nogal klein is - en dat er een redelijke precisie nodig is voor de rand van het mondstuk en voor de boring. Helaas geen zicht op wat op dit ogenblik mogelijk is - ik vermoed dat het klassieke scannen en printen niet precies genoeg is. De boring gaat van 14.0 -> 3.7 -> 4.5 mm (ongeveer)

Het mondstuk zelf is handgemaakt - en de bouwer zegt (terecht vrees ik) dat hij geen kopieën kan maken. Kan dan wel in een zak met stuk of 50 zoeken of er een gelijkaardige is, maar dat maakt toch wel groot verschil. Vandaar dus de vraag.

Materiaal van het mondstuk maakt niet uit. Mijn minder goede zijn uit plastiek, buffelhoorn, buxus en koper dus...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Hoorn mondstuk en schuifpasser.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Vooral zitten kijken op websites rond 3d printen, om dan te denken dat ik het misschien toch een keer op tweakers moet stellen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqqFMA9xQPelTB_VS6VVDlxUjvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GEucYkBXZWlKE1ZZt7Ynmla2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9Ph28j8YUPk6kDQpsh286lZr_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dApizmmoZ4ihTTXt2tjLGy6a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WGHm4PQkXG5xMNa2a7ilcSfX2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvUTc2TWQrxeGfciGJXCsdE2.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ik hoop dat iemand me kan zeggen dat dit mogelijk is en dat xxx het kan doen...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casplantje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 17:25
Interessant object om te kopieren! Gezien de vorm denk ik dat 't prima te modelleren en te printen valt.
Met het printen van objecten die precies moeten passen is het proces meestal een parametrisch model maken(dus inderdaad geen scan), uitprinten, passen, parameters aanpassen en dit herhalen totdat het past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-04 16:09
Wat @Casplantje zegt klopt helemaal qua hoe je het wil gaan kopiëren tot een 3D model/CAD model.

Wat betreft de print techniek kom je qua nauwkeurigheid wel uit bij de SLA print techniek. Die met resin, die behoorlijk giftig is. Wanneer het belichting en reinigingsproces goed word gevolgd hoeft dat tegenwoordig geen probleem meer te zijn, wellicht dat er wel de juiste resign gekozen wordt die ook geschikt is om na reiniging en na belichting etc in je mond te stoppen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:41
Ja het is zeker mogelijk. Sterker nog ik denk dat het vrij gemakkelijk is.
  • Download Fusion 360.
  • Maak een foto van het object met een liniaal ernaast.
  • Importeer deze foto in fusion 360 en maak hem de juiste schaal door middel van de liniaal.
  • Maak een sketch en trace het object.
  • Vervolgens kan je doormiddel van de Revolve functie er een object van maken.
Denk dat je dan al een eind bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Kan dan wel in een zak met stuk of 50 zoeken of er een gelijkaardige is, maar dat maakt toch wel groot verschil.
Als een gelijkwaardige altijd anders is, wat een na-getekende 3d-geprinte versie dan ook zal zijn, zou je misschien beter kunnen kijken of je een siliconen mal van het origineel kan maken. Daar giet je dan (epoxy) hars in, en heb je een exacte kopie.

Is up-front misschien meer werk en ietsje duurder, maar geeft je wel direct een 100% identiek mondstuk, ipv (eventueelt) weken je 3d-tekening te tweaken, printjes te post-processen. En, als je de mal een maal hebt, haal je daar gelijk 20-30 mondstukjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:48
Dit is dus voor een blaas/muziekinstrument?!
Ik gok zomaar dat daarvan al talloze 3d modellen vindbaar zijn online.
Precisie van een 3d print lijkt me meer dan ruim genoeg. Zeker als je de exacte boringen nog wat kunt nabewerken met een ruimertje oid.
Is inderdaad ook een relatief simpele vorm om na te tekenen in 3d. Zeker als je 1 model hebt om op te offeren. Dat wil zeggen, slijp of zaag er 1 doormidden en je hebt ook de exacte binnenvorm helder om goed na te tekenen/tracen/scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:24
Ik dacht in eerste instantie; PLA kan toch niet tegen hitte? Maar toen kwam ik tot de conclusie dat het geen onderdeel voor een waterpijp is! :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:04
Waarom 3d printen? is dit niet iets wat relatief eenvoudig op een draaibank(je) gekopieerd kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:13
Danielson schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:52:
Ik dacht in eerste instantie; PLA kan toch niet tegen hitte? Maar toen kwam ik tot de conclusie dat het geen onderdeel voor een waterpijp is! :F
Ik dacht dat het voor een bong was haha.
Maar alsnog wordt het mondstuk dan natuurlijk niet heet, anders zou je je mond ook verbranden. :P

OT: Is 3d printen wel handig met iets wat je in je mond gaat stoppen? Voor een paar keer gebruik niet erg natuurlijk, maar ik heb begrepen dat bacteriën zich gaan nestelen tussen die lagen van de 3d print en dat is natuurlijk niet zo lekker voor in je mond. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:40
nachtnet schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:14:
Waarom 3d printen? is dit niet iets wat relatief eenvoudig op een draaibank(je) gekopieerd kan worden?
3d printers zijn waarschijnlijk goedkoper dan draaibanken.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:48
Danielson schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:52:
Mja, ik twijfel ook hoor.
TS zegt er niet bij waarvoor het is... of ik lees er overheen...
Waterpijp of bong kan natuurlijk ook heel goed ?!
Maar dan lijken me de inwendige boringen en diameters totaal niet relevant. Hooguit de buitendiameter van het gedeelte wat je ergens insteekt... en aangezien ik nu ook wat wikkelfolie op de foto zie, is mijn gedachte van muziekinstrumenten ineens ook niet heel logisch.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeEs op 04-10-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.vries
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-12-2024
De gebruikelijke manier om een 'scan' te maken van de binnenkant is middels een (siliconen of kunststof) binnenmal, wordt wel gedaan om beitels voor een draaibank te maken. Met de betreffende beitel kan dan een kopie gemaakt worden en als je echt een overtuigende kopie wil zou ik het op die manier (laten) doen.

Printen is leuk bedacht, er zijn ook tientallen (parametrische) mondstuk ontwerpen te vinden, kijk maar eens rond op bv. thingiverse. De toleranties voor een mondstuk zijn echter dusdanig klein dat je niet om nauwkeurige nabewerking heen komt. Direct uit de filamentprinter is een mondstuk echt niet speelbaar, buiten dat het ontwerp niet reproduceerbaar is vanwege de resolutie. Tussen een zeer breed en een zeer smal mondstuk zit ten hoogste enkele millimeters verschil in de diameter van de cup, en verschillen van tientallen tot honderden micrometers in de cup zijn zeer goed te merken - laat staan in de boring.

Daarnaast geef je ook aan dat het materiaal niet uitmaakt, wat ik uit eigen ervaring ten zeerste kan weerleggen. Vaak worden metalen gebruikt vanwege de massa, de koppeling met het instrument zelf en de hoge geluidssnelheid, maar kunststof exemplaren zijn te verkrijgen. Voordelen van zijn hun lage (thermische) massa en bewerkbaarheid. Kunststof mondstukken zijn dan bijvoorbeeld ook buiten in de kou met carnaval of Sinterklaas populair, maar worden verder zelden serieus gebruikt.

Ik kan je aanraden om eens een mondstuk te laten printen, bij een kennis of een bedrijf, dan merkt je vanzelf dat filamentprinten niet goed genoeg werkt voor mondstukken. SLA werkt waarschijnlijk beter, maar daar kom je helemaal niet mee weg zonder nabewerking. Er zijn diverse goede mondstukbouwers in Nederland, Duitsland en België die zonder problemen een nauwkeurige kopie kunnen draaien voor je, en ik vermoed dat, naast de kwaliteit van het resultaat, het je minder geld kost als je je eigen tijd mee zou rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 12:47
manzonderdas schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:11:

Het mondstuk zelf is handgemaakt - en de bouwer zegt (terecht vrees ik) dat hij geen kopieën kan maken.
Waarom zegt hij dat? Dit lijkt me niet onmogelijk om te maken op een draaibank en/of te gieten met een lost wax methode oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
GeeEs schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:18:
[...]

Mja, ik twijfel ook hoor.
TS zegt er niet bij waarvoor het is... of ik lees er overheen...
Waterpijp of bong kan natuurlijk ook heel goed ?!
Maar dan lijken me de inwendige boringen en diameters totaal niet relevant. Hooguit de buitendiameter van het gedeelte wat je ergens insteekt... en aangezien ik nu ook wat wikkelfolie op de foto zie, is mijn gedachte van muziekinstrumenten ineens ook niet heel logisch.
Het is voor een muziekinstrument: Zink of cornetto (hoewel de ijsjesgrap het niet goed doet op het internet ;) ). Is een renaissanceinstrument, dat zijn hoogdagen meemaakte in de periode dat Venetië zijn hoogdagen meemaakte (en verdween toen alle goede spelers aan de pest gestorven waren...). Als je wil weten hoe het klinkt: dit is een stuk van de Mariavespers van Monteverdi, de 2 mannen die daar op die zwarte hoorn blazen zijn ongeveer de wereldtop.

Er zijn voldoende 3d geprinte dingen beschikbaar, maar ik moet idd een exacte kopie hebben. Dit mondstuk heb ik gevonden na eerst een aantal gekocht te hebben bij de bouwer (met de hand op de draaibank trouwens), om dan een paar maand later terug te gaan en 2-tal uurtjes met zijn voorraad gespendeerd te hebben en bij dit te landen. Is ook grappig dat alle professionals een zak met mondstukken meesleuren, waar je allemaal op mag spelen - behalve dat ene want dat gebruiken ze.

Mag in elk geval niet giftig zijn; ik weet niet wat een mal laten maken en gieten zou kosten?

@niels.vries Metaal wordt bij cornetto's eigenlijk niet gebruikt. Ik vermoed dat dat ook wat te maken heeft met de boring van het echte instrument (dun en in 2 samengeplakte stukken hout - met beenderlijm wat nu niet zo'n fijne combo is met nattigheid), en ook idd de klank. Maar, gezien de exponentiële leerkurve, en dat ik terug aan de verkeerde kant van de exponent zit, hoor je dat verschil toch niet.

[ Voor 4% gewijzigd door manzonderdas op 04-10-2023 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

dehardstyler schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:21:
OT: Is 3d printen wel handig met iets wat je in je mond gaat stoppen? Voor een paar keer gebruik niet erg natuurlijk, maar ik heb begrepen dat bacteriën zich gaan nestelen tussen die lagen van de 3d print en dat is natuurlijk niet zo lekker voor in je mond. :P
Dat is ook het enige probleem, en dat is alleen met gewone FDM prints. Als je met een SLA printer of een food-safe PLA (die iets vloeibaarder print en dus ook meteen water en luchtdicht is) werkt dan is dat geen probleem, en er zijn ook food-safe resins die je over een PLA-print heen kunt lakken om het afwasbaar te maken.

Maar afhankelijk van hoe dit specifieke instrument bespeeld wordt is de kans groot dat het allemaal wel meevalt, die mondstukken steek je meestal niet volledig in je mond. Daarbij lijkt het mij juist niet verkeerd om er een te printen, want dan kun je gewoon 1x per maand een nieuwe printen voor 10-20 cent en ben je weer voorzien, of zoals al gezegd een mal en dan wat meer kopieën gieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
Je zet het mondstuk tegen je lippen; zelfde principe als een trompet. Alleen is het anderhalve keer kleiner dan een hoornmondstuk. Dat maakt het nog lastiger te spelen en toleranties nog kleiner…

[ Voor 21% gewijzigd door manzonderdas op 04-10-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Nooit geweten dat er een zink bestaat (ik speel wel eens trompet). Heb je deze video wel eens gezien? YouTube: Mouthpiece test
Er wordt hier gespeeld op een zink met 3d-geprint mondstuk van porselein en nylon.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 14:18

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Voor de grap zou je kunnen proberen een standaard trompet/bas mondstuk kunnen pakken van thingiverse en die dan zo verkleinen dat hij past. Sure het is niet hetzelfde maar dan kan je in elk geval eens kijken of het "werkt".

Bestaat er niet iets voor een draaibank net als voor sleutels zegmaar? Dat je een object kan "kopieren"?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
Mattie112 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:19:
Voor de grap zou je kunnen proberen een standaard trompet/bas mondstuk kunnen pakken van thingiverse en die dan zo verkleinen dat hij past. Sure het is niet hetzelfde maar dan kan je in elk geval eens kijken of het "werkt".

Bestaat er niet iets voor een draaibank net als voor sleutels zegmaar? Dat je een object kan "kopieren"?
Helaas, heb hier een aantal verschillende liggen (ook bv zo'n verkleind trompetmondstuk). Wat bij mij het beste werkt, zijn mondstukken met een scherpere rand (is ook makkelijker) - dat is anders dan bij een trompet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 14:18

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

manzonderdas schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:30:
[...]

Helaas, heb hier een aantal verschillende liggen (ook bv zo'n verkleind trompetmondstuk). Wat bij mij het beste werkt, zijn mondstukken met een scherpere rand (is ook makkelijker) - dat is anders dan bij een trompet.
Ok duidelijk!

Tja je kan ook even kijken met iets als https://www.tinkercad.com/ om "ongeveer" te maken wat je zoekt. Ik weet niet doe de toleranties zijn van dit (bijzondere!) instrument maar geeft misschien idee of het 1:1 namaken kans van slagen heeft.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Is de opening gewoon een recht geboord gat? Want op het gat na zou je hem prima kunnen afgieten, hoef je daarna alleen nog het gat te boren. Dan heb je een 1:1 kopie, waarin elk minuscuul krasje ook weer in je afgietsel terug komt. En daar zijn volgens mij voldoende materialen voor die veilig zijn, omdat het ook veel voor de tandheelkunde gebruikt wordt.
En je kunt er ook meteen een oplage van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
Beide kanten zijn volgens mij conisch: het kopje loopt tot smal punt in een curve, het buisje lijkt meer lineair.

Een idee waar ik een afdruk zou kunnen laten maken?

@KabouterSuper
KabouterSuper schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:54:
Nooit geweten dat er een zink bestaat (ik speel wel eens trompet). Heb je deze video wel eens gezien? YouTube: Mouthpiece test
Er wordt hier gespeeld op een zink met 3d-geprint mondstuk van porselein en nylon.
Ja, je hoort ook een verschil. Huidige plastieken zijn niet zo goed meer. Ik heb blijkbaar een van de betere plastieken (ooit gemaakt) thuis liggen - maar die is zo oud dat hij begon te barsten. Weet met het filmpje niet goed waar het verschil in klank vandaan komt.

[ Voor 66% gewijzigd door manzonderdas op 06-10-2023 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
manzonderdas schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:59:
Beide kanten zijn volgens mij conisch: het kopje loopt tot smal punt in een curve, het buisje lijkt meer lineair.

@KabouterSuper
[...]

Ja, je hoort ook een verschil. Huidige plastieken zijn niet zo goed meer. Ik heb blijkbaar een van de betere plastieken (ooit gemaakt) thuis liggen - maar die is zo oud dat hij begon te barsten. Weet met het filmpje niet goed waar het verschil in klank vandaan komt.
Lastig! Mondstukken zijn inderdaad heel gevoelig voor de precieze vorm. Ik heb wel eens gezien dat je een afdruk kunt maken door het object in blauw pe-schuim te drukken. Zodra je dit hebt, kan je met klei een harde versie maken. Maar ik weet niet of je dat met de binnenkant voor elkaar krijgt.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

manzonderdas schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:59:

@KabouterSuper
[...]

Het kan redelijk eenvoudig, als je er wat mee geoefend hebt. Veel meer dan siliconen voor de mal, lossingsspray (soort vaseline) en dan de gewenste epoxy/PU waar je het mondstuk van wilt maken heb je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villean
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:18
manzonderdas schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:29:
[...]

Het is voor een muziekinstrument: Zink of cornetto (hoewel de ijsjesgrap het niet goed doet op het internet ;) ). Is een renaissanceinstrument, dat zijn hoogdagen meemaakte in de periode dat Venetië zijn hoogdagen meemaakte (en verdween toen alle goede spelers aan de pest gestorven waren...). Als je wil weten hoe het klinkt: dit is een stuk van de Mariavespers van Monteverdi, de 2 mannen die daar op die zwarte hoorn blazen zijn ongeveer de wereldtop.

Er zijn voldoende 3d geprinte dingen beschikbaar, maar ik moet idd een exacte kopie hebben. Dit mondstuk heb ik gevonden na eerst een aantal gekocht te hebben bij de bouwer (met de hand op de draaibank trouwens), om dan een paar maand later terug te gaan en 2-tal uurtjes met zijn voorraad gespendeerd te hebben en bij dit te landen. Is ook grappig dat alle professionals een zak met mondstukken meesleuren, waar je allemaal op mag spelen - behalve dat ene want dat gebruiken ze.

Mag in elk geval niet giftig zijn; ik weet niet wat een mal laten maken en gieten zou kosten?

@niels.vries Metaal wordt bij cornetto's eigenlijk niet gebruikt. Ik vermoed dat dat ook wat te maken heeft met de boring van het echte instrument (dun en in 2 samengeplakte stukken hout - met beenderlijm wat nu niet zo'n fijne combo is met nattigheid), en ook idd de klank. Maar, gezien de exponentiële leerkurve, en dat ik terug aan de verkeerde kant van de exponent zit, hoor je dat verschil toch niet.
Als je niet giftige materialen wilt gebruiken bij resin printen komt er nog wel wat voor kijken. Ik zit in de medische kant met 3D resin printen en het vergt nog wel wat extra stappen als je wilt dat het mondstuk vrij is chemische middelen. Het is niet alleen de materiaal keuze maar ook de na behandelling. Ik neem aan dat je bv geen Autoflaaf hebt staan om al het IPA uit je resin te halen. Daarnaast wil je ook een materiaal wat niet water absoberend is. De meeste goedkope resins zijn namelijk erg porreus.

Mocht dit lastig zijn ik kan wel kijken voor je om er 1 uit ceramic te printen voor je of hoogwaardig Bio compatibel Resin.

AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty

Pagina: 1