Vergunning voor tuinhekje nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tide123454
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-08-2024
Hi allen,

Mijn achtertuin grenst aan een groenstrook (70cm) met gras en daarna de stoep.
Ik zou graag een tuinhekje op mijn erfgrens plaatsen om fietsen in de nog te bouwen schuur te kunnen zetten.
Op de site van de gemeente lees ik alleen iets over een vergunning als het gaat om een uitweg voor auto's.
Geldt dit ook voor een klein hekje ter behoeve van fietsen?

De gemeente heb ik niet geraadpleegd omdat ik eigenlijk niet veel zin heb in de hele papierwinkel die komt kijken bij een officiele vergunning.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xcRwzYGtdQwe7Hz1rHa3kqQ2tY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GXxmM4MGKuZMJNuO6nJVrBN1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door tide123454 op 03-10-2023 16:58 ]

Beste antwoord (via tide123454 op 03-10-2023 16:29)

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Voor hekjes, schuttingen, bomen en andere aanverwante zaken heeft elke gemeente wel iets online staan.

Ik ken jouw situatie niet maar een 'hekje' lijkt me niet echt vergunningplichtig. Mits je een schutting plaatst op de erfgrens in je voortuin. Daar zijn wel wat regeltjes over ;-)

Alle reacties

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:44

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Een vergunning voor een tuinhekje? Tenzij het onder beschermd stadsgezicht of monumentenzorg valt denk ik niet dat een hekje op welke manier dan ook vergunningsplichtig is

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • Beste antwoord

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Voor hekjes, schuttingen, bomen en andere aanverwante zaken heeft elke gemeente wel iets online staan.

Ik ken jouw situatie niet maar een 'hekje' lijkt me niet echt vergunningplichtig. Mits je een schutting plaatst op de erfgrens in je voortuin. Daar zijn wel wat regeltjes over ;-)

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Vaak zijn er wel regels over de hoogte van een erfafscheiding, en een erfafscheiding in de voortuin mag vaak minder hoog zijn dan in de achtertuin, maar aangezien die regels per gemeente kunnen verschillen zul je daarvoor toch echt bij je gemeente moeten zijn. Vaak gewoon online te vinden trouwens. Ook voor bouwwerken in je tuin zijn vaak wel regels te vinden trouwens ;)

[ Voor 11% gewijzigd door naitsoezn op 03-10-2023 16:34 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• tide123454
Dankjullie wel voor jullie reactie op het hekje, fijn dat dit gewoon kan!
Kan ik ook gewoon het openbare groen oversteken zonder daar gedoe mee te krijgen?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:30

Rmg

Ik denk dat met "hekje" een doorgang word bedoeld in plaats van een schutting. Daar zouden wel eens meer regels aan kunnen zitten..

Zie ook dit geval: https://kassa.bnnvara.nl/...uin-moet-weg-van-gemeente

Heb je wel 'recht van overpad' op die groenstrook?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Koekstra schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:25:
Mits Tenzij je een schutting plaatst op de erfgrens in je voortuin.
FTFY. Mits en tenzij betekenen allebei iets heel anders.

Het lijkt me achtererfgebied, daar ben je over het algemeen veel vrijer in dan op het voorerfgebied. Als leek zeg ik, het lijkt me geen probleem daar een opening te maken?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-01 15:51
tide123454 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:28:
Dankjullie wel voor jullie reactie op het hekje, fijn dat dit gewoon kan!
Kan ik ook gewoon het openbare groen oversteken zonder daar gedoe mee te krijgen?
Je leest alleen wat je wilt lezen :)

Je dient echt de vergunningscheck site ff te checken.

• tide123454
Ik weet wel dat de groenstrook door de gemeente gemarkeerd is als openbaar groen. Dat zou impliceren dat je dat mag oversteken, of zie ik dat verkeerd.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:30

Rmg

tide123454 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:34:
Ik weet wel dat de groenstrook door de gemeente gemarkeerd is als openbaar groen. Dat zou impliceren dat je dat mag oversteken, of zie ik dat verkeerd.
Ik verwacht dat dat wat kort door de bocht is. Sowieso nu is het misschien gras, maar wat als de gemeente besluit daar struiken neer te zetten? :?

https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/19
Groen
Onder het deel groen van het openbaar toegankelijk gebied moet worden verstaan datgene wat daaronder ook in het normale spraakgebruik wordt verstaan: parken, plantsoenen en speelveldjes, die het gehele jaar (of een groot deel van het jaar) voor het publiek algemeen toegankelijk zijn. Een element uit het begrip is dat sprake moet zijn van toegankelijk openbaar groen. Het gaat er dus om dat het park of plantsoen 'betreden' kan worden.

Snippergroen / restgroen - bijvoorbeeld begroeiing aan de kopzijde van een hoekwoning - is veelal niet toegankelijk en niet bedoeld om te 'betreden'. Dergelijke begroeiing kan dus niet worden aangemerkt als 'openbaar groen' bedoeld in de zin van het Bor. Zie hiertoe ook de toelichting op het begrip ‘openbaar toegankelijk gebied’. Ook weiland, bos of water kan niet aangemerkt worden als 'openbaar groen' omdat het niet (voortdurend openbaar) toegankelijk is.
Is het trouwens een 'speelveldje' of 'plantsoen' of snippergroen?

[ Voor 57% gewijzigd door Rmg op 03-10-2023 16:39 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Rmg schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:37:
[...]

Ik verwacht dat dat wat kort door de bocht is. Sowieso nu is het misschien gras, maar wat als de gemeente besluit daar struiken neer te zetten? :?
Dan heeft TS dus pech, maar het is niet bepaald zeldzaam dat mensen een poort in de achtertuin grenzend aan een groenstrook met struiken of wat hogere planten hebben. Kan toch handig zijn soms, want die beplanting komt als het goed is toch niet tot aan de erfgrens.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@tide123454 misschien goed om eerst eens even duidelijk uit te leggen wat nu de situatie is (al dan niet met wat foto's of een schets) en wat je precies wilt veranderen. Bedoel je dat je een afscheiding wil maken tussen jouw grond en die groenstrook, of dat je juist een poort(je) wilt maken in de afscheiding die er nu is?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Dit is wat het kadaster er over zegt en die uitleg is heel duidelijk:
In sommige gevallen heeft u een omgevingsvergunning nodig voor het plaatsen van een erfafscheiding. Op www.omgevingsloket.nl leest u of dat voor uw perceel geldt.
Bron : https://www.kadasterdata.nl/perceelsgrenzen/erfgrensregels

Aangezien in jouw OP niks over een locatie, plaats etc. staat kunnen wij niet bepalen of jij valt onder de categorie "In sommige gevallen" en jouw vraag dus niet verder beantwoorden dan dat er op de site van het kadaster staat.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• tide123454
Ik zal vanavond even een schets maken. Dat maakt het misschien duidelijker.
Op het moment staat er een haag als erfafscheiding. Idee is 5/6 hagen weg te halen en een houten hekje van een meter hoog te maken. Dit zodat we met fietsen naar de schuur kunnen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

tide123454 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:46:
Op het moment staat er een haag als erfafscheiding. Idee is 5/6 hagen weg te halen en een houten hekje van een meter hoog te maken. Dit zodat we met fietsen naar de schuur kunnen.
Dank voor de verduidelijking, voeg dat (en de nog te maken schets) a.u.b. ook even toe in je topicstart, dat voorkomt een boel reacties waar je niets mee kan omdat mensen je vraag verkeerd begrijpen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:13

Dido

heforshe

tide123454 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:46:
Goed idee, en vergeet niet even toe te lichten wat je met een "hekje" bedoelt. Als ik ergens een hek neerzet, dan voorkomt dat juist dat iemand ergens langs of in kan, dus jij bedoelt waarschijnlijk geen hek zoals de meesten dat begrijpen ;)

Wat betekent mijn avatar?

• tide123454
Ik heb een schetsje toegevoegd! en ik bedoel inderdaad een tuinpoortje zodat je juist naar binnen kunt.

[ Voor 53% gewijzigd door tide123454 op 03-10-2023 16:59 ]

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-01 15:51
Doe gewoon eventjes de vergunningcheck :) Dat scheelt je echt veel tijd.. Het is oa afhankelijk van waar je woning zich bevind etc etc

• tide123454
Hi Maark die heb ik gedaan op verschillende gebieden zowel als het gaat om plaatsen van erfafscheiding als het 'aanleggen' van een uitweg. Helaas zijn beide niet sluitend omdat mijn situatie niet goed terugkomt.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat je eigenlijk wil is een ontsluitingspad door openbaar groen, daar hebben de meeste gemeentes een soepel beleid voor. juist omdat zolang het niet verhard wordt er weinig tegen kan worden gedaan je mag immers gewoon vergunninsvrij een te openen deel in je tuinafscheiding hebben. In veel gemeentes komen ze dus gewoon een stoepje voor je leggen. vaak is de route langs de gemeente om nog een andere reden zo verkeerd niet, veel mensen(buren) zien het als vreselijk asociaal om zomaar je tuin zo te ontsluiten en het openbaar groen voor je eigen gemak te beschadigen. (wat wel gaat gebeuren je krijgt vrij snel een soort geitenpad) Doordat de gemeente netjes tegels neerlegt is dat gevoel bij buren een stuk minder/niet aanwezig. Voor de duidelijkheid zelf tegels neerleggen mag uiteraard niet.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 03-10-2023 17:18 ]

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:06

thijsco19

KTM 990 SMT

@tide123454 https://lokaleregelgeving...egen%20op%20gemeentegrond.
Lijkt mij duidelijk? (Overigens, eerste hit op google, lijkt lokaal afhankelijk. Voor de zekerheid de regels van jouw woonplaats opzoeken.)

Omgevingsvergunningcheck doen op: https://www.omgevingsloke...cken/LocatieWerkzaamheden.
Zonet gedaan en zeer waarschijnlijk vergunningsplichtig.

[ Voor 14% gewijzigd door thijsco19 op 03-10-2023 17:17 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan prima een hekje maken, maar daarmee heb je nog geen recht van overpad op dat stukje gemeentegrond.

Zou je dat stukje snippergroen kunnen kopen?

Wise enough to play the fool

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:24
Je gaat je erf dus ontsluiten met een tweede uitweg, aannemend dat je al een uitweg hebt aan de andere kant van je erf.
Dan zul je toch echt navraag bij de gemeente moeten doen wat de (on)mogelijkheden zijn.
In mijn gemeente mag het niet, tenzij er zwaarwegende redenen zijn dat de eerste uitweg niet langer geschikt is; bijvoorbeeld iemand die na een ongeval alleen nog met een invalidenvoertuig het erf kan verlaten en niet door de berging/voordeur heen kan met dat voertuig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Denk dat de titel beter iets kan zijn van: extra uitgang creëren over gemeentegrond. Dan weet iedereen meteen waar het over gaat.

Wij hadden vroeger een gelijke situatie maar dan met struiken ipv een groenstrook. Na verloop van tijd had elk huis een geheime achteruitgang. ;) De gemeente vond het prima.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Pagina: 1