Bouwtekening uit 1928 lezen - wat zijn de draagmuren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:06
Ik ben van deze woning (1928) benieuwd:
- wat de draagmuren zijn
- of er een spouwmuur is
- hoe de balken in de vloer lopen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9JE_IgyRwyf6u9Fu7_xkRN9ezs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7J0vJMUxr02lORIgRzHdkaya.jpg?f=fotoalbum_large

Er is helaas geen legenda bij. Ik kom bij bv Joost de Vree wel 'symbolen in bouwtekeningen' tegen maar die lijken toch niet overeen te komen. Heeft iemand welicht ervaring met het lezen van dit soort oude tekeningen?

Wat ik me onder andere af vraag: zou de muur onderin en linksonder nou 'dubbel' getekend zijn omdat daar een spouw zit? en waarom zijn sommige delen van de muur egaal zwart en sommige 'open'?

Vanuit de kelder valt net door een klein gat te zien dat er in de keuken balken onder de vloer lopen van de erker naar de gang. Zonder destructief onderzoek valt er helaas nog weinig met zekerheid vast te stellen en dat laatste kan pas als er een notaris aan te pas gekomen is :-)

De reden om te proberen te ontdekken hoe de vloer in elkaar zit is om te kijken of het realistisch is om de gehele vloer er uit te trekken en een renovatievloer of schuimbeton vloer te realiseren en dan helpt het om te snappen hoe de vloer nu loopt Ideeen, meningen en suggesties zijn van harte welkom.
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het spouwdeel kan ook het verschil zijn tussen enkelsteens en dubbelsteens, de kleur kan aangeven welke steensoort het betreft of dragendheid. Maar meestal kun je, vooral bij oudbouw, wel aardig herleiden of iets dragend is door logisch nadenken.

Zit er bijvoorbeeld boven de keuken en douche een verdieping? Dan zijn de buitenwanden vrijwel zeker dragend. De makkelijkse truc is de kaart van de verdieping erboven er overheen leggen. Als muren doorlopen over verdiepingen is de kans op dragendheid groot.

Zit dat eternitplafond trouwens nog in de berging?

[ Voor 23% gewijzigd door pagani op 03-10-2023 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
Dank, dat is een goeie tip. In mijn eigen jaren dertig woning zijn overigens alleen de zijgevels dragend (die dragen de balken) en de voor en achtergevel dragen niets behalve zichzelf. Maar goed mijn huis is ook <5m breed.

Op de tekening van de 1e verdieping zie je dat een deel van het pand alleen BG is met een plat dak (van balkon t/m het deel rechts).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyvcthbY2n-lyGBUDvqFhAZJbE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RiwlEL7Vkp7Uw5fmIgr29Eui.jpg?f=fotoalbum_large

Het vierkant rondom de vier slaapkamers zal in elk geval dragend zijn. waar ik benieuwd naar ben is of de 'binnenmuren' rondom de gang op de BG dat ook zijn. NB het vierkante vlak van keuken, woning, eten en die kamer daarboven is 8,5m over beide zijden. Als alleen die buitenmuren dragend zouden zijn dan krijg je best een aardige overspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
pagani schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:03:
Zit dat eternitplafond trouwens nog in de berging?
Goeie spot; ik ben haast bang van wel. De vraag staat uit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mij lijkt eigenlijk elke wand wel dragend aangezien er op de verdieping ook een metselwerk wand boven staat, behalve tussen de gang en de keuken. Onder het platte dak zijn alleen de buitenwanden dragend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:17
Waar is de tekening met het balken-plan?
Daaruit kun je namelijk perfect aflezen waar de balken zijn opgelegd.

De plattegronden die je hier laat zien lijken ook niet de oorspronkelijke bouwtekeningen te zijn, maar mogelijk gemaakt bij een latere verbouwing. In 1928 werden huizen nog niet uitgerust met gas-cv.

[ Voor 49% gewijzigd door Ivow85 op 04-10-2023 07:07 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
Ivow85 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:03:
Waar is de tekening met het balken-plan?
Daaruit kun je namelijk perfect aflezen waar de balken zijn opgelegd.

De plattegronden die je hier laat zien lijken ook niet de oorspronkelijke bouwtekeningen te zijn, maar mogelijk gemaakt bij een latere verbouwing. In 1928 werden huizen nog niet uitgerust met gas-cv.
Dat...is wel een heel goed punt. Bovenstaande plaatjes zijn afkomstig van de makelaar, ik heb nu bij de gemeente de bouwtekeningen opgevraagd. ik hoop dat die meer / de oorspronkelijke tekeningen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:26
itsjohan schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:05:
[...]

Dat...is wel een heel goed punt. Bovenstaande plaatjes zijn afkomstig van de makelaar, ik heb nu bij de gemeente de bouwtekeningen opgevraagd. ik hoop dat die meer / de oorspronkelijke tekeningen hebben.
Op de eerste afbeelding (begane grond) zie je linksonder al dat er dingen van de afbeelding zijn afgesneden, ziet eruit als tekst. Als je de oorspronkelijke tekening kunt krijgen van de gemeente, krijg je misschien een versie met legenda, dat zou al schelen.

Verder zou je misschien nog verder kunnen komen bij de website van het archief van je provincie. Ik weet niet of ze dit allemaal doen, maar het Noord-Hollands Archief heeft een vrij aardige site ingericht waar je gewoon zelf allerlei bouwdossierbestanden kunt downloaden: https://noord-hollandsarchief.nl/zoeken/bouwdossiers. Kans dat je dan zelf balkenplan en dergelijke gelijk kunt downloaden, als die beschikbaar zijn. Het hangt een beetje af van hoeveel energie en geld je gemeente in archivering en digitalisering heeft gestoken, maar Gemeente Haarlem heeft bijvoorbeeld heel veel dingen tot ca. 1900 gewoon ingescand en online beschikbaar gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
Deze gemeente heeft wel een digitaal aanvraagproces voor de bouwtekeningen, maar duidelijk geen digitaal afhandelingsproces want ze gaan er 10 werkdagen over doen. wordt vervolgd dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Twam schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:48:
[...]

Verder zou je misschien nog verder kunnen komen bij de website van het archief van je provincie. Ik weet niet of ze dit allemaal doen, maar het Noord-Hollands Archief heeft een vrij aardige site ingericht waar je gewoon zelf allerlei bouwdossierbestanden kunt downloaden: https://noord-hollandsarchief.nl/zoeken/bouwdossiers. Kans dat je dan zelf balkenplan en dergelijke gelijk kunt downloaden, als die beschikbaar zijn. Het hangt een beetje af van hoeveel energie en geld je gemeente in archivering en digitalisering heeft gestoken, maar Gemeente Haarlem heeft bijvoorbeeld heel veel dingen tot ca. 1900 gewoon ingescand en online beschikbaar gemaakt.
Dit is de tip inderdaad. In mijn geval (Groningen) liggen alleen bouwtekeningen van de laatste 10-15 jaar bij de gemeente zelf, de rest ligt in de Groninger Archieven.

Van mijn jaren 50 woning was niets digitaal beschikbaar overigens, maar ze hadden wel 3 mappen vol tekeningen, aanzichten, handmatige sterkte berekeningen en vergunningen van latere verbouwingen die ik daar mocht uitpluizen. Zeker een keer de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
Bingo! Er blijken inderdaad meer tekeningen te zijn. Onder andere de bouwtekening uit de jaren twintig, daar is mooi te zien hoe de gehele vloer een balkenvloer is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0Dbyk5T9Dnu3JPA2Ech2ejT-i4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b2wsq4gF26R2iEiwoENgWykh.jpg?f=user_large

En de verbouwing in de jaren zestig waar een deel betonvloer geworden is (en een deel aangebouwd is):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DU2E3aGli9azqttmSxOVEdT0ECU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5ZTNQraWSaYC44K2Y5z3tlvT.jpg?f=user_large

Ben benieuwd of er dan nog een kruipruimte onder het beton zit. Tegenwoordig heb je schuimbeton en renovatievloeren etc, geen idee hoe dat in die tijd ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Vermoedelijk gewoon direct op een laag zand.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
ja dat klinkt wel logisch. kon nog wel eens een leuke klus worden om die beton laag er weer uit te krijgen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Zal wel meevallen, verwacht niet dat er wapening in zit en de laag gewoon dun is.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Pagina: 1