Mijn vloerverwarming setup/instellingen - twee vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:59
Beste tweakers,

Na een discussie met een kennis over vloerverwarming ben ik voor het eerst mijn instellingen eens gaan checken. Deze heeft altijd prima gewerkt, maar ik vraag me toch af of ik m'n vloerverwarming wat efficiënter kan instellen.
Aangezien ik de installatie niet zelf heb laten plaatsen en een leek ben op dit gebied heb ik hierbij twee vragen:

1: Mijn installatie heeft drie 'groepen' en wordt daarmee als een kleine installatie gezien, aldus mijn kennis. De pomp (rechtsonder in beeld) heeft drie standen. Eigenlijk heb ik mijn pomp altijd in stand 2 gehad, maar mijn kennis is van mening dat bij een dergelijke installatie stand 1 meer dan genoeg is. Wat denken jullie/wat hebben jullie zelf ingesteld?

2: De witte thermostaatknop gaat van 1 - 9. Kennis is van mening dat ik deze volledig moet open knallen. Ik heb hem echter altijd rond de 4 gehad. Wat is raadzaam, in gedachte houdend dat m'n CV op 60 graden is ingesteld? Is hier een vuistregel voor, of is het een kwestie van spelen met comfort en voorkeur?

Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uRiY31jxfOgFXCSK5eQLwRjg60=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Rjbk5xw2CvRrHULhEr6wi1WY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door yinx84 op 03-10-2023 15:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:26
Zeker niet zomaar openknallen, die knop. Dat geeft je het risico dat die 60 graden de vloer in gaat. Je zou even moeten nagaan welke stand welke temperatuur is, gegeven dat het een thermostaatknop is :). Bedoeld als begrenzer voor juist dat risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
Gramser schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:38:
Zeker niet zomaar openknallen, die knop. Dat geeft je het risico dat die 60 graden de vloer in gaat. Je zou even moeten nagaan welke stand welke temperatuur is, gegeven dat het een thermostaatknop is :). Bedoeld als begrenzer voor juist dat risico.
Heb 'm gevonden... respectievelijk:

MMA thermostaat ventiel standaard. Stand op knop 1 2 3 4 5 6 7 8 9
MMA MTWZ thermostaatkop 5-55C. Temp. in C. 5 13 20 27 32 37 43 49 55

Lijkt me dan inderdaad niet slim om 'm open te knallen! De vraag is wel: wat is hier de vuistregel :) Volgens mij is m'n 4 niet eens zo slecht.

[ Voor 13% gewijzigd door yinx84 op 03-10-2023 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:26
Het hangt er een beetje vanaf welke temp je vloer mag hebben. Maar hoger dan een graad of 35 zou je niet moeten willen gaan - en als dat lukt zou eventueel je CV temp ook omlaag kunnen, zodat je zeker weet dat de ketel in z’n optimale condensatiestand zit. Dan is hij nl pas “HR”, bij een retourtemperatuur van ik meen 58 graden. Waarschijnlijk zit hij daar ook al wel, nu.

Voor wat betreft de stand van de vvw-pomp: als je de boel nu warm krijgt, hoef je er m.i. niks aan te veranderen. Tenminste, als het alleen pompsnelheid betreft, en niet pompkarakteristiek. Wat zegt de handleiding daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-05 15:20
1. welke pomp is het?
2. Als je het met stand 4 prima warm krijgt/houdt, dan is het toch prima? Misschien is het een nog een idee om de temperatuur van de CV ketel omlaag te zetten.

Ik krijg wel een beetje het idee dat jouw kennis lukraak wat geroepen heeft....

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yinx84
AppieK schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:00:
1. welke pomp is het?
2. Als je het met stand 4 prima warm krijgt/houdt, dan is het toch prima? Misschien is het een nog een idee om de temperatuur van de CV ketel omlaag te zetten.

Ik krijg wel een beetje het idee dat jouw kennis lukraak wat geroepen heeft....
Dat idee krijg ik ook ;)

Na wat zoeken ben ik er wel uit dat in mijn geval stand 1 wel prima is. Als ik deze link als bron gebruik: https://www.heatnet.nl/ingebruiknemen.html
bij kleine installaties (1 t/m 3 groepen) zet u deze op stand 1, bij installaties van 4 t/m 6 op stand 2 en vanaf 7 groepen op stand 3.
De stand bepaalt de snelheid van rondpompen van het warme water in de vloer.
Het is overigens deze pomp:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMQeZpBKMgGFDSLOW28a5Dj4Fds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6nw3Ls3xUaAodWpEeh0TJUe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door yinx84 op 03-10-2023 16:25 ]

Pagina: 1