Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vloerverwarming instellingen en gedeeltelijk uitzetten?

Pagina: 1
Acties:

• Mantormans
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-12-2023
Hallo,

Ik woon nu drie jaar in een rijtjes huis en wou mijn nummers en vloerverwarming scenario hier delen, mijn vloerverwarming staat standaard tussen Maart en eind Oktober helemaal uit, tussen November en Maart staat het weer aan.

Volgens Vaatenvall (stadsverwarming) heb ik van Maart 2023 to September 2023 dit jaar zo een ~4 GJ verbruikt aan warmte, dit komt overeen met de vorige jaren, alleen eindigde in de vorige jaren met een GJ van 45-50 op mijn eindrekening, dat is voor een paar maanden vloerverwarming en ik denk toch dat ik iets verkeer doe (heb nooit eerder een vloerverwarming gehad) omdat ik twee verschillende scenarios had

De eerste jaar dat ik hier woonde had ik mijn vloerverwarming in iedere kamer aanstaan (3 verdiepingen) en eindigde ik het jaar met ~49,5 GJ alleen is het zo dat ik niet wist hoe de vloerverwarming toen echt werkte en deze stond 24/7 aan voor een paar maanden op bijna 27-28 graden (thermostaat en graden van de huis zelf, niet de vloerverwarming setting zelf, die staat op 40, het hele huis was gewoon heel warm, bijna sauna.

Vorig jaar had ik de vloerverwarming in eerste verdieping (ingang waar de eerste vloerverwarming systeem voor de eerste verdieping staat) uitgezet en die van de bovenste Douchekamer, ik had ook mijn thermostaat standaard op maximaal 19-20 staan ipv 28 maar toch eindige ik het jaar met een verbruik van weer ~49,4 GJ. Ik merk dat er vaak koude lucht is bij de bovenste douche kamer.

Hoe kan dit? Ik heb niet echt meer warm water gebruikte kwa douchen, kleren wassen of schoonmaken terwijl el wel 1 verdieping geen vloerverwarming had en de douche, ik weet wel dat vorig jaar ik mijn vloerverwarming water kon horen pompen, alsof er constant opnieuw warm water werd gepompt, kan dit komen doordat de temparatuur in mijn huis steeds naar de ~17.5 zakte in de koudere dagen waardoor de vloerverwarming opnieuw warm water gebuikte om deze terug naar de 19 te krijgen?

Wat raden jullie aan kwa vloerverwarming instellingen? Alle kamers en gewoon de temparatuur op 18-19 houden? Het gaat om een huis gebouwt in 2016 met goeie isolatie

Mvg,
Mantor.

Edit extra info:

Oppervlakte huis: 120m3
Vloerverwarming van Vaatenfall via Stadsverwarming
Tussen/rijtjes huis
Goed isolatie
bouwjaar afmaak 2015-2016.

[ Voor 3% gewijzigd door Mantormans op 03-10-2023 15:01 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-11 07:29
Ook met vloerverwarming: de ruimtes die je gebruikt warm maken op de momenten dat ze warm moeten zijn. Nachtverlaging heeft wel zin.
Stadsverarming lijkt een rotsysteem te zijn, gelukkig heb ik er geen ervaring mee. Er kan blijbaar veel mee mislopen, zeker met voerverwarming.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Mantormans
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-12-2023
naftebakje schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:10:
Ook met vloerverwarming: de ruimtes die je gebruikt warm maken op de momenten dat ze warm moeten zijn. Nachtverlaging heeft wel zin.
Stadsverarming lijkt een rotsysteem te zijn, gelukkig heb ik er geen ervaring mee. Er kan blijbaar veel mee mislopen, zeker met voerverwarming.
Bedankt voor uw bericht, ja ik ben het standsverwarming gedoe niet bekend, heb voor nu alles aan staan zoals de eerste jaar maar op een veel laager standje, huis heeft toch goeie iso.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-11 15:02
Waar komt de misvatting vandaan dat stadsverwarming per definitie slecht zou zijn? Het is niets meer of minder dan een andere manier van warmte je huis in krijgen.

Met een CV ketel en/of warmtepomp wek je die warmte zelf in je huis op, of haal je die uit de buitenlucht of grond om je huis. En met stadsverwarming komt dat uit een centrale opwekker. De verdeling en afgifte van die warmte gaat binnenshuis op dezelfde manier, via je verwarmingssysteem. Die maalt niet om de bron of herkomst van die warmte, dat maakt dus niets uit.

Even los van meningen over of stadsverwarming nu wel of niet groen is, of (te) duur is, daar gaat het hier m.i. niet om.

Als je (te) veel energie verbruikt thuis, dan is er ofwel iets niet goed in je huis (te weinig/verkeerde isolatie), het afgiftesysteem (regeling/inrichting van je verwarmingssysteem), of de metingen zijn niet goed.

Dat laatste kun je verhelpen door een ijking van je warmtemeter aan te vragen. Maar meestal wordt daarvoor een factuur gestuurd indien de ijking uitwijst dat de meter in orde is en goed meet.

Dus je kunt het beste eerst kijken naar het gemeten verbruik. Ik woon zelf in een woning uit 2004, goed geïsoleerd, met stadsverwarming, vloerverwarming op de BG, en radiatoren op de 1e verdieping, niets op zolder. Ik verbruik net geen 30 GJ op jaarbasis, maar pas nadat ik het een en ander aan de aansturing van de thermostaat en vloerverwarmingsverdeler had verbeterd. De vorige bewoners gebruikten rond de 45 GJ jaarlijks, maar die hadden ook kinderen ;)

Dus een jaarverbruik van 45-50 GJ klinkt niet meteen helemaal onredelijk.

In mijn geval was de aansturing van de V.V. niet optimaal. Alleen de circulatiepomp werd geschakeld met de thermostaat, terwijl de aanvoer- en retourleidingen van en naar de V.V. verdeler altijd bleven doorstromen. Daardoor was er continu afgifte in de vele meters aan leidingwerk tussen afleverset en V.V. verdeler, zonde.

Dat heb ik zelf verholpen door met een slimme thermostaat een zelf geplaatste zoneklep aan te sturen, in de leiding naar de V.V. verdeler. Daardoor is er helemaal geen sluipverbruik meer wanneer er geen warmtevraag is vanuit de vloerverwarming.

Daarnaast ook met dezelfde slimme thermostaat de radiatoren boven aangestuurd, zodat ik alleen warmtevraag per ruimte hoef te sturen. Dat scheelt al veel denk ik, en ik "stook" beneden op 19,5 graden, met een nachtverlaging (naar 18). Boven slechts 2 ruimtes met een temperatuur van 20 - 21 graden, de rest vangt warmte op van beneden (plafond/vloer) of door de open trapgang.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06:50
Ben het met @Gameboy eens dat je bron van warmte niet uit maakt.

Nachtverlaging en het maar deels verwarmen van ruimtes (waar je daadwerlijk op dat moment gebruik van maakt), scheelt aanzienlijk in verbruik. 24/7 stoken van welke ruimte dan ook is verspilling. Woonkamer alleen in de uren dat je er zit, eveneens voor badkamer en werkkamer. (Wel handig om te beseffen: vloerverwarming is wat traag: die moet wat eerder aanvangen, maar kan ook eerder ophouden met verwarmen)

Wel handig voor het begrip:
De bepaling van het verbruik van stadsverwarming is vrij simpel: Tempin - Tempretour in combinatie met de hoeveelheid flow bepaalt je verbruik.

Als er dus stroming is, zal er altijd verbruik zijn.
Aantal controles:
- Zit er een centrale klep voor de CV bij je afleverset (Vermoedelijk wel; want in de zomer is je CV verbruik volgens mij 0)
- Je hebt alleen vloerverwarming in je huis? geen radiatoren?
- controlereer of de lussen in je vloerverwarming ook echt dicht zitten, waarvan je denkt dat ze dicht zitten. Je hoort stromingsgeluid zeg je? dat suggereert dat ze niet dicht zitten.

Verder heb ik nog zoveel vragen vanuit je verhaal

Waar zit je thermostaat?
kun je ruimtes apart regelen?
Je spreekt over koude lucht? Wat voor ventilatiesysteem heb je in huis?
Komt er ergens tocht vandaan waar het niet vandaan hoort te komen?
etc.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:34
wat soms gebeurt is dat er een verkeerde verdeler geplaatst wordt. en of geen zone regeling geplaatst wordt.
https://www.youtube.com/watch?v=CZAyrSVYaLQ verder zie de reacties boven mij.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:37
Gameboy schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:12:
Waar komt de misvatting vandaan dat stadsverwarming per definitie slecht zou zijn? Het is niets meer of minder dan een andere manier van warmte je huis in krijgen.
Omdat er gerekend wordt met "niet meer dan gas" wat in praktijk betekend "niet minder dan gas".
De leverancier houdt het maximaal tarrief aan vanwege gebrek van concurrentie.

Blokverwarming en Stadsverwarming is altijd gezeik, je betaalt al hoge huur vanwege de wisselaar en ook nog een hoge vastrecht.

Kwa werking maakt het niks uit inderdaad, alle systemen voeren warmwater aan alleen bepaalde systemen wordt je een poot uitgedraait.

Daarnaast huizen gebouwd met stadsverwarming hebben minder isolatie omdat je extra punten krijgt door stadsverwarming op de EPC en hierdoor de bouwer kan bezuinigen op isolatie(Zelfde als die schaampanelen bij nieuwbouw waar de eigenaar niks aan heeft).

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 05-10-2023 16:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:37
Mantormans schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:43:
Hallo,

niet de vloerverwarming setting zelf, die staat op 40, het hele huis was gewoon heel warm, bijna sauna.
Dat is ook gelijk de maximale setting van vloerverwarming om nog net niet je vloer te vernielen, op 35c zetten moet ook voldoende zijn.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-11 15:02
mr_evil08 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:05:
[...]

Omdat er gerekend wordt met "niet meer dan gas" wat in praktijk betekend "niet minder dan gas".
De leverancier houdt het maximaal tarief aan vanwege gebrek van concurrentie.
Dat is niet per definitie waar voor iedere leverancier. Ik zit bij een leverancier die niet het maximaal toegestane tarief rekent. Zowel voor de prijs per GJ, als voor de huur van de afleverset. De meetkosten en levertarief zijn wel maximaal bij hen.
Blokverwarming en Stadsverwarming is altijd gezeik, je betaalt al hoge huur vanwege de wisselaar en ook nog een hoge vastrecht.
Ik heb nog nooit gezeik gehad, en de buren ook niet. Ja, het is duur, maar bij problemen word je snel geholpen. Bij mij bleek een klep vast te zitten, wat in de zomer tot problemen leidde met langzaam warm tapwater. Belletje, en binnen 3 dagen had ik een nieuwe afleverset die weer prima werkte.
Kwa werking maakt het niks uit inderdaad, alle systemen voeren warmwater aan alleen bepaalde systemen wordt je een poot uitgedraait.
Mja, dat is een mening (die ik overigens deel). Het is duur, maar ook behoorlijk zorgeloos. Er is weinig wat kapot kan gaan, en er is geen onderhoud nodig aan apparatuur. Er kan geen gas lekken (maar een waterlek is dan weer oneindig, dat houdt niet vanzelf op).
Daarnaast huizen gebouwd met stadsverwarming hebben minder isolatie omdat je extra punten krijgt door stadsverwarming op de EPC en hierdoor de bouwer kan bezuinigen op isolatie(Zelfde als die schaampanelen bij nieuwbouw waar de eigenaar niks aan heeft).
Dat is zeker een valide punt, bij mij is er bezuinigd op warmte-terugwinning in de ventilatie (als in: dat is er niet). Ik vermoed ook mede omdat de stadsverwarming verplicht was door de gemeente bij de bouw, en het budget daardoor niet meer sluitend was. De installatie moest wel door de eigenaar worden betaald, en was flink duurder dan een gasketel ophangen.

Maar goed, dat is dus allemaal nog steeds een financiële kwestie, en niet gerelateerd aan de technische issue die in dit topic centraal staat, dus ik zou zeggen: back on topic verder? :)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Pagina: 1