Massa probleem aanhanger

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Hallo allen,

Na een lange rit over slecht wegdek in Belgie (of dat toeval is weet ik niet) heb ik opeens een probleem met de verlichting van de auto en aanhanger.

Het volgende is het geval:

Zonder aanhanger, dimlicht aan:
  • Knipperlichten op tilt
  • Beide knipperlichten auto achterzijde geven bijna niet te zien licht, voor werkt wel
  • Alle alarmlichten werken wel, dus er is geen lampje kapot
Mét aanhanger, dimlicht aan:
  • Dimlicht aanhanger werkt niet
  • Knipperlichten auto zelfde als hierboven, knipperlichten aanhanger werken niet (of niet te zien)
  • Remlicht auto+aanhanger werken wel
  • Alarmlichten auto+aanhanger werken wel
Na wat rondvragen is mij verteld dat dit een massa probleem is.
En na het vakkundig slopen van wat panelen heb ik de aanhanger knipperlicht-module gevonden, een Erich Jaeger zwart kastje. Als ik deze loskoppel, dan werken alle lichten van de auto altijd. Maarja, dan kan ik niet met aanhanger rijden.
De stekker van de aanhanger heb ik helemaal schoon geborsteld + geblazen.

Nu is mijn vraag; heeft het nut om een nieuwe module te kopen á 60 euro, of kan het ook ergens anders aan liggen?

Alle advies is welkom! _/-\o_

Foto van de module:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/je81O7Rdj3EVRHUbB9tysiHKWK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6IUIOGH13atpXQRu6Wzjvg1a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Noeleke op 03-10-2023 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-06 23:34
Heb je ook de aansluiting (/"stekkerdoos") aan de auto opengemaakt en gecontroleerd of de draden goed contact maken (=schoon en goed gemonteerd)?

Het zou niet de eerste zijn waar bijvoorbeeld een plons water uitkomt bij open maken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
Wild Chocolate schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:01:
Heb je ook de aansluiting (/"stekkerdoos") aan de auto opengemaakt en gecontroleerd of de draden goed contact maken (=schoon en goed gemonteerd)?

Het zou niet de eerste zijn waar bijvoorbeeld een plons water uitkomt bij open maken.
Ik heb zowel mannetje als vrouwtje schoon geborsteld / geblazen. Heb het vrouwtje nog niet uit elkaar gehaald. Zou dat kunnen verklaren dat de knipperlichten op hol slaan zelfs zonder aanhanger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1x8Ez9Ik54ZgomS83IM7JzZqgpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QuBVIF8zpHxbFqZsf1JmGPf9.png?f=fotoalbum_large

Ik snap geloof ik niet zo goed hoe het verwijderen van dit kastje ervoor zorgt dat de knipperlichten van de auto weer goed werken. Voor zover ik zie doet het kastje namelijk niets met de knipperlichten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-06 23:34
Noeleke schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:03:
[...]

Ik heb zowel mannetje als vrouwtje schoon geborsteld / geblazen. Heb het vrouwtje nog niet uit elkaar gehaald. Zou dat kunnen verklaren dat de knipperlichten op hol slaan zelfs zonder aanhanger?
Als er iets sluiting maakt, lijkt me dat zeker mogelijk.

@Xander Als de richtingaanwijzer(s) sluiting maken naar één van de dingen die wel via de module gaan, lijkt me dat zeker mogelijk.

EDIT: Zelf geen ervaring met een defecte module of de inbouw er van. Maar ik zou altijd eerst de basis controleren, dus de bedrading en de aansluitingen.

[ Voor 13% gewijzigd door Wild Chocolate op 03-10-2023 17:08 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
Nog wat tests gedaan, bij enkel contact aan werkt alles goed. Na start van de motor doet het probleem zich voor, en dan ook enkel bij dimlicht aan.

Nog wat extra info en foto’s

Er zitten twee modules in de kabelboom, een blauwe en een zwarte. Deze zijn aan elkaar geschakeld.

Bij enkel contact aan hoor ik ze niet tikken, bij motor aan hoor ik relais’ uit beide kastjes tikken op het ritme van het knipperlicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvL6e7B98Tf9MzLfJvkI87ACdhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AaCCfU0v21x5i0lNay0oRdrf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfG06PfH0TcQjvRnMOrf2AK-VLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ups8tzqCzDHtP1YmSVstFomT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
Iemand misschien nog enig idee waar ik kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascaldv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 19:32
Zelfs al denk je de stekker van de trailer schoon genoeg te hebben valt het vaak nog tegen. Ik schroef dan eerst een nieuwe stekker er op voordat ik verder zoek.
Pagina: 1